• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیرعامل شرکت زرین جام کویر مطرح کرد:

بقای صنعت روی، مستلزم رونق سرمایه‌گذاری است

  • کد خبر : 8994
  • 07 دی 1401 - 20:10
بقای صنعت روی، مستلزم رونق سرمایه‌گذاری است
مدیرعامل شرکت زرین جام کویر، تولیدکننده شمش روی گفت: در صورتی می‌توان به آینده صنعت روی امیدوار بود که تمهیداتی در رابطه با ثبات نرخ ارز و سرمایه‌گذاری در واحد‌های تولیدی اندیشیده شود؛ چراکه خرید نقدی مواد اولیه و فروش اعتباری محصولات، باعث محدودیت نقدینگی تولیدکنندگان خواهد شد و تولید را از رونق خواهد انداخت.

مدیرعامل شرکت زرین جام کویر، تولیدکننده شمش روی گفت: در صورتی می‌توان به آینده صنعت روی امیدوار بود که تمهیداتی در رابطه با ثبات نرخ ارز و سرمایه‌گذاری در واحد‌های تولیدی اندیشیده شود؛ چراکه خرید نقدی مواد اولیه و فروش اعتباری محصولات، باعث محدودیت نقدینگی تولیدکنندگان خواهد شد و تولید را از رونق خواهد انداخت.

ریحانه خرمی‌روز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شمش روی به صورت مستقیم در داخل مجموعه تولید نمی‌شود اما روی تولیدی به کارگاه‌های ریخته‌گری ارسال و در آنجا ذوب و در نهایت تبدیل به شمش روی می‌شود. به همین علت یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، افزایش بهای گاز به شمار می‌آید که حدود ۴۰ درصد بهای گاز مصرفی کارگاه‌های تولیدی نسبت به سال گذشته، افزایش یافته است و ادامه مسیر تولید با این شرایط، صرفه اقتصادی ندارد.

مسیر ناهموار تولید شمش روی

وی در همین راستا ادامه داد: علاوه بر افزایش بهای گاز، اجرتی که این کارگاه‌ها برای ذوب روی از ما به ‌ازای هر کیلوگرم دریافت می‌کنند نیز افزایش یافته است؛ به طور مثال در ۱۰ ماه گذشته، بهای پرداختی به ‌ازای هر کیلوگرم معادل پنج هزار تومان بود که این مبلغ اکنون بسیار افزایش یافته است. حتی ما درصدد خرید خاک معدنی برای تولید شمش روی هم بودیم اما با برآورد هزینه‌هایی که صرف تولید محصول می‌شود، به این نتیجه رسیدیم که این طرح توجیه‌پذیری اقتصادی ندارد و تنها در صورتی می‌توان به تولید ادامه داد که در تناژ بالا شمش روی تولید کنیم تا بتوانیم از پس هزینه‌ها برآییم. همین موضوع باعث شده است تا تولیدکنندگان به سمت و سوی واردات و صادرات تمایل پیدا کنند و از مسیر تولید خارج شوند که متاسفانه جای بسی تاسف دارد.

مدیرعامل شرکت زرین جام کویر در ارتباط با با دیگر موانع تولید، عنوان کرد: متاسفانه در تامین یکی از مهم‌ترین مواد اولیه مورد نیاز تولید شمش روی یعنی اسید سولفوریک با معضل روبه‌رو هستیم. بدین صورت که برای خرید اسید باید از سازمان‌های ذی‌ربط تاییدیه داشته باشیم اما به دلیل عدم موافقت این ارگان‌ها، به ناچار اسید مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم. همچنین افزایش حقوق نیروی انسانی و پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، همگی دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند تا ادامه تولید را برای صنعت‌گران دشوار کنند.

خرمی‌روز با اشاره به رکود در بازار مصرف، عنوان کرد: عمده مصرف‌کنندگان شمش تولیدی این واحد، صادرکنندگان و تولیدکنندگان اکسید روی هستند اما تعداد این تولیدکنندگان نیز در داخل به شدت کاهش یافته‌ است. عمده صادرات شمش روی به امارات متحده عربی بوده است اما به دلیل نوسانات نرخ ارز و قیمت روی در بورس فلزات لندن «LME»، بسیاری از تولیدکنندگان محصولات خود را در بازار عرضه نکرده و آن را دپو می‌کنند. به طور مثال، اگر نرخ دلار بالاتر از قیمت جهانی روی در بورس فلزات لندن باشد، خرید و فروشی انجام نمی‌شود. حتی اگر قیمت جهانی روی افزایش یابد، باز هم بازار راکد خواهد بود و تعداد محدودی خرید و فروش انجام خواهد شد. در چند روز اخیر قیمت روی در بورس فلزات لندن به شدت کاهش یافته و به حدود دو هزار و ۹۸۵ دلار به ازای هر تن در بورس فلزات لندن رسیده است. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی، تنها راهکار خروج بازار از این وضعیت ثابت نگه ‌داشتن نرخ ارز در کشور باشد.

 به دنبال حفظ رقابت‌پذیری هستیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه آیا حمایت‌های لازم از این واحد تولیدی برای تسهیل روند تولید صورت گرفته است یا خیر، اذعان کرد: در رابطه با این موضوع حتی با ما برای اخذ وام تماس گرفته شد اما به دلیل ۱۸ درصد سود بازگشت سرمایه، روند صعودی نرخ ارز و هزینه‌های بالای تولید، اخذ این وام برای ما صرفه اقتصادی نداشت.

مدیرعامل شرکت زرین جام کویر آینده چشم‌انداز صنعت روی را روشن دانست و اذعان کرد: حقیقت امر این است که می‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود اما اگر فعالان این صنعت می‌خواهند به حیات خود ادامه بدهند، باید میزان سرمایه در گردش کافی در اختیار داشته باشند.

خرمی‌روز در همین راستا ادامه داد: تعدادی از شرکت‌های تولیدی در استان یزد به دلیل نبود سرمایه کافی، با سرمایه‌گذاران چینی وارد مشارکت شده‌اند تا بتوانند تولید خود را زنده نگه دارند. در مقام یک تولیدکننده، به فعالیت در این حوزه بسیار علاقمند و در تلاش هستیم بتوانیم در توسعه صنعت کشور سهمی داشته باشیم. البته در یک مجموعه‌ دیگر با تولید اکسید روی فعال هستیم اما در آنجا هم با تمام این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و شرکت‌هایی که مصرف‌کننده اکسید روی هستند نیز به سرمایه‌گذاران خارجی روی آورده‌اند.

وی در رابطه با فرایند تولید اکسید روی، یادآور شد: با تهیه ورق روی و ذوب آن در دمای یک هزار و ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد در کوره‌های بوته‌ای که از جنس گرافیت هستند و ترکیب آن با اکسیژن موجود در هوا، اکسید روی تولید می‌کنیم. با ذوب شمش روی هم این محصول را تولید می‌کردیم و اکسید روی تولید شده، کادمیوم و سرب بسیار اندک با کیفیت بالایی داشت اما با توجه به قیمت شمش روی در بازار و خرید نقدی آن و پرداخت اعتباری بهای محصول از سوی مصر‌ف‌کنندگان، دیگر تولید اکسید روی با این روش مقرون به صرفه نبود. البته تا جایی که ممکن است سعی می‌کنیم از شمش روی استفاده کنیم تا محصولی با کیفیتی ارائه دهیم. ضمن اینکه کوره‌هایی که برای تولید اکسید روی استفاده می‌کنیم، در گذشته از کشور آلمان وارد می‌شد اما اکنون خرید و ساخت کشور چین است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8994

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم