• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

تاثیر مشکلات تامین انرژی بر رشد تولید جهانی آلومینیوم

  • کد خبر : 13287
  • 04 اسفند 1401 - 12:02
تاثیر مشکلات تامین انرژی بر رشد تولید جهانی آلومینیوم
بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی آلومینیوم «IAI»، حجم تولید جهانی آلومینیوم در سال 2022 به میزان 2 درصد افزایش یافت که نسبت به نرخ رشد 2.7 درصدی در سال 2021، روند کاهشی داشت و پایین‌ترین ‌میزان از سال 2019 بود.

بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی آلومینیوم «IAI»، حجم تولید جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۲۲ به میزان ۲ درصد افزایش یافت که نسبت به نرخ رشد ۲٫۷ درصدی در سال ۲۰۲۱، روند کاهشی داشت و پایین‌ترین ‌میزان از سال ۲۰۱۹ بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، مقدار تولید در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به سختی افزایش یافت. حجم تولید سالانه ۶۹ میلیون تنی در ماه دسامبر ۲۰۲۲، تنها ۲۳۱ هزار تن بیشتر از مقدار پیش‌بینی عملکرد سالانه جهانی بر اساس آمار دوره چند ماهه در ماه ژوئن ۲۰۲۲ بود.

بحران انرژی اروپا هزینه زیادی را بر صنایع پرمصرف برق وارد کرد. حجم تولید منطقه‌ای سال گذشته ۱۲٫۵ درصد کاهش یافت که عامل اصلی کاهش ۰٫۹ درصدی مقدار تولید در بین کشورهای غیر از چین بود.

چین به عنوان تولیدکننده برتر آلومینیوم اولیه در جهان، برای دومین سال متوالی رشد تولید ۴ درصدی را به ثبت رساند.

دز عین حال چین با مشکلات تامین برق نیز دست و پنجه نرم می‌کرد که اخیرا در استان‌های غنی از آب یون‌نان و سیچوان این موضوع ملموس بود. مقدار تولید سالانه چین در آگوست ۲۰۲۲ از زمانی که پیش‌بینی عملکرد سالانه بر اساس آمار دوره چند ماهه ۶۰۰ هزار تن کاهش یافت، با حجم ۴۱ میلیون و ۴۶۰ هزار تن به اوج خود رسید.

موضوع پارادوکس حجم تولید آلومینیوم و نقش آن در انرژی، در حال حاضر بیشتر بر آن تاکید شده است. مقدار تولید فلز آلومینیوم که برای ساختن یک سیستم برق با انرژی تجدیدپذیر حیاتی است، به خودی خود به طور فزاینده‌ای در برابر گیر و دار در دسترس بودن انرژی برق آسیب‌پذیر خواهد بود.

کاهش تولید مقدار تولید سالانه آلومینیوم در اروپا

مقدار تولید سالانه آلومینیوم اروپای غربی در ماه دسامبر ۲۰۲۲، حدود دو میلیون و ۷۳۰ هزار تن بود که ۵۴۰ هزار تن نسبت به ماه دسامبر ۲۰۲۱ کاهش داشت و پایین‌ترین میزان تولید در این قرن بود.

حمله روسیه به اوکراین و افزایش قیمت برق ناشی از آن، باعث تعطیلی و کاهش فعالیت چندین واحد ذوب در سال ۲۰۲۲ شد.

بحران انرژی اروپا اکنون اوج خود را پشت سر گذاشت. هزینه برق بار پایه آلمان برای عرضه در سال ۲۰۲۴ از ۴۷۰ یورو بر مگاوات ساعت در ماه آگوست، به ۱۸۹ یورو بر مگاوات ساعت فعلی کاهش یافته است.

برخی از ظرفیت واحدهای ذوب تولید آلومینیوم در اروپا در حال رسیدن به نرخ تولید معمول خود هستند. واحد ذوب دانکرک، یکی از بزرگ‌ترین واحدهای ذوب اروپا با ظرفیت تولید ۲۸۵ هزار تن در سال، ۲۰ درصد کاهش ظرفیت تولید در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ داشت اما اکنون این کاهش ظرفیت به نرخ معمول تولید تبدیل شده است. هرچند برای برخی از واحدهای تولید آلومینیوم، بازگشت به نرخ تولید معمول احتمالا خیلی دیر باشد.

در همین رابطه تنها واحد ذوب کشور اسلواکی با ظرفیت تولید ۱۷۵ هزار تن در سال، پس از ۷۰ سال فعالیت، تمامی فعالیت‌های تولید آلومینیوم اولیه خود را متوقف کرد.

واحد ذوب پودگوریتسا در کشور مونته‌نگرو با ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه ۶۰۰ هزار تن در پایان سال ۲۰۲۱، فعالیت‌های خود را متوقف کرد.

واحد ذوب پودگوریتسا و واحد ذوب کشور اسلواکی هر دو در دسته‌بندی موسسه بین‌المللی آلومینیوم اروپای شرقی و روسیه لحاظ شده‌ بودند.

همین شرایط هم برای واحدهای ذوب در رومانی و اسلوونی که هر دوی آن‌ها در سال ۲۰۲۲ میزان فعالیت مرتبط با تولید خود را به شدت کاهش دادند، صدق می‌کند.

با این حال، مقدار تولید منطقه‌ای در سال ۲۰۲۲ تنها ۱٫۴ درصد کاهش یافت که نتیجه‌ای خلاف انتظارات قبلی است؛ مگر اینکه توقف فعالیت واحدهای ذوب با مقدار تولید بیشتر در روسیه جبران شود.

این مقدار تولید جبرانی با توجه به اینکه شرکت «Rusal» قصد داشت واحد ذوب جدید «Taishet» خود را در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی کند، امکان‌پذیر خواهد بود؛ هر چند هنوز هیچ به‌روزرسانی جدیدی در مورد این پروژه واحد ذوب با ظرفیت ۴۲۸ هزار و ۵۰۰ تن در سال وجود ندارد.

کاهش ظرفیت تولید واحدهای ذوب چین

مقدار تولید ۴۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تن آلومینیوم چین در سال ۲۰۲۲ یک رکورد جدید سالانه محسوب می‌شد اما برخی منابع آکاه از کاهش و تغییرات قابل توجهی در شبکه اصلی ذوب این کشور خبر می‌دادند.

در همین رابطه، برخی واحدهای ذوب جدید فعالیت تولیدی خود را آغاز کردند و ظرفیت تولید در برخی واحدهای ذوب استان‌های چین به نرخ نرمال خود بازگشت. این در حالی است که در برخی دیگر از واحدهای ذوب، سهمیه‌بندی‌های برق به کاهش اجباری ظرفیت تولید این واحدها منجر شد.

این تعادل در تولید و رشد تدریجی در نیمه اول سال ۲۰۲۲، به کاهش تولید در ماه‌های پایانی سال تغییر یافت.

واحدهای ذوب چین، سال ۲۰۲۲ شاهد تکرار محدودیت‌های اعمال‌شده طی بحران انرژی زمستانی ۲۰۲۱ نبود اما خشکسالی در جنوب غربی این کشور بر نرخ‌های بهره‌برداری ذوب تاثیر گذاشت. طبق گزارش موسسه «SMM»، حدود دو میلیون تن حجم تولید در استان‌های یوننان، سیچوان و گوئیژو در پایان سال ۲۰۲۲ از ظرفیت تولید خارج شد.

این کاهش ظرفیت تولید بعید است تا سه ماهه دوم ۲۰۲۳ و زمانی که با آغاز فصل بارش‌ها، سطح مخازن آب کاهش یافته مورد استفاده در سیستم برق آبی منطقه به حالت نرمال برسد، به مقدار ظرفیت معمول خود برسد.

هنوز فضای زیادی برای رشد تولید در چین وجود دارد و هنوز این ظرفیت به سقف ظرفیت تولید تعیین شده دولت با مقدار ۴۵ میلیون تن نرسیده است.

با این حال، دو سال گذشته نشان داده است امکان اینکه چین به‌ طور فزاینده‌ای بتواند با ظرفیت فعلی خود برای مدت طولانی پیش از اعمال محدودیت‌های برق از سوی مقامات‌ استانی که به دنبال متعادل کردن بار انرژی هستند، به ندرت اتفاق خواهد افتاد.

فشارها برای تبدیل فرایند تولید آلومینیوم مبتنی بر انرژی‌های سبز

این مسئله که مشکلات خشک‌سالی در جنوب غربی چین، تولیدکنندگان آلومینیوم را از انتقال ظرفیت تولید خود از استان‌های با واحدهای تولید با سوخت زغال‌سنگ که متقاضی فلزات با دی‌اکسید کربن تولیدی کمتر هستند، منصرف نکرده است.

فشار بر واحدهای تولید به منظور گذار به انرژی‌های سبز، به یک عامل مهم در تغییر ساختار فرایند تولید واحدهای ذوب در اقصی نقاط جهان تبدیل شده است.

آمریکای لاتین با رشد ۱۰٫۷ درصدی تولید آلومینیوم در سال ۲۰۲۲، سریع‌ترین رشد تولید آلومینیوم را داشت. مهم‌ترین عامل این رشد، تولید راه‌اندازی مجدد واحد ذوب شرکت «Alumar» در برزیل و تغییر آن مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر بود. به گفته مالک ۴۰ درصد از سهام شرکت «South32» و با توجه به نرخ بهره‌برداری این نیروگاه در هفت سال گذشته، این افزایش سرعت رشد در تولید ممکن است کمی بیشتر از زمان برنامه‌ریزی شده برای آن به طول بینجامد.

شرکت «Alcoa که مالک ۶۰ درصد از سهام شرکت «Alumar» به شمار می‌آید، امیدوار است که واحد ذوب «San Ciprian» خود در اسپانیا را پس از دگرگون ساختن فرایند تولید و تغییر آن مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر مجدد راه‌اندازی کند. شرکت «Alumar» دو قرارداد تامین انرژی از طریق نیروگاه بادی منعقد کرده است که ۷۵ درصد انرژی مورد نیاز این واحد ذوب با ظرفیت ۲۲۸ هزار تنی در سال را پوشش می‌دهد.

اگر دولت اسلواکی بتواند چارچوب اتحادیه اروپا در مورد جبران انتشار کربن را اجرا کند، حتی شرکت «Slovalco» ممکن است توسط مالک نروژی خود یعنی شرکت «Norsk Hydro» احیا شود.

پارادوکس تامین انرژی و افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم

با این حال، تعجیل برای گذار به انرژی تجدیدپذیر پارادوکس تامین انرژی در تولید آلومینیوم را برجسته می‌کند. همان طور که واحدهای ذوب بیشتری به تامین انرژی مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر روی می‌آورند، حجم تولید جهانی آلومینیوم بیش از پیش به در دسترس بودن انرژی برق متغیر فصلی وابسته خواهد بود.

علاوه‌براین، موضوع میزان فصلی بودن تامین انرژی به خودی خود در حال تغییر است زیرا گرمایش جهانی هم خشکسالی‌های طولانی‌تر و هم هوای گرم‌تر در تابستان را به همراه دارد که ترکیب این دو، باعث افزایش مصرف انرژی و در عین حال کاهش تولید برق می‌شود.

در چند سال گذشته، مشخص شده است که واحد‌های ذوب آلومینیوم چین همراه با سایر صنایع انرژی‌بر، همیشه در زمان اتفاقاتی چون سهمیه‌بندی برق در ردیف اول برای کاهش اجباری ظرفیت تولید خود هنگامی که یک استان این کشور تلاش می‌کند میزان مصرف انرژی خود را متعادل کند، هستند.

چنین متعادل‌سازی‌هایی در مصرف انرژی منطقه‌ای در حال حاضر بخشی از چشم‌انداز تولید جهانی آلومینیوم است اما ممکن است موجب ایجاد نوسانات در سمت عرضه آلومینیوم که با مشکلات کمتری در گذشته روبه‌‎رو بوده، شود.

برخی این احتمال را مطرح می‌کنند که ظرفیت تولید به ظاهر غیرقابل توقف آلومینیوم در چین حتی قبل از رسیدن به سقف ظرفیت تعیین شده دولت این کشور، قادر به ادامه این روند نخواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13287

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.