• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

به‌کارگیری نخبگان برای تولید محصولات تخصصی

  • کد خبر : 7671
  • 14 اسفند 1400 - 19:13
به‌کارگیری نخبگان برای تولید محصولات تخصصی
اعمال تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و نوسان نرخ ارز طی سالیان اخیر، باعث شده است عملکرد بسیاری از صنایع مهم و استراتژیک کشور همچون فولاد و مس با مشکلات فراوانی مواجه شود و تامین بعضی از قطعات مورد نیاز این صنایع با صرف هزینه‌های هنگفت از طریق واردات صورت پذیرد. این در حالی است که امکان تولید این قطعات توسط بعضی شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور وجود دارد و در این زمینه، با بومی‌سازی و به‌کارگیری از دانش تخصصی متخصصان داخلی، گام‌های مثبتی برداشته شده است. شرکت دانش پرتو نقش جهان ازجمله شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت کشور است که اقدامات ویژه‌ای را در راستای تامین نیاز صنایع فلزی کشور به بعضی قطعات و تجهیزات انجام داده است. جهت آشنایی با این شرکت، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان گفت‌‎وگو کرده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:
اعمال تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و نوسان نرخ ارز طی سالیان اخیر، باعث شده است عملکرد بسیاری از صنایع مهم و استراتژیک کشور همچون فولاد و مس با مشکلات فراوانی مواجه شود و تامین بعضی از قطعات مورد نیاز این صنایع با صرف هزینه‌های هنگفت از طریق واردات صورت پذیرد. این در حالی است که امکان تولید این قطعات توسط بعضی شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور وجود دارد و در این زمینه، با بومی‌سازی و به‌کارگیری از دانش تخصصی متخصصان داخلی، گام‌های مثبتی برداشته شده است. شرکت دانش پرتو نقش جهان ازجمله شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت کشور است که اقدامات ویژه‌ای را در راستای تامین نیاز صنایع فلزی کشور به بعضی قطعات و تجهیزات انجام داده است. جهت آشنایی با این شرکت، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با مجید رحیمی، مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان گفت‌‎وگو کرده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

فعالیت شرکت دانش پرتو نقش جهان در چه زمینه‌ای است و چه محصولاتی در این مجموعه تولید می‌شود؟

زمینه فعالیت شرکت دانش پرتو نقش جهان، ریخته‌گری فلزات رنگین تا حجم ۶ تن مذاب است و قطعات های‌تک مسی به منظور استفاده در صنعت فولاد در این شرکت تولید می‌شود. از آنجایی که صنعت مس از اهمیت فراوانی در سطح جهان برخوردار است و در حال حاضر ایران در زمره یکی از برترین تولیدکنندگان کاتد مس دنیا قرار دارد، بنابراین محصولاتی که از طریق فرآوری این ماده اولیه در مجموعه ما تولید می‌شود، از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و همچنین امکان ارزآوری به داخل کشور با صادرات این محصولات وجود دارد.

آیا ظرفیت اصلی مجموعه به طور کامل فعال است؟ چه عواملی را در این رابطه موثر می‌دانید؟

متاسفانه میزان ظرفیت تولید مجموعه طی سال جاری تحقق نیافته است. یکی از دلایل این اتفاق، عدم تکمیل بخشی از تجهیزات مورد نیاز جهت تولید محصول بوده است. کاهش ثبت سفارش تولید طی سال جاری، یکی دیگر از مشکلات ما در این زمینه بوده است و چون محصولات دانش‌بنیان با ثبت سفارش یک تا دو قطعه در مجموعه ما تولید می‌شود، بنابراین نتوانستیم به میزان تولید مطلوب دست پیدا کنیم.

از چه مواد اولیه‌ای در تولید محصول استفاده می‌کنید؟ در خصوص نحوه تامین و چالش‌های موجود در این زمینه توضیحاتی بفرمایید.

اصلی‌ترین ماده اولیه مورد نیاز ما، کاتد مس است که آن را از مجتمع مس سرچشمه خریداری می‌کنیم. قطعات مسی و محصولات دانش‌بنیان با استفاده از کاتد مسی در شرکت دانش پرتو نقش جهان تولید می‌شود. تامین نقدینگی لازم جهت خرید ماده اولیه از بورس کالای ایران، مهم‌ترین چالشی است که در این زمینه با آن مواجه هستیم. همچنین در فرایند گشایش اعتبار اسنادی نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستیم که تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن این مشکلات به کار گرفته‌ایم.

عمده کاربرد محصولات تولید شده در مجموعه چیست؟ مشتری محصولات شما چه صنایعی هستند؟

کاربرد قطعات تولیدی این شرکت عمدتا در صنعت فولاد و به منظور استفاده در کوره‌های ریخته‌گری است. از آنجایی که دما در بخش‌های مختلف کارخانجات فولادی بسیار بالا است و قطعات تولیدشده در مجموعه ما در معرض مستقیم این حرارت قرار می‌گیرند، بنابراین باید از هدایت و رسانایی بالای حرارتی و الکتریکی برخوردار باشند تا بتوانند به راحتی عملیات انتقال حرارت را انجام دهند و شرایط داخلی کوره را بهبود دهند. در واقع، مس مورد استفاده در تولید این قطعات، چنین وظیفه مهمی را بر عهده دارد و با وجود خواص حرارتی و الکتریکی مناسب، منجر به تسهیل در عملیات انتقال حرارت می‌شود. شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، ذوب آهن، فولاد خراسان و فولاد مبارکه سپاهان از جمله مشتریان محصولات ما هستند که خوشبختانه افتخار همکاری با چنین مجموعه‌های بزرگی را داریم.

در خصوص تکنولوژی و فرایند تولید محصول در شرکت دانش‌ پرتو نقش جهان توضیح بفرمایید.

محصولات این شرکت با استفاده از تکنولوژی روز دنیا تولید می‌شوند و فرایند تولید به این صورت است که این محصولات ابتدا به صورت خام ریخته‌گری شده و سپس بر اساس سفارش مشتری، شکل‌دهی می‌شوند. در ادامه، عملیات حرارتی انجام می‌شود و قطعات با خواص فیزیکی و مکانیکی مشخص به دست می‌آیند. پس از عملیات ماشین‌کاری، کیفیت قطعات تولیدی کنترل شده و در نهایت بسته‌بندی و برای مشتریان ارسال می‌شود.

آیا اقدامات خاصی در زمینه بومی‌سازی محصول انجام داده‌اید؟

قطعات تولید شده در شرکت دانش پرتو نقش جهان، دانش‌بنیان بوده و  تولید این قطعات، نیازمند دانش فنی و تخصصی است. بر همین اساس، ما توانسته‌ایم با به‌کارگیری دانش و تخصص کارشناسان جوان، زبده و کارآمد، برای نخستین بار در کشور بسیاری از قطعات مورد نیاز شرکت‌های مطرحی همچون ملی صنایع مس ایران، ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه سپاهان را بومی‌سازی کنیم که این امر جزو افتخارات شرکت دانش پرتو نقش جهان محسوب می‌شود.

آیا در زمینه صادرات فعالیت دارید؟ تحلیل شما از شرایط صادرات در کشور چیست؟

تلاش و پیگیری‌های فراوانی را طی ماه‌های اخیر به منظور فعالیت در حوزه صادرات داشته‌ایم که متاسفانه برخی قوانین موجود در این بخش، امکان صادرات محصول را از ما گرفته است. امیدوار هستیم با گسترش روابط بین‌المللی ایران با سایر نقاط جهان، شرایط تجارت خارجی کشور بهبود یابد تا ما نیز بتوانیم در این حوزه مهم فعالیت داشته باشیم. چراکه در حال حاضر، شرایط اقتصادی حاکم در کشور و بعضی قوانین موجود در حوزه صادرات، منجر به ایجاد مشکلاتی در این زمینه شده است و ما معتقد هستیم بهبود شرایط صادرات، به ایجاد ارزش افزوده و همچنین ارزآوری بیشتر در داخل کشور منجر خواهد شد. رفع تحریم‌های اقتصادی، می‌تواند گام مهم و موثری در راستای رفع معضلات موجود در این زمینه باشد تا ما بتوانیم محصولات خود را صادر کنیم و با اختصاص منافع حاصل از ارزش افزوده به اقتصاد داخلی، در رونق و پیشرفت هرچه بیشتر اقتصاد کشور  سهیم باشیم.

با توجه به روند مذاکرات وین، تاثیر رفع تحریم‌ها در اقتصاد کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر نتایج مطلوبی از مذاکرات وین میان تیم مذاکره‌کننده ایران و  پنج کشور دیگر حاصل شود و هر دو طرف به یک توافق جامع هسته‌ای دست یابند، شاهد رشد و شکوفایی صنعت در کشور خواهیم بود. در چنین شرایطی می‌توانیم برنامه‌ریزی بلندمدت جهت فعالیت در حوزه صادرات و همچنین حضور قدرتمند در بازارهای جهانی داشته باشیم. از آنجایی که ایران از لحاظ غنی بودن منابع مس در رتبه دوم جهانی قرار دارد و انواع محصولات مسی با به کارگیری از تکنولوژی روز دنیا در داخل کشور تولید می‌شود ، بنابراین با رفع تحریم‌ها و فراهم شدن امکان حضور در بازارهای جهانی، توانایی رقابت تولیدکنندگان داخلی با سایر رقبای خارجی نیز افزایش خواهد یافت.

در زمینه تولید با چه مشکلاتی مواجه هستید و راهکارهای پیشنهادی شما جهت رفع این مشکلات چیست؟

در تولید محصول با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم که امیدوار هستیم این مشکلات هرچه زودتر مرتفع شوند. کمبود تجهیزات و همچنین تیراژ پایین تولید محصولات دانش‌بنیان که نیازمند دانش فنی و تخصصی است، ازجمله مشکلات ما در حوزه تولید است. چراکه ثبت سفارش تولید انبوه محصولات دانش‌بنیان به سختی امکان‌پذیر است که همین مسئله منجر به کاهش نقدینگی مورد نیاز برای تولید محصول می‌شود.

از آنجایی که عمده سرمایه شرکت صرف هزینه‌های دانش عملی و تخصصی در تولید محصولات دانش‌بنیان می‌شود، بنابراین عدم تامین نقدینگی مورد نیاز در این زمینه آسیب‌های فراوانی را به بدنه مجموعه وارد می‌کند. از سوی دیگر، متاسفانه قانون حق تکثیر در کشور ما به هیچ وجه رعایت نمی‌شود و از آنجایی که پایه و اساس فعالیت ما، دانش و تخصص مخصوص به خود مجموعه است و از تکنولوژی خاصی برای تولید محصولات دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم، سایر شرکت‌ها به راحتی و بدون هیچ قانون خاصی از دانش و تکنولوژی شرکت ما کپی‌برداری می‌کنند که امیدوار هستیم در آینده، تمعیدات اساسی در خصوص رعایت حقوق به‌کارگیری از دانش فنی و تخصصی و قوانین تکثیر در کشور اندیشیده شود تا شاهد معضلات کمتری در این زمینه باشیم.

آیا دولت و مسئولان حمایت‌های لازم را از فعالان بخش خصوصی و  شرکت‌های دانش‌بنیان به عمل می‌آورند؟

مسئولان باید در راستای رشد و پیشرفت تولید داخلی، حمایت‌های لازم و کافی را از شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین بخش خصوصی داشته باشند که متاسفانه این مهم هنوز آن چنان که باید و شاید محقق نشده است. واقعیت امر این است که مسئولان در گفتار به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره می‌کنند اما در عمل، ما شاهد اتفاقات دیگری هستیم و رفتارهای محتاطانه  آن‌ها در این زمینه سبب شده است نتایج مطلوب حاصل از سرمایه‌گذاری در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حاصل نشود. در حالی که اگر حمایت‌های لازم و کافی از این شرکت‌‌ها در زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان انجام شود، ما شاهد رشد و پیشرفت هرچه بیشتر اقتصاد کشور خواهیم بود که به نظر می‌رسد مسئولان کشور هنوز به یک نگرش جامع درخصوص اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح کشور نرسیده‌اند. امیدوار هستیم دولت و مسئولان ذی‌ربط در آینده، نگاه ویژه و کارشناسانه‌تری به فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشند تا بتوانیم با حمایت واقعی آن‌ها، شاهد توسعه و پیشرفت در صنعت کشور باشیم.

چشم‌انداز شرکت دانش پرتو نقش جهان چیست؟

دورنمای این شرکت در مقام یک مجموعه دانش‌بنیان که با افتخار ۱۴محصول تخصصی را در کشور تولید کرده و در حال تولید سه محصول دیگر است، کسب دانش و تکنولوژی‌های روز دنیا و تولید محصولات جدید با به‌کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد در آینده نزدیک است. باور داریم که باید گام‌های مثبتی در راستای کارآفرینی و اشتغال‌زایی برداشته شود تا نیروهای جوان و تحصیل‌کرده که گاهی تصمیم به ادامه فعالیت در خارج از کشور می‌گیرند، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان جذب و مشغول به کار شوند تا بتوانیم با حمایت ویژه و سرمایه‌گذاری کافی در این زمینه، امید به آینده و پیشرفت در حوزه صنعت را در دل آن‌ها همچنان زنده نگه داریم.

چه میزان به توسعه این مجموعه می‌اندیشید؟

اقدامات ویژه و مهمی را به منظور توسعه و گسترش نیروی انسانی، تجهیزات و تولید محصولات دانش‌بنیان انجام داده‌ایم. در تلاش هستیم علاوه بر بومی‌سازی و تامین نیاز داخلی صنعت به این محصولات ، گام‌های مثبتی را در حوزه صادرات برداریم تا با ارزآوری هرچه بیشتر برای کشور، از هدررفت منابع مالی داخلی جلوگیری کنیم. در واقع، تمام تلاش ما در شرکت دانش پرتو نقش جهان این است که بتوانیم به بهترین شکل ممکن وظیفه خود را در مقام یک شرکت کوچک دانش‌بنیان در سطح کشور ایفا کنیم تا در آینده نزدیک، در رشد و شکوفایی صنعت و اقتصاد کشور سهیم باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7671

نوشته‌های مشابه

28اسفند
تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس کاهش یافت
برخلاف پیش‌بینی‌های انجام شده،

تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس کاهش یافت

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود

19اسفند
افزايش درآمد «ذوب» همگام با رشد توليد و صادرات/ تسريع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در سال ۱۴۰۳
مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

افزايش درآمد «ذوب» همگام با رشد توليد و صادرات/ تسريع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در سال ۱۴۰۳