• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

بومی‌سازی بیش از ۹۰ درصدی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

  • کد خبر : 8553
  • 28 آذر 1401 - 18:45
بومی‌سازی بیش از ۹۰ درصدی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس
مدیر بازرگانی و گمرکات منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: امروز بیش از 90 درصد تجهیزات و دانش موردنیاز را در این منطقه عظیم اقتصادی بومی کرده‌ایم و خوشبختانه متکی به توان داخلی هستیم.

مدیر بازرگانی و گمرکات منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: امروز بیش از ۹۰ درصد تجهیزات و دانش موردنیاز را در این منطقه عظیم اقتصادی بومی کرده‌ایم و خوشبختانه متکی به توان داخلی هستیم.

مهدی محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، توجه به ظرفیت‌های داخلی را در ادامه‌ حیات صنایع ضروری خواند و ضمن تشریح روند اجرای این پروژه‌ عظیم ملی در استان هرمزگان، بیان کرد: طراحی، تکنولوژی ساخت و در برخی مواقع اجرای بسیاری از زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ازجمله سیستم حمل‌ونقل ریلی، دستگاه‌های واگن برگردان و تجهیزات تخلیه و بارگیری در دهه‌ ۹۰ میلادی از سوی شرکت‌های اروپایی و آمریکایی صورت پذیرفته است.

وی افزود: در آن برهه زمانی، دانش و تکنولوژی ایجاد اسکله و زیرساخت‌های مورد نیاز برای ۶ میلیون تن بارگیری و تخلیه، اجرای ۳۳ کیلومتر نوار نقاله و این تعداد واگن برگردان در کشور وجود نداشت و به‌ صورت انحصاری شرکت‌های معدودی در جهان آن را در اختیار داشتند. بهترین برندهای روز دنیا قطعات و تجهیزات خود را در اختیار ما قرار می‌دادند و در بخش‌های مکانیک، هیدرولیک و برق، شاهد استفاده از تولیدات مدرن‌ترین شرکت‌های جهان بودیم.

مدیر بازرگانی و گمرکات منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تصریح کرد: در این شرایط تغییر سیاست در سطح کلان ما را به این سمت سوق داد که بیشتر بر پتانسیل‌های داخلی تمرکز کنیم و به دنبال تشویق شرکت‌های ایرانی برای شکستن انحصار شرکت‌های خارجی باشیم.

محمودی در خصوص هزینه‌های این تغییر نگرش، مطرح کرد: در ابتدا هزینه‌ طراحی و تولید محصول مورد نیاز ما در صنعت برای شرکت‌های داخلی بسیار زیاد بود و با توجه به میزان تقاضای بازار در برخی از موارد این شرکت‌ها، چندان راغب به تولید نبودند اما با حمایت‌های صورت گرفته و سعی و خطا، سعی کردیم این راه را هموارتر سازیم.

راهکارهای تقویت ارتباط با مشتری‌های داخلی

وی همچنین به راهکارهای تقویت ارتباط با مشتری‌های داخلی اشاره کرد و گفت: حضور در نمایشگاه‌ها، مراجعه به سایت شرکت‌ها، بررسی بازار و برگزاری دیدارهای چندجانبه، نیازهای ما را به گوش شرکت‌های تولیدکننده و دانشگاهیان رساند و باعث تقویت ارتباط مجموعه با شرکت‌های ایرانی شد.

مدیر بازرگانی و گمرکات منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تاکید کرد: به‌ عنوان‌ مثال، ما در گذشته از نوار نقاله‌های استیل کور که به طور عمده ساخت کشور آلمان بود، استفاده می‌کردیم اما طی رایزنی با شرکت‌های داخلی، نوار نقاله‌های نخی را جایگزین نوار نقاله‌های وارداتی کردیم و ضمن پذیرفتن ریسک این اقدام نگذاشتیم کار متوقف شود و از صنعت نیز حمایت کردیم.

وی ادامه داد: در بسیاری از قطعات و لوازم دیگر نیز به دانش، تجربه و جسارت نیروی کار ایرانی اعتماد کردیم و امروز بدون اغراق بیش از ۹۰ درصد تجهیزات موردنیاز خود را از بازار داخل تهیه می‌کنیم و تولید همچنان ادامه دارد.

متکی به توان داخلی هستیم

محمودی اظهار داشت: اگرچه برخی از شرکت‌های داخلی همچنان نیازمند توجه بیشتر به استانداردها، انجام تست‌های کیفیت و افزایش مرغوبیت کالا هستند اما هم از نظر تعداد درخواست و هم از نظر ریالی، اتکای ما به توان داخلی است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت اعتماد به شرکت‌های داخلی، خاطرنشان کرد: امروز نمونه‌ خارجی هیچ کالایی که در داخل تولید می‌شود و مشابه ایرانی دارد، به منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس وارد نمی‌شود و این مسئله را  به‌ صورت قانونی مورد توجه قرار داده‌ایم.

مدیر بازرگانی و گمرکات منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تاکید کرد: در چند سال گذشته، سخت‌گیری‌ها را بر شرکت‌های داخلی تا سر حد ممکن کاهش دادیم و فرصت‌های مورد نیاز به آن‌ها داده شد. همچنین توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و اصحاب دانشگاه افزایش پیدا کرد و علی‌رغم پذیرش هزینه‌های آزمون‌ و خطا، سعی کردیم تا به نهضت بومی‌سازی تجهیزات و دانش یاری رسانیم.

محمودی در پایان در خصوص نحوه‌ اطلاع تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی از نیازهای منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، یادآور شد: تمام سفارش‌ها در سامانه ستاد قرار می‌گیرد و لیست تامین‌کنندگان را اگرچه تهیه کرده‌ایم اما اعلام به‌ صورت عمومی است و تامین‌کنندگان نیز استقبال بسیار خوبی از این مسئله داشته‌اند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8553

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است