• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان مطرح کرد؛

تاثیر مستقیم صنعت نسوز، بر بازدهی صنایع مادر

  • کد خبر : 4317
  • 05 مرداد 1398 - 17:28
تاثیر مستقیم صنعت نسوز، بر بازدهی صنایع مادر
مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان، تولیدکننده انواع نسوز گفت: در هر کشور، صنعت نسوز، پشتیبان صنایع مادر مانند صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی بوده و می‌تواند بر بهبود بازدهی این صنایع، تاثیر مستقیم داشته باشد.
مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان، تولیدکننده انواع نسوز گفت: در هر کشور، صنعت نسوز، پشتیبان صنایع مادر مانند صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی بوده و می‌تواند بر بهبود بازدهی این صنایع، تاثیر مستقیم داشته باشد.

مهدی یوسف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: محصولات ما، نسوزهای آلومینایی و آلومینا سلیکاتی است که به صورت جرم‌های ریختنی و پاشیدنی عرضه می‌شود. با توجه به اینکه جرم‌های ریختنی که به روش سنتی تولید می‌شد، پاسخ‌ گوی صنعت امروز نیست، جرم‌های ویژه با تکنولوژی بالا را تولید کرده‌ایم. این جرم‌ها، ضدسایش، شوک‌پذیر و دارای مقاومت دمایی بالایی بوده که در قسمت‌های مختلف صنعت قابل استفاده‌ هستند. در حال حاضر، حدود ۴۰ کارخانه سیمان، جرم‌های نسوز مورد نیاز خود را به طور مداوم از شرکت ما تامین می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر این، جرم‌های نسوز مورد نیاز صنایع فولاد را نیز تولید می‌کنیم. اشکال ویژه را هم با توجه نقشه‌ای که به ما داده می‌شود، به طور سفارشی برای مشتری می‌سازیم. این قطعات، عمدتا در قسمت‌های مختلف صنعت فولاد از جمله کوره‌ها کاربرد دارند. متاسفانه بعضی از قطعات ویژه، علی‌رغم اینکه دانش تولید آن در کشور وجود دارد اما به خاطر تناژ مصرفی پایین، تولید آن‌ها به صرفه نیست و عمدتا از شرکت‌های چینی وارد می‌شود.

چالش‌های تامین سیمان نسوز با کیفیت

مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان اذعان کرد: در حال حاضر، برای تولید سیمان نسوز با محتوای بالای ۴۰ درصد آلومینا دچار مشکل هستیم. خاک معادن کشور میزان کمی آلومینا دارد و به همین خاطر، ناچار به واردات سیمان‌های نسوز آلومینایی با درصد خلوص بالا از کشورهای دیگر هستیم.

یوسف‌زاده یادآور شد: از اردیبهشت ماه سال گذشته، همزمان با خروج آمریکا از برجام، بیشتر صنایع تولیدکننده نسوز، برای واردات مواد اولیه با کیفیت مورد نیاز خود، تحت فشار قرار گرفته‌اند. از طرفی، بسیاری از شرکت‌های خارجی که پیش از این، با ما همکاری داشتند، امروزه تمایلی به فروش مواد اولیه خود، به ما ندارند و از طرف دیگر، مشکلاتی نیز بر سر راه انتقال ارز و کالا وجود دارد.

خودکفایی در تولید جرم‌های نسوز ویژه LCC

وی در خصوص مرکز تحقیقات و توسعه (R&D) شرکت دیرگداز آذربایجان، تصریح کرد: شرکت ما، جزو معدود شرکت‌های صنعت نسوز است که قبل از آغاز به کار خط تولید، مرکز تحقیقات آن راه‌اندازی شد که در این مرکز، از تمام تجهیزات مورد نیاز برای واحد تحقیقات و کنترل کیفیت نسوز، استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان در ادامه بیان کرد: از لحاظ دانش فنی، سعی کرده‌ایم از نیروهای متخصصی که دارای تحصیلات دانشگاهی لازم هستند، بهره ببریم. یکی از فعالیت‌هایی که در مرکز تحقیقات و توسعه انجام می‌شود، آزمایش بر روی مواد اولیه وارداتی و معادل‌سازی آن‌ها است. بعد از دستیابی به دانش فنی تولید این مواد، تحقیقات و آزمایش‌ها برای افزایش کیفیت آن‌ها، ادامه می‌یابد.

