• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
بهداد قره‌گوزلو، مدیرعامل شرکت پترو فولاد بهمن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

بومی‌سازی تولید با تکیه بر نیروی انسانی متخصص داخلی/ امیدوار به ادامه حمایت از دانش‌بنیان‌ها هستیم

  • کد خبر : 8751
  • 03 دی 1401 - 11:16
بومی‌سازی تولید با تکیه بر نیروی انسانی متخصص داخلی/ امیدوار به ادامه حمایت از دانش‌بنیان‌ها هستیم
با توجه به توسعه و پیشرفت دانش و تکنولوژی طی سالیان اخیر، تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال ارتقاء و تثبیت جایگاه کسب‌و‌کار خود در سطح بازار هستند تا از این طریق بتوانند مسیر تحقق اهداف خود را هموار‌تر ...

با توجه به توسعه و پیشرفت دانش و تکنولوژی طی سالیان اخیر، تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال ارتقاء و تثبیت جایگاه کسب‌و‌کار خود در سطح بازار هستند تا از این طریق بتوانند مسیر تحقق اهداف خود را هموار‌تر کنند. این مهم در شرایط حال حاضر بازار به واسطه افزایش فضای رقابتی و همچنین تنوع بالای کسب‌و‌کارها، به سادگی و همانند سال‌های گذشته نیست و مهم‌ترین عامل حفظ بقای سازمان‌ها را در چنین شرایطی، می‌توان میزان ورود آن‌ها به حوزه نوآوری و گذر از مرزهای تعریف‌شده دانست. با توجه به اهمیت این مسئله در بخش معدن و صنایع معدنی، واحدهای فولادی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بر همین اساس به دنبال همکاری و به‌کارگیری از خدمات نوین و به‌روز جهت ارتقای جایگاه خود در بازار هستند. شرکت پترو فولاد بهمن به عنوان تنها ارائه‌دهنده خدمات فنی، رتروفیت و بازرگانی تخصصی در بخش‌های فشار قوی، متوسط، کنترل و ابزار دقیق، تعامل و همکاری گسترده و سازنده‌ای با شرکت‌های برجسته معدنی و فلزی کشور اعم از آهنی و غیرآهنی داشته است. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با بهداد قره‌گوزلو، مدیرعامل شرکت پترو فولاد بهمن به گفت‌وگو پرداخته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص خدمات شرکت پترو فولاد بهمن در حوزه صنایع معدنی و فلزی کشور توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

شرکت پترو فولاد بهمن فعالیت خود را در راستای ارائه خدمات فنی، رتروفیت و بازرگانی تخصصی در بخش‌های فشار قوی، متوسط، کنترل و ابزار دقیق در سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است. این شرکت با پشتوانه سابقه درخشان و اخذ جواز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاییدیه دانش‌بنیان تولیدی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طی این مدت توانسته است ضمن بهره‌جویی از دانش متخصصان داخلی، خارجی و همچنین انتقال دانش با به‌کارگیری افراد دارای سابقه فعالیت در معتبرترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های بین‌المللی، بخش‌های بسیار مهمی که تاکنون در انحصار شرکت‌های خارجی بوده است را بومی‌سازی کند. بهینه‌سازی و رتروفیت کلید و سویچ‌گیرهای فشار متوسط با کلیدهای به‌روز، مشارکت و تشکیل کنسرسیوم با پیمانکاران معتبر خارجی و داخلی جهت ارائه خدمات به صورتEP و EPC، خدمات تامین کالا و قطعات یدکی، بررسی دوره‌ای سویچ‌گیرهای کارخانجات فولاد، مهندسی معکوس تجهیزات پیشرفته، تامین تجهیرات صنایع در زمینه‌های برق و ابزار دقیق، اجرای پروژه به صورت EP و EPC در پست‌های برق فشار قوی تا سطح ۴۰۰ کیلوولت (AIS و GIS) و ارائه سیستم‌های کیفیت توان مانند SVC و جبران‌ساز توان و هارمونیک، از جمله خدماتی است که به منظور ارائه به برترین شرکت‌های معدنی و صنعتی در نظر گرفته‌ایم.

این شرکت تا به امروز با چه کارفرمایانی در زمینه ارائه خدمات فوق همکاری داشته‌ است؟

شرکت پترو فولاد بهمن مفتخر است که تا به امروز با بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین شرکت‌های معدنی و فولادی کشور اعم از فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان، فولاد خراسان، فولاد خوزستان ، فولاد بوتیای ایرانیان، آلومینیوم المهدی، معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو و پامیدکو همکاری داشته است. ضمن اینکه نظارت بر نصب و راه‌اندازی پست ۴۰۰ کیلوولت GIS زیمنس فولاد جهان آرا، یکی از تخصصی‌ترین پروژه‌های همکاری در مقیاس جهانی بوده است که موفق به اجرای آن شدیم و این مسئله برگرفته از اعتماد متقابل صنایع نسبت به دانش و شرکت‌های داخلی است. نکته قابل ذکر اینکه تمامی محصولات مجموعه، مورد استفاده در صنعت فولاد است و به جرات می‌توان گفت که ۹۰ درصد این محصولات، قابل استفاده در این صنعت هستند. خوشبختانه سال ۱۴۰۱، سال بسیار خوبی برای شرکت پترو فولاد بهمن بوده است و امیدوار هستیم مسیر دانش‌بنیان که حدود دو تا سه سال از آغاز آن می‌گذرد، همچنان ادامه پیدا کند.

تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در شرکت پترو فولاد بهمن به چه میزان خرید ساخت داخل و یا وارداتی است و با چه چالش‌هایی در این زمینه مواجه هستید؟

ماشین‌آلات گران‌قیمت مورد استفاده در پروژه‌های مختلف، خوشبختانه همگی ایرانی و خرید ساخت داخل هستند و برای مثال، از برخی تجهیزات مورد نیاز ساخت شهرهای تبریز و قم استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه با توجه به بهره‌گیری از نیروهای انسانی فنی و متخصص داخلی، نسبت به بومی‌سازی برخی تجهیزات مورد نیاز خود اقدام کرده‌ایم که از جمله آن می‌توان به دستگاه Timing کلید اشاره کرد. البته باید گفت که حدود ۵ تا ۱۰ درصد تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه خارجی است که بومی‌سازی آن‌ها، مقرون به صرفه نبوده و نسبت به واردات آن‌ها اقدام کرده‌ایم. عمده تجهیزات خارجی مورد نیاز، آزمایشگاهی هستند و خوشبختانه هیچ مشکلی در زمینه واردات آن‌ها نداریم. یک سری قطعات الکترونیکی نیز وجود دارد که از طریق واردات تامین می‌شوند و این مسئله نه تنها در ارتباط با شرکت ما بلکه تمام شرکت‌های خارجی فعال در این حوزه صدق می‌کند. این محصول تولید کشور چین است که به نقاط مختلف جهان و با کیفیت‌ و قیمت‌های مختلف صادر می‌شود. تنها چالشی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، این است که علی‌رغم دانش‌بنیان بودن و اهدای لوح تقدیر و سپاس در راستای ارائه خدمات ارزنده داخلی از جانب سازمان‌‎های ذی‌ربط، حمایت‌های لازم جهت تامین مالی مجموعه با تخصیص وام و تسهیلات با سود ترجیحی صورت نمی‌پذیرد.

ما در حال حاضر مشغول احداث کارخانه جدید و نیازمند ۵۵ میلیارد تومان به منظور اضافه کردن تجهیزات لازم هستیم که با توجه به عدم ارائه تسهیلات، ناچاریم از بودجه خود شرکت هزینه کنیم. این پروژه شامل ساخت کلیدهای رتروفیت است که بدون شک ارزش افزوده فراوانی برای کشور دربر خواهد داشت و صنایع وابسته از واردات این محصول از کشورهای خارجی مانند سوئیس بی‌نیاز خواهند شد. ضمن اینکه هزینه ساخت داخل آن، کمتر و کیفیت آن نسبت به نمونه مشابه خارجی، به مراتب بیشتر است. همچنین برای نخستین بار به دنبال ساخت تابلوهای برق SIS (Solid Insulated Switchgear)  در داخل هستیم و در کنار آن در طرح توسعه، تولید رنگ‌هایRTV  حاوی ۷۰ تا ۸۰ درصد سیلیکون به منظور پوشش‌دهی پست‌های برق مورد استفاده در استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان که خودشست‌وشو نیز هستند را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. همچنین دفتر طراحی و مهندسی به منظور تعمیرات و تجهیزات در آن منطقه را تدارک دیده‌ایم و  به دنبال ارائه برترین و باکیفت‌ترین خدمات در آن مناطق هستیم. همچنین این شرکت با داشتن تنها متخصص رده بالای سرویس و اورهال دارای گواهینامه GCB کلید ژنراتورهای نیروگاهی اعم از HEC3 ، HECS ، HEI و … ، پست‌های گازی GIS تا سطح ۴۰۰ کیلوولت و ارائه دهنده خدمات نصب ، راه‌اندازی ، سرویس‌های دوره‌ای، اورهال و در نهایت جایگزینی تجهیزات و سیستم‌های فوق در ایران است.

مزایای به‌کارگیری از خرید ساخت داخل نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما ذهنیت خود را نسبت به ایجاد ارزش افزوده پس از واردات تجهیزات مورد نیاز و به‌کارگیری در بخش‌های مختلف با تفکر و طراحی نوین و مدرن متمرکز کرده‌ایم و این در حالی است که برای مثال شرکت‌های معتبر خارجی مانند ABB و Siemens پس از رتروفیت یک کلید، نسبت به فروش آن با چهار برابر قیمت اقدام می‌کنند که تنها دلیل این مسئله نیز در اختیار داشتن دانش و طراحی تولید است. محصولات تولیدی شرکت پرتو فولاد بهمن در بدترین حالت ممکن، به میزان نصف نمونه مشابه خارجی فروخته می‌شود و کیفیت تولیدات ما ۱۰۰ درصد از نمونه‌های مشابه خارجی بیشتر است. خوشبختانه از ابتدای فعالیت مجموعه، هیچ‌گاه با مشکلی در زمینه ارائه خدمات در پروژه‌های مختلف مواجه نشده‌ایم و  با افتخار در یکی از سال‌ها، موفق شدیم ۱۲۰ کلید را رتروفیت کنیم که این میزان از فروش رتروفیت شرکت مطرحی مانند Siemens در کل قاره اروپا در یک سال بیشتر بوده است. از سوی دیگر، یکی دیگر از مزایای خرید ساخت داخل این است که کارفرمایان همواره نسبت به مجریان طرح دسترسی دارند و ما همواره پیش از هرگونه تحویل تجهیز، نسبت به بررسی حضوری شرایط و پیش‌نیازها اقدام می‌کنیم. سپس طراحی‌های لازم بر اساس نیاز کارفرمایان صورت می‌پذیرد و راه‌اندازی نیز توسط کارشناسان و مهندسان خود مجموعه انجام می‌شود. همچنین رویه تعمیرات و نگهدای نیز از جانب ما در شرکت‌های فولادی صورت می‌پذیرد و بررسی‌های پیش‌گیرانه لازم هر چند ماه یک بار انجام می‌شود. از آنجایی که هزینه مهندسی در داخل کمتر است، ما همواره نگاه Over Design نسبت به تولیدکنندگان خارجی داشته‌ایم. برای مثال میزان جریان عایق‌های حرارتی روی آرم‌های کلید ۲۰ کیلوولت است اما ما ۳۶ کیلوولت را بدین منظور تعبیه می‌کنیم؛ چراکه معتقد هستیم کیفیت و کمیت محصولات تولیدی ما بسیار بهتر از نمونه‌های مشابه خارجی است. لازم به ذکر است نمونه مشابه داخلی برای تولیدات و خدمات شرکت پترو فولاد بهمن وجود ندارد و چه بسا ما در مقایسه با رقبای خارجی نیز عملکرد بهتری داشته‌ایم.

آیا شرکت پترو فولاد بهمن خدمات پس از فروش برای خدمات و تولیدات خود در نظر گرفته است؟

شرکت پترو فولاد بهمن نه تنها خدمات پس از فروش بلکه خدمات پیش از فروش را برای کارفرمایان و مشتریان خود در نظر گرفته است. برای مثال پیش از اینکه نسبت به عقد قرارداد با یک شرکت فولادی اقدام و هرگونه هزینه‌ای را دریافت کنیم، نسبت به رفع معضل و مشکل به وجود آمده در خط تولید این شرکت اقدام کرده‌ایم. همین مسئله منجر به ایجاد اعتماد متقابل بین ما و این شرکت و عقد قراردهای بلندمدت شده است. ما همچنین نسبت به رفع معضل یکی دیگر از شرکت‌های فولادی که باید یک میلیون یورو به منظور خرید قطعه ۳۰۰ هزار یورویی هزینه می‌کرد، اقدام کردیم و پس از آن توانستیم همکاری بلندمدت و سودآوری با همین شرکت داشته باشیم. در واقع می‌توان گفت که خدمات پس از فروش، وظیفه‌ای است که بر عهده شرکت‌ها قرار داده شده و معتقد هستیم که باید دانش و تخصص موجود در اختیار کارفرمایان و مشتریان قرار بگیرد. همچنین ما مکلف به رعایت استانداردهای تعریف شده هستیم و برای مثال اگر نیروهای متخصص ما از لحاظ ایمنی در یک پروژه با چالش همراه شوند، به صورت مکتوب هشدارهای لازم را اعلام می‌کنیم و همواره نسبت به این مهم متعهد هستیم.

خرید ساخت داخل در شرکت پترو فولاد بهمن، چه تاثیری در سودآوری مجموعه داشته است؟

دستمزد مهندسان داخلی، حداقل یک چهارم کشورهای خارجی ارزیابی می‌شود و همین مسئله منجر به میزان سودآوری مطلوب مجموعه ما شده است. معتقد هستیم بومی‌سازی تنها مختص به قطعات و تجهیزات مورد نیاز نیست و این مهم می‌تواند در خصوص نیروی انسانی متخصص و متعهد داخلی نیز صدق کند. افتخار ما این است که خدمات مطلوب و بومی‌سازی تجهیزات توسط مهندسان و متخصصان مجموعه صورت پذیرفته است که ضمن به‌کارگیری دانش، تکنولوژی و اطلاعات، می‌تواند سرمایه‌ای بسیار ارزشمند و همچنین ارزش‌آفرین برای شرکت پترو فولاد بهمن باشد. در چنین شرایطی، تمام تلاش خود را به کارگرفته‌ایم تا فارغ از جایگاه‌های مدیریتی، در کمیته فنی مجموعه حضور پیدا کنیم و ضمن مشارکت نیروهای انسانی در مقوله‌های مختلف، پرداخت حقوق و مزایای مکفی برای افراد داشته باشیم. همواره تلاش کرده‌ایم با فراهم‌سازی محیط کار پویا و پرانرژی، حمایت‌های مالی و معنوی لازم از نیروهای انسانی شاغل در مجموعه را داشته باشیم تا بتوانیم به صورت بلندمدت در خدمت افراد باشیم. باور ما این است که باید شرایط و بستری را فراهم کنیم که بتوانیم نیروهای انسانی متخصص را در کشور حفظ کنیم و از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.

فعالان صنعتی و معدنی کشور با چه مشکلاتی در زمینه خرید ساخت داخل دست و پنجه نرم می‌کنند؟

از آنجایی که محصولات ما در سطح بازار بی‌رقیب است، در برگزاری مناقصات پروژه‌های مختلف با مشکلاتی مواجه هستیم؛ چراکه باید سه اعلام قیمت در مناقصات داشته باشیم و زمانی که ما قیمت خود را مطرح می‌کنیم، دو شرکت دیگر در مناقصه غایب هستند. همین مسئله منجر به زمان‌بر شدن مناقاصات شده و برای مثال، چهار سال به طول انجامیده است. در واقع آزادی عمل کافی در اختیار ما قرار نگرفته است و با توجه به پروژه‌های عظیمی که مشغول فعالیت در آن‌ها هستیم، زمان‌بر شدن مناقصات به ضرر مجموعه تمام خواهد شد. ضمن اینکه تحریم‌ها باعث شده است سنجش قیمت‌های پیشنهادی در مناقصات با چالش همراه شود و اطلاعات و آگاهی کافی در خصوص برای مثال پیشنهادات شرکت‌های مطرحی همچون ABB و Siemens وجود نداشته باشد. در واقع ما در خاورمیانه هم بی‌رقیب هستیم و متاسفانه معضل فوق همواره برای ما وجود داشته است.

چشم‌انداز شرکت پترو فولاد بهمن چیست و چه آینده‌ای را برای خود متصور هستید؟

ما کاملا به آینده خوش‌بین هستیم و با انرژی و توان کامل به مسیر توسعه و روبه‌رشد خود ادامه می‌دهیم. نگاه ما به آینده، نوآوری در تولید محصولات جدید و ارائه خدمات نوین است و باید هر سال نسبت به سال قبل از آن متفاوت عمل کنیم. همچنین نگاه سیستماتیک نسبت به حوزه‌‎های مختلف اعم از فنی و مهندسی، بازرگانی و… داریم و معتقدیم که باید ارتباط متقابل و سازنده میان این بخش‌ها جهت توسعه و پیشرفت مجموعه صورت پذیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8751

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
این تازه آغاز راه است…
میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

این تازه آغاز راه است…

01اردیبهشت
گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲
علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲

25فروردین
به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين
علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين