• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیر مهندسی شرکت کانی مس:

به صورت مستمر در خدمت صنایع و معادن هستیم/ پروژه «لیچینگ سونگون»، طرح خاصی محسوب می‌شود

  • کد خبر : 3514
  • 20 اسفند 1399 - 12:51
به صورت مستمر در خدمت صنایع و معادن هستیم/ پروژه «لیچینگ سونگون»، طرح خاصی محسوب می‌شود
مدیر مهندسی شرکت کانی مس گفت: این شرکت در رابطه با انجام پروژه‌های صنعتی و مدیریت منابع انسانی، خدمات فنی و مهندسی قابل ملاحظه‌ای را به مشتریان خود عرضه می‌کند. کانی مس با هدف ارتقای توانایی تولید داخلی، بهره‌گیری از نیروهای متخصص داخلی و خارجی، خدماتی همچون امکان‌سنجی فنی و اقتصادی طرح‌های صنعتی و معدنی، تهیه مدارک و شناسنامه فنی ساخت، تدوین تکنولوژی، تامین قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات از طریق فرایندهای مهندسی را نیز به انجام می‌رساند.

مدیر مهندسی شرکت کانی مس گفت: این شرکت در رابطه با انجام پروژه‌های صنعتی و مدیریت منابع انسانی، خدمات فنی و مهندسی قابل ملاحظه‌ای را به مشتریان خود عرضه می‌کند. کانی مس با هدف ارتقای توانایی تولید داخلی، بهره‌گیری از نیروهای متخصص داخلی و خارجی، خدماتی همچون امکان‌سنجی فنی و اقتصادی طرح‌های صنعتی و معدنی، تهیه مدارک و شناسنامه فنی ساخت، تدوین تکنولوژی، تامین قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات از طریق فرایندهای مهندسی را نیز به انجام می‌رساند.

سید شهرام کسائیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: اگر بخواهیم در رابطه با یکی از مهم‌ترین چالش‌های توسعه پروژه‌های صنعت صحبت کنیم، باید به موضوع تاخیر چه در شروع فراآیند احداث پروژه‌ها و چه در مسیر فرایند احداث پروژه ها بپردازیم. چراکه مطالعات اقتصادی انجام شده برای یک پروژه با کیفیت مورد انتظار، جهت یک شرح کار مشخص در یک بازه زمانی مشخص با یک هزینه مشخص، در نظر گرفته می‌شود که متاسفانه در بسیاری از موارد در زمان معین پروژه به اتمام نمی‌رسد که این امر با توجه به دلایل متعدد موجود باعث افزایش هزینه‌ها و حتی بعضا باعث کاهش کیفیت مورد انتظار می‌شود که عملا مطالعات اقتصادی اولیه انجام شده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. از دلایل اصلی مشاهده شده برای این تاخیرات می‌توان به این دو مورد اشاره کرد؛ در وهله اول، بحث تامین و تخصیص منابع مالی در طول فرایند احداث پروژه مطرح می‌شود که بالطبع نه تنها ایران بلکه شاید بتوان گفت خیلی از کشورها دچار بحران‌های اقتصادی هستند که در این میان بنا به دلایل سیاسی وضعیت کشور ما اندکی بحرانی‌تر از سایرین است و لذا با توجه به بودجه حداقلی موجود دولت، پروژه‌ها اولویت‌بندی شده و بر همان اساس اجرا می‌شوند.

تحریم، باعث عقب‌نشینی شرکت‌های خارجی شد

وی در ادامه گفت: عامل دوم این تاخیر در اتمام پروژه و شروع فرایند بهره‌برداری، همکاری با شرکت‌های خارجی صاحب دانش به عنوان تکنولوگ طرح و همین طور تامین‌کننده تجهیزات اصلی و خاص بوده است که البته این امر نه تنها محل ایراد نیست که بعضا در پروژه‌های کلان و مخصوصا پروژه‌هایی که برای دفعه اول در کشور اجرا می‌شود و یا هنوز انتقال دانش مربوطه انجام نشده است، توصیه می‌شود، اما در میانه راه به دلیل اعمال برخی تحریم‌ها، این شرکت‌های تکنولوگ و تامین‌کننده کار را متوقف کرده و عقب‌نشینی کردند و به تعهدات خود پایبند نبودند که تمام این موارد موجب ایجاد تاخیر در اتمام پروژه و شروع بهره‌برداری از پروژه‌ها شد.

مدیر مهندسی شرکت کانی مس اضافه کرد: طبیعتا بعد از انصراف شرکت‌های خارجی برای ادامه همکاری از نیروهای کارشناسی و شرکت‌های داخلی که دارای تجربه‌ای کمتر در زمینه‌های فوق بودند، جهت تکمیل پروژه استفاده شد که این عمل از جهت بها دادن به نیروهای داخلی فعلی پسندیده بود ولی روند احداث پروژه‌ها را با افزایش زمان و بعضا افت کیفیت در فازهای طراحی، تامین، اجرا و راه‌اندازی مواجه کرد و حتی به شرکت‌های چینی و شرکت‌هایی با کیفیت پایین‌تر درخواست‌ها ارجاع شد که البته در ادامه این امر نیز با افت کیفیت در انجام کار مواجه شدیم. انجام پروژه‌ها با تغییرات مطرح شده فوق زمان، هزینه و کیفیتی که برای اجرای یک پروژه در نظر گرفته شده را محقق نکرد و در کمترین تاثیر خود باعث تاخیر در تحویل پروژه‌ها شد.

سرمایه‌گذاران معتبر خارجی حاضر به همکاری با ما نیستند

کسائیان تاکید کرد: با توجه به شرایط تحریمی کنونی، تا زمانی که وضعیت تحریم‌ها و برجام مشخص نشود، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران معتبر خارجی حاضر به همکاری با ما و یا سایر شرکت‌های ایرانی نمی‌شوند و شرکت‌های چینی و یا اروپایی نه چندان معتبر که به واسطه دور زدن تحریم‌ها با ایرانی‌ها وارد مشارکت و همکاری می‌شوند به دنبال این هستند که از این آب گل آلود ماهی بگیرند و در واقع هزینه سنگین‌تری برای ما دارند و سود بیشتری را طلب می‌کنند که البته این موضوع را نیز به دلیل ریسک بالایی که در این سرمایه‌گذاری برای آن‌ها وجود دارد توجیه می‌کنند. با توجه به شرایط فوق و وضعیت فعلی در حوزه اقتصاد، سیاست و شرایط همکاری با سرمایه‌گذار خارجی شاید این نوع سرمایه‌گذاری صرفه اقتصادی مناسب را نداشته باشد و عملی منطقی تلقی نشود.

وی ادامه داد: در صورت برداشته شدن شرایط ظالمانه تحریم‌ها، ایران با توجه به دارا بودن منابع غنی معدنی و نفتی، برای بسیاری از سرمایه‌داران خارجی فضایی مناسب برای سرمایه‎‌‌گذاری محسوب می‌شود که در صورت نیاز می‌توان با شرایط منصفانه و عادله برای طرفین از آن‌ها استفاده کرد.

مدیر مهندسی شرکت کانی مس در رابطه با مهم‌ترین چالش جهت تامین مالی پروژه‌های صنعت یادآور شد: با توجه به نوسانات شدید در قیمت ارز اگر پروژه‌ای با تخصیص منابع وام‌های ارزی یا تخصیص ارز از سمت دولت شروع به کار کند مطمئنا با مشکل خاصی مواجه نخواهد شد. زمانی که منابع مالی دولت محدود می‌شود، اولویت‌بندی پروژه‌ها دارای اهمیت بیشتری می‌شود و یا به عبارت بهتر، هر پروژه‌ای در اولویت دولت قرار نمی‌گیرد و آن دسته از طرح‌های محدودی که به هر دلیلی در اولویت‌های بالا قرار می‌گیرد، با توجه به منابع تخصیص داده شده برای تامین مالی با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند اما پروژه‌هایی که در اولویت دولت نباشند قطعا و طبیعتا با مشکلات مالی جدی روبه‌رو خواهند شد.

در تامین ماشین‌آلات خارجی مشکل وجود دارد

کسائیان اظهار کرد: زمانی که یک کارفرما مطمئن باشد که منابع مالی جهت شروع و ادامه کار تامین نیست، قطعا برای آغاز طرح و برنامه‌ریزی‌های لازم پیش قدم نمی‌شود. کما اینکه فرایند برگزاری مناقصه‌ها انجام می‌شوند و برنده مشخص می‌شود اما قراردادی ابلاغ نمی‌شود زیرا پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای شروع و اتمام کار در بازه زمانی متصور محقق نمی‌‌شود و لذا حتی زمانی که پاکت‌های پیشنهادات باز شده و برنده مناقصه مشخص می‌شود، به دلیل عدم امکان تامین منابع مالی تا زمانی که از جانب منابع مالی خاطرجمع نشوند، به دلیل جلوگیری از ایجاد هرگونه ادعایی از سمت مناقصه‌گر (پیمانکار آینده) ابلاغیه‌ای صادر نمی‌شود.

وی بیان کرد: در رابطه با میزان فروش داخلی و صادرات باید گفت که در این زمینه‌ها نگرانی‌های خاصی وجود ندارد اما برای تامین ماشین‌آلات خارجی قطعا مشکل وجود دارد اما کارفرماها به این دلیل هیچ پروژه‌ای را معلق نکردند و پیمانکار باید راهکارهای مورد نظر خود را ارائه دهد که در مرحله اول تامین از شرکت‌های اروپایی تراز اول و یا شرکت‌های پیش‌بینی شده با حد کیفیت متصور در مطالعات اقتصادی پیگیری می‌شود و در وهله دوم شرکت‌های چینی با کیفیت مورد قبول وارد عرصه می‌شوند و پس از آن اگر هیچ راه دیگری برای تامین ماشین‌آلات نبود به ساخت داخل رو می‌آورند که این موضوع نیز از لحاظ زمانی و کیفی با ریسک‌هایی همراه است ولی پروژه را معلق نمی‌کند اما با قاطعیت می‌توان گفت عدم وجود منابع مالی می‌تواند یک پروژه عظیم صنعتی را معلق کند.

اجرای یک پروژه خاص مسی

کسائیان مطرح کرد: پروژه لیچینگ میدوک پروژه تیکنرهای خمیری مجتمع مس سرچشمه و همچنین پروژه نوسازی و بازسازی پست‌های برق معدنی و همچنین طرح توسعه شبکه فشار متوسط کابلی مجتمع مس سرچشمه ازجمله طرح‌هایی بودند که در سال‌های گذشته توسط شرکت کانی مس به صورت طرح و ساخت EPC انجام شد، پروژه‌های نورد فولاد بردسیر، ذوب و احیای مستقیم جهان فولاد سیرجان که جدا از صنعت مس هستند را نیز طی چند سال گذشته در سمت مشاور و مدیر طرح انجام شده است.

مدیر مهندسی شرکت کانی مس در رابطه با پروژه‌های جاری شرکت نیز تصریح کرد: پروژه لیچینگ مس سونگون، توسعه کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد، احداث کارخانه آهک اهر و همچنین کارخانه استحصال نیکل پالایشگاه سرچشمه را در در دستور کار خود داریم. نمی‌توان گفت که کدام پروژه نسبت به دیگری مهم‌تر است اما بر اساس میزان چالش‌هایی که برای طرح و پروژه به وجود می‌آید، کارخانه ذوب مس مجتمع خاتون‌آباد یک طرح پرچالش و سنگین محسوب می‌شود؛ چراکه یک پروژه افزایش ظرفیت در کارخانه در حال فعالیت بود و لذا نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق جهت حداقل توقف در فعالیت کارخانه داشت و همزمان با اجرای آن، بحث‌های تحریم مطرح شد و شرکت تکنولوگ مربوطه (شرکت اتوتک) کنار کشید و از ادامه همکاری سر باز زد و برای تکمیل و راه‌اندازی این پروژه از نیروهای داخلی استفاده شد تا شرح خدمات قراردادی مربوطه به پایان برسد و هم اکنون نیز این پروژه در مرحله تحویل موقت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پروژه لیچینگ سونگون نیز ازجمله دیگر طرح‌ها است که در نوع خود پروژه‌ای‌ خاص تلقی می‌شود. به دلیل استفاده از هیپ دره‌ای که برای اولین بار در ایران انجام شده، این پروژه را منحصربه‌فرد کرده است. گفتنی است که طراحی پایه و تفصیلی این کارخانه توسط نیروهای داخلی و بدون دخالت هیچ شرکت خارجی در حال انجام است و امیدوار هستیم طی یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3514

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت

03اردیبهشت
راه‌‍اندازی معادن جدید؛ بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از گذشته