• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر بخش تعمیر و نگهداری شرکت فولاد خوزستان:

بومی‌سازی بدون کار گروهی ممکن نیست

  • کد خبر : 13213
  • 04 اسفند 1401 - 4:23
بومی‌سازی بدون کار گروهی ممکن نیست
مدیر بخش تعمیر و نگهداری شرکت فولاد خوزستان گفت: حرکت در مسیر بومی‌سازی، انتخابی هوشمندانه برای ارتقای دانش فنی و مهندسی است. تشکیل کمیته‌های بومی‌سازی و هم‌پیمان شدن شرکت‌های بزرگ فولادی کشور، سبب هموار شدن این مسیر برای دستیابی به تکنولوژی‌های پیچیده‌تر و بی‌نیاز شدن از واردات می‌شود؛ می‌توان گفت کار گروهی لازمه حرکت در مسیر بومی‌سازی است.

مدیر بخش تعمیر و نگهداری شرکت فولاد خوزستان گفت: حرکت در مسیر بومی‌سازی، انتخابی هوشمندانه برای ارتقای دانش فنی و مهندسی است. تشکیل کمیته‌های بومی‌سازی و هم‌پیمان شدن شرکت‌های بزرگ فولادی کشور، سبب هموار شدن این مسیر برای دستیابی به تکنولوژی‌های پیچیده‌تر و بی‌نیاز شدن از واردات می‌شود؛ می‌توان گفت کار گروهی لازمه حرکت در مسیر بومی‌سازی است.

فرخ جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در حاشیه سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد بیان کرد: فرایند بومی‌سازی در شرکت فولاد خوزستان از سال‌های گذشته در جریان بوده است و این مجموعه بالغ بر ۲۰ سال است که در زمینه بومی‌سازی فعالیت می‌کند. در ابتدای مسیر، بومی‌سازی قطعات ساده در دستور کار قرار داشت اما هم‌اکنون این موضوع بسیار گسترده شده است و در این برهه زمانی که کشور تحت شدید‌ترین تحریم‌ها قرار گرفته است موضوع بومی‌سازی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. البته بومی‌سازی محدود به شرایط و زمان نیست و شرکت فولاد خوزستان به طور مداوم در تمام بخش‌های مجموعه، این هدف را سرلوحه کار خود قرار داده است. در رابطه با بومی‌سازی، چندین سال است که کمیته بومی‌سازی انجمن تولیدکنندگان فولاد و ایمیدرو تشکیل شده است؛ این کمیته زمینه همکاری شرکت‌های فولادی با یکدیگر را فراهم کرده‌ است تا این شرکت‌ها با یاری یکدیگر در این مسیر گام بردارند. برگزاری نمایشگاه بومی‌سازی توسط شرکت فولاد خوزستان هم جنبه تشویقی برای سازندگان داخلی دارد و هم جنبه هم‌افزایی دانش و توانمندی تولیدکنندگان با یکدیگر. این نمایشگاه سبب می‌شود تا سازندگان داخلی، انرژی و انگیزه بیشتری کسب کنند، می‌توان گفت بزرگ‌ترین دستاور این نمایشگاه افزایش انگیزه، ایجاد ارتباط و فراهم کردن فرصت‌ها برای سازندگان داخلی است.

بومی‌سازی میان‌بری برای تبدیل شدن به قدرت صنعتی

وی در رابطه با اهمیت بومی‌سازی و تاثیرات آن بر صنعت فولاد کشور، اظهار کرد: یکی از نتایج مهمی که بومی‌سازی به همراه دارد، ایجاد قدرت صنعتی و ارتقای دانش فنی و مهندسی است یعنی در وهله اول اگر تحریم‌ها هم وجود نداشته باشند، ما باید بتوانیم توانمند‌ی‌های خود را توسعه دهیم و برای کشور، قدرت اقتصادی و فناوری به ارمغان آوریم. در مرحله بعدی اگر کشور تحت فشار تحریم‌ها قرار بگیرد، اهمیت بومی‌سازی دوچندان می‌شود زیرا حرکت در مسیر بومی‌سازی امری حیاتی محسوب می‌شود. صنعت فولاد با توجه به اینکه از سالیان گذشته در مسیر بومی‌سازی قدم برداشته است با وضع تحریم‌ها، دچار چالش‌های بزرگی نشد، البته مشکلاتی به وجود آمد اما از سرعت تولید و روند روبه‌جلو این صنعت کاسته نشد. این دستاورد مرهون اقدامات سازندگان داخلی، شرکت‌های معدنی فعال در این حوزه و شرکت‌های فولاد‌سازی است به طوری که با وجود تحریم‌های گسترده عمده‌ چالش‌ صنعت فولاد تنها به موضوع تامین انرژی بازمی‌گردد نه تامین قطعات و تجهیزات.

لزوم توسعه فرهنگ بومی‌سازی

مدیر بخش تعمیر و نگهداری شرکت فولاد خوزستان در خصوص استراتژی‌های مجموعه در راستای بومی‌سازی، عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را از تامین‌کنندگان داخلی تهیه کنیم، در گام نخست باید به ترویج فرهنگ بومی‌سازی در کشور بپردازیم، سپس به سمت شناسایی سازندگان داخلی، شرکت‌های دانش‌بنیان و برقراری ارتباط با آن‌ها گام برداریم. البته در رابطه با این موضوع در نمایشگاه‌های مربوط با بومی‌سازی، تیم ارزیابی تامین‌کنندگان شرکت فولاد خوزستان به صورت حضوری هم فعالیت دارند و شرکت‌های جدید را شناسایی می‌کنند؛ این امر موجب گسترده شدن منابع تامین‌کننده و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش می‌شود. شرکت فولاد خوزستان سعی بر این دارد تا سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریز‌های خود را در این مسیر پیش ببرد. فرهنگ بومی‌سازی در تمام بخش‌های شرکت فولاد خوزستان حاکم شده است، همین موضوع منجر به تشکیل کمیته عالی بومی‌سازی و دانش‌بنیان در این مجموعه شد.

جعفری با اشاره به دستاورد‌هایی که شرکت فولاد خوزستان با در پیش گرفتن مسیر بومی‌سازی به دست آورده است، ابراز کرد: دستاوردی که در ابتدا به آن اشاره شد، تولید پایدار در صنعت فولاد است؛ خوشبختانه تولید این صنعت در کشور به دلیل تحریم‌ها متوقف و یا دچار اخلال نشد. شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد که سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی تولید می‌کند و با برنامه‌ریز‌های بلند‌مدتی که انجام داده است، با تمام قوا در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند و سعی بر این دارد تا بتواند فعالیت‌های خود را بیش از پیش گسترش دهد. از دستاورد‌های دیگری که شرکت فولاد خوزستان برای اولین بار در جهان به ارمغان آورده است، ساخت دستگاه اندازه‌گیری آهن کل و آهن فلزی در آهن اسفنجی است؛ ساخت این دستگاه دیگر در مقوله بومی‌سازی جای نمی‌گیرد زیرا این اقدام، پیشتازی در توسعه تکنولوژی محسوب می‌شود.

وی در همین راستا ادامه داد: در شرکت فولاد خوزستان و دیگر شرکت‌های فولاد‌سازی که به روش احیا مستقیم به تولید فولاد مشغول هستند، در ابتدای زنجیره تولید فولاد، سنگ‌آهن در فرایند گندله‌سازی تبدیل به گلوله‌های متخلخل نسبتا مستحکم می‌شود؛ در مرحله احیا با گازدهی به گندله‌ها، میزان آهن موجود در آن‌ها که قبل از فرایند احیا چیزی در حدود ۶۵ درصد است باید به بالای ۹۰ درصد ارتقا یابد. اگر میزان آهن موجود در آهن اسفنجی، کمتر از میزان استاندارد باشد، در فرایند فولاد‌سازی اخلال ایجاد می‌شود. به همین دلیل باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با دقت بالا میزان آهن موجود در آن اندازه‌گیری شود تا آهن اسفنجی با عیار آهن پایین به کوره ذوب ارسال نشود و یا آهن اسفنجی با عیار آهن بالا احیانا از روند تولید خارج نشود. فرایند اندازه‌گیری با روش‌های شیمیایی چندین ساعت به طول می‌انجامد اما هم‌اکنون با استفاده از این دستگاه، زمان اندازه‌گیری آهن کل و آهن فلزی در آهن اسفنجی به پنج دقیقه کاهش می‌یابد.

مدیر بخش تعمیر و نگهداری شرکت فولاد خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی در حوزه بومی‌سازی، هدف‌گذاری‌هایی که برای سال‌های آینده در نظر گرفته شده است، بومی‌سازی تمام فناوری‌های صنعت فولاد و عدم وابستگی به واردات است. در گذشته، فولاد‌سازان برای اینکه بتوانند طبق قرارداد میزان مشخصی از محصول را تحویل مشتریان دهند نیاز به وزن‌کشی محصول نهایی داشتند، این موضوع در آن زمان یک چالش محسوب می‌شد اما اکنون ۱۰ سال است که این چالش به دست توانای سازندگان داخلی، مرتفع شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13213

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.