• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل رادمان صنعت سرب آذر:

بزرگ‌ترین خطر برای صنعت سرب، وارداتی شدن آن است

  • کد خبر : 4027
  • 19 اسفند 1398 - 0:08
بزرگ‌ترین خطر برای صنعت سرب، وارداتی شدن آن است
مدیرعامل رادمان صنعت سرب آذر گفت: کشور ما یکی از قطب‌های مهم صنعت سرب در آسیا محسوب می‌شود که اگر برنامه‌ریزی و همت مسئولین همراه تولیدکنندگان این بخش باشد، به راحتی می‌توانیم در آینده نزدیک سهم زیادی از بازار آسیا را در اختیار بگیریم. با این حال، اگر مواد اولیه کافی به واحدهای تولیدی تزریق نشود، بدون تردید واحدهای صنعتی راهی جز کاهش میزان تولید خود ندارند و کاهش میزان تولید نیز مساوی با کمبود شمش سرب در بازار داخلی خواهد بود که می‌تواند منجر به وارداتی شدن این صنعت شود.
مدیرعامل رادمان صنعت سرب آذر گفت: کشور ما یکی از قطب‌های مهم صنعت سرب در آسیا محسوب می‌شود که اگر برنامه‌ریزی و همت مسئولین همراه تولیدکنندگان این بخش باشد، به راحتی می‌توانیم در آینده نزدیک سهم زیادی از بازار آسیا را در اختیار بگیریم. با این حال، اگر مواد اولیه کافی به واحدهای تولیدی تزریق نشود، بدون تردید واحدهای صنعتی راهی جز کاهش میزان تولید خود ندارند و کاهش میزان تولید نیز مساوی با کمبود شمش سرب در بازار داخلی خواهد بود که می‌تواند منجر به وارداتی شدن این صنعت شود.

علی عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: فعالیت مجموعه به حدود ۲۰ سال قبل برمی‌گردد؛ تا سال ۱۳۹۴ شرکت را عمدتا با نام حقیقی اداره می‌کردیم اما پس از آن و همزمان با ورود تجهیزات به‌روز و پیشرفته، با نام حقوقی و برند رادمان صنعت سرب آذر، فاز جدید تولید را آغاز کردیم.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین بحران‌هایی که باعث افت شدید قیمت شمش سرب شد و اغلب شرکت‌های تولید شمش سرب را رو به تعطیلی برد، در سال ۱۳۹۴ رخ داد اما تولید شمش سرب مجموعه بدون خللی ادامه یافت؛ به طوری که با تلاش شبانه‌روزی توانستیم میزان تولید شمش سرب را افزایش هم بدهیم. بنابراین با وجود اینکه خیلی از شرکت‌ها در مقابل افول بازار شمش سرب در سال ۱۳۹۴  تن به شکست دادند و ذیل همین بحران به تعطیلی کشیده شدند، ما توانستیم علاوه بر تجهیز و ورود ماشین‌آلات به‌روز، تولید را به فراتر از انتظار رسانده و نبض بازار را به طور ویژه‌ای در دست بگیریم.

مدیرعامل رادمان صنعت سرب آذر گفت: در حال حاضر سه کارخانه به صورت مجزا در اختیار کل مجموعه قرار دارد که ظرفیت ثبت شده در پروانه تولید برای مجموع سه کارخانه، نزدیک به ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن است. یکی از واحدهای تولیدی در زمینه تولید شمش سرب از مواد اولیه یا همان خاک معدنی (کنسانتره) فعالیت دارد و دو واحد دیگر به تولید شمش سرب از طریق بازیافت باتری می‌پردازند.

صادرات کنسانتره بلای تولید است!

عبدی اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم و اساسی پیش روی صنعت سرب، کمبود مواد اولیه برای افزایش تولید شمش سرب واحدهای معدنی و صنعتی است و در حال حاضر صادرات کنسانتره سرب به راحتی از طریق مسیرهای رسمی و قانونی کشور انجام می‌گیرد. حال، پرسش اساسی از مسئولین دولتی که اجازه صادرات ماده اولیه این فلز استراتژیک و مهم در کشور را صادر کرده‌اند این است که با توجه به کمبود مواد اولیه تولید شمش سرب در کشور، اجازه صادرات آن به چه صورت صادر شده و آیا کنسانتره سرب صادراتی مازاد مصرف داخلی بوده است؟

وی عنوان کرد: در سال رقمی حدود ۱۰۰ هزار تن کنسانتره سرب به خارج از کشور صادر می‌شود که این آمار بر اساس آمار گمرک، نزدیک به ۴۰ هزار تن است؛ اما ۶۰ هزار تن دیگر در کجا مصرف یا فروخته می‌شود؟

پتانسیل بالای معادن کوچک مقیاس

مدیرعامل رادمان صنعت سرب آذر مطرح کرد: در بحث تامین کنسانتره سرب برای تولید شمش سرب، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کنسانتره سرب، تمایل زیادی به صادرات دارند حتی در مواردی که قیمت پیشنهادی ما برای خرید کنسانتره سرب، هم‌پایه نرخ قیمتی خریداران چینی است ولی باز هم تمایل تولیدکنندگان در کشور به صادرات این محصول مهم است. از طرفی با وجود وضع عوارض ۱۲ درصدی بر صادرات کنسانتره سرب توسط معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، باز هم تمایل به سمت صادرات، زیاد است. با این حال، عمده مواد اولیه مورد نیاز تولید شمش سرب در این واحد صنعتی، از طریق معادن کوچک مقیاس تهیه می‌شود.

عبدی افزود: میزان بهره‌برداری واقعی معادن کوچک مقیاس بیش از حد انتظار است به طوری که با در نظر گرفتن پتانسیل مناسب و درخور توجه این معادن، سیاست مجموعه برای تامین مواد اولیه به سمت خرید کنسانتره از معادن کوچک سوق پیدا کرده و با این اوصاف، میزان خرید کنسانتره برای تامین مواد اولیه مجموعه، نزدیک به چهار هزار تن در ماه است که این میزان اگر بر اساس پتانسیل مجموعه برنامه‌ریزی و تامین شود، به ۱۰ هزار تن در ماه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: میزان بازیابی سرب از کنسانتره آن در واحد ما بیش از ۹۵ درصد است که البته در این زمینه پیشرفت‌های مناسبی به دست آورده‌ایم؛ به طوری که بسیاری از شرکت‌های معدنی تولید شمش سرب اذعان می‌کنند که تولید شمش سرب از کنسانتره سرب سولفوره، نه تنها امکان‌پذیر نیست بلکه در مواردی بسیار سخت و با معیارهای تولید صنعتی در کشور تطابقی ندارد، ولی ما توانستیم میزان بازیابی سرب را به بیش از ۹۵ درصد افزایش دهیم.

ایمنی بالا در سایه استانداردهای زیست محیطی

مدیرعامل رادمان صنعت سرب آذر تصریح کرد: تمامی روش‌های این واحد صنعتی برای تولید شمش سرب از طریق کنسانتره سرب، بر اساس استانداردهای زیست محیطی صورت می‌گیرد و این مسئله به صورت دائمی توسط کارشناسان محیط‌زیست‌ رصد و ارزیابی می‌شود. به عنوان مثال فرآیند کراشینگ باتری، عملیات تفکیک مواد باتری، شارژ باتری فرسوده به کوره‌های ذوب و نهایتا ذوب شدن سرب به کار رفته در آن، تماما به صورت اتوماتیک و توسط ماشین‌آلات پیشرفته انجام می‌شود.

عبدی افزود: ۱۷ کوره دوار بلند با ظرفیت ۱۵ تن در واحدهای صنعتی مشغول به فعالیت هستند که اگر ظرفیت تولید را بر اساس ظرفیت اسمی در نظر بگیریم، روزانه به ۲۵۰ تن کنسانتره سرب نیاز داریم. از طرفی دو کوره پنجاه تنی در اختیار داریم که در مجموع برای تولید در این دو کوره، به حدود ۱۲۰ تن باتری فرسوده نیاز داریم که در این زمینه البته مشکلات فراوانی وجود دارد که در صدد رفع و رجوع آن هستیم.

وی در خصوص فروش شمش سرب این مجموعه، بیان کرد: در بحث صادرات علی‌رغم وجود موانعی در این مسیر همچون تحریم‌های بین‌المللی همه جانبه، پتانسیل صادراتی مجموعه را حفظ کرده‌ایم و در جهت توسعه آن نیز برنامه‌ریزی خواهیم کرد. در حال حاضر، عمده شمش سرب تولیدی به کشورهای جنوب شرق آسیا که طرف قرارداد شرکت ما هستند، صادر می‌شود. در بازار داخلی نیز به برخی از شرکت‌های بزرگ همچون صبا باتری، آذر باتری، سپاهان باتری، برنا باتری و… شمش سرب عرضه می‌کنیم. بر اساس ظرفیت تولید مجموعه، مازاد مصرف داخلی به خارج از کشور صادر می‌شود که برای مجموعه ما حدود پنج تا ۶ هزار تن شمش سرب است.

واردات بی‌رمق باتری فرسوده

مدیرعامل رادمان صنعت سرب آذر عنوان کرد: تولید شمش سرب از طریق بازیافت سرب باتری فرسوده با چند مشکل و چالش روبه‌رو است که ازجمله آن‌ها می‌توان به میزان اندک باتری‌های فرسوده در کشور اشاره کرد؛ به طوری که همان میزان اندک نیز توسط شرکت‌های باتری‌سازی که اکثرا واحدهای ذوب باتری فرسوده نیز تاسیس کرده‌اند، مصرف می‌شود. از طرفی وجود تحریم‌های بین‌المللی عامل مهم دیگری محسوب می‌شود که واردات باتری فرسوده از کشورهای دیگر همچون افغانستان، عراق، تاجیکستان، ترکمنستان، ارمنستان و… را با چالش جدی مواجه کرده است.

عبدی تاکید کرد: در چند سال اخیر برخی از شرکت‌ها، واحدهایی را برای تولید شمش سرب از طریق بازیافت باتری فرسوده در کشورهای همسایه تاسیس کرده‌اند. بزرگ‌ترین مشکل این فرآیند، قرار دادن تکنولوژی تولید شمش سرب به صورت رایگان در اختیار این کشورها است.

وی تصریح کرد: ممنوعیت صادراتی وضع شده توسط دولت، در به وجود آمدن چنین شرایطی بی‌تاثیر نبوده است؛ چراکه در این موج ممنوعیت صادراتی، خیلی از واحدهای تولیدی به دلیل عدم توانایی در مدیریت، فروش محصول و مهم‌تر از همه، تامین باتری فرسوده برای واحد تولید شمش سرب به خاطر تحریم‌ها و مشکلات گمرکی داخل کشور، راهکاری جز این پیدا نکرده‌اند که به طور کامل واحد تولیدی خود را در یکی از کشورهای غنی از باتری فرسوده شامل افغانستان، عراق و گرجستان راه‌اندازی کنند.

سقوط واردات باتری فرسوده

مدیرعامل رادمان صنعت سرب آذر عنوان کرد: طی سال‌های گذشته واردات باتری فرسوده به کشور به صورت سالانه رقمی حدود ۱۰ هزار تن بود که البته در حال حاضر این میزان به چهار هزار تن کاهش پیدا کرده است. از طرفی میزان باتری فرسوده نسبت به میانگین تولید آن در کشور، به حداقل ممکن رسیده تا جایی که میزان باتری فرسوده تامین شده از بازار داخلی توسط مجموعه ما، حدود دو هزار تن به صورت سالانه است.

عبدی اظهار کرد: با توجه به اینکه تکنولوژی ساخت باتری تولیدکنندگان داخلی با شرکت‌های تولیدکننده خارجی از لحاظ میزان به کارگیری سرب در باتری، متفاوت است، بنابراین وجود تفاوت در میزان استحصال سرب از هر یک از باتری‌های ایرانی و خارجی، یک امر بدیهی است. در واقع، میزان سرب به کار رفته در باتری‌های خارجی کمتر از باتری‌های داخلی تولید شده توسط تکنولوژی‌های قدیمی کشور است. با این حال، میزان استحصال سرب از باتری‌های خارجی حدود ۶۲ درصد وزن باتری است که این میزان در باتری‌های داخلی به ۶۵ درصد از وزن باتری فرسوده می‌رسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشور ما یکی از قطب‌های مهم صنعت سرب در آسیا به حساب می‌آید که با برنامه‌ریزی، همت مسئولین و تولیدکنندگان می‌توانیم در مدت زمانی کوتاه، سهم عظیمی از بازار آسیا را در اختیار بگیریم. با این حال، واقعیت‌های امروز چیز دیگری نیز به ما می‌گویند؛ اول اینکه در این زمینه، توان رقابت با کشور بزرگ و پیشرفته‌ای همچون چین وجود ندارد اما رقابت با کشوری همچون هند امکان‌پذیر است. بدیهی است که با توجه کردن به مشکلات و چالش‌های مهم این صنعت مانند کمبود کنسانتره سرب (به دلیل صادرات بی‌رویه آن) و نیز باتری فرسوده و یافتن راه حل برای این چالش‌ها، می‌توان چشم‌‌انداز این صنعت مهم را روشن‌تر و امیدوارتر ترسیم کرد. تقاضای ما تولیدکنندگان از دولتی‌ها و متولیان این امر این است که برای تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدکننده سرب فکری کنند زیرا اگر مواد اولیه کافی به واحدهای تولیدی تزریق نشود، بدون تردید واحدهای صنعتی راهی جز کاهش میزان تولید ندارند و کاهش میزان تولید مساوی با کمبود شمش سرب در بازار داخلی و روی آوردن این کشور به واردات آن خواهد بود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4027
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد