• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

تاثیرگذاری دوباره فلز نیکل فریبنده در یک پرونده کلاهبرداری

  • کد خبر : 15309
  • 14 فروردین 1402 - 9:49
تاثیرگذاری دوباره فلز نیکل فریبنده در یک پرونده کلاهبرداری
یک رسوایی دیگر برای فلز نیکل که به عنوان فلز فریبنده نیز شهرت یافته است، در سال 2023 رخ داد و عواقب آن در بازار همچنان ادامه دارد.

یک رسوایی دیگر برای فلز نیکل که به عنوان فلز فریبنده نیز شهرت یافته است، در سال ۲۰۲۳ رخ داد و عواقب آن در بازار همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، هنگامی که معدنچیان آلمانی برای اولین بار در قرن پانزدهم میلادی با این ماده (نیکل) برخورد کردند، آن را «کوپفرنیکل» یا «مس فریبنده» نامیدند زیرا به مس شباهت داشت اما در واقع این طور نبود.

وقتی صحبت از نیکل به میان می‌آید، صحبت از ظاهر می‌تواند فریبنده باشد و شرکت «Trafigura 500» سال بعد از کشف نیکل در آلمان متوجه این موضوع شد.

در همین رابطه برخی تاجران کالا در نیمه اول سال ۲۰۲۳ مبلغ ۵۷۷ میلیون دلاری را در قبال ضررهای احتمالی ناشی از آنچه که کلاهبرداری سیستماتیک شامل محموله‌های نیکلی که در واقع ادعا می‌شود که نیکل نیستند، به عنوان غرامت دریافت خواهند کرد.

این ترفند جا زدن فلزی دیگر به جای نیکل یک روش کلاهبرداری قدیمی است اما به نظر می‌رسد این بار در حجم وسیعی اتفاق افتاده است که شامل یک هزار و ۱۴۰ کانتینر با حداکثر ۲۵ هزار تن نیکل بوده و یا حتی ممکن است نباشد اما به هر حال شرکت «۵۰۰ Trafigura» در حال برآورد هزینه این حجم از فلز درخواست شده با نام نیکل است.

رسوایی و ادعای کلاهبرداری اتفاق افتاده در سال ۲۰۲۳ پس از افزایش ناگهانی قیمت فلز نیکل در بازار در مارس سال ۲۰۲۲ زمانی که بورس فلزات لندن «LME» مجبور شد معاملات نیکل را از ترس رکود کامل بازار به حالت تعلیق درآورد، اتفاق افتاد.

اگرچه این دو حادثه به هم مرتبط نیستند اما ممکن است در حال حاضر موجب تقویت بحران در مورد نحوه خرید و فروش نیکل شود.

جا زدن فلزی دیگر به جای نیکل؛ یک روش کلاهبرداری قدیمی

جا زدن یک فلز به جای فلزی دیگر، یکی از روش‌های کلاهبرداری بسیار قدیمی در فروش فلزات است که قدمتی به درازای تاریخ دارد. موزه بریتانیا میزبان یک لوح گلی مربوط به حدود یک هزار و ۷۵۰ سال قبل از میلاد است که در آن یک تاجر بابلی به نام نانی، یک تامین‌کننده را به دلیل تلاش برای فریب دادن وی در تحویل یک محموله شمش فلز مس مورد سرزنش قرار می‌دهد.

بابلی‌ها وسیله رسمی برای ارزیابی فلزات نداشتند اما بدیهی است که نانی می‌دانست فلزی که دریافت می‌کند، کیفیت نامناسبی دارد و به همین دلیل به تامین‌کننده آن هشدار می‌داد که از این به بعد هیچ فلز مسی از او دریافت نمی‌کند ولو اینکه کیفیت مناسبی داشته باشد.

این نوع از بازنمایی و جلوه گمراه‌کننده از فلزات توسط تامین‌کنندگان به ویژه در رابطه با مواد اولیه مانند ضایعات فلزات و کنسانتره‌ها تا به امروز ادامه دارد.

روزنامه بریتانیایی گاردین در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ گزارشی طولانی درباره یک کارآفرین رومانیایی منتشر کرد که متهم به صادرات مقادیر زیادی کنسانتره مس از معادن بلااستفاده «Baia Mare» بود اما مشخص شد که محموله صادراتی مخلوطی از خاک و خرده سنگ است.

کلاهبرداری در معاملات فلزات تصفیه‌‎شده در حال حاضر بیشتر در انبار ذخایر کالا و تامین مالی محموله فلزات انجام می‌شود؛ جایی که فلزات بازار فیزیکی زیربنای اصلی خرید مجدد و انجام معاملات اعتباری محسوب می‌شوند.

اگر فلز از نظر فیزیکی وجود نداشته باشد و یا به چندین متقاضی وعده تحویل یک محموله داده شود، این موضوع می‌تواند موجب اشکالات بسیار جدی در سیستم معاملاتی فلزات شود که نمونه‌ای از آن در رسوایی انبار کالای شهر چینگ‌دائو چین در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد.

چن جیهونگ، متهم اصلی این اتفاق بود که این اقدام او موجب زیان سه میلیارد دلاری برای بانک‌ها و شرکت‌های تجاری مرتبط با این مسئله شد. وی در سال ۲۰۲۲ بابت همین کلاهبرداری به ۲۳ سال زندان محکوم شد.

نیکل؛ فلزی فریبنده

نیکل به فلز صنعتی مورد علاقه کلاهبرداران تبدیل شده است! تنها به این دلیل ساده که ارزش بالایی دارد و در حال حاضر قیمت آن حدود ۲۶ هزار دلار است.

در همین رابطه، یک معامله بازخرید نیکل بین شرکت «Natixis» و شرکت «Marex» در سال ۲۰۱۷ فاش شد. در آن سال مشخص شد بر اساس اعلام وصول دروغین نیکل ذخیره شده توسط شرکت «Access World» که در آن زمان بخشی از شرکت «Glencore» بود، این بازخرید انجام شده است. این درگیری حقوقی بین شرکتی، با اعلام بانک فرانسوی مبنی بر پرداخت ۳۲ میلیون دلار غرامت توسط شرکت «Marex» در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید.

شرکت «ED&F Man» سال ۲۰۲۲ توانست ۲۸۳ میلیون دلار در دادگاه عالی لندن از شرکت تجاری مالی کالای سنگاپور به نام «Straits» به دلیل آنچه که ادعای کلاهبرداری ساختار یافته نامیده می‌شد و بر مبنای اعلام وصول جعلی در انبار ذخایر نیکل بود، غرامت دریافت کند.

گفتنی است دادستان‌های سنگاپور ۱۰۵ اتهام علیه نگ یو ژی که متهم به کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران به مبلغ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای تجارت نیکل جعلی است، اعلام کردند.

پراتیک گوپتا، تاجر هندی که گفته می‌شود مدیریت شبکه‌ای از شرکت‌ها را بر عهده دارد و از سوی شرکت «Trafigura» مورد اتهام قرار گرفته است، در فهرست این متهمان قرار دارد.

یک وکیل در سنگاپور که وکالت گوپتا و یکی از شرکت‌های وی را بر عهده دارد، اعلام کرد که این موضوع همچنان در دادگاه در دست بررسی است و هنوز تصمیمی در این رابطه اعلام نشده است و پاسخ اتهامات وارده در در دادگاه داده خواهد شد.

بر همین اساس، دادگاه مجوز مسدود کردن ۶۲۵ میلیون دلار از دارایی گوپتا به نفع شرکت «Trafigura» را صادر کرد. به علاوه امکان ردیابی هر کانتینر و تفتیش آن به منظور بررسی محموله‌ها برای شرکت «Trafigura» فراهم شد.

تا زمان ثبت شکایات شرکت «Trafigura» در دادگاه‌های بریتانیا، ۱۵۶ مورد از این محموله‌ها بازرسی شدند و مشخص شد که در هیچ یک از آن‌ها نیکل وجود نداشت.

وضعیت متزلزل نیکل در بازار

شرکت «Trafigura» با سوالات سختی در مورد عملکردهای انطباقی خود مواجه است که سبب تغییرات در محاسبات مالی این شرکت خواهد شد.

حتی با احتساب هزینه مالی ۵۷۷ میلیون دلاری در بررسی حساب‌های نیمه اول سال شرکت «Trafigura»، انتظار می‌رود سود خالص این شرکت در نیمه اول مالی سال ۲۰۲۳ از سود خالص مالی نیمه اول ۲۰۲۲ آن فراتر رود.

میزان تاثیرات در بازار جهانی نیکل که در حال حاضر در وضعیت متزلزلی قرار دارد، ممکن است زمان طولانی‌تری ادامه پیدا کند. به همین دلیل این سوال مطرح می‌شود که آیا حجم ۲۵ هزار تنی احتکار شده فلز نیکل که به تازگی در زنجیره تامین بازار عرضه شده است، می‌تواند این وضعیت متزلزل بازار نیکل را سامان بخشد و یا اینکه تاثیر آن بسیار ناچیز و قابل چشم‌پوشی خواهد بود.

ذخایر انبار نیکل بورس فلزات لندن تاکنون بیش از ۱۰ هزار تن در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است و حجم آن اکنون ۴۵ هزار و ۱۷۴ تن بوده که کمترین میزان از سال ۲۰۰۸ است. حال سوال اینجاست که آیا این حجم از فلز احتکار شده برای جبران کمبود عرضه نیکل در بازار توزیع شده است یا هیچ گونه ارتباطی با حجم کاهش پیوسته در بازار نیکل ندارد؟ پاسخ به جواب این سوال ناممکن است؛ همان طور که نمی‌توان گفت که برخی از نوسانات اخیر قیمت در قرارداد نیکل بورس فلزات لندن به دلیل تغییر ساختار موقعیت‌های پوششی ریسک شرکت «Trafigura» بوده است.

مشکل اصلی در رابطه با معاملات نیکل بورس فلزات لندن از زمان بحران در بازار نیکل در سال ۲۰۲۲، بی‌ثباتی و غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت آن بوده است. در همین راستا حجم فلز نیکل در ماه ژانویه ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ حدود ۶۰ درصد کاهش یافت.

کاهش عرضه نیکل از سوی مشارکت‌کنندگان بازار و کاهش موجودی ذخایر انبارهای این فلز باعث شد که قیمت سه ماهه نیکل بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲، در محدوده قیمتی بین ۲۶ هزار تا ۳۱ هزار دلار ارزیابی شود.

مفهومی شبیه به بحران اعتماد در نقش قیمت نیکل بورس فلزات لندن در بازار وجود دارد که با برنامه‌ریزی شرکت «global COAL» برای راه‌اندازی یک شاخص بازار فیزیکی جایگزین برای نیکل تصفیه‌شده امکان حل این بحران وجود خواهد داشت. در حال حاضر نیز یک بحران فزاینده اعتماد در دنیای معاملات بازار فیزیکی نیکل وجود دارد.

شرکت «Trafigura» آخرین شرکت در لیست طولانی از شرکت‌هایی است که در سال‌های اخیر با تامین مالی نیکل مواجه شده و تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند اما وضعیت این شرکت و وسعت این کلاهبرداری خاص، آن را به تیتر اول خبرهای مرتبط با فلزات تبدیل کرده است.

این موضوع می‌تواند حداقل بانک‌ها را نسبت به پرداخت وام مرتبط با معاملات نیکل در زمانی که تامین مالی کالا به طور کلی کاهش یافته است، محتاط‌تر کند.

فلز نیکل این وضعیت بحرانی را پشت سر خواهد گذاشت اما تاریخ نشان می‌دهد که گذر زمان مشخص خواهد کرد که آیا این فلز فریبنده دوباره موجب بحران در بازار خواهد شد یا قضیه به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=15309

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.