• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
پروانه حدادیان، مدیرعامل شرکت شهاب کالا خاورمیانه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

به دنبال حضور موفق در بازارهای منطقه‌ای هستیم/ توسعه برون‌سپاری در صنعت سیم و کابل

  • کد خبر : 8403
  • 05 شهریور 1401 - 13:34
به دنبال حضور موفق در بازارهای منطقه‌ای هستیم/ توسعه برون‌سپاری در صنعت سیم و کابل
صنعت سیم و کابل در داخل کشور، در حالی از قدمت بیش از 50 ساله برخوردار است و نیاز کشور به انواع سیم و کابل توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود که همزمان با رشد و شکوفایی این صنعت، معضلات و چالش‌های مختلف همچون تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیر استاندارد، اختلاف قیمت نرخ آزاد و نیمایی و نوسان قیت مواد اولیه، عملکرد فعالان صنعت سیم و کابل را تحت تاثیر قرار داده است. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی را با پروانه حدادیان، مدیرعامل شرکت شهاب کالا خاورمیانه تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:
صنعت سیم و کابل در داخل کشور، در حالی از قدمت بیش از ۵۰ ساله برخوردار است و نیاز کشور به انواع سیم و کابل توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود که همزمان با رشد و شکوفایی این صنعت، معضلات و چالش‌های مختلف همچون تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیر استاندارد، اختلاف قیمت نرخ آزاد و نیمایی و نوسان قیت مواد اولیه، عملکرد فعالان صنعت سیم و کابل را تحت تاثیر قرار داده است. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی را با پروانه حدادیان، مدیرعامل شرکت شهاب کالا خاورمیانه تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

توضیحاتی در خصوص پیشینه شرکت شهاب کالا خاورمیانه و فعالیت‌های آن بفرمایید.

با عنایت به شناخت ۲۰ ساله از صنعت سیم و کابل، به این نتیجه دست پیدا کردیم که ظرفیت خالی در کشور، بیش از چندین برابر مصرف کشور است. بنابراین تصمیم گرفتیم تا با تولید مدرن کارخانه و استفاده از ظرفیت‌های خالی، در بازارهای ناشناخته منطقه‌ای نفوذ کنیم؛  چناچه نیم نگاهی به بازارهای داخلی داریم. این در حالی است که متاسفانه در داخل کشور، هیچ شرکتی وجود ندارد که بتواند با صنایع مشابه خارجی خود رقابت کند که از دلایل این امر، می‌توان به تفاوت در ظرفیت تولید و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارجی، تحریم و قوانین دولتی اشاره کرد. بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا ضمن به حرکت درآوردن سرمایه ملی، توان رقابتی خود را در سطح منطقه افزایش دهیم. از دیگر اهداف مجموعه، شرکت در مناقصات مختلف دولتی مانند مناقصات شرکت توزیع نیروی برق تبیین شده است. ارائه کابل‌های خریداری شده (چه به صورت نقدی و چه کارمزدی) در بازار با برندی به غیر از شهاب جم، از دیگر اهداف تاسیس شرکت شهاب کالا خاورمیانه به شمار می‌آید. چشم‌انداز شرکت، رقابت با یکی از شرکت‌ها در سطح منطقه‌ای است و امیدوار هستیم روزی نقشه‌ای از جهان را بر دیوارهای شرکت نصب کنیم و به بیش از ۱۰۰ نقطه جهان صادرات داشته باشیم.

آیا تا به امروز اقدام مشابهی با تاسیس شرکت شهاب کالا خاورمیانه در صنعت سیم و کابل کشور رخ داده است؟

شرکت‌های فعال در صنعت سیم و کابل کشور، به طور متوسط موفق به تولید ماهیانه ۳۰۰تن سیم و کابل مسی و ۲۰۰ تن سیم و کابل آلومینیومی می‌شوند که در واقع به دنبال تامین ظرفیت داخلی خود هستند و اگر تصمیم به برون‌سپاری نیز داشته باشند، بخش کوچکی را به این مسئله اختصاص می‌دهند اما ما ذهنیت خود را در این زمینه متمرکز کرده‌ایم؛ چراکه برون‌سپاری طی سالیان اخیر در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته است اما در بازارهای داخلی خیلی در کانون توجه نبوده است و در صورت امکان نیز ما نسبت به آن مطلع نیستیم. اگرچه ممکن است شرکت‌هایی در زمینه ارائه خدمات در سایر  بخش‌ها تاسیس شده باشد اما در صنعت سیم و کابل هنوز چنین اتفاقی در داخل کشور رخ نداده است.

شرایط کنونی صنعت سیم و کابل را چگونه ارزیابی می‌کنید و در حال حاضر این صنعت با چه چالش‌هایی مواجه شده است؟

عدم تثبیت نرخ ارز، تاثیر روانی تحریم‌ها، نبود سرمایه‌گذاری، تورم افسار گسیخته، کالاهای غیر استاندارد و تغییرات در عرضه و تقاضای مواد اولیه، در حال حاضر مهم‌ترین چالش‌های صنعت سیم و کابل کشور هستند. نبود روابط بین بانکی، معضل دیگری است که باعث عقب‌ماندگی تولیدکنندگان سیم و کابل در عرصه صادرات شده است. نگاه داخل، نمی‌تواند رمز موفقیت یک مجموعه باشد و هر شرکتی که افق خود را بر پایه توسعه صادرات و روابط سازنده خارجی ترسیم کند، به موفقیت‌های فراوانی دست خواهد یافت. شرکت‌های معتبر خارجی، به دنبال رونق و توسعه صادرات محصولات خود به کشورهای مختلف جهان هستند و متاسفانه این مهم در داخل کشور مهجور باقی مانده است. نگاه داخل، منجر به ضعف در تولید و در نهایت عرضه محصولات غیر استاندارد در بازار خواهد شد که متاسفانه در داخل کشور ما رواج یافته است.

 از سوی دیگر، نوسان قیمت شمش آلومینیوم عرضه شده در بورس کالای ایران، یکی دیگر از مشکلاتی است که تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. قیمت شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن کاهش یافته و  این در حالی است که پریمیوم در نظر گرفته شده برای آلومینیوم، از ۵ درصد به ۱۰درصد در داخل افزایش یافته است. اختلاف قیمت ارز آزاد و نیمایی و افزایش قیمت شمش آلومینیوم، این صنعت را با چالش مواجه کرده و رقابت ایجاد شده در بورس کالای ایران، منجر به ایجاد مشکلاتی شده است. درحالی که شما می‌توانید نسبت به خرید کالا با قیمت ثابت در یک بازه زمانی معین در سایر کشورها اقدام کنید اما امکانات لازم در این زمینه در داخل وجود ندارد. عرضه محصول در بورس کالا، منسجم صورت نمی‌پذیرد و یک محصول مشخص، یک هفته در این تالار صنعتی عرضه می‌شود و هفته دیگر از عرضه آن خبری نیست که همین مسئله، منجر به ایجاد رقابت در سطح بازار می‌شود. برای مثال، چهار تولیدکننده آلومینیوم کشور اقدام به عرضه متفاوت نقدی و یا اعتباری آلومینیوم در بورس می‌کنند که به دلیل کمبود نقدینگی بعضی تولیدکنندگان، هیچ رقابتی در بخش نقدی شکل نمی‌گیرد و از سوی دیگر، شاهد رقابت ۱۰ تا ۱۲ درصدی در بخش اعتباری هستیم. بورس کالای ایران در چنین شرایطی باید نسبت به مدیریت عرضه آلومینیوم در این تالار صنعتی اقدام کند و همچنین ستاد تنظیم بازار می‌تواند قانون مشخصی را برای عرضه آلومینیوم در بورس تعریف کند. این در حالی است که طی یک تا دو ماه اخیر، با نوسان عرضه آلومینیوم در بورس مواجه هستیم و باز هم باید نسبت به اختلاف قیمت ارز آزاد و نیمایی هشدار دهیم که عامل تاثیرگذاری در رقابت ایجاد شده در سطح بازار بوده که البته در حال حاضر روند کاهشی گرفته است.

نقش دولت در حمایت از تولیدکنندگان بخش خصوصی و به ویژه فعالان صنعت سیم و کابل چیست؟

واقعیت امر این است که اگر بخواهیم به حمایت دولت از تولیدکنندگان بخش خصوصی اشاره کنیم، شاید بتوان نسبت به اعطای تسهیلات و در نظر گرفتن اعتبار اسنادی آن هم بر اساس کارکرد یک شرکت اشاره کرد. باید توجه داشت که مفهوم واقعی حمایت چیست و اگر دولت می‌خواهد از تولیدکنندگان بخش خصوصی حمایت کند، باید سیاست‌گذاری‌های درست حمایتی در بخش‌های مختلف اعم از صادرات، واردات، مالیات و… داشته باشد. از سوی دیگر، شاهد صدور بخشنامه‌های متعدد در این زمینه‌ها هستیم و باید دید که آیا این اقدام در راستای رفع مشکلات موجود است یا منجر به دشواری شرایط خواهد شد. سیاست حمایتی، زمانی معنا پیدا خواهد کرد که شاهد تثبیت در زمینه‌های گوناگون اعم از نرخ ارز و همچنین امنیت در سرمایه‌گذاری شود. برای مثال، دارایی کل یک سرمایه‌گذار در صنعت ساختمان‌سازی کشور، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و این در حالی است که در سراسر جهان، این صنعت به عنوان سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود و  متاسفانه در ایران، یک کالای سرمایه‌ای است. زمانی که تورم به شدت در داخل در حال افزایش است، به طور مشخص سرمایه‌گذاری به سمت صنعت ساخت و ساز خواهد رفت و از صنایع معدنی و فلزی، استارت‌آپ‌ها، بورس و … دور خواهد شد. این در حالی است که جوامع پیشرفته همچون ایالات متحده آمریکا به شدت به دنبال کنترل تورم و به دنبال آن حمایت از تولید هستند و  فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره بانکی، برنامه‌ریزی مشخصی برای کنترل تورم دارد. مادامی که نرخ تورم در داخل کشور دو رقمی است، سرمایه‌گذاری در بخش صنعت انجام نخواهد شد و زمانی که طبق آمار و ارقام، میزان سرمایه‌گذاری طی سالیان اخیر کاهش یافته است، خبر از عدم حمایت کافی از تولیدکنندگان می‌دهد. قطعی برق، یکی از مشکلاتی است که صنعتگران در فصل تابستان با آن مواجه هستند که برگرفته از نبود سرمایه‌گذاری کافی در این زمینه است. در حال حاضر، برق واحدهای صنعتی به مدت ۱۲ساعت در یک روز قطع می‌شود که همین مسئله، منجر به مشکلات فراوانی برای تولیدکنندگان خواهد شد.

چشم‌انداز شرکت شرکت شهاب کالا خاورمیانه برای آینده چیست و آیا در صنعت سیم و کابل به سودآوری کافی دست پیدا خواهد کرد؟

صادرات و رقابت منطقه‌ای، محور و اهداف اساسی شرکت شهاب کالا خاورمیانه است و ما این مجموعه را خدمتگزار صنعت می‌دانیم. باید توجه داشت که بازارهای صادراتی مناسبی اعم از عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان، برای کشور ما تعریف شده است که می‌توانیم با بهره‌گیری از مزایای مختلف تولید همچون برق ارزان‌قیمت، به سودآوری مطلوبی دست پیدا کنیم. دولت، باید محرک تقاضا در سطح بازار باشد تا بتوانیم به شرایط پایداری در ستون فقرات اصلی صنعت یعنی خودروسازی و ساختمان‌سازی دست پیدا کنیم و حضور موفقی در بازارهای بین‌المللی داشته باشیم. در حال حاضر تمام ذهنیت خود را معطوف به صنعت سیم و کابل کرده‌ایم و در آینده می‌توانیم در زمینه‌های مختلف اعم از برق و الکترونیک نیز فعالیت داشته باشیم. با توجه به شرایط موجود و همچنین تجربه‌ای که طی سال‌های فعالیت در صنعت سیم و کابل کسب کرده‌ایم، اگر تورم بیش از این افزایش پیدا نکند، بدون شک به سوددهی در این صنعت دست پیدا خواهیم کرد. امیدوار هستیم با کنترل تورم و ثبات نسبی در بازار، نتیجه دلخواه و مطلوب تمام تلاشگران و صنعتگران حاصل شود و بتوانیم نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت کشور داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8403

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
این تازه آغاز راه است…
میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

این تازه آغاز راه است…

01اردیبهشت
گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲
علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲

29فروردین
تولید از کجا به کجا رسید!
مدیرعامل شرکت تولیدی سیم و کابل کاوش شاهرود:

تولید از کجا به کجا رسید!