• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت مهسان روی دلیجان:

به دنبال نیروی انسانی متخصص هستیم

  • کد خبر : 8314
  • 30 تیر 1401 - 22:18
به دنبال نیروی انسانی متخصص هستیم
مدیرعامل شرکت مهسان روی دلیجان گفت: در حالی که بسیاری از کارشناسان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تا چند سال گذشته، به دنبال فعالیت در بخش تولید بودند اما در حال حاضر شرایط به نحوی است که کارفرمایان باید به دنبال جذب نیروی انسانی متخصص باشند و معضل کاهش نیروی انسانی روند روبه‌رشدی به خود گرفته است.
مدیرعامل شرکت مهسان روی دلیجان گفت: در حالی که بسیاری از کارشناسان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تا چند سال گذشته، به دنبال فعالیت در بخش تولید بودند اما در حال حاضر شرایط به نحوی است که کارفرمایان باید به دنبال جذب نیروی انسانی متخصص باشند و معضل کاهش نیروی انسانی روند روبه‌رشدی به خود گرفته است.

محمد تقی‌زاده در گفت‌‎وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرایط تولید در سال جاری، دشوارتر از قبل شده است و نوسان قیمت مواد اولیه، به مهم‌ترین چالش اکثر تولیدکنندگان تبدیل شده است. اسید سولفوریک، یکی از مواد اولیه مهم در تولید ورق روی محسوب می‌شود که قیمت آن در سال گذشته، یک هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود و در حال حاضر این رقم به حدود سه هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رشد پیدا کرده است. تامین‌کننده اصلی این محصول ، مجتمع مس سرچشمه رفسنجان است که گاهی اوقات به دلیل تعمیرات دوره‌ای که در این مجموعه انجام می‌شود، اسید مورد نیاز تولیدکنندگان روی را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد. اگرچه این مجتمع اسید سولفوریک را با قیمت تمام‌شده ارزان‌تر نسبت به بازار آزاد می‌فروشد اما خرید از این مجموعه با یک سری شرایط خاص همراه است و بر همین اساس ناچار به خرید اسید از بازار هستیم. یعنی اگر قیمت اسید سه هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار باشد، مس سرچشمه این محصول را با قیمت سه هزار و ۳۰۰ تومان می‌فروشد که خرید آن از این مجتمع برای تولیدکنندگان روی کمی دشوار است.

وی در ارتباط با نوسان قیمت روی در بازارهای جهانی، مطرح کرد: قیمت‌گذاری روی بر اساس بورس فلزات لندن انجام می‌شود و شاهد نوسان قیمت آن طی چند ماه اخیر بوده‌ایم. در روزهای پایانی سال گذشته، قیمت روی به حدود ۱۰۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید و در حال حاضر قیمت آن به حدود ۷۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش یافته است. افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی معتبر جهان، منجر به کاهش قیمت کامودیتی‌ها به ویژه فلزات شده است و از آنجایی که صنعت روی در داخل کشور در اختیار فعالان بخش خصوصی قرار دارد و سازمان‌های دولتی نقش چندانی در آن ندارند، کاهش قیمت جهانی روی و همچنین افزایش هزینه‌های تولید، شرایط ادامه فعالیت را بیش از پیش دشوار ساخته است.

کاهش چشمگیر نیروی انسانی متخصص در تولید

مدیرعامل شرکت مهسان روی دلیجان در خصوص نقش نیروی انسانی در تولید، عنوان کرد: کاهش نیروی انسانی در بخش تولید، یکی دیگر از معضلاتی است که با آن مواجه هستیم. جالب است بدانید که تا چند سال گذشته، بسیاری از فارغ‌التحصیلان و نیروهای جویای کار، به دنبال استخدام و فعالیت در واحدهای تولیدی بودند اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده است و کارفرمایان باید به دنبال جذب نیروهای انسانی متخصص و غیر متخصص باشند. افزایش تورم و هزینه‌های معیشتی در جامعه طی سالیان اخیر، باعث شده است تا افراد تمایل چندانی به فعالیت در بخش تولید نداشته باشند و اشتغال در بخش‌های غیرمولد را به این مهم ترجیح دهند. این در حالی است که حقوق نیروی انسانی در سال جاری، بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است و ما تلاش می‌کنیم با در نظر گرفتن یک سری پاداش‌ها و مشوق‌های مالی، آن‌ها را دلگرم به ادامه فعالیت در مجموعه کنیم اما واقعیت امر این است که حقوق پنج میلیون و ۷۰۰ تومانی برای نیروی انسانی غیر متخصص طی یک ماه، به هیچ وجه جوابگوی نیاز مالی این فرد نیست و تورم و مشکلات اقتصادی در جامعه به قدری افزایش یافته است که نیروی انسانی انگیزه لازم برای ادامه فعالیت در بخش تولید را ندارد و اگر به فعالیت خود نیز ادامه دهد، نمی‌تواند تاثیرگذار واقع شود.

تقی‌زاده در همین راستا اضافه کرد: کارخانه ما در شهرستان دلیجان واقع شده است و اگر بخواهیم طرح توسعه‌ای را اجرا کنیم و فضای کارخانه را گسترش دهیم، باید به دنبال اشتغال‌زایی و به‌کارگیری نیروی انسانی جدید باشیم که متاسفانه با مشکل در این زمینه مواجه هستیم؛ چراکه به دلیل صنعتی بودن دلیجان، بسیاری از افراد برای اشتغال به این شهرستان مهاجر‌ت می‌کنند و اگر بخواهیم نیروی جدیدی را استخدام کنیم، این فرد غیر بومی خواهد بود. تحقق این مسئله، نیازمند تامین امکانات لازم مانند مسکن است و در حال حاضر اجاره‌بهای مسکن نیز به قدری افزایش یافته است که کل حقوق ماهیانه کارگر باید برای آن صرف شود. واقعیت امر این است که شرایط سکونت و اشتغال در شهرهای بزرگ صنعتی به شدت دشوار شده است و بسیاری از افراد چاره‌ای جز بازگشت به شهرهای اصلی زندگی خود ندارند.

وی در ادامه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی اشاره کرد و گفت: تعرفه گاز واحدهای صنعتی تا سال گذشته، ۱۲۰ تومان به ازای هر مترمکعب بود که در حال حاضر به حدود ۳۰۰ تومان افزایش یافته است. بهای گاز مصرفی مجموعه در حدود ۶ تا هفت برابر شده است و اگر پنج میلیون تومان در ماه برای هزینه گاز در سال پیش پرداخت می‌کردیم، قیمت آن به حدود ۳۰ میلیون تومان در سال جاری رشد پیدا کرده است. خوشبختانه قیمت برق تغییر چندانی نداشته است اما در حال حاضر با معضل قطعی برق مواجه هستیم و از آنجایی که صنعت روی یک صنعت پیوسته است، باید فرایند الکترولیز مدام در حال انجام باشد تا قسمت‌های محلول‌سازی بتوانند محلول را به عملیات الکترولیزسازی برسانند. زمانی که برق مجموعه قطع می‌شود، آسیب‌های جدی به تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید وارد خواهد شد. به همین منظور مبلغ چهار میلیارد تومان را صرف خرید ژنراتور برای تامین یک هزار و ۱۰۰ کیلوولت برق مورد نیاز کارخانه کرده‌ایم و امیدوار هستیم بتوانیم شرایط موجود را مدیریت کنیم. اگرچه سرمایه‌گذاری چهار میلیارد تومانی برای واحدهای کوچک‌مقیاس صنعتی در زمینه تامین برق مبلغ هنگفتی است اما چاره‌ای جز استفاده از ژنراتور برق همزمان با قطعی برق نداریم و در تلاش هستیم همچنان به تولید پیوسته خود ادامه دهیم.

ضرورت بازنگری در واردات خاک اکسیدی

این تولیدکننده ورق روی در ارتباط با تامین خاک روی، اذعان کرد: قراردادهای شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با تولیدکنندگان روی، یک‌ طرفه است و شاهد اختلاف عیار خاک عرضه شده در بورس و خاک خریداری شده هستیم. خاک روی به صورت سهمیه‌ای تا سال گذشته، به تولیدکنندگان روی اختصاص پیدا می‌کرد و مشکلی در این زمینه نداشتیم اما نحوه آنالیز و فروش آن در ادامه تغییر پیدا کرد و ما ناچار به تامین خاک مورد نیاز خود از بازار آزاد شده‌ایم. ضمن اینکه میزان خاک اکسیدی نیز به شدت کاهش یافته است و تعدادی از تولیدکنندگان نسبت به واردات خاک از کشور ترکیه اقدام می‌کنند. این در حالی است که عیار نیکل موجود در این خاک بسیار پایین است و از آنجایی که ما از این فلز در تولید نیکل کادمیم استفاده می‌کنیم، بر همین اساس با مشکلاتی در این زمینه مواجه شده‌ایم. از سوی دیگر، دانش فرآوری خاک سولفوره در داخل کشور گسترش پیدا نکرده است و بخش عمده‌ای از کنسانتره سولفیدی به کشور چین صادر می‌شود. در حالی که این دانش و تکنولوژی باید در اختیار تمام تولیدکنندگان قرار بگیرد تا بتوانیم از خاک سولفوره در تولید روی استفاده کنیم.

