• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان:

به خرید ساخت داخل روی آورده‌ایم

  • کد خبر : 8840
  • 04 دی 1401 - 19:50
به خرید ساخت داخل روی آورده‌ایم
رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان گفت: با توجه اینکه شمش آلومینیوم به میزان کافی در داخل کشور تولید و تنها حدود 4 درصد از مواد اولیه مورد نیاز فعالان صنعت آلومینیوم از طریق واردات تامین می‌شود، این میزان نیز به زودی کاهش پیدا خواهد کرد. خوشبختانه در خصوص ماشین‌آلاتی که در خط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند، به سمت خرید ساخت داخل روی آورده‌ایم و بر همین اساس می‌‎توانیم آینده روشنی را برای خود ترسیم کنیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان گفت: با توجه اینکه شمش آلومینیوم به میزان کافی در داخل کشور تولید و تنها حدود ۴ درصد از مواد اولیه مورد نیاز فعالان صنعت آلومینیوم از طریق واردات تامین می‌شود، این میزان نیز به زودی کاهش پیدا خواهد کرد. خوشبختانه در خصوص ماشین‌آلاتی که در خط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند، به سمت خرید ساخت داخل روی آورده‌ایم و بر همین اساس می‌‎توانیم آینده روشنی را برای خود ترسیم کنیم.

رضا فرزانه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت صنایع توری کاشان فعالیت خود را از سال ۱۳۷۱ آغاز کرد و هم‌اکنون با ۸۵ نفر نیروی انسانی مشغول به تولید است. فرایند تولید در این شرکت بدین صورت است که ابتدا با تهیه شمش آلومینیوم و در ادامه با ذوب و ریخته‌گری آن و افزودن عناصری مانند منیزیم و کروم، در نهایت مفتول آلیاژی آلومینیوم تولید و این محصول برای ساخت سیم و مفتول در قطر‌ها مختلف استفاده می‌شود. محصولات تولیدی این شرکت، در ساخت توری آلومینیومی پشه‌ای کاربرد دارد.

وی در رابطه با موانع پیش روی تولیدکنندگان، عنوان کرد: قیمت مواد اولیه است، از اصلی‌ترین مشکلاتی است که با آن روبه‌رو هستیم؛ بالا بودن پرمیو شمش آلومینیوم در داخل کشور نسبت به کشور‌های همسایه و منطقه است. البته از تاثیر نوسان قیمت ارز و رقابت کاذب بین تولیدکنندگان در بورس کالا روی قیمت مواد اولیه نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. همین موضوع سبب شده است تا سرمایه در گردش مجموعه هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها، محدود شود و مواد اولیه مورد نیاز خود را به مقدار کمتری خریداری کنیم. مشکل دیگر، تورم سال‌های گذشته که حدود سالیانه ۴۰ درصد بوده است موجب شده که سرمایه لازم برای تامین مواد اولیه همواره افزایش یابد. و چون بخشی از این سرمایه به اجبار از تسهیلات بانکی تامین می‌شده و تسهیلات بانکی که با سود ۱۸ درصد اعطا می‌شوند سبب شده تا سرمایه بانک‌ها سالیانه حدود ۱۲ درصد کاهش پیدا کند. در نتیجه بانک‌ها با کمبود منایع مالی برای اعطای تسهیلات به واحد‌ها تولیدی که نیاز به سرمایه در گردش بالاتری دارند مواجه می‌شوند.

کلاف سردرگم مشکلات و رکود در بازار مصرف

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان با اشاره به وضعیت بازار مصرف، مطرح کرد: با توجه به کاهش پروژه‌های عمرانی در سطح کشور و رکود در بازار مصرف، میزان فروش محصولات کاهش یافته است و از عواملی که باعث این رکور شده‌اند، می‌توان به افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان اشاره کرد. برای کاهش نرخ تورم، باید راهبردی در خصوص جبران کسری بودجه دولت و برقراری تعامل با دیگر کشور‌ها در پیش گرفته شود. همچنین به سبب پرمیوم بالای شمش آلومینیوم، متاسفانه نتوانستیم در بازار‌های جهانی به رقابت بپردازیم و هم‌اکنون روی تامین نیاز داخلی کشور متمرکز هستیم. اگر واردات محصولات با بر‌طرف شدن موانع به کشور انجام شود، تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با محصولات خارجی را تنها به دلیل قیمت بالا ندارند.

فرزانه در رابطه با خام فروشی شمش آلومینیوم، تاکید کرد: عده‌ای از تولیدکنندگان شمش آلومینیوم از گذشته تاکنون به دلیل عدم تامین ارز کافی برای خرید مواد اولیه موزد نیاز ، بخشی از محصولات خود را صادر می‌کردند. یکی از نمونه‌های آن، صادرات شمش آلومینیوم برای واردات آلومینا بوده است که این عمل برای تامین نیاز واحد تولیدی امری ضروری محسوب می‌شود اما زمانی که مازاد بر این نیاز صادرات انجام شود و حتی قیمت محصول صادر شده به کشور‌های همسایه پایین‌تر از قیمت داخلی باشد، باعث خواهد شد تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با رقبای خارجی را از دست بدهند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه این واحد تولیدی در زمینه صادرات فعالیت دارد یا خیر، یادآور شد: متاسفانه به دلیل محدودیت‌های بانکی و شرایط دشوار نقل‌و‌انتقال پول، آن چنان که باید نتوانستیم حضور پررنگی در این عرصه داشته باشیم. همچنین در کشور‌های همسایه به سبب توافق‌نامه‌های ترجیحی، عوارض واردات برای آن‌ها صفر است اما برای صادرکنندگان ایرانی به میزان ۱۰ درصد عوارض صادرات در نظر گرفته می‌شود با این تفاسیر اگر تولیدکننده به ناچار محصول خود را ۱۰ درصد زیر قیمت، صادر کند، این امر توجیه اقتصادی ندارد. شرکت صنایع توری کاشان هم در گذشته به کشور ترکیه صادرات انجام می‌داد اما با مسائل پیش‌آمده، صادرات به این کشور متوقف شد. بهتر است دولت از صادرکنندگان رفع تعهد ارزی را مطالبه نکند زیرا میزان صادرات بخش خصوص ۲۵ درصد صادرات کل کشور است. چنانچه رفع تعهد ارزی برداشته شود صادرکنندگان اقدام به واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و قطعات یدکی می‌کنند. و امکان خروج سرمایه از کشور بدین صورت بسیار پایین بوده و یکی از عواملی که موجب بالا رفتن قیمت ارز در بازار می‌شود مربوط به خروج سرمایه از کشور می‌شود و صادرکنندگان نفی در خروج سرمایه از کشور ندارند. این فرار سرمایه بشیتر به خرید ارز در بازار آزاد و خروج آن از کشور ربط دارد.

فشار حداکثری بر صنایع پایین‌دستی آلومینیوم

رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان در خصوص افزایش بهای حامل‌های انرژی، تصریح کرد: افزایش بهای گاز صنایعی که از آن استفاده می‌کنند، نسبت به ۱۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس سبب شده است تا عرصه رقابت برای تولیدکنندگان تنگ‌تر شود. با توجه به فرسودگی ماشین‌آلات خط تولید و بهره‌وری پایین در صنعت کشور، این افزایش بهای گاز مانع رشد واحد‌های تولیدی می‌شود اما برای سوخت‌هایی ماند گازوئیل، مازوت و بنزین که امکان قاچاق آن‌ها وجود دارد، بهای پرداختی بر حسب قیمت فوب خلیج فارس منطقی است. این افزایش قیمت تاثیر زیادی بر روند تولید ما نداشته است اما صنایع بالادستی آلومینیوم بسیار از این اتفاق تاثیر می‌پذیرند و در نهایت قیمت مواد اولیه روند صعودی به خود می‌گیرد و تولید‌کنندگان پایین‌دست آلومینیوم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود دچار مشکل می‌شوند. خوشبختانه این واحد تولیدی به دلیل اینکه در شهرک صنعتی واقع نشده است، با مشکل قطعی برق آن چنان درگیر نبودیم و این اتفاق بیشتر برای واحد‌های تولید که در شهرک‌های صنعتی قرار دارند، پیش می‌آید و کارگاه‌های صنعتی عمدتا با قطعی برق و گاز دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

فرزانه در رابطه با کمبود نیروی انسانی متخصص در صنایع مختلف کشور، ابراز کرد: متاسفانه در رابطه با معضل کمبود نیروی انسانی، این واحد تولیدی نیز از این معضل مستثنی نبوده است و برای جذب افراد و تکنسین‌های مربوطه با مشکل مواجه هستیم. به علت مشکلات به وجود ‌آمده در مسیر تولید، میزان مشارکت بخش خصوصی نسبت به بخش‌های دولتی در اقتصاد کشور کاهش یافته است. اصولا نیروی‌های انسانی بعد از فارغ‌التحصیلی در واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط آموزش دیده و کسب تجربه می‌کنند و این سازوکار در کشور‌هایی همچون آلمان و ژاپن هم در جریان است اما به دلیل شرایط و مشکلات پیش آمده برای واحد‌های تولیدی، تعطیلی آن‌ها و وارد مدار نشدن مجموعه‌های جدید، منجر به کاهش تربیت نیروی‌های متخصص و باانگیزه شده است.

وی در پایان در خصوص آینده و چشم‌انداز صنعت آلومینیوم، خاطرنشان کرد: با توجه اینکه شمش آلومینیوم به میزان کافی در داخل کشور تولید و تنها در حدود ۴ درصد از مواد اولیه مورد نیاز فعالان صنعت آلومینیوم از طریق واردات تامین می‌شود، این میزان هم به زودی کاهش پیدا خواهد کرد. خوشبختانه در خصوص ماشین‌آلاتی که در خط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند، به سمت خرید ساخت داخل روی آورده‌ایم و بر همین اساس می‌‎توانیم آینده روشنی را برای خود ترسیم کنیم اما به صورت کلی، اگر تولید به صورت یک زنجیره صنعتی به هم پیوسته و نه به صورت تک محصولی ایجاد شود و اگر پیش از سرمایه‌گذاری و احداث واحد‌های تولیدی، یک دوراندیشی درباره‌ توجیه‌پذیر بودن طرح از لحاظ مالی و فنی، بازار مصرف و به طور کلی از تمام زوایای موجود اندیشیده شود، می‌توان به آینده امیدوار بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8840

نوشته‌های مشابه