• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت نوین شمش:

تاثیر بی چون و چرای نرخ ارز بر قیمت‌گذاری‌ها

  • کد خبر : 3399
  • 25 آبان 1399 - 12:45
تاثیر بی چون و چرای نرخ ارز بر قیمت‌گذاری‌ها
مدیرعامل شرکت نوین شمش گفت: قیمت‌گذاری فلزات‌ در دنیا، عمدتا تحت تاثیر سیاست‌های کشورهای آمریکا و چین است و عرضه و تقاضا، قیمت نهایی فلز را تعیین می‌کند اما در ایران نرخ ارز بر سرنوشت قیمت فلزی مانند مس تاثیر بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت نوین شمش گفت: قیمت‌گذاری فلزات‌ در دنیا، عمدتا تحت تاثیر سیاست‌های کشورهای آمریکا و چین است و عرضه و تقاضا، قیمت نهایی فلز را تعیین می‌کند اما در ایران نرخ ارز بر سرنوشت قیمت فلزی مانند مس تاثیر بیشتری دارد.

بهنام حیرتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: تا سه سال پیش شرایط تولید قابل قبول بود و در روند تولید و اداره مجموعه با مشکلات جزئی و گذرا روبه‌رو بودیم اما در حال حاضر در هر دوره زمانی با چالش‌های جدید و ماندگاری مواجه هستیم. در واقع از مرحله تامین مواد اولیه تا مرحله فروش محصول نهایی با معضلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنیم که مهم‌ترین عوامل این معضلات، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و کمبود نقدینگی است.

وی افزود: افزایش نوسانات قیمتی، موجب ایجاد تنش‌های جدی بین ما و مشتریان و تامین‌کنندگان مواد اولیه شده است و چند بار نیز به ناچار به مراجع قضایی مراجعه کردیم. متاسفانه نظارت صحیحی بر بازار وجود ندارد و کارشناسی لازم در این خصوص صورت نمی‌گیرد. گاهی اوقات با صدور یک بخشنامه یا صدور یک حکم، سرمایه چند ساله یک تولیدکننده از بین می‌رود.

مدیرعامل شرکت نوین شمش مطرح کرد: شرکت ما به عنوان تولیدکننده مقاطع برنجی، در تامین مواد اولیه با چالش‌های جدی مواجه است. از ضایعات به ویژه مس آرمیچری به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنیم که در بنگاه‌های ضایعات مختلف، قیمت‌های متفاوتی برای آن تعیین می‌شود؛ این نوع ضایعات در مراکز فروش گوناگون، چیزی حدود هزار تومان به ازای یک کیلوگرم اختلاف قیمت دارند که در تناژ بالا، این تفاوت قیمت قابل توجه خواهد بود و مبلغ سنگینی را شامل می‌شود. چالش دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که تامین‌کنندگان مختلف، کیفیت متفاوتی از ماده اولیه را عرضه می‌کنند و مواد اولیه ناخالص تاثیرات نامطلوبی بر کیفیت محصول نهایی دارد.

حیرتی عنوان کرد: مقاطع برنجی به مصرف صنایع مختلفی همچون خودروسازی، شیرآلات بهداشتی، تولید قفل و یراق‌آلات، ساخت کلید و پریز و… می‌رسد. محصولات تولیدی مجموعه از نظر کیفیت در بالاترین سطح ممکن قرار دارد اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در بحث صادرات وجود دارد، تاکنون موفق به این امر نشدیم و تنها پاسخگوی تقاضای داخلی هستیم البته اگر در آینده با مشتری خارجی مواجه شویم و شرایط صادرات را مساعد ببینیم، در این مسیر گام برمی‌داریم.

وی ادامه داد: قابل ذکر است که در شرایط فعلی به هیچ عنوان صادرات صرفه اقتصادی ندارد. قیمت ضایعات براساس نرخ ارز تعیین می‌شود اما ارز حاصل از صادرات طبق نرخ ارز نیمایی محاسبه می‌شود؛ با توجه به اینکه نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز در بازار آزاد متفاوت است، بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به خودی خود موجب کاهش سودآوری یا ضرر می‌شود.

مدیرعامل شرکت نوین شمش در وضعیت فعلی در مقابل تمام مشکلات ایستاده‌ایم که میزان میزان تولید خود را حفظ کنیم و در دو سال اخیر توانسته‌ایم با میزان ثابتی محصول تولید کنیم و روند تولید را پویا نگه داریم که تا این لحظه در این خصوص موفق ظاهر شدیم. تمام اتفاقاتی که در بازاز داخلی رخ می‌دهد، بر خلاف جریان معاملات دنیا است، به عنوان مثال، ممکن است در دوره‌ای، قیمت مس در بورس فلزات لندن، روند نزولی را طی کند اما در کشور شاهد جهش قیمتی این فلز باشیم. به طور کلی، قیمت‌گذاری فلزات‌ در دنیا، عمدتا تحت تاثیر سیاست‌های کشورهای آمریکا و چین است و عرضه و تقاضا، قیمت نهایی فلز را تعیین می‌کند اما در ایران نرخ ارز بر سرنوشت قیمت فلزی مانند مس تاثیر بیشتری دارد.

حیرتی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلات صنعت بسیار عمیق است و نیاز به یک ترمیم اساسی دارد تا بتواند روی عافیت را به خود ببینند. قیمت‌گذاری‌ها نیز باید از حالت دستوری و از انحصار دلالان خارج شود تا شاهد رقابتی سالم در بازار باشیم. ما نیز برنامه‌های توسعه‌ای را در دستور کار داریم و در صورت تامین مالی مناسب، قطعا به آن جامه عمل خواهیم پوشاند و در راستای افزایش میزان ظرفیت تولید قطعات برنجی گام برخواهیم داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3399

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد