• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت سروش ذوب هومان:

به بانک‌ها وابستگی نداریم

  • کد خبر : 6413
  • 08 شهریور 1400 - 13:34
به بانک‌ها وابستگی نداریم
مدیرعامل شرکت سروش ذوب هومان گفت: برای تامین تسهیلات بانکی باید فرایندی طی شود که دردسرهای زیادی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد که به همین دلیل، ما به کمک سرمایه‌گذاران و سهامداران خود، برای تقویت نقدینگی، تاکنون به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری رجوع نکرده‌ایم و خود را از چالش این فرایند دور نگه داشته‌ایم.
مدیرعامل شرکت سروش ذوب هومان گفت: برای تامین تسهیلات بانکی باید فرایندی طی شود که دردسرهای زیادی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد که به همین دلیل، ما به کمک سرمایه‌گذاران و سهامداران خود، برای تقویت نقدینگی، تاکنون به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری رجوع نکرده‌ایم و خود را از چالش این فرایند دور نگه داشته‌ایم.

ابراهیم احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرایط تولید در سال جاری به نحوی تاکنون پیش رفته است که بیشتر تولیدکنندگان به جای سودآوری و کسب درآمد بیشتر، متحمل خسارت‌های فراوان شده‌اند. در این بین، بسیاری از تولیدکنندگان برای ادامه روند تولید خود به بانک‌ها و موسسات مالی رجوع کرده‌اند تا بتوانند نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی تاکید کرد: برای تامین تسهیلات بانکی باید فرایندی طی شود که دردسرهای زیادی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد. به این ترتیب، مجددا برای آن‌ها معضلاتی افزون‌ بر مشکلات قبلی نظیر کمبود نقدینگی ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت سروش ذوب هومان مطرح کرد: تاکنون با بحث تامین تسهیلات بانکی نداشته‌ایم و جزو برنامه‌های شرکت نبوده است اما از وجود بروکراسی‌ اداری، کاغذبازی‌های فراوان برای دریافت وام بانکی مطلع هستیم که از جمله مواردی هستند که باعث می‌شود یک تولیدکننده از برنامه تولید خود عقب بماند که این عقب‌افتادگی در بسیاری از موارد به سختی قابل جبران خواهد بود. کارشکنی‌هایی که مدام از سوی متصدیان امور اداری در بانک‌ها و اداره‌های مرتبط با بخش تولید صورت می‌گیرد، موانع بزرگی در برابر تولید به حساب می‌آیند.

سرمایه‌گذار، نقدینگی ما را تامین کرده است

این تولیدکننده شمش آلومینیوم تاکید کرد: ما برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود جهت تولید، تاکنون به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری رجوع نکرده‌ایم و خود را از دردسر این فرایند دور نگه داشته‌ایم. چون نرخ دلار به صورت مداوم در حال نوسان است و به پیروی از آن، مواد اولیه هم تغییر قیمت پیدا می‌‌کنند، نمی‌توان بر اساس هزینه‌ها و سرمایه‌درگردش برنامه داشت و طبق آن، اقدام به دریافت وام و تسهیلات از بانک‌ها کرد.

وی تسهیلات بانکی را دردسر خواند و گفت: اگر یک ساعت از موعد پرداخت اقساط بازپرداخت بانک بگذرد، جریمه سنگینی برای تولیدکننده لحاظ می‌شود. خوشبختانه نقدینگی شرکت تاکنون دچار ضعف نشده و هر بار که نیاز به افزایش سرمایه بوده، از طریق سرمایه‌گذاران و سهامداران تامین شده است. ضمن اینکه سرمایه‌‌گذار با افزایش سرمایه خود در شرکت، هم میزان سوددهی خود را نیز افزایش می‌دهد و هم فرایند تامین مواد اولیه مورد نیاز را تسهیل می‌کند.

فروش محصولات، با ریسک همراه است

احمدی ضمن اشاره به نوسانات دلار و تاثیر آن بر بازار داخلی، اذعان کرد: یکی از چالش‌هایی که تولیدکننده با آن مواجه بوده، مسئله توان فروش محصولات تولید شده است؛ به طوری که تخمینی برای قیمت مواد اولیه آن‌ها و هزینه تولید زده می‌شود اما به محض معامله، شاهد افزایش قیمت مواد اولیه خواهیم بود و به نوعی، فروش محصولات با ریسک همراه است. به گونه‌ای که نمی‌توان قیمت محصول را نیز خارج از عرف افزایش داد زیرا باعث از دست رفتن مشتری می‌شود.

تولید با حدود ۴۰ درصد ظرفیت

مدیرعامل شرکت سروش ذوب هومان در خصوص ظرفیت تولید محصول و میزان واقعی تولید این شرکت، اذعان کرد: شرکت سروش ذوب هومان شمش‌های آلومینیومی آلیاژی LM2 تولید می‌کند که با توجه به همه معضلات مهمی که از سال ۱۳۹۹ تاکنون دنباله‌دار بوده است، از تولید سالانه ۱۲ هزار تن شمش آلیاژی LM2 فاصله گرفته‌ایم و اکنون با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت، در حال فعالیت هستیم.

وی اضافه کرد: در خصوص موارد استفاده شمش آلومینیومی آلیاژ LM2 باید عنوان کرد بیشترین کاربردی که این محصول دارد در زمینه‌های تولید قطعات خودرو نظیر دینام، موتور، گیربکس، دیفرانسیل و همچنین لوازم گرمایشی مانند رادیاتور، شوفاژ، و لوازم آشپزخانه است.

این تولیدکننده در خصوص منبع تامین مواد اولیه شرکت عنوان کرد: در تامین مواد اولیه دچار مشکل نیستیم. مواد مورد نیاز را از طریق کشور عراق تهیه می‌کنیم و برخلاف بسیاری از تولیدکنندگان از بورس کالا خرید نمی‌کنیم. کد بورسی برای خرید از این بازار را داریم اما شمش‌هایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، خالص هستند و عموما برای تولید پروفیل آلومینیومی کاربردی‌تر به حساب می‌آیند اما شرکت ما تولیدکننده شمش آلیاژی است و به همین دلیل خرید از بورس برای ما نفعی ندارد.

ادامه تولید، یک طرح توسعه محسوب می‌شود!

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا برای نیمه سال دوم ۱۴۰۰، برنامه توسعه‌ای در نظر دارید یا خیر، تصریح کرد: همین که بتوانیم به مسیر کنونی تولید ادامه دهیم، بزرگ‌ترین کار ممکن را در این شرایط نامطلوب انجام داده‌ایم و می‌توان ادامه فعالیت را یک طرح توسعه‌ای نامید! متاسفانه با توجه به نوسان نرخ ارز، مواد اولیه را با دلار ۲۶ هزار تومانی خریداری کردیم و حالا باید با احتساب دلار ۲۸ هزار تومانی، محصول خود را به فروش برسانیم که به علت ریسک موجود در بازار، بسیاری از مصرف‌کنندگان دست نگه داشته‌اند تا در زمان افت احتمالی قیمت دلار، محصولات را خریداری کنند که این امر سبب شده تا به شدت ضرردهی داشته باشیم. عدم وجود ثبات قیمتی در بازار نیز از عوامل مهم در متضرر شدن تولیدکننده است.

وی در مورد تکنولوژی به کار گرفته شده در خطوط تولید این شرکت، بیان کرد: دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که در خطوط تولید به کار رفته‌اند، کوره‌، پیگ‌ماشین و دستگاه آنالیز و کوانتومتر هستند که همه ساخت داخل بوده و تنها دستگاه کوانتومتر خارجی است. اگر حمایت کافی و به موقع از مهندسانی که توانایی تولید تجهیزات با کیفیت‌ بالا و مشابه نمونه خارجی را دارند، به عمل آید هیچ نیازی به خرید ماشین‌آلات خارجی وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت سروش ذوب هومان یادآور شد: اگر قطعه‌ای از ماشین‌آلات این شرکت با مشکل مواجه شود، متخصصان توانایی داریم تا بتوانند مشکل را برطرف کنند. علاوه‌براین، به جز متخصصان جوان، افرادی که ۳۰ تا ۴۰ سال در صنعت آلومینیوم تجربه کسب کرده‌اند، به راحتی می‌توانند مشکلات به وجود آمده در کارایی دستگاه‌ها و قطعات مشکل‌دار را برطرف سازند. ضمن اینکه به میزان محدودی تاکنون قطعات یدکی وارد کرده‌ایم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6413
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد