• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس مطرح کرد:

بومی‌سازی با دست خالی

  • کد خبر : 2590
  • 06 فروردین 1401 - 16:26
بومی‌سازی با دست خالی
مدیرعامل شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس گفت: یکی از پیشرفته‌ترین و مجهزترین دستگاه‌های ساخت لوله‌های قطور را در دنیا داخلی‌سازی کردیم اما در این مسیر هیچ حمایتی از ما نشد و عمده نقدینگی خود را صرف این پروژه کردیم.

مدیرعامل شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس گفت: یکی از پیشرفته‌ترین و مجهزترین دستگاه‌های ساخت لوله‌های قطور را در دنیا داخلی‌سازی کردیم اما در این مسیر هیچ حمایتی از ما نشد و عمده نقدینگی خود را صرف این پروژه کردیم.

زهرا حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: صنعت لوله و پروفیل کشور در یکی دو سال اخیر، بحران تعطیلی واحدهای کوچک را تجربه کرد. علت تعطیلی کارخانه‌ها، افزایش شدید قیمت بود و این کارخانه‌ها نتوانستند با قیمت‌های جدید ورق فولادی خود را وفق دهند.

تولید لوله‌های قطور انتقال سیالات

مدیرعامل شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس اظهار کرد: شرکت ما یکی از تولیدکنندگان لوله‌های قطور است و به همین دلیل می‌توان از لوله‌های این شرکت در پروژه‌های بزرگ به ویژه در زمینه انتقال آب، نفت، گاز و پتروشیمی استفاده کرد. در گذشته با توجه به سیاست‌گذاری شرکت و نوع محصول، تنها با پروژه‌های بزرگ محصول تولید می‌کردیم و خرده‌فروشی در دستور کار ما قرار نداشت اما شرایط بازار به گونه‌ای پیش رفته است که حتی تولید لوله از یک کویل ورق فولادی را نیز انجام می‌دهیم.

وی افزود: با توجه به طرح‌های متعدد توسعه‌ای برای آبرسانی در سطح کشور، به ویژه خط دوم و سوم انتقال آب خلیج فارس و نیز خط انتقال آب از دریای عمان به مناطق مرکزی کشور، به احتمال زیاد شرایط برای تولیدکنندگان لوله‌های قطور فولادی بهتر خواهد شد.

حیدری تصریح کرد: شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس در سال ۱۳۹۰ با توجه به نیاز کشور به طرح‌های انتقال آب، نفت، گاز و پتروشیمی تاسیس شد و اکنون لوله‌های با قطر ۲۰ تا ۱۲۰ اینچ تولید می‌کند. در گذشته ظرفیت تولید شرکت ۴۰ هزار تن بود اما با تغییر تکنولوژی تولید، این ظرفیت اکنون به ۷۰ هزار تن در سال رسیده است. برای تولید لوله، از ورق گرم با ضخامت‌های پنج تا ۲۰ میلی‌متر استفاده می‌کنیم و طول لوله‌ها بسته به سفارش مشتریان از هشت تا ۱۶ متر متغیر است. ضمن اینکه استانداردهای AWWA C-200 و گرید B استاندارد API در صنعت آب و نفت و پتروشیمی و صنعتی را جهت تولید محصول کسب کرده‌ایم.

نقدینگی کافی برای خرید از بورس نداریم

مدیرعامل شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس در خصوص وضعیت تامین مواد اولیه عنوان کرد: تامین مواد اولیه همواره با چالش همراه است و در بعضی مواقع نمی‌توانیم ورق مورد نیاز را از بازار خریداری کنیم. هر چند که برخی مشتریان خود اقدام به خرید ورق فولادی جهت ساخت لوله می‌‌کنند اما اغلب مواقع برای ساخت لوله، خود اقدام به تامین ورق فولادی می‌کنیم.

وی اذعان کرد: مواد اولیه را بیشتر اوقات از بازار آزاد تامین می‌کنیم و خرید ورق از بورس کالا کمتر در دستور کار ما است زیرا برای خرید ورق از بورس، با توجه به نقدی بودن بخشی از معاملات، باید مبلغ قابل توجهی را به عنوان سپرده و ضمانتنامه برای مدت دو تا سه ماه کنار بگذاریم که تامین این مبلغ و کنار گذاشتن آن از توان ما خارج است. با این حال، در اغلب عرضه‌ها، ورق به تولیدکنندگان واقعی نمی‌رسد و ما نیز نتوانستیم مواد اولیه خود را از بورس تامین کنیم. روند تخصیص ورق فولادی به متقاضیان مشخص نیست. مشاهده شده است که شرکت‌های کوچک حتی با یک دستگاه سهمیه خود را به راحتی از بورس دریافت می‌کنند اما شرکت‌های بزرگ و مطرح از تامین مواد اولیه بازمی‌مانند.

حیدری با اشاره به تغییر تکنولوژی تولید در شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس، بیان کرد: یکی از اقدامات مهم شرکت ما، ساخت یک دستگاه مجهز و به‌روز تولید لوله بود که به طور کامل توسط مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شد. برای ساخت این دستگاه هزینه‌های زیادی را متقبل شدیم و تمام سرمایه خود را صرف آن کردیم. به همین دلیل با ضعف نقدینگی مواجه شده‌ایم. از زمان ساخت دستگاه، به نوعی تامین مواد اولیه به صورت نقدی و اعتباری از طریق بورس را کنار گذاشتیم. سفارش‌دهندگان نیز با توجه به شرایط، ۲۰ تا ۲۵ روز برای تولید لوله به شرکت ما مهلت می‌دهند؛ در حالی که برای تامین مواد اولیه از بورس باید دو تا سه ماه منتظر بمانیم.

مدیرعامل شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس گفت: فروش محصولات این شرکت به صورت مستقیم و نقدی انجام می‌شود. ضمن اینکه در گذشته صادرات نیز انجام می‌دادیم و لوله‌های شرکت ما به کشورهای گرجستان، قرقیزستان، ارمنستان، عراق و… صادر می‌شد.

بومی‌سازی دستگاه ساخت لوله بدون حمایت

مدیرعامل شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس تاکید کرد: دستگاهی که برای تولید لوله داخلی‌سازی کردیم، نمونه مشابه داخلی ندارد و برای نخستین بار است که در کشور چنین دستگاهی برای تولید لوله‌های قطور فولادی به کار می‌رود. ضمن اینکه تکنولوژی تولید لوله و ساخت دستگاه آن را از روی نمونه‌های روز خارجی انجام دادیم.

وی اضافه کرد: دستگاه یاد شده لوله‌هایی را تولید می‌کند که از نظر تست هیدرولیکی مقاومت بیشتری را هم نسبت به نمونه‌های داخلی و هم خارجی نشان می‌دهند. همچنین این دستگاه، برخلاف سایر دستگاه‌های موجود قادر به تغییر سریع سایز قطر لوله است و حتی می‌تواند در مدت زمان کمتر، میزان لوله بیشتری را تولید کند.

حیدری با اشاره به مهم‌ترین مزیت بومی‌سازی دستگاه تولید لوله، مطرح کرد: به دلیل اینکه دستگاه وارداتی بود، در صورتی که مشکلی برای قطعات و فرایند تولید پیش می‌آمد، باید منتظر می‌ماندیم تا قطعه از خارج خریداری شود و یا کارشناسان شرکت تامین‌کننده نظر خود را در رابطه با اصلاح دستگاه اعلام کنند. این فرایند ممکن بود زمان‌بر باشد و در آن شرایط، تولید کاملا متوقف می‌شد. در حالی که با داخلی‌سازی این دستگاه، چالش‌های یاد شده تقریبا برطرف شدند و در صورتی که نقصی در فرایند کار دستگاه یا قطعات آن مشاهده شود، به سرعت توسط کارشناسان مربوطه قابل برطرف شدن است.

مدیرعامل شرکت آریا نورد صنعت خلیج فارس اظهار کرد: متاسفانه در ساخت این دستگاه هیچ کمکی به ما نشده است و با سرمایه شخصی این دستگاه را بومی‌سازی کرده‌ایم. این در حالی است که اگر از سوی مسئولان حمایت صورت می‌گرفت، هم ساخت دستگاه زودتر به سرانجام می‌رسد و هم اینکه شرکت عمده نقدینگی خود را صرف آن نمی‌کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2590

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد