• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت ذوب آهن آسیا مطرح کرد:

بی‌ثباتی بازارها، ارمغان سیاست‌گذاری‌های غلط/ جنگ برای حفظ بقا

  • کد خبر : 7852
  • 30 خرداد 1401 - 11:27
بی‌ثباتی بازارها، ارمغان سیاست‌گذاری‌های غلط/ جنگ برای حفظ بقا
مدیرعامل شرکت ذوب آهن آسیا گفت: دخالت مستقیم دولت در قیمت‌گذاری مواد اولیه و بازارها، منجر به افزایش نوسان قیمت در بازارها می‌شود و این سیاست‌گذاری‌های غلط دولت، موجب بی‌ثباتی بازار فولاد شده است.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن آسیا گفت: دخالت مستقیم دولت در قیمت‌گذاری مواد اولیه و بازارها، منجر به افزایش نوسان قیمت در بازارها می‌شود و این سیاست‌گذاری‌های غلط دولت، موجب بی‌ثباتی بازار فولاد شده است.

علی رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: متاسفانه بازار فولاد دستخوش سیاست‌های غلط وزارت صمت است، یعنی سازمانی که باید حامی تولیدکنندگان این حوزه باشد، با ابلاغ دستورالعمل‌های متعدد، سر ناسازگاری با فولادسازان دارد. وزارتخانه هم در تامین مواد اولیه به‌ویژه آهن اسفنجی که از اساسی‌ترین ماده اولیه فولادسازان بوده و هم برای جذب بازارهای صادراتی باید فرایند موثری ایجاد کند اما علی‌رغم این انتظارات، آینده خوشی در انتظار صنعت فولاد به‌خصوص واحد القایی نخواهد بود.

وی در خصوص فعالیت شرکت اظهار کرد: شرکت ذوب آهن آسیا در سه شیفت کاری در حال تولید شمش فولادی کربنی ساده در ابعاد ۱۲۵ در ۱۲۵ میلی‌متر است. همچنین تاکنون به دلیل اینکه بازار داخلی و مشتریان خاص خود را جهت عرضه محصولات داشتیم، به صورت مستقیم اقدام به صادرات نکرده‌ایم اما نوردکاران محصولات نهایی حاصل از آن را صادر می‌کنند.

چنگ زدن به ریسمان پوسیده

مدیرعامل شرکت ذوب آهن آسیا با اعلام اینکه هم‌اکنون بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان محصولات فولادی، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه است، گفت: قوانین و مقررات ابلاغی از سوی دولت، دست و پای تولیدکننده را بسته است. دخالت مستقیم دولت در قیمت‌گذاری مواد اولیه و بازارها، منجر به افزایش نوسان قیمت در بازارها شده و بی‌ثباتی، ارمغان سیاست‌گذاری‌های غلط دولت است. بر این اساس، مکانیزم عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارند.

وی بیان کرد: اکنون تولیدکنندگان فولادی در رکود به سرمی‌برند و حاشیه سود مناسبی نیز ندارند. بورس کالا بستری برای تقابل میان عرضه و تقاضا و کشف قیمت در فضایی شفاف است اما متاسفانه برخلاف انتظار تولیدکنندگان، مواد اولیه به صورت دستوری قیمت‌گذاری می‌شود.

افزایش زمان ذوب با استفاده از آهن اسفنجی

رحیمی با بیان اینکه آهن اسفنجی مورد نیاز شرکت را از بورس کالا تامین می‌کنیم، اظهار کرد: برای تامین ماده اولیه مورد استفاده در کوره‌های القایی، نسبتی از آهن اسفنجی و قراضه مورد نیاز است که این نسبت، با توجه به میزان دسترسی به هر یک از این مواد اولیه، قابل تغییر خواهد بود. با توجه به اینکه آهن اسفنجی نسبت به قراضه، دما و زمان بیشتری برای ذوب نیاز دارد، در ذوب‌هایی که میزان آهن اسفنجی بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد، میزان محصول روزانه ما با توجه به این تغییر نسبت مواد اولیه، کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن آسیا با اعلام اینکه در حال حاضر مشکلات تامین آهن اسفنجی و قراضه آهنی شرایط را برای واحدهای تولیدی شمش القایی سخت کرده است، گفت: قیمت‌گذاری باید به شیوه متوازن صورت پذیرد اما متاسفانه قیمت‌گذاری آهن اسفنجی امروز شفاف نیست و این کالا به اندازه نیاز واحدهای تولید فولادی عرضه نمی‌شود. متاسفانه در تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه به‌ ویژه آهن اسفنجی دچار مشکل هستیم و این ماده اولیه با قیمت‌ گزافی نسبت به قیمت واقعی محصولات در بازار آزاد عرضه می‌شود؛ این یعنی در حال حاضر قیمت آهن اسفنجی در وضعیت نامتعادلی نسبت به شمش فولادی به سر می‌برد و قیمت آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه تولید فولاد به صورت کاذب بالا رفته است.

