• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل هلدینگ آبانگان گستر اسپادانا مطرح کرد:

بلاتکلیفی در اجرای طرح توسعه

  • کد خبر : 8033
  • 11 مرداد 1401 - 15:08
بلاتکلیفی در اجرای طرح توسعه
مدیرعامل هلدینگ آبانگان گستر اسپادانا گفت: صنعتگران می‌توانند با حمایت بانک‌ها و اخذ تسهیلات به موقع طرح‌های توسعه‌ای خود را تکمیل کنند و شاهد پیشرفت فیزیکی 60 درصدی تولید باشند که این امر علاوه بر حمایت صنعتگر، رونق تولید و اقتصاد را در بردارد اما دریافت تسهیلات بعد از اتمام پروژه‌ها، نوش دارویی است بعد از مرگ سهراب، که هیچ دردی را از آن‌ها دوا نخواهد کرد.
مدیرعامل هلدینگ آبانگان گستر اسپادانا گفت: صنعتگران می‌توانند با حمایت بانک‌ها و اخذ تسهیلات به موقع طرح‌های توسعه‌ای خود را تکمیل کنند و شاهد پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی تولید باشند که این امر علاوه بر حمایت صنعتگر، رونق تولید و اقتصاد را در بردارد اما دریافت تسهیلات بعد از اتمام پروژه‌ها، نوش دارویی است بعد از مرگ سهراب، که هیچ دردی را از آن‌ها دوا نخواهد کرد.

شهرام دروش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت هلدینگ  آبانگان گستر اسپادانا، عنوان کرد: هلدینگ آبانگان گستر اسپادانا از سال ۱۳۶۹ با برند «اصفهان در» و با هدف تکمیل زنجیره فولاد از معدن تا تولید انواع محصولات فولادی تاسیس شد. در سال ۱۳۷۲، شرکت گیتا موتور که قطعات مورد نیاز خودرو اعم از بوش سیلندر و پیستون را تولید می‌کرد، پس از ۱۷ سال فعالیت منحل شد. البته چند سال بعد با توجه به تجر‌به و مهارتی که به دست آورده بودیم، «اصفهان در» اقدام به تولید لاینرهای سیلندر خودرو کرد و پس از مدت کوتاهی تبدیل به یکی از معتبرترین و محبوب‌ترین تامین‌ کنندگان این محصول شد. در تکمیل طرح‌های توسعه‌ای، طی سال ۱۳۸۴ در حوزه ریخته‌گری بیلت آغاز به کار کردیم و به مرور زمان تنوع محصولات را گسترش دادیم. حدود ۱۱ سال پیش، شرکت «درسا خودرو جی» پس از جدا شدن از شرکت «اصفهان در» تاسیس شد. این شرکت قبل از تاسیس به عنوان واحد تراش‌کاری بوش سیلندر شرکت «اصفهان در»، با تولید بوش و پیستون انواع موتورهای دیزلی و بنزینی شامل موتورهای آبکشی، تیلر و تراکتور و خودروهای رنو و پژو فعالیت می‌کرد. شایان ذکر است بوش و پیستون تولیدی با نام گیتاموتور به بازار عرضه می‌شود.

وی در خصوص فعالیت‌های مختلف این شرکت، بیان کرد: نتیجه تجربه ۳۰ ساله این مجموعه تولید گندله و آهن‌ اسفنجی، گلوله‌های فولادی، انواع شمش فولادی (بیلت)، ساخت قطعات خودرو و ریخته‌گری محصولات فولادی و چدنی، فولادهای آلیاژی، انواع جرم‌های نسوز ریخته‌گری، انواع میلگردهای صنعتی و ساختمانی فولادی و… است. همچنین هلدینگ آبانگان گستر با گسترش ابعاد کمی و کیفی، امروز توانسته است چندین شرکت تحت پوشش خود را فعال و خدمات و محصولات مطابق با استانداردهای بین‌المللی و مطابق با نیاز مشتریان در بازار ارائه کند. شرکت «اصفهان در» و شرکت فولاد ‌ریزان، تولیدکننده انواع فولادهای آلیاژی به روش ریخته‌گری مداوم و لوله‌های بدون درز فولادی و چدنی در ابعاد ۱۰*۱۰ و ۱۳*۱۳ سانتی‌متر با ماشین‌های گریز از مرکز پیشرفته آبانگان گستر، فناوری و ارائه خدمات مشاوره در زمینه طراحی، بهینه‌سازی، احداث و بهره‌برداری از تاسیسات خطوط تولید به‌ ویژه زنجیره فولاد است. شرکت هما استیل، تولیدکننده انواع فولادهای آلیاژی به روش ریخته‌گری مداوم و تولید انواع میلگردهای صنعتی و ساختمانی به روش نورد گرم، ازجمله شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ آبانگان گستر اسپادانا است.

مدیرعامل هلدینگ آبانگان گستر اسپادانا در ادامه تصریح کرد: شرکت آبانگان تجهیز، در تولید انواع گلوله‌های ضدسایش به روش‌های فورج و ریخته‌گری و همچنین ساخت انواع تجهیزات، ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز صنایع فعال است. شرکت آبانگان معادن، در زمینه استخراج و فرآوری مواد معدنی و بهره‌برداری از معادن به منظور تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد شکل گرفته است و شرکت آبانگان نسوز، تولیدکننده انواع جرم‌های نسوز ریختنی و کوبیدنی مصرفی در صنعت فولاد و سیمان است و شرکت آبانگان تجارت، در زمینه تامین انواع مواد اولیه، لوازم یدکی، ماشین‌آلات خطوط تولید و خدمات مشاوره مورد نیاز صنایع فولاد از تامین‌کنندگان خارجی و همچنین صادرات انواع محصولات فولاد فعالیت می‌کند. شرکت آبانگان تدارک، تهیه و تامین مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنایع و کارخانه‌های تولیدکننده فولاد را به عهده دارد و شرکت آبانگان حمل و نقل، ارائه خدمات حمل و نقل کالا با انجام کلیه امور تشریفات و مقررات باربری داخلی و بین‌المللی نیز ازجمله سایر شرکت‌های وابسته به هلدینگ است. در حال حاضر با ظرفیت سالیانه ۴۸ هزار تن شمش فولادی و همچنین میلگرد صنعتی آجدار در سایز ۱۸، ۲۱ و ۲۲ تولید می‌کنیم اما در پروانه بهره‌برداری شرکت در سایزهای ۴۰، ۴۵، ۶۰ و ۶۵ ثبت شده است. لازم به ذکر است که هلدینگ آبانگان گستر اسپادانا محصولات نهایی خود اعم از بیلت فولاد را بیشتر به کشورهای عراق، افغانستان، هند و پاکستان صادر می‌کند.

افت و خیز قیمت مواد اولیه

دروش در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌ها، اظهار کرد: بیشترین مواد اولیه مورد نیاز خود را از شرکت‌های خصولتی اعم از شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت فولاد خوزستان، شرکت فولاد هرمزگان، شرکت فولاد مبارکه و مواد افزودنی نیز از طریق واردات تامین می‌کنیم.

وی، نوسان قیمت مواد اولیه را یکی از چالش‌های تولیدکنندگان دانست و گفت: افت و خیز قیمت مواد اولیه و محصولات فولادی به تعویق برنامه‌ها و زیان تولیدکنندگان منجر می‌شود و به دلیل نبود تقاضای واقعی در بازار و قطعی برق، نمی‌توانیم تولید به میزان ظرفیت اسمی را محقق کنیم؛ به طوری که هم‌اکنون با توجه به راکد بودن بازار فولاد، مواد اولیه مورد نیاز خود را از شرکت‌های طرف قرارداد با قیمت‌های بیشتری خریداری کرده‌ایم که متاسفانه در حال حاضر با افت قیمت مواد اولیه به صورت ناگهانی به شدت متضرر شده‌‎ایم و در این زمینه امیدوار هستیم هر چه زودتر با افزایش میزان تولید بتوانیم این کسری را جبران کنیم.

 نبود تقاضا در معاملات بازار فولاد

مدیرعامل هلدینگ آبانگان گستر اسپادانا درباره وضعیت بازار فروش هلدینگ آبانگان گستر اسپادانا، مطرح کرد: اکنون با توجه به وضعیت ایجاد شده، معاملات خرید و فروش در بورس کالا به درستی صورت نمی‌پذیرد و چگونگی قیمت‌گذاری نرخ پایه برای تمامی تولیدکنندگان ابهام‌ برانگیز است. تقاضای ضعیف در بازار بورس کالا که به سبب چینش خاص سبد عرضه صورت گرفته است، از یک سو و رکود بازار آزاد فولاد به علت افزایش بی‌جهت قیمت‌ها توسط بازارساز از سوی دیگر، مشکلاتی است که این روزها در سطح بازار دیده می‌شود. هلدینگ آبانگان گستر اسپادانا نیز به دلیل الزامی بودن عرضه محصولات در بورس کالا، محصولات نهایی خود اعم از بیلت فولادی، میلگرد و … را در این تالار صنعتی عرضه می‌کند.

موفق به اجرای طرح توسعه نشده‌ایم

دروش در ارتباط با چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت مجموعه، اذعان کرد: از سال ۱۳۹۴، هلدینگ آبانگان گستر اسپادانا یک طرح توسعه بریکت سرد با ظرفیت سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن را در دستور کار خود قرار داده است که از اواخر سال ۱۳۹۸، به دلیل مشکلات مختلف اعم از رکود بازار و نوسانات صنعت فولاد و همچنین وضعیت بانک‌ها که یکی از اصلی‌ترین مشکلات در تکمیل طرح توسعه‌ای شرکت بود، متوقف شد. در واقع در زمان اجرای مقدمات طرح توسعه با پیش‌فرض اینکه می‌توانیم با استفاده از تسهیلات بانکی کارخانه توسعه بریکت سرد را راه‌اندازی کنیم، آغاز به کار کردیم اما متاسفانه طی چند سال گذشته با پیشرفتی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد تنها توانستیم زمین، سوله‌ها و تعدادی از ماشین‌آلات و دستگاه‌ها را خریداری کنیم که تاکنون موفق به نصب و راه‌اندازی آن‌ها نشده‌ایم. متاسفانه اکنون دریافت تسهیلات برای تکمیل طرح توسعه و گسترش واحدهای تولیدی به سختی صورت می‌گیرد. اکنون بیشتر تمرکز هلدینگ معطوف بر اتمام این طرح است؛ تا جایی که برای ادامه و پیشرفت مجموعه پرداخت هزینه‌ها به صورت شخصی انجام می‌شد اما اکنون وضعیت به شدت تغییر کرده است. علی‌رغم اینکه تمامی مسائل در این زمینه تغییر کرده است اما همچنان بانک‌های کشور با همان قیمت‌های قبلی اقدام به پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی می‌کنند که این مسئله دردی از تولیدکننده دوا نمی‌کند و تا زمان رفع مشکلات موجود، قادر به تکمیل طرح توسعه خود نخواهیم بود.

وی اضافه کرد: اقدام دیگری که در خصوص پذیرش سرمایه ثابت صورت گرفته، این است که صنعتگران در خصوص طرح‌های نیمه‌تمام خود می‌توانند با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد از کمک‌های فنی، اعتباری و تسهیلات رونق تولید برخوردار ‌شوند. در جالی که وقتی یک واحد تولیدی به این مرحله از پیشرفت رسیده و تمامی فونداسیون‌ها و دستگاه‌ها را نصب کرده است، دیگر نیازی به دریافت تسهیلات بانکی برای تکمیل طرح توسعه خود نخواهند داشت. متاسفانه بیشتر تمرکز بانک‌های کشور در خصوص تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی است که با وجود تعدد چالش‌ها، کمک قابل توجهی به آن‌ها نخواهد کرد.

مدیرعامل هلدینگ آبانگان گستر اسپادانا در پایان یادآور شد: متاسفانه وضعیت بازار فولاد از هفته گذشته، بسیار آشفته است و شاهد دشوار شدن وضعیت موجود و افزایش بی‌نظمی‌های بازار هستیم. ثبات محیطی در بازار زمانی اتفاق می‌افتد که صنعت فولاد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد اما در حال حاضر این بخش با چالش‌های فراوانی مواجه است. چند عامل موثر و تاثیرگذار در بازار فولاد وجود دارد که می‌تواند باعث تضعیف این صنعت شود و رکود شدید کنونی بازار، یکی از این موارد است که باید هر چه زودتر وضعیت بهبود پیدا کند. دومین چالش نیز کمبود زیرساخت انرژی اعم از برق و گاز است که در این زمینه تمامی صنایع فولادی با محدودیت‌های سرسام‌آوری مواجه شده‌اند و این مسئله عاملی اصلی کاهش تولید محصولات فولادی است. علاوه‌براین، دستمزد کارگران، بیمه و هزینه حمل و نقل نیز می‌تواند عاملی تاثیرگذار بر بی‌ثباتی بازار فولاد باشد اما متاسفانه تمامی این عوامل دست به دست هم عاملی برای تضعیف صنعت فولاد و کاهش رونق تولید و نابودی تولیدکنندگان کشور شده‌اند. با وجود تلاطم موجود در بازار اما هلدینگ آبانگان گستر اسپادانا تحت هر شرایطی به‌ خصوص از اواخر سال ۱۳۹۹ در اوج پاندمی کرونا، دست از تولید برنداشته است و با تمام توان و امکانات به تولید پرداخته و همچنین تمام تلاش خود را برای حفظ موقعیت و تعدیل نکردن نیرو به کار گرفته است. به نظر می‌رسد با این شرایط نتوانیم به اهداف خود پایبند باشیم و ناچار به کاهش نیروی انسانی متخصص شویم؛ به طوری که اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌ایم. اگر دولت دخالت در مسائل صنایع به ویژه صنعت فولاد را کاهش دهد و با بخشنامه‌ها، قیمت‌گذاری دستوری و محدودیت‌های متعدد در مسیر حرکت آن‌ها سنگ‌اندازی نکند، صنعتگران در این حوزه بهتر عمل خواهند کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8033
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد