• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت پارسان قوطی

بهترین فرصت برای خودکفایی در تولید ورق قلع‌اندود پدید آمده است

  • کد خبر : 1276
  • 08 بهمن 1398 - 15:51
بهترین فرصت برای خودکفایی در تولید ورق قلع‌اندود پدید آمده است
مدیرعامل شرکت پارسان قوطی گفت: علی‌رغ موجود شرایط تحریمی، بهترین فرصت برای رشد تولید ورق قلع‌اندود در کشور پدید آمده که هم نیاز صنایع داخلی برطرف شود و هم کشور از واردات این محصول بی‌نیاز شود. زیرا دو شرکت داخلی ظرفیت لازم برای تامین ورق مورد نیاز کشور را دارند و تنها باید میزان تولید آن‌ها به حداکثر برسد.

مدیرعامل شرکت پارسان قوطی گفت: علی‌رغ موجود شرایط تحریمی، بهترین فرصت برای رشد تولید ورق قلع‌اندود در کشور پدید آمده که هم نیاز صنایع داخلی برطرف شود و هم کشور از واردات این محصول بی‌نیاز شود. زیرا دو شرکت داخلی ظرفیت لازم برای تامین ورق مورد نیاز کشور را دارند و تنها باید میزان تولید آن‌ها به حداکثر برسد.

امیر طاهرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت شرکت پارسان، اظهار داشت: شرکت ما به تولید قوطی‌های مواد غذایی و صنعتی می‌پردازد که از ورق قلع‌اندود ساخته می‌شوند. محصولات شرکت پارسان قوطی در صنایع غذایی مانند کارخانه‌های کمپوت‌سازی و کنسروسازی و همچنین در واحدهای تولید روغن‌های خودرو به مصرف می‌رسد. ضخامت‌های ورق مورد مصرف برای تولید قوطی در این شرکت، ۰٫۱۷ تا ۰٫۲ میلی‌متر هستند؛ برای تولید قسمت‌های بالایی و پایینی قوطی از ورق ۰٫۱۹ تا ۰٫۲۰ میلی‌متر و برای تولید بدنه نیز از ورق ۰٫۱۷ تا ۰٫۱۹ میلی‌متر استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه گرید ورق دریافتی تمپر ۳ و ۴ و DR است.

وی افزود: شرکت ما توانایی آن را دارد که ۷۰۰ هزار قوطی را در سال تولید کند و به این ترتیب میزان مصرف ورق قلع‌اندود در شرکت ما به حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن می‌رسد اما شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که تنها با ۸ درصد این ظرفیت به فعالیت می‌پردازیم.

مدیرعامل شرکت پارسان قوطی اضافه کرد: مشکل عمده تمامی تولیدکنندگان قوطی، تامین مواد اولیه و ورق قلع‌اندود است. بخش دیگر مواد اولیه، لاک و پوشش روی ورق قلع‌اندود بوده که در جداره داخلی قوطی کنسرو استفاده می‌شود و تامین آن دشوار شده است. باید توجه داشت که برخی از مواد غذایی ویژگی‌های شیمیایی متفاوتی مانند خاصیت اسیدی یا قلیایی دارند و علت استفاده از پوشش لاک در جداره داخلی ورق، برای جلوگیری از اثرگذاری برخی از مواد غذایی خواهد بود. ترکیب این لاک‌ها شامل اپوکسی، پلی‌استر و فنول است. گفتنی است که این لاک توسط شرکت‌های ایرانی تولید می‌شود اما متاسفانه مواد اولیه شامل رزین، رنگ و افزودنی‌ها برای تولید لاک باید از کشورهای دیگر وارد شود. در این رابطه پنج تا ۶ شرکت فعال داخلی هستند که به تولید رنگ و لاک درون کنسرو می‌پردازند.

طاهرخانی ماده اولیه مهم دیگر برای تولید قوطی کنسرو را پودر درز جوش دانست و تصریح کرد: این ماده اولیه برای استحکام‌بخشی و پوشش قوطی از محل جوش به کار می‌رود؛ زیرا بدون پودر جوش پوشش، قلع روی ورق از محل برش و جوش از بین می‌رود. متاسفانه در این زمینه هیچ تولیدکننده‌ای در کشور وجود ندارد و کاملا به خارج کشور وابسته هستیم.

میزان تولید ورق قلع‌اندود در کشور کافی نیست

طاهرخانی با اشاره به میزان تولید ورق قلع‌اندود در کشور، عنوان کرد: در کشور ما بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق قلع‌اندود شرکت فولاد مبارکه است این شرکت نیز شرایط خاصی برای عرضه و فروش ورق به صنایع داخلی دارد. به طوری که باید ابتدا سفارش‌گذاری را انجام داد تا سه ماه بعد ورق به خریدار تحویل داده شود. حتی در برخی از مواقع امکان دارد که پس از سه ماه نیز ورق به خریدار تحویل داده نشود. از این رو شرکت‌های مصرف‌کننده ورق قلع‌اندود به خاطر کمبود مواد اولیه آسیب فراوانی دیده‌اند.

مدیرعامل شرکت پارسان قوطی اضافه کرد: ورق‌های تولیدی شرکت فولاد مبارکه نسبت به ورق‌های خارجی کیفیت بالاتری دارد. ورق‌های تولیدی این شرکت هم از نظر رول دایرکشن و هم مقدار قلع، بهتر از سال‌های گذشته شده و برای تولید قوطی‌های شرکت ما مناسب است. حدود ۶ تا هفت سال قبل، محصولات قلع‌اندود فولاد مبارکه چندان مطلوب نبود و تولیدکنندگان قادر به استفاده از آن در خط تولید خود نبودند.

وی خاطرنشان کرد: میزان تولید ورق قلع‌اندود شرکت فولاد مبارکه تنها کفاف یک‌سوم نیاز داخلی را می‌دهد. به همین دلیل برای جبران کمبود تولید داخلی ورق قلع‌اندود، این محصول از نقاط مختلف دنیا مانند چین، هند، پاکستان و … به کشور وارد می‌شود. حتی در برخی مواقع، ورق وارداتی از چین، ارزان‌تر از ورق تولید داخلی است. شرکت ما کد خرید فولاد مبارکه را در اختیار ندارد و قادر به تامین مستقیم مواد اولیه از این شرکت نیستیم. به همین دلیل ورق مورد نیاز خود را با قیمت‌ بسیار بالاتر از بازار آزاد تامین می‌کنیم. البته یک شرکت دیگر به نام صنایع فولاد توان آور آسیا اخیرا به جرگه تولیدکنندگان ورق قلع‌اندود اضافه شده که میزان تولید آن نسبتا پایین است اما کیفیت مطلوبی برای تولید قوطی دارد. گرچه متاسفانه میزان تولید دو شرکت فولاد مبارکه و توان آور آسیا، کفاف نیاز داخلی را نمی‌دهد.

طاهرخانی در خصوص فرآیند تولید قوطی، اظهار کرد: شرکت ما ورق را به صورت شیت خریداری می‌کند. ابتدا چاپ روی ورق مطابق با سفارش مشتری انجام می‌شود. پس از اتمام چاپ، روی دیواره داخلی قوطی لاک زده می‌شود و ورق با قیچی برش می‌خورد. ورق برش خورده به دستگاه بدنه‌ساز یا دستگاه جوش منتقل می‌شود و در این فرآیند، ورق به صورت رول درآمده و سرتاسر قوطی جوش مقاومتی زده می‌شود تا قوطی به صورت استوانه درآید. پس از آن، مرحله فلنج قوطی اتفاق می‌افتد که دستگاه لبه ورق را برمی‌گرداند. مرحلی بعدی بید است که در آن درز وسط قوطی استحکام می‌یابد. سپس فرآیند سیلینگ یا دربندی به صورت درجه یک یا دو انجام می‌شود. در نهایت، قوطی در انتهای خط تولید بسته‌بندی و به مراکز خرید انتقال می‌یابد.

مدیرعامل شرکت پارسان قوطی با بیان اینکه تا چند سال گذشته تکنولوژی شرکت ما به‌روز بود، اذعان کرد: از سال ۲۰۰۶ به بعد، روش‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی به صنعت بسته‌بندی و قوطی‌سازی وارد شد و تکنولوژی شرکت ما نیز تا آن زمان بهترین در نوع خود بود و حداقل در میان سه شرکت برتر ایران از نظر کیفیت و تکنولوژی تولید قرار داشت اما شرکت‌های دیگر با به‌روزرسانی خط تولید خود پیشرفت کردند و شرکت ما از قافله جا ماند!

وی تصریح کرد: پیشرفت شرکت‌های برتر به حدی بوده است که ضخامت ورق‌های قلع‌اندود خود را کاهش داده و به حدود ۰٫۱۱ تا ۰٫۱۲ میلی‌متر رساندند. استحکام قوطی‌های تولید شده با ورق نازک در شرکت‌های نوین به اندازه استحکام قوطی‌های تولیدی شرکت ما است که از ورق‌های ضخیم‌تر ساخته شده‌اند. البته محصولات شرکت ما با سیستم و ماشین‌آلات کنونی می‌تواند از نظر بسته‌بندی قوطی پاسخگوی نیاز صنایع پایین‌دستی باشد.

فرصت مناسب برای رشد تولید ورق قلع‌اندود

طاهرخانی وضعیت کنونی را بهترین فرصت برای رشد و بالندگی تولیدکنندگان ورق قلع‌اندود دانست و تاکید کرد: دولت می‌تواند از واردات ورق جلوگیری و تولیدکنندگان داخلی این ورق حمایت کند؛ زیرا قیمت ورق قلع‌اندود وارداتی حدود یک هزار دلار به ازای هر تن است که رقم کمی نیست و باید تولیدکنندگان قوطی و صنایع بسته‌بندی، در شرایط تحریمی، هزینه گزافی را بپردازند.

مدیرعامل شرکت پارسان اذعان کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که در گذشته نه چندان دور، تولید ورق قلع‌اندود در شرکت فولاد مبارکه با زیان همراه بود و تولید این ورق در آن شرکت توجیه اقتصادی نداشت. ضمن اینکه در خبرها آمده است که شرکت فولاد مبارکه در سال جاری صادرات خود را حدود ۲۰ درصد افزایش داده است. در حالی که همه آگاه هستند صادرات همه محصولات از کشور ما با قیمت نسبتا پایینی انجام می‌شود و به دلیل ریسک‌های ناشی از آن، این امر حتی با مزایای متعددی مانند معافیت از مالیات، ارزش افزوده چندانی برای صنعت ایجاد نمی‌کند. ضمن اینکه ارزش افزوده تولید ورق با واردات تنها نصیب شرکت‌های خارجی می‌شود و هزینه واردات را تنها باید تولیدکنندگان بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که قیمت ورق قلع‌اندود به شدت افزایش یافته، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در این صنعت پدید آمده است. در حال حاضر نیاز صنایع داخلی به ورق قلع‌اندود حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن در سال تخمین زده می‌شود اما میزان تولید شرکت فولاد مبارکه و صنایع فولاد توان آور آسیا حدود ۱۲۰ هزار تن در سال است.

طاهرخانی ابراز امیدواری کرد: در صورتی که این دو شرکت بتواند تولیدات خود را متناسب با نیاز داخلی افزایش دهد و کشور را از واردات ورق قلع‌اندود بی‌نیاز کنند، نه تنها از واردات این محصول به میزان ۱۳۰ هزار تن جلوگیری به عمل خواهد آمد، بلکه تمام ارزش افزوده حاصل از فروش این ورق به دو  شرکت یاد شده و در نهایت کل کشور بازخواهد گشت.

مدیرعامل شرکت پارسان در پایان عنوان کرد: در شرایط کنونی مسئولان باید با اتخاذ استراتژی صحیح به ویژه در امر تولید ورق‌های با کیفیت فولادی مانند ورق قلع‌اندود، از صنایع داخلی به صورت همه جانبه حمایت کنند. شرکت ما ۲۵ سال است که در عرصه صنعت بسته‌بندی فعالیت می‌کند. زمانی که کشور تحت هیچ تحریمی قرار نداشت و تولیدات شرکت فولاد مبارکه از کیفیت لازم برخوردار نبود، چالش‌های بسیاری برای تامین ورق قلع‌اندود داشتیم و هر قیمتی که عرضه‌کننده تعیین می‌کرد را باید پرداخت می‌کردیم؛ اما اکنون به دلیل تفاوت کیفیت میان تولیدات داخلی و خارجی، شرکت‌های داخلی تمام تلاش خود را برای افزایش کیفیت محصولات به کار بسته‌اند تا از تقاضای بازار عقب نمانند و شرکت‌های خارجی محصولات خود را جایگزین آن‌ها نکنند. حتی شرکت‌های خارجی نیز در فضای رقابتی، قیمت عرضه خود را با شرکت فولاد مبارکه تنظیم می‌کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1276

نوشته‌های مشابه