• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا

بومی‌سازی نرم‌افزارهای تولید اهمیت دوچندانی دارد

  • کد خبر : 1398
  • 10 اسفند 1398 - 10:56
بومی‌سازی نرم‌افزارهای تولید اهمیت دوچندانی دارد
مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا گفت: مهم‌ترین مشکل صنعت فولاد کشور در حال حاضر از جانب نرم‌افزارهای صنعتی و تولیدی است که در این رابطه بسیاری از سازندگان نرم‌افزارها مانند زیمنس به دلیل تحریم‌ها با کشور ما قطع رابطه کرده‌اند. متاسفانه صنایع بیشتر بر بومی‌سازی حوزه سخت‌افزار تمرکز کرده‌اند و از بخش نرم‌افزاری غفلت شده است؛ هرچند که در بخش سخت‌افزاری نیز به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا گفت: مهم‌ترین مشکل صنعت فولاد کشور در حال حاضر از جانب نرم‌افزارهای صنعتی و تولیدی است که در این رابطه بسیاری از سازندگان نرم‌افزارها مانند زیمنس به دلیل تحریم‌ها با کشور ما قطع رابطه کرده‌اند. متاسفانه صنایع بیشتر بر بومی‌سازی حوزه سخت‌افزار تمرکز کرده‌اند و از بخش نرم‌افزاری غفلت شده است؛ هرچند که در بخش سخت‌افزاری نیز به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی وجود دارد.

غلامرضا خلیقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: کشور ما در زمینه طراحی خلاقانه در صنایع مختلف نسبتا ضعیف است و این صنایع قادر به پاسخ‌گویی به نیازهای مرتبط با حوزه‌های پیشرفته نیستند. این امر در مورد معادن نیز صدق می‌کند.

وی افزود: هم‌اکنون بسیاری از معادن کشور از سنگ‌شکن‌های قدیمی و نسبتا ضعیف استفاده می‌کنند و تولید سنگ‌شکن‌های نوین جایی در کشور ندارند. به طوری که واردات تنها گزینه موجود است.

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا اضافه کرد: شرکت ما هم‌اکنون هشت مینی‌موتور را استفاده می‌کند که ظرفیت هر یک حدود ۲٫۵ تا سه مگاوات است و اکنون که قصد داریم لوازم یدکی این موتورها را تامین کنیم که به علت تحریم، سازندگان، این قطعات را در اختیار ما قرار نمی‌دهند و متاسفانه سازنده داخلی نیز در این زمینه وجود ندارد. حتی به یکی دو شرکت معتبر داخلی سفارش طراحی این موتورها را دادیم اما اعلام شده طراحی و ساخت آن حدود یک سال به طول می‌انجامد.

خلیقی با اشاره به مشکلات دیگر صنایع، بیان کرد: نرم‌افزارهای صنعتی پایه طراحی و تولید محصولات مختلف را تشکیل می‌دهند که کشور ما در این زمینه نیز ضعف دارد. باید توجه داشت که فرآیند تولید فولاد نسبتا پیچیده است و نرم‌افزارها نقش اصلی را در این فرآیند ایفا می‌کنند. طراحی نرم‌افزارهای فرآیند تولید فولاد توسط شرکت‌های معتبر بین‌المللی مانند زیمنس انجام می‌شود. از آنجایی که طی دو سال گذشته صنعت فولاد کشور تحریم شده است، تامین نرم‌افزارهای به روز شده این صنعت نیز انجام نمی‌شود. حتی مهندسی معکوس این نرم‌افزارها و طراحی جدید نیز به آسانی امکان‌پذیر نیست.

وی عنوان کرد: در بخش مالی، انواع نرم‌افزارها طراحی شده و در شرکت‌ها قابل استفاده است. در حالی که طراحی نرم‌افزارهای صنعتی مانند تولید یا تعمیرات هنوز جایگاهی در کشور ما ندارند. البته قیمت دو نرم‌افزار یاد شده قابل مقایسه نیست؛ به طوری که نرم‌افزارهای مالی حدود ۱۰۰ میلیون تومان و نرم‌افزارهای صنعتی یک میلیارد تومان قیمت دارند. ضمن اینکه طراحی نرم‌افزارهای صنعتی در کشور ما با آزمون و خطا همراه است زیرا سازنده صنعت نیستیم و باید نرم‌افزار طراحی شده آزمون و خطا را پشت سر بگذارد.

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا تصریح کرد: در بخش سخت‌افزارهای صنعتی نیز صنایع با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. به طور مثال، طراحی راه‌اندازهای موتورهای سنگین مختص آمریکا و یکی دو کشور پیشرفته است که با صنایع ما مراوده ندارند. اگر یکی از راه‌اندازها دچار مشکل شود، بخشی از خط تولید متوقف خواهد شد. این موضوع در مورد سیستم‌های هیدرولیک به ویژه ۳۰۰ بار نیز صدق می‌کند. در حال حاضر، هیدروموتورهای شرکت فولاد غرب آسیا که انرژی هیدروموتوری تولید می‌کنند، تنها در انحصار یک شرکت است که آن هم به دلیل ترس از تحریم‌ها با کشور ما قطع رابطه کرده است.

خلیقی پیشرفت صنعت فولاد به ویژه در بخش محصولات نهایی را مطلوب دانست و یادآورد شد: در سال ۱۳۷۲ که شرکت فولاد مبارکه راه‌اندازی شد، تنها سه کارخانه تولید لوله و پروفیل فولادی در کشور فعالیت می‌کردند اما اکنون بیش از ۷۰ شرکت در این زمینه مشغول به تولید هستند. این امر نشان می‌دهد که در تولید محصولات فولادی به ویژه حوزه محصولات تخت تقریبا به خودکفایی رسیده‌ایم. البته این روند بیش از ۲۵ سال به طول انجامیده است و در سایر بخش‌های صنعت به ویژه های‌تک ضعف داریم که باید زمان‌های طولانی برای خودکفایی صبر کنیم.

تنوع تولیدات و توسعه در دستور کار است

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا در خصوص وضعیت این شرکت و طرح‌های توسعه‌ای، اظهار کرد: شرکت ما طرح‌های توسعه‌ای به ویژه افزایش ظرفیت تولید ورق سرد را در دستور کار قرار داده است که با توجه به شرایط تحریمی محدودیت‌هایی در موضوع واردات تجهیزات و ماشین‌آلات وجود دارد. البته قصد داریم با توسعه زیر سقف ظرفیت تولید، از ۵۰۰ هزار تن کنونی به ۸۰۰ هزار تن برسیم.

خلیقی ابراز کرد: شرکت فولاد غرب آسیا تنها ورق نورد سرد تولید می‌کند و توانایی تولید این شرکت از ۰٫۱۸ میلی‌متر تا ۲٫۵ میلی‌متر است. ورق‌های نازک یعنی نازک‌تر از ۰٫۵ میلی‌متر عموما در صنایع بسته‌بندی، ۰٫۵ تا یک میلی‌متر در بخش ساختمانی و خودرو و ضخیم‌تر از یک میلی‌متر در دیگر صنایع مانند گالوانیزه و… استفاده می‌شوند.

وی تصریح کرد: نازک‌ترین ورق تولیدی در شرکت فولاد غرب آسیا، بلک پلیت است که در صنایع قلع‌اندود کاربرد دارد و در حال حاضر شرکت صنایع فولاد توان آور آسیا مشتری آن است که ورق تولیدی آن در صنایع بسته‌بندی استفاده می‌شود. باید توجه داشت که در کشور ما تنها دو تولیدکننده ورق قلع‌اندود وجود دارند که یکی شرکت فولاد مبارکه و دیگر فولاد توان آور آسیا در شهرکرد است. شرکت فولاد توان آور پیش از این، ورق سرد مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کرد اما اخیرا به تامین داخلی روی آورده است. در نتیجه بخشی از نیاز خود را از فولاد مبارکه و بخشی دیگر را از فولاد غرب آسیا می‌خرد. شرکت ما حدود ۳۰ درصد از ظرفیت شرکت فولاد توان آور را با ورق‌هایی به ضخامت ۰٫۱۸ تا ۰٫۲۵ میلی‌متر تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا با اشاره به تامین مواد اولیه این شرکت از فولاد مبارکه، عنوان کرد: از مبارکه ورق گرم ریرولینگ با گریدهای ST22، ST23 و ST24 را خریداری می‌کنیم که عموما دارای کربن پایین هستند. این نوع ورق‌ها برای نورد مجدد بسیار مطلوب تلقی می‌شوند اما اخیرا بنا به سفارش، ورق‌های میکروآلیاژی نیز برای استفاده در شاسی خودرو تولید می‌کنیم که گرید آن‌ها SPFC است و این نوع ورق‌ها قابلیت کشش و انعطاف بسیار بالایی دارند.

خلیقی در پایان تاکید کرد: برای صنایع بسته‌بندی گریدهای T2 و T3، صنایع ساختمانی گرید فول‌هارد یا DC01، صنایع خودرو و سایر صنایع نیز DC01، DC02، DC03، DC04 و اخیرا DC05 را به مشتریان تحویل می‌دهیم. لازم به ذکر است که بیشترین تقاضای گریدهای مختلف برای نوع DC01 است. چراکه کاربرد آن عمومیت بیشتری دارد. البته هر یک از این صنایع دارای استاندارد ملی و اجباری هستند و شرکت ما باید برای تولید همه گریدهای یاد شده، استانداردها را از سازمان ملی استاندارد اخذ کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1398

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»