تقی‌زاده تصریح کرد: شرکت مهسان روی دلیجان، یک شرکت دانش‌بنیان است و اگر همچنان توانسته‌ایم به فعالیت خود ادامه دهیم، به دلیل تولید همزمان چند محصول خاص بوده است. ما تنها تولیدکننده نیکل کادمیم در داخل کشور هستیم که کادمیم را به کشور هند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان صادر می‌کند. کادمیم با عیار ۹۹٫۹۹ در مجموعه ما تولید می‌شود و کاربرد اصلی آن، تولید باتری‌های قابل شارژ است. از آنجایی که تولیدکننده اختصاصی باتری قابل شارژ در داخل کشور نداریم، به شرکت‌های بزرگ تولیدکننده باتری اعلام کردیم که می‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز را با عیار عالی در اختیار آن‌ها قرار دهیم اما استقبالی از این مسئله نشد و بر همین اساس ما بیش از ۹۵ درصد تولید خود را به خارج از کشور صادر می‌‎کنیم.

وی ضمن تاکید بر اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: شرکت مهسان روی دلیجان در رده‌بندی سطح دوم مجموعه‌های دانش‌بنیان قرار گرفته و این در حالی است که می‌توانستیم با همکاری و حمایت بیشتر مسئولان، جزو شرکت‌های سطح برتر باشیم؛ چراکه در این صورت بسیاری از معافیت‌های مالیاتی نیز شامل حال ما می‌شد و با توجه به اینکه عمده محصولات تولیدی مجموعه صادر می‌شود، می‌توانستیم به بهترین شکل ممکن از این مهم استفاده کنیم. تنها مزیتی که به دنبال دانش‌بنیان بودن از آن سود برده‌ایم، دریافت تسهیلات بانکی بوده است که در این زمینه نیز نسبت به پرداخت به موقع اقساط اقدام کرده‌ایم. متاسفانه در حال حاضر شاهد مهاجرت شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و بر همین اساس ضرورت دارد حمایت بیشتر از این مجموعه‌ها در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت مهسان روی دلیجان در ادامه به مسائل زیست‌محیطی در صنعت روی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه صنعت روی آلایندگی چندانی ندارد و مهم‌ترین مسئله در این زمینه، لیچینگ کیک فیلتر است که همواره از سوی مسئولان سازمان محیط زیست مطرح می‌شود. پس از فرایند لیچینگ، بخشی از فلزات که قابل انحلال نیستند، به صورت پسماند جامد باقی می‌مانند و ضرورت دارد اقدامات لازم جهت دفع آن‌ها صورت پذیرد. ما یک زمین را اطراف کارخانه به منظور دپو و بازیافت کیک‌های لیچنیگ در نظر گرفته‌ایم که البته دانش فنی در این زمینه در داخل کشور وجود ندارد و امیدوار هستیم در آینده بتوانیم ضمن دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز، نسبت به بازیافت و استقاده دوباره آن اقدام کنیم.

سازمان محیط زیست سخت‌گیری‌های خود را کاهش دهد

تقی‌زاده با اشاره به معضلات موجود در صادرات، بیان کرد: با توجه به اینکه ما تولیدکننده محصولات خاص مانند نیکل کادمیم هستیم و حجم صادرات این محصولات زیاد نیست، مشکلی در حوزه صادرات نداریم اما بسیاری از تولیدکنندگان کنسانتره سرب با چالش‌هایی همچون وضع قوانین و دستورالعمل‌های دست و پاگیر در این زمینه مواجه هستند و مسئولان ذی‌ربط باید اقدامات لازم را جهت رفع این مشکلات انجام دهند. اخذ پروانه بهره‌برداری شرکت مهسان روی دلیجان، یک سال به طول انجامید؛ در حالی که این زمان باید به حداقل میزان کاهش پیدا کند و تولیدکنندگان نباید دغدغه‌ای در این زمینه داشته باشند.

وی در پایان ضمن اشاره به فرایند تولید، یادآور شد: ورق روی به روش هیدرومتالورژی در داخل تولید می‌شود. البته ما برای تولید نیکل کادمیم، از روش‌های خاصی استفاده می‌کنیم و با توجه به اینکه شرکت مهسان روی دلیجان یک شرکت دانش‌بنیان است، تمام قطعات و تجهیزات مورد نیاز در مجموعه بومی‌سازی شده است که امیدوار هستیم بتوانیم گام‌های مثبتی را در راستای ارتقای صنعت روی کشور برداریم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8314

نوشته‌های مشابه