• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد تابان کویر مطرح کرد:

بی‌مهری‌های دولت، عامل دلسردی تولیدکنندگان

  • کد خبر : 7916
  • 18 تیر 1401 - 12:37
بی‌مهری‌های دولت، عامل دلسردی تولیدکنندگان
مدیرعامل شرکت فولاد تابان کویر گفت: بازار فولاد ایران پیوسته درگیر تصمیم‌ها و صدور دستورالعمل‌های ناگهانی و یک‌شبه دولتمردان شده، به طوری که چالش‌های این صنعت منجر به دلسرد شدن تولیدکنندگان شده است.
مدیرعامل شرکت فولاد تابان کویر گفت: بازار فولاد ایران پیوسته درگیر تصمیم‌ها و صدور دستورالعمل‌های ناگهانی و یک‌شبه دولتمردان شده، به طوری که چالش‌های این صنعت منجر به دلسرد شدن تولیدکنندگان شده است.

محمدتقی هوشمند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: شرکت فولاد تابان کویر یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ شکفته است که سه دستگاه کوره القایی ۲۰ تنی در اختیار دارد. در حال حاضر بیلت فولادی در ابعاد مختلف نظیر ۱۰۰ در ۱۰۰، ۱۲۵ در ۱۲۵ و ۱۵۰ در ۱۵۰ میلی‌متری با گریدهای ۳SP،۴SP و ۵SP و طول ۶ متری تولید می‌کند. گفتنی است که قابلیت فولاد آلیاژی با گرید CK45 نیز داریم. اکنون با توجه به اعمال محدودیت و قطعی برق در دو شیفت کاری ۱۲ ساعت به فعالیت می‌پردازیم که یک شیفت آن محدود است.

مدیرعامل شرکت فولاد تابان کویر درباره نحوه تامین مواد اولیه اظهار کرد: تاکنون مواد اولیه مورد نیاز مجموعه را از بورس کالا تامین نکرده‌ایم و آهن اسفنجی را به عنوان ماده اولیه، به صورت مستقیم از کارخانه‌های تولیدکننده و همچنین قراضه آهنی را بازار آزاد تامین می‌کنیم. در واقع در صورت الزام عرضه محصولات نهایی در بورس کالا می‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس تامین کنیم.

وی در ادامه افزود: نورد مقاطع فولادی شکفته، نورد فولاد خاوران، فولاد کبکان، فولاد الماس یزد، فولاد فرم تابران و پروژه مجتمع فولاد رشتخوار ازجمله زیرمجموعه این هلدینگ است و به دلیل اینکه شمش فولادی شرکت ما به مصرف سایر شرکت‌های زیرگروه در حوزه نورد خواهد رسید، خودمصرف محسوب می‌شویم و تعهدی نسبت به عرضه محصول در بورس کالا نداریم.

معضلات دائمی تولیدکنندگان

هوشمند، قیمت‌گذاری دستوری را مهم‌ترین چالش فولادسازان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر با کمبود مواد اولیه در بازار مواجه نیستیم اما قیمت‌گذاری دستوری برای مواد اولیه به ‌ویژه آهن اسفنجی به عدم تعادل در بازار منجر شد؛ به طوری که اختلاف قیمت آهن اسفنجی و شمش فولادی باعث خسارت‌های هنگفتی به تولیدکنندگان شده است.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه مبنای قیمت‌گذاری در بورس کالا مشخص نیست، خاطرنشان کرد: قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا، غیرکارشناسی و پیوسته در حال افت و خیز قیمتی است. در واقع افت قیمت پایه شمش فولادی و احتمال استمرار روند کاهش عرضه در هفته‌‌‌های بعد باعث شد تا برخلاف جریان کاهش عرضه، تقاضا افزایش داشته باشد. اکنون تقاضا برای خرید محصول نهایی وجود ندارد. در تمام دنیا، سازوکار صنایع به ویژه صنعت فولاد بر اساس یک استاندار واحد مشخص می‌شود اما متاسفانه صنعت فولاد ایران با توجه به قیمت‌گذاری دستوری در وضعیت بلاتکلیفی مانده است.

مدیرعامل شرکت فولاد تابان کویر مطرح کرد: انجمن‌های تخصصی تاکنون پیشنهادهای کارشناسی شده خود را در خصوص جلوگیری از ضرر و زیان کلیه تولیدکنندگان صنعت فولاد ارائه کرده‌اند که متاسفانه مافیای آهن اسفنجی مانع بهبود شرایط بازار شده است.

لزوم تقسیم عادلانه سود در زنجیره فولاد

هوشمند در خصوص مافیای صنعت فولاد اذعان کرد: قیمت‌گذاری دستوری، تصمیمات غلط در بورس کالا و عملکرد ضعیف آن باعث شده تنها تعدادی از تولیدکنندگان زنجیره فولاد سود ببرند و مابقی زنجیره ازجمله ذوب القایی بخش خصوصی و نوردکاران از سود واقعی به دور بمانند و حتی متضرر شوند. باید در زنجیره، سود به صورت عادلانه تقسیم شود تا تولید منطقی باشد.

محدودیت برق فولادسازان

مدیرعامل شرکت فولاد تابان کویر درباره محدودیت برق فولادسازان اظهار کرد: متاسفانه از ۱۵ خرداد ماه با قطعی برق مواجه شدیم و بر اساس برنامه قطعی برق، با خاموشی روبه شده‌ایم و گاهی اوقات در ساعاتی از شب به فعالیت می‌پردازیم.

این تولیدکننده تصریح کرد: به دلیل افت و خیر و نامتعادل بودن بازار فولاد حدود ۴۰ نفر نیروی انسانی را تعدیل کردیم.

برنامه‌های توسعه فولاد تابان کویر

هوشمند در خصوص اولویت و برنامه‌های توسعه فولاد تابان کویر اظهار کرد: افزودن خطوط نورد و تولید انواع فولادهای آلیاژی را در دستور کار خود قرار دادیم، به طوری که اکنون فولاد آلیاژی CK45 را تولید می‌کنیم اما متاسفانه تاکنون به دلیل ناپایداری صنعت فولاد، اقدام خاصی در این رابطه صورت نگرفته است.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه یک طرح توسعه تولید شمش فولادی با یک کوره ۲۰ تنی در دست اقدام داریم که امیدواریم تا ۲۰ روز آینده به بهره‌برداری برسد.

تولیدکننده محکوم به نابودی است

مدیرعامل شرکت فولاد تابان کویر با اعلام اینکه ذوب القایی بخش خصوصی در آستانه ورشکستگی قرار دارد، تاکید کرد: بخشنامه‌های متعدد وزارت صمت، تمام ۱۱۰ کارخانه ذوب القایی را به مرز تعطیلی کشانده است و تمام ۱۰۰ هزار شغلی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با آن‌ها در ارتباط هستند، نیز در معرض خطر قرار دارند. به طوری فولادسازان در بخش خصوصی در آستانه ورشکستگی قرار خواهند گرفت. در واقع تولیدکننده بخش خصوصی محکوم به نابودی است.

هوشمند اظهار کرد: مجموعه برای صادرات شمش فولادی تمام تلاش خود را انجام داد اما در نتیجه دو ماه تلاش، وضعیت صادرات ایران از ابتدای سال جاری تغییر کرد و با اعمال عوارض صادراتی نتوانستیم در این زمینه اقدام موثری داشته باشیم. به طوری که از زمستان سال گذشته پیگیر مراحل اداری برای صادرات محصولات خود بودیم و با وجود اینکه مشتریان خود را هم داشتیم، نتوانستیم این فرایند را اجرا کنیم.

این تولیدکننده افزود: صادرکنندگان موظف به بازگشت ارز صادراتی خود با احتساب نرخ ارز سامانه نیما هستند. پایین بودن قیمت ارز نیمایی در مقایسه با ارز آزاد، آسیب‌هایی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند؛ به طوری که در زمان خرید مواد اولیه، ارز آزاد حساب و در صادرات نرخ نیمایی محاسبه می‌شود که برای تولیدکنندگان تمام با زیان همراه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فولاد تابان کویر اذعان کرد: متاسفانه بازار فولاد ایران پیوسته درگیر تصمیمیات ناگهانی و یک‌شبه وزارت صمت شده است. در حال حاضر وضعیت بازار فولاد به‌ویژه برای ذوب القایی‌ها مشخص نیست. به طوری که تولیدکنندگان در وضعیت بلاتکلیفی در خصوص سود و یا زیان خود مانده‌اند. اکنون بازار فولاد غیرقابل پیش‌بینی شده و قیمت‌ها در مسیر عکس حرکت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: نحوه تقسیم سود در زنجیره فولاد عادلانه نیست و هر کجا که افزایش قیمت داریم، انتهای زنجیره مورد هجمه قرار می‌گیرد. تمامی تولیدکنندگان صنعت فولاد، خواستار منطقی‌سازی سود در کل زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی هستند. به طوری که در شرایط رکودی فعلی، انتظار می‌رفت دولت در زمینه تنظیم سود در زنجیره تولید فولاد دست به اقداماتی بزند. در حال حاضر کارخانه‌های ذوب القایی با تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان باید حداقل حدود ۴ درصد سود نصیب آن‌ها شود.

هوشمند اظهار کرد: با توجه به پتانسیل فولاد تابان کویر، توانایی افزایش اشتغال و ظرفیت اسمی مجموعه وجود دارد. در شرایطی که باید کارفرمایان کمک حال کارگران به ستوه آمده از اوضاع نابه‌سامان گرانی و تورم حاکم بر صنعت باشند، متاسفانه چالش‌های صنعت فولاد عامل دلسرد کردن تولیدکنندگان شده است. حدود ۴۰ سال تجربه فعالیت داریم اما از تولید بیزار شده‌ایم. در واقع دلالان و واسطه‌گران نسبت به تولیدکنندگان وضعیت بسیار مناسب‌تری دارند.

مدیرعامل شرکت فولاد تابان کویر در پایان بیان کرد: بخش خصوصی نیازی به حمایت دولت ندارد. در صورت اصلاح قیمت‌های دستوری، مصرف‌کننده نهایی می‌توانند میلگرد را با قیمت ۱۲ هزار تومان خریداری کند و همه زنجیره سود مورد نظر خود را ببرند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7916
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم