• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

تاثیر عوامل صعودی بازار بر افزایش قیمت سنگ‌آهن

  • کد خبر : 7246
  • 24 آذر 1401 - 11:29
تاثیر عوامل صعودی بازار بر افزایش قیمت سنگ‌آهن
قیمت سنگ‌آهن در حال افزایش است؛ چراکه چشم‌انداز مطمئن نسبت به افزایش تقاضای فولادسازان چین، عاملی تاثیرگذارتر نسبت به عوامل نزولی بازار مانند محدودیت‌های بالقوه تولید در فصل زمستان و کاهش مالیات صادرات سنگ‌آهن توسط هند است.
قیمت سنگ‌آهن در حال افزایش است؛ چراکه چشم‌انداز مطمئن نسبت به افزایش تقاضای فولادسازان چین، عاملی تاثیرگذارتر نسبت به عوامل نزولی بازار مانند محدودیت‌های بالقوه تولید در فصل زمستان و کاهش مالیات صادرات سنگ‌آهن توسط هند است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات ‌آنلاین» و به ‌نقل از خبرگزاری رویترز، قیمت شاخص سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد در بازار فیزیکی برای تحویل در انبارهای شمال چین همان‌طور که توسط موسسه «Argus» ارزیابی شد، در روز ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ به حدود ۹۹ دلار و ۵۰ سنت در هر تن رسید که بسیار نزدیک به قیمت ۱۰۰ دلاری است و آخرین بار در روز ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ ارزیابی شده بود.

این قیمت از زمان رسیدن به پایین‌ترین سطح سه ساله خود یعنی ۷۹ دلار در هر تن در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲، حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است. کشور چین به عنوان دومین اقتصاد برتر جهان امیدوار است با تلاش خود بتواند برخی از اقدامات سخت‌گیرانه مرتبط با ویروس کرونا که بر رشد اقتصادی این کشور تاثیر منفی گذاشته را کاهش دهد.

علاوه بر خوش‌بینی نسبت به رشد بخش‌های پرمصرف فولاد‌ مانند صنعت ساخت‌وساز و صنایع زیرساختی در سال آینده، برخی عوامل صعودی دیگر بازار نیز بر تعیین قیمت سنگ‌آهن و فولاد تاثیرگذار هستند.

موجودی انبار سنگ‌آهن در بنادر چین طی هفته منتهی به ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲، از حدود ۱۳۶ میلیون تن به ۱۳۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تن نسبت به هفته قبل از آن کاهش یافت. به علاوه، موجودی انبارها ۱۰ درصد کمتر از حجم مذکور در مدت مشابه سال گذشته بود.

شایان ذکر است که با انباشت ذخایر واحد‌های فولادسازی برای افزایش تولید در سال ۲۰۲۳، زمانی که فعالیت‌های ساختمانی روند صعودی به خود می‌گیرند، موجودی انبارها هم‌زمان با فرا رسیدن فصل زمستان در نیمکره‌ شمالی نیز افزایش خواهد یافت.

موجودی انبار میلگرد فولادی نیز در حال کاهش است و در هفته منتهی به ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲، به حدود سه میلیون و ۷۴۰ هزار تن رسید.

در همین راستا ذخایر انبار موجودی میلگرد با نزدیک شدن به فصل زمستان کاهش می‌یابد اما در اوایل سال جدید روند صعودی می‌گیرد تا به کمک این موجودی انبار بتوان حجم تقاضای بالای میلگردها را تامین کرد.

میزان فعلی موجودی میلگرد نیز برای هفته منتهی به ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ کاهشی است. این میزان، ۲۳ درصد کمتر از حجم چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تنی در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ و حجم ۴٫۸۸ چهار میلیون و ۸۸۰ هزار تنی در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است.

کاهش سطح موجودی انبارها نشان می‌دهد که کشور چین حدود ۷۰ درصد از سنگ آهن خود را از طریق دریا تامین می‌کند و قصد دارد حجم واردات خود در ماه‌های آینده را افزایش دهد.

عوامل تاثیرگذار بر واردات و صادرات سنگ‌آهن

پیش‌بینی می‌شود که بیشترین حجم واردات در ماه نوامبر ۲۰۲۲ انجام شود. در عین حال تحلیل‌گران موسسه «Kpler» تخمین می‌زنند که حجم واردات از طریق دریا، حدود ۱۰۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن باشد. به ‌علاوه موسسه «Refinitiv» پیش‌بینی کرده است که این حجم واردات به حدود ۱۰۶ میلیون تن برسد.

این ارقام به طور قابل ‌توجهی بالاتر از رقم رسمی اعلامی توسط گمرک یعنی حدود ۹۴ میلیون و ۹۸۰ هزار تن در ماه اکتبر ۲۰۲۲ است و اگر حجم واردات در این ماه از ۱۰۰ میلیون تن بیشتر باشد، این رقم نشان‌دهنده بیشترین حجم واردات از ماه نوامبر ۲۰۲۱ خواهد بود.

عواملی وجود دارد که ممکن است بر قیمت سنگ‌آهن تاثیر بگذارد که مهم‌ترین آن‌ها، کاهش میزان سودآوری واحدهای فولادسازی چین محسوب می‌شود که ممکن است منجر به کاهش مقدار تولید به ویژه در اوایل فصل زمستان شود.

محدودیت‌های تولید فولاد نیز ممکن است توسط دولت چین به عنوان بخشی از طرح اقدام جهت کنترل آلودگی هوا اعمال شود که می‌تواند حجم تقاضای سنگ‌آهن در کوتاه‌مدت را محدود کند.

همچنین کشور هند ممکن است پس از لغو برخی عوارض صادراتی به ویژه آن‌ دسته‌هایی که بر مواد معدنی با عیار پایین‌تر اعمال شده بود، تصمیم به افزایش صادرات محموله‌های سنگ‌آهن بگیرد.

باید به این موضوع اشاره کرد که کشور هند، بازیگر اصلی در بازار عرضه سنگ‌آهن از طریق دریا نیست و حجم صادرات این کشور نسبت به کشورهایی چون استرالیا و برزیل بسیار کمتر است. طبق داده‌های موسسه «Kpler»، هند در سال ۲۰۲۰ به طور متوسط چهار میلیون تن سنگ‌آهن در ماه صادر می‌کرد و چین خریدار اصلی آن بود.

با توجه به زمان لازم برای برقراری مجدد روابط تجاری و بازیابی زنجیره‌های تامین، بعید است که هند بتواند به این زودی‌ها به نرخ صادرات سال ۲۰۲۰ خود دست یابد. حتی اگر هند بتواند روند صادرات خود را از سر بگیرد، این کار تاثیر محدودی بر قیمت‌ عیارهای پایین‌تر سنگ‌آهن مانند شاخص ۵۸ درصد و کمتر خواهد داشت.

به طور کلی، در حال حاضر عوامل روند صعودی بازار در چین در افزایش قیمت سنگ‌آهن تاثیرگذارند. مشکلی که در این حین مطرح می‌شود، این است که تاثیرات این عوامل که مبتنی بر احساسات در بازار هستند، تا ابتدای سال ۲۰۲۳ ملموس نخواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7246

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد