• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

بومی‌سازی قطعات مصرفی در شرکت گیل‌راد شمال

  • کد خبر : 8685
  • 29 آذر 1401 - 20:47
بومی‌سازی قطعات مصرفی در شرکت گیل‌راد شمال
مدیرعامل شرکت گیل‌راد شمال گفت: علی‌رغم اینکه 95 درصد تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در بزرگ‌ترین مفتول‌ساز خاورمیانه وارداتی است اما نسبت به بومی‌سازی 25 درصدی برخی قطعات مصرفی مورد نیاز در خطوط مختلف تولید با همان کیفیت و استاندارد نیز اقدام کرده‌ایم.
مدیرعامل شرکت گیل‌راد شمال گفت: علی‌رغم اینکه ۹۵ درصد تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در بزرگ‌ترین مفتول‌ساز خاورمیانه وارداتی است اما نسبت به بومی‌سازی ۲۵ درصدی برخی قطعات مصرفی مورد نیاز در خطوط مختلف تولید با همان کیفیت و استاندارد نیز اقدام کرده‌ایم.

احمد عروجی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: تکنولوژی مورد استفاده در خطوط تولید شرکت گیل‌راد شمال، پراپرزی ایتالیا است که به صورت کامل از این کشور اروپایی وارد می‌شود. این خطوط شامل دو خط تولید مفتول مس هشت میلی‌متر تا ۲۴ میلی‌متر از کاتد و یک خط تولید مفتول مس از قراضه است. همچنین با توجه به اینکه امکان ساخت داخل بعضی از کوره‌ها فراهم بود، نسبت به تهیه نقشه از شرکت‌های سازنده اقدام شد و با توجه به اینکه حمل این کوره‌ها بسیار هزینه‌بر بود، کوره‌ها در داخل مجموعه با همان استانداردهای موجود ساخته شد.

تولید محصولات استاندارد با بهره‌گیری از دانش روز

وی افزود: فیلتراسیون لازم جهت استانداردسازی کوره از ایتالیا خریداری شد و بخش‌های مرتبط با کنترل صنعتی نیز از همین کشور وارد شده است. البته پوسته‌های این کوره‌ها ساخت داخل است و در بخش تاسیسات شرکت نیز از خرید ساخت داخل استفاده می‌‎کنیم. در حالت کلی می‌توان گفت که ۹۰ تا ۹۵ درصد تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در شرکت گیل‌راد شمال وارداتی است.

مدیرعامل شرکت گیل‌راد شمال با بیان اینکه هیچ نمونه مشابه داخلی با تکنولوژی مورد استفاده در خطوط تولید این شرکت وجود ندارد، عنوان کرد: بومی‌سازی در حالت کلی می‌تواند مناسب ارزیابی شود اما این مقوله در تمامی بخش‌ها اثرگذار نخواهد بود. شرکتی که مجموعه گیل‌راد شمال نسبت به واردات ماشین‌آلات خود از آن اقدام کرده، از سابقه ۷۰ ساله در زمینه ماشین‌سازی در قاره اروپا برخوردار است. در حالی که تجربه فراوانی طی این سال‌ها کسب کرده‌ و همواره مشغول به‌روزرسانی ماشین‌آلات تولیدی است. برای مثال، به فاصله چهار سال از خریداری خطوط اول و دوم خریداری شده توسط شرکت گیل‌راد شمال، تغییرات و پیشرفت‌های بسیاری طی این مدت حاصل شد.

عروجی ادامه داد: این تغییرات در راستای تذکرات و پیشنهادات ما به وقوع پیوست و معتقد هستیم که بومی‌سازی ضمن بهره و استفاده از نمونه وارداتی، به صلاح تولیدکننده نیست. این بدان معناست که تولیدکننده باید نسبت به تجهیز خطوط تولید خود به تکنولوژی روز اقدام کند تا بتواند تولید خوبی هم داشته باشد. متاسفانه ماشین‌‎سازی در داخل کشور بسیار عقب افتاده و اقدامات لازم جهت توسعه و پیشرفت آن صورت نپذیرفته است. این مهم در تولید محصولات خاص مانند مفتول مس بیشتر نمایان می‌شود و این در حالی است که خود شرکت تولیدکننده مادر یعنی کانتینیوس پراپرزی، شاید موفق به فروش تعداد اندکی از این ماشین‌آلات طی یک سال شود. شرایط به گونه‌ای نیست که این شرکت بتواند تعداد زیادی از تولیدات خود را به فروش برساند و در ادامه ماشین‌سازان داخلی بتوانند نسبت به بومی‌سازی ماشین‌آلات تولیدی این شرکت اقدام کنند.

بومی‌سازی خط تولید، فرایندی ریسک‌پذدیر است

مدیرعامل شرکت گیل‌راد شمال تصریح کرد: تولید، رسالت شرکت گیل‌راد شمال است و هیچ گاه به عرصه ماشین‌سازی ورود پیدا نمی‌کنیم و بر همین اساس ریسک اجرای این مسئله را نمی‌پذیریم اما نسبت به بومی‌سازی برخی قطعات مصرفی مورد نیاز در خطوط مختلف تولید با همان کیفیت و استاندارد اقدام کرده‌ایم. برای مثال، رول‌های استند بنا به پیشنهاد خود ما توسط ماشین‌سازان داخلی بومی‌سازی شده است. ضمن اینکه مشغول تولید برخی قطعات مصرفی در داخل مجموعه هستیم و واحد تراش‌کاری و ماشین‌کاری شرکت به صورت ۲۴ ساعته فعال است. در حالت کلی می‌توان گفت حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد قطعات مصرفی مورد نیاز در شرکت گیل‌راد شمال ساخت داخل است.

عروجی با بیان اینکه بومی‌سازی قطعات مصرفی در شرکت گیل‌راد شمال، تاثیر بسزایی در سودآوری مجموعه داشته است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط تحریمی که کشور در آن قرار دارد، واردات قطعات و تجهیزات و همچنین انتقال پول دشوار شده است. بر همین اساس بومی‌سازی قطعه مورد نیاز با ۴۰ درصد قیمت نمونه مشابه خارجی، مقرون به صرفه و در چنین شرایط دشوار اقتصادی به سود شرکت خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: در فاز پنجم شرکت گیل‌راد شمال، به دنبال تولید ورق هستیم که تولید این محصول، مستلزم تکنولوژی منحصر به فردی است. تنها دو شرکت در سطح جهان یعنی اس ام اس آلمان و دانیلی ایتالیا از این دانش برخوردارند که رایزنی‌های لازم با این دو مجموعه صورت پذیرفت اما به دلیل تحریم‌ها موفق به همکاری با آن‌ها نشدیم. البته پیشنهاد مشاوره و ارائه نقشه جهت بهره‌گیری از امکانات ساخت داخل و سایر کشورها مانند چین از جانب طرفین خارجی مطرح شده است تا بتوانیم نسبت به اجرای موفقیت‌آمیز این مهم اقدام کنیم که با توجه به شرایط موجود، کمی زمان‌بر خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8685

نوشته‌های مشابه