یوسف‌زاده خاطرنشان کرد: شرکت دیرگداز آذربایجان، توانسته است جرم‌های نسوز ویژه LCC که قبلا صنایع داخلی مجبور به تامین آن از تولیدکنندگان خارجی بودند را تولید کند. این محصول، دارای ویژگی‌های  منحصر به فرد، اعم از مصرف آب کم جهت کار پذیری و ترکیب‌های جدید دارای استحکام مکانیکی بالا و شوک‌پذیری و مقاومت به سایش بالا است که در صنایع مختلف از جمله خروجی و سر مشعل کارخانجات سیمان، کف کوره‌های نورد، صنایع ریخته‌گری، کوره قوس، بلوک‌های کوره القایی، هولدرها، عملیات حرارتی، صنایع نفت و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوشبختانه تاییدیه‌های فراوانی از سوی صنایع سیمان داریم که این محصول، نه تنها موجب افزایش کیفیت سیمان‌ تولیدی آن‌ها شده، بلکه خودکفایی صنایع سیمان را هم در پی داشته است.

صنایع تولید سیمان و فولاد، مشتریان اصلی محصولات نسوز

وی در پاسخ به این سوال که عمده‌ترین مشتریان شرکت دیرگداز آذربایجان چه صنایعی هستند، اظهار کرد: مشتریان اصلی ما از صنایع سیمان و کارخانه‌های فولادسازی هستند؛ گرچه محصولات ما به صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، صنایع غذایی و تولیدکنندگان کاشی و سرامیک نیز عرضه می‌شود اما در صنایع غذایی نیز، برای دیگ‌های بخار حتما باید از جرم‌های نسوز مخصوصی با طرح مشخص استفاده شود.

این تولیدکننده نسوز در ادامه افزود: شرکت ما، محصولات خود را به صورت مستقیم به صنایع مصرف‌کننده نسوز می‌فروشد و می‌تواند خدمات پس از فروش خود را راحت‌تر عرضه کند. بالغ بر ۴ سال است که بزرگ‌ترین تولیدکننده جرم‌های پاشیدنی در کشور هستیم و عمدتا نصب و راه‌اندازی این محصولات نسوز را نیز بر خود عهده می‌گیریم.

لزوم رعایت HSE و استفاده از فیلتراسیون

یوسف‌زاده در خصوص اهمیت رعایت اصول ایمنی و HSE در صنعت نسوز، اذعان کرد: اصلی‌ترین بخش صنایع فولاد، مس، سیمان و هر صنعتی که با حرارت بالا سر و کار داشته باشد، کوره‌های آن است که تجهیز آن به عهده فعالان صنعت نسوز سپرده می‌شود. رعایت استانداردهای ایمنی در این بخش‌ها، بسیار مهم بوده و چه در تولید و چه در مصرف، باید لحاظ شود. تولیدکننده نسوز باید بداند که محصولات آن قرار است در صنایع بزرگی همچون صنعت فولاد، استفاده شود و اگر اصول ایمنی لازم رعایت نشود، می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.

وی با تایید آلایندگی صنعت نسوز، بیان کرد: به دلیل اینکه مواد اولیه تولید نسوز آلایندگی پایین و قیمت بالایی دارد، تولیدکننده جدا از مسائل محیط زیستی، سعی در کاهش آلایندگی کارخانه و مصرف بهینه مواد اولیه خود دارد. به همین منظور، شرکت ما از فیلتر‌های متنوعی در بخش‌های مختلف کارخانه استفاده می‌کند.

مدیرعامل شرکت دیرگداز آذربایجان تاکید کرد: در هر کشوری، صنعت نسوز، پشتیبان صنایع مادر مانند صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی بوده و می‌تواند بر بهبود بازدهی این صنایع، تاثیر مستقیم داشته باشد. بنابراین، تکنولوژی در صنعت نسوز، حرف اول را می‌زند و وقتی صنایع مادر در حال پیشرفت هستند، ما نیز باید خودمان را همپای مشتریان خود، پیش ببریم.

یوسف‌زاده در خصوص صادرات محصولات نسوز، اذعان کرد: در حال حاضر، محصولات نسوز خود را به کشورهای عراق، آذربایجان و ارمنستان صادر می‌کنیم که البته مشکلات انتقال ارز در صادرات نیز وجود دارد. خوشبختانه وضع تولید داخلی ما خیلی خوب است و مشتریان ما نسبت به سال‌های گذشته، مصارف بیشتری دارند. اکنون، کارخانه دیرگداز آذربایجان با فعالیت دو تا سه شیفتی سعی دارد تا نیازهای صنایع داخلی را برطرف سازد و مازاد این مصرف را به کشورهای دیگر صادر کند.

نوسانات شدید در قیمت مواد اولیه و محصولات نسوز

وی درباره نوسانات قیمت مواد اولیه تولید نسوز و محصولات نسوز، اظهار کرد: سال گذشته، هر کیلو سیمان نسوز که با برندهای مختلف به وفور یافت می‌شد را سه هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کردیم اما اکنون، قیمت آن به هر کیلو، ۲۴ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که ما نمی‌توانیم افزایش چندبرابری قیمت مواد اولیه نسوز را در قیمت نهایی محصولات نسوز لحاظ کنیم. یعنی اگر قیمت مواد اولیه چهار برابر شود، ما در نهایت می‌توانیم قیمت محصولات خود را دو برابر کنیم. علاوه‌ بر این، به خاطر شرایط ناشی از وضع تحریم‌ها، میزان واردات سیمان نسوز به داخل کشور کاهش یافته است.

این تولیدکننده نسوز در پاسخ به این سوال که قیمت‌گذاری محصولات نسوز چگونه انجام می‌شود، گفت: از یک سو، هر کارخانه تولید نسوز، با توجه به تنوع محصولات و نوع تکنولوژی که در خط تولید آن استفاده می‌شود، قیمت‌گذاری مختص خود را دارد. از سوی دیگر، بازار محصولات نسوز، رقابتی بوده و مشتریان به صورت استعلامی، اقدام به خرید می‌کنند. به این ترتیب، قیمت‌گذاری‌ها طی روندی که سال‌های زیادی بر صنعت نسوز حاکم است، انجام می‌شود. طبیعی است قیمت محصولات نسوز یک کارخانه نمی‌تواند تفاوت زیادی با قیمت‌های سایر کارخانه‌ها داشته باشد.

خرید محصولات نسوز به صورت استعلامی است

وی در ادامه اضافه کرد: هر کدام از شرکت‌های مصرف‌کننده نسوز، با چند کارخانه تولیدکننده نسوز در ارتباط بوده و محصولات اختصاصی خود را از طریق آن‌ها، تامین می‌کنند. خرید استعلامی محصول، به این ترتیب است که شرکت مصرف کننده، قیمت نسوز مورد نظر خود را از کارخانه‌های تولیدکننده آن، استعلام می‌کند و هرکدام از آن‌ها قیمتی را ارائه می‌کنند. در نهایت، شرکت مصرف‌کننده نسوز، مختار است بر اساس قیمت و کیفیت محصولات ارائه شده، یک تامین کننده را انتخاب می‌کند.

یوسف‌زاده در پاسخ به این پرسش که گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، چه تاثیری بر صنعت نسوز دارد، بیان کرد: نسوزها، نقش اساسی را در صنایع ایفا می‌کنند و مصرف‌کننده انرژی هستند. اگر در صنایع به جای سوخت‌های فسیلی، از انرژی پاک استفاده شود، به نفع صنعت نسوز خواهد بود. چراکه با استفاده از انرژی پاک، خوردگی و بسیاری از مشکلاتی که سوخت فسیلی برای محصولات نسوز ایجاد می‌کند را نخواهیم داشت و شاید از این طریق، بتوانیم به مقاومت دمایی بالاتر و کارکرد بهتر محصولات نسوز دست پیدا کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4317
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد