• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
عضو هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی پاسارگاد اصفهان

بی‌ثباتی بازار، ویران‌کننده تولید است

  • کد خبر : 2008
  • 25 دی 1399 - 13:28
بی‌ثباتی بازار، ویران‌کننده تولید است
عضو هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی پاسارگاد اصفهان گفت: نوسان قیمت مواد اولیه در ماه‌های اخیر به گونه‌ای بوده که قیمت مواد اولیه با قیمت فروش محصول همخوانی نداشته است که به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌های تولیدی توجیه اقتصادی خود را از دست داده‌اند.

عضو هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی پاسارگاد اصفهان گفت: نوسان قیمت مواد اولیه در ماه‌های اخیر به گونه‌ای بوده که قیمت مواد اولیه با قیمت فروش محصول همخوانی نداشته است که به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌های تولیدی توجیه اقتصادی خود را از دست داده‌اند.

فرزام رئیسیان آل آقا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: برای تولید لوله فولادی با قطرها و ضخامت‌های مختلف، تولیدکنندگان باید تجهیزات لازم را داشته باشند و ممکن است حتی با یک خط تولید نتوانند محصولات متنوعی را تولید کنند و نیاز به تغییر خطوط باشد. حتی این امکان وجود دارد که برای تولید لوله‌های مختلف، تولیدکنندگان از تکنولوژی‌های گوناگونی استفاده کنند.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که تکنولوژی و خط تولید لوله از ورق گرم با ورق سرد کاملا متفاوت است زیرا علاوه بر اینکه دو ورق یاد شده و لوله‌های حاصل از آن‌ها ضخامت‌های مختلفی دارند، محصولات متفاوتی نیز از آن‌ها تولید می‌شود که تولید بسیاری از آن‌ها نیازمند تجهیزات و خطوط تولید جداگانه است.

کمبود مواد اولیه مانع فعالیت تولیدی می‌شود

عضو هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی پاسارگاد اصفهان اذعان کرد: شرکت ما تنها از ورق گرم به عنوان ماده اولیه تولید لوله استفاده می‌کند و قادر به تولید لوله‌های با قطر ۰٫۵ تا هشت اینچ هستیم. صنایع مصرف‌کننده نیز عمدتا آب و فاضلاب و گاز بوده و صنایع آب و فاضلاب بیشتر از لوله‌های اسپیرال مصرف می‌کنند. ظرفیت تولید لوله در شرکت ما ۷۵ هزار تن در سال است اما متاسفانه اکنون به دلیل کمبود مواد اولیه و مشکلات متعدد، تولید پیوسته در شرکت ما متوقف شده و تولید تنها زمانی صورت می‌گیرد که ماده اولیه در اختیار داشته باشیم.

رئیسیان خاطرنشان کرد: تامین مواد اولیه هم‌اکنون بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان لوله محسوب می‌شود. به طوری که در تامین ورق از بورس با مشکلاتی مواجه شده‌ایم و نتوانسته‌ایم عمده‌ترین مواد اولیه خود را به سادگی تامین کنیم. متاسفانه نقاط قوت این صنعت بسیار کمتر شده و مقوله تولید برای بسیاری از فعالان عرصه صنعت دشوار شده است.

وی اذعان کرد: تولیدکنندگانی هم که در این عرصه باقی مانده‌اند و به فعالیت ادامه می‌دهند، تنها به دلیل علاقه‌ای که به این موضوع دارند، بخش تولید را رها نمی‌کنند. متاسفانه بسیاری از سازمان‌های مرتبط با تولید همچون بانک‌ها، تامین اجتماعی، اداره مالیات و… از تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت در شرایط کنونی حمایت نمی‌کنند.

کاهش توان تولیدی، به دلیل نوسان قیمت مواد اولیه

عضو هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی پاسارگاد اصفهان مطرح کرد: با توجه به شرایط تامین مواد اولیه و افزایش قیمت در چند ماه اخیر، توان مالی تولیدکنندگان به شدت کاهش یافته است. چراکه از سویی، بازار مصرف لوله فولادی رونق مناسبی ندارد و در عین حال صادرات امکان‌پذیر نیست؛ از سوی دیگر، با وجود نوسان قیمت مواد اولیه، تولیدکننده نمی‌تواند حتی در کوتاه‌مدت برای فعالیت خود برنامه‌ریزی کند.

رئیسیان تصریح کرد: شرکت لوله‌سازی پاسارگاد لوله‌های مورد نیاز صنایع آب و گاز به ویژه بخش خانگی را تولید می‌کند و بنابراین با سازمان‌های دولتی به صورت پروژه‌ای وارد فعالیت می‌شود اما ممکن است از زمان تامین مواد اولیه تا زمان تحویل محصول به پیمانکار و طرف قرارداد، قیمت مواد اولیه به قدری افزایش یابد که حتی با قیمت محصول برابر شود. به طوری که تولیدکننده حتی نتواند با فروش محصول خود، ورق مورد نیاز پروژه‌های بعدی را تامین کند.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر تقاضای بازار و به ویژه پروژه‌های عمرانی مصرف‌کننده لوله فولادی، مطرح کرد: تولیدکنندگان لوله فولادی، چه بزرگ و چه کوچک، منتظر یک فرصت برای ساخت لوله و عرضه آن به مشتریان و متقاضیان از طریق مناقصه‌ها و سایر راه‌ها هستند و وضعیت نابه‌سامان تفاوتی میان تولیدکنندگان کوچک و بزرگ نگذاشته است.

افزایش قیمت تمام شده تولیدکنندگان بزرگ

عضو هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی پاسارگاد اصفهان ابراز کرد: تولیدکنندگان بزرگ با چالش‌های بیشتری مواجه هستند زیرا هزینه‌های تولید و به ویژه هزینه‌های سربار آن‌ها در مقایسه با تولیدکنندگان کوچک بیشتر است و به همین دلیل قیمت تمام شده آن‌ها نیز نسبتا بالاتر خواهد بود. در نتیجه این امکان وجود دارد که تولیدکنندگان بزرگ حتی با شرکت در مناقصه‌ها نتوانند برنده شوند و تولید آن‌ها نیز با چالش مواجه شود.

رئیسیان خاطرنشان کرد: تعداد نیروی انسانی، دفاتر کاری و سایر هزینه‌های جاری تولیدکنندگان بزرگ، بیش از تولیدکنندگان کوچک است. از این رو، تولیدکنندگان کوچک‌تر وضعیت بهتری در قیمت تمام شده نسبت به تولیدکنندگان بزرگ دارند. ضمن اینکه تولیدکنندگان کوچک‌تر در هنگام مناقصه‌ها به دلیل برخورداری از قیمت تمام شده تولید محصول نسبتا پایین‌تر، می‌توانند قیمت پیشنهادی خود را پایین‌تر از تولیدکنندگان بزرگ به پیمانکار و برگزارکننده مناقصه پیشنهاد کنند.

وی با اشاره به قیمت ورق در بازار، اظهار کرد: قیمت‌گذاری لوله کاملا بستگی به قیمت‌گذاری ورق فولادی دارد و با نوسان قیمت ورق، قیمت لوله نیز به تبع آن تغییر می‌کند اما به طور معمول تفاوت قیمت این دو با یکدیگر در بازار حدود ۱۰ درصد است. این یعنی برای لوله، به قیمت ورق معامله شده در بورس کالا به همراه هزینه‌های مالیات بر ارزش افزوده، بورس و حمل، حدود ۱۰ درصد به عنوان دستمزد اضافه می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت لوله‌سازی پاسارگاد اصفهان در خصوص وضعیت تکنولوژی تولید لوله فولادی در ایران، عنوان کرد: در حال حاضر، جدیدترین تکنولوژی تولید لوله در کشور قابل عرضه بوده و اقدامات نسبتا مناسبی نیز در جهت بومی‌سازی خطوط تولید صورت گرفته است. به طوری که تولیدکنندگان می‌توانند با خطوط تولید ایرانی، محصولات با کیفیتی در زمینه لوله‌های فولادی تولید کنند و این محصول آن‌ها نیز قابل رقابت در بازار باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2008

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت