• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیر بازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران:

بورس کالا باید در میزان سهمیه‌بندی‌ها تجدید نظر کند

  • کد خبر : 5405
  • 27 بهمن 1398 - 12:51
بورس کالا باید در میزان سهمیه‌بندی‌ها تجدید نظر کند
مدیر بازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زمینه تولید محصولات آلومینیومی با آن مواجه هستیم، دستورالعمل‌ها و قوانینی است که وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار و بورس کالا در این زمینه وضع کرده‌اند و خرید و فروش آلومینیوم را سخت ساخته‌اند؛ به گونه‌ای که سقف عرضه برای ما تعیین کرده‌اند و از سوی دیگر برای خریداران نیز محدودیت‌ها و سهمیه‌بندی‌هایی مشخص کرده که درست نیست و باید در مورد آن‌ها تجدید نظر شود.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زمینه تولید محصولات آلومینیومی با آن مواجه هستیم، دستورالعمل‌ها و قوانینی است که وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار و بورس کالا در این زمینه وضع کرده‌اند و خرید و فروش آلومینیوم را سخت ساخته‌اند؛ به گونه‌ای که سقف عرضه برای ما تعیین کرده‌اند و از سوی دیگر برای خریداران نیز محدودیت‌ها و سهمیه‌بندی‌هایی مشخص کرده که درست نیست و باید در مورد آن‌ها تجدید نظر شود.

حمیدرضا مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: وظیفه بورس این است که عملکرد عرضه و تقاضا را تسهیل کند اما با اعمال سهمیه‌بندی‌ها و تعیین حداقل عرضه و حداکثر تقاضا، فعالیت تولیدکنندگان را دشوارتر از گذشته کرده است.

وی بیان کرد: صنایع بالادستی با چالش‌ها و موانع بی‌شماری مواجه‌اند؛ اما هیچ ارگانی این مشکلات را در نظر نمی‌گیرد و حتی ضریبی که برای فروش آلومینیوم لحاظ کرده‌اند، همان ضریب سال گذشته است.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران توضیح داد: ما خواهان قیمت‌گذاری آزاد هستیم زیرا زمانی که عرضه و تقاضا آزاد شود، قیمت‌گذاری‌ها دستوری نخواهد بود و رقابت بیشتر خواهد شد؛ اما در حال حاضر، میزان عرضه بیش از تقاضا است، چنانچه از نیمه‌های مرداد ماه همواره با مازاد عرضه مواجه بوده‌ایم.

نیاز بازار به مواد اولیه آلومینیومی تنها ۲۵۰ هزار تن در سال است

مقدسی عنوان کرد: ما براساس دستورالعمل‌هایی که به ما ابلاغ شده و ظرفیت‌های تولیدی که داریم، شمش خالص، آلیاژی و بیلت، تولید و در بورس عرضه می‌کنیم. در حال حاضر، با توجه به اینکه صنایع پایین‌دستی خیلی کمتر از ظرفیت اسمی که دارند، فعالیت می‌کنند و میزان نیاز بازار فقط ۲۵۰ هزار تن در سال است، قاعدتا افزایش میزان تولید شمش خالص و کاهش میزان تقاضا، بر بازار رقابتی خرید و فروش تاثیر مستقیمی دارد.

وی مطرح کرد: سال گذشته، شرکت المهدی به دلیل مشکل مدیریتی، قادر به تولید و عرضه نبود و جاجرم نیز هنوز به بهره‌برداری نرسیده بود؛ به همین خاطر، ایرالکو مجبور بود که نیاز بازار را تامین کند؛ اما در حال حاضر، با توجه به اینکه شرکت المهدی به صورت مرتب محصولات خود را در بورس عرضه می‌کند، تقاضای همیشگی برای خرید شمش ایرالکو از بین رفته است.

اعتراض شرکت‌ها به سهمیه‌های تعیین شده

مدیر بازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران اعلام کرد: سال گذشته، وزارتخانه لیست تایید شده‌ای را که شامل شرکت‌های ثبت شده در سیستم بهین‌یاب بود را ارائه داد که بر اساس این لیست، سهمیه خرید هر شرکت از بورس تعیین شده بود و بسیاری از شرکت‌هایی که در این لیست قرار دارند، به میزان سهمیه‌ای که وزارتخانه برای آن‌ها در نظر گرفته بود معترض‌ بودند و عقیده داشتند این میزان، پاسخ‌گوی نیاز آن‌ها برای تولید نیست.

مقدسی اذعان کرد: محدودیت‌های خرید شرکت‌ها را با وزارتخانه در میان گذاشته‌ایم تا از نظر تعدادی در مورد شرکت‌هایی که مصرف‌کننده آلومینیوم هستند، بازنگری انجام بدهند و همچنین، در محاسبه میزان تقاضا و نیاز مصرف‌کنندگان نیز تجدید نظر کنند. وزارتخانه، ملاک اولیه سهمیه‌بندی را براساس خرید سه سال گذشته شرکت‌ها در بورس کالا لحاظ کرده‌است؛ در حالی که، در آن زمان محدودیتی برای واردات وجود نداشت و بسیاری از شرکت‌ها مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد می‌کردند یا تمایلی برای خرید از بورس نداشتند؛ به همین خاطر سهمیه‌ای که برای شرکت‌های تولیدکننده درنظر گرفته‌ بودند، درست نبود.

وی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی وزارت صمت، تنها هفته پایانی هر ماه، عرضه می‌تواند به‌ صورت آزاد باشد و شرکت‌هایی که دارای کد بورسی هستند ولی در لیست مجاز برای خرید هفتگی از بورس قرار ندارند، می‌توانند اقدام به خرید کنند. این برنامه بیش از چهار ماه است که در هفته پایانی هر ماه، نه‌ تنها برای محصولات آلومینیومی، بلکه برای محصولات فولادی و مسی نیز اجرا می‌شود.

میزان سقف عرضه را به ۶۰۰ تن افزایش یافت

مدیر بازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران بیان کرد: کف عرضه ۲۰ تن و سقف عرضه نیز ۴۰۰ تن بود و با تلاش در این زمینه، میزان سقف عرضه را به ۶۰۰ تن افزایش دادیم.

مقدسی مطرح کرد: برای فروش دو رویه اصلی داریم؛ در فروش نقدی، شرکت‌ها بعد از ۷۲ ساعت باید تسویه مالی انجام دهند و محصول خریداری شده را تحویل بگیرند؛ نوع دوم نیز، بر اساس فروش اعتباری با ضمانت‌نامه بانکی یا اعتبار اسنادی داخلی است که اخیرا فروش اعتباری رواج پیدا کرده است و حداکثر زمان اعتبار را نیز سه ماه در نظر گرفته‌اند و کارمزد دوره انتظار پرداخت ۱٫۵ درصد لحاظ می‌شود. بیشترین تمرکز شرکت ایرالکو بر فروش نقدی است زیرا برای تامین مواد اولیه و هزینه‌های تولیدی که داریم، باید فروش نقدی بالایی داشته باشیم.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران خاطرنشان کرد: فروش سلف را با توجه به سیاست‌های کلی شرکت بررسی کردیم و نیاز شرکت به این سمت نبوده است و برنامه شرکت را با فروش نقدی و اعتباری پیش بردیم البته ممکن است در آینده به واسطه تامین مواد اولیه، فروش سلف نیز داشته باشیم.

زمان‌بندی عرضه را در اختیار ما قرار نمی‌دهند

مقدسی اظهار کرد: با شرکت بورس همواره این مشکل را داشته‌ایم که زمان‌بندی عرضه را در اختیار ما قرار نمی‌دهند و زمانی که عرضه ما تاخیر داشته است، این اعتراض را دارند که چرا عرضه اتفاق نیفتاده است.

وی بیان کرد: موضوع دیگری که تبدیل به چالش اساسی برای ما شده، نحوه قیمت‌گذاری شمش‌های آلیاژی یا محدودیت برای عرضه محصولات جدید است. در مورد شمش‌های آلیاژی و سایر محصولات، مشکل قیمت‌گذاری داریم. در خصوص عرضه محصولات جدید نیز با چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو هستیم؛ مثلا برای تنها عرضه شمش‌های خالص هزار پوندی با خلوص ۹۹٫۷۰ در بورس مجوز ستاد تنظیم بازار را داریم و برای عرضه هر محصول جدید دیگر باید فرآیند ستادی را طی کنیم تا برای ما مجوز صادر شود.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت آلومینیوم ایران در پایان گفت: شمش خالص ۵۰ پوندی را در کارخانه تولید کردیم اما قادر به عرضه آن در بورس نیستیم و دلیل اصلی این است که وزارت صمت مجوز لازم را برای عرضه به بورس نمی‌دهد. همچنین، بیش از یک ماه است که بیلت (طول بلند، ۶ متری) را تولید کرده‌ایم اما منتظر مجوز هستیم تا بتوانیم در بورس عرضه داشته باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5405

نوشته‌های مشابه