وی ضمن تشریح مشکلات کمبود قراضه آهنی در کشور، اظهار کرد: زمانی که کشور از نظر پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز در رکود به سر می‌برد، به همان میزان تولید ضایعات آهنی نیز کاهش می‌یابد. اکنون به دلیل اینکه ضایعات آهنی را از داخل کشور تامین می‌کنیم، با کمبود این ماده اولیه مواجه هستیم.

رحیمی با بیان اینکه با ممنوعیت واردات ضایعات آهنی در کشور روبه‌رو هستیم، افزود: تولیدکنندگان برای واردات قراضه آهنی نیازمند مجوز سازمان انرژی اتمی هستند. همچنین به دلیل سازوکار سخت‌گیرانه دولت، واحدهای تولیدی به آسانی نمی‌توانند اقدام به واردات ضایعات آهنی کنند. اگر هم با ممنوعیت واردات قراضه آهنی در کشور مواجه نباشیم، معضلات متعددی بر سر راه تولیدکننده همچون تامین ارز، گمرک و… وجود خواهد داشت.

فقدان زیرساخت‌های انرژی

مدیرعامل شرکت ذوب آهن آسیا ضمن تاکید بر اینکه شرایط تولید در کشور پایدار نیست، خاطرنشان کرد: اکنون برق واحد تولیدی ذوب آهن آسیا قطع شده است. با این اوضاع احتمالا تا سه ماه آینده تولید فولاد نخواهیم داشت. در واقع از ابتدای تیرماه با محدودیت و قطع برق مواجه می‌شویم، به طوری که یک هفته در تیر ماه و دو هفته در شهریور ماه به صورت کامل، برق واحد تولیدی ما خواهد شد. با توجه به قرارگیری واحد تولیدی ما در شهرک صنعتی، در صورت قطع برق یک روزه این منطقه، واحد تولیدی ما تا ۱۲ هفته با خاموشی مواجه خواهد شد.

وی بیان کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که کل زنجیره فولاد با آن مواجه است، فقدان زیرساخت‌های انرژی است، به طوری که در فصل تابستان با قطع برق و در فصل زمستان با قطع گاز مواجه هستیم.

تلاش برای حفظ بقا

رحیمی در خصوص برنامه شرکت ذوب آهن آسیا اذعان کرد: بی‌شک در موقعیت فعلی با توجه به وضعیت ناپایدار صنعت فولاد، حفظ بقا تنها اولویت ذوب آهن آسیا است؛ این یعنی بتوانیم به یک ثبات حداقلی برای جنگیدن با بخشنامه و ابلاغیه‌های بدون پایه و اساس دولت دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت ذوب آهن جزو واحدهای متوسط تولیدکننده شمش فولادی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان آهن اسفنجی عمدتا شرکت‌های دولتی هستند، در واقع به نحوی مواد اولیه در بورس مطابق خواسته این شرکت‌ها قیمت‌‎گذاری می‌شود. در همین راستا انتظار داریم سازوکاری مشخص جهت تسهیل و بهبود شرایط تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی به ‌ویژه واحدهای القایی ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن آسیا در پایان با تاکید بر ضرورت حمایت حداقلی و عدم دخالت دولت در بازار فولاد، عنوان کرد: با تشدید دخالت و سنگ‌اندازی دولت در مسیر تولیدکنندگان، قطعا به سمت تعطیلی تمامی فولادسازی‌ها سوق پیدا می‌کنیم. اگر دولت تسهیل‌گر باشد، حداقل باید اقدامات مثبت و کارآمدی برای صنعت فولاد انجام دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7852
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه