• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت دلتاسازان سپاهان:

تاخیر در پرداخت مطالبات، به ضعف نقدینگی انجامید/ در تامین محصولات مسی با چالشی مواجه نیستیم

  • کد خبر : 6590
  • 29 مهر 1400 - 16:52
تاخیر در پرداخت مطالبات، به ضعف نقدینگی انجامید/ در تامین محصولات مسی با چالشی مواجه نیستیم
مدیرعامل شرکت دلتاسازان سپاهان گفت: کمبود نقدینگی، تولیدکننده را در خرید مواد اولیه دچار مشکل می‌کند و به نوعی دست آن را برای ادامه فعالیت می‌بندد که اصلی‌ترین علت ایجاد این معضل برای شرکت ما، عدم پرداخت به موقع هزینه خرید محصولات از سوی مشتریان فعال در صنعت برق است که عمدتا دولتی و یا خصولتی هستند و بروز این شرایط، باعث شده است تا میزان تولید کارخانه به یک‌سوم برسد؛ علاوه‌براین شرایط دریافت تسهیلات بانکی به گونه‌ای پیچیده شده و میزان آن کاهش یافته که این امر نیز نمی‌تواند به طور مطلوبی در تامین نقدینگی گره‌گشا باشد.
مدیرعامل شرکت دلتاسازان سپاهان گفت: کمبود نقدینگی، تولیدکننده را در خرید مواد اولیه دچار مشکل می‌کند و به نوعی دست آن را برای ادامه فعالیت می‌بندد که اصلی‌ترین علت ایجاد این معضل برای شرکت ما، عدم پرداخت به موقع هزینه خرید محصولات از سوی مشتریان فعال در صنعت برق است که عمدتا دولتی و یا خصولتی هستند و بروز این شرایط، باعث شده است تا میزان تولید کارخانه به یک‌سوم برسد؛ علاوه‌براین شرایط دریافت تسهیلات بانکی به گونه‌ای پیچیده شده و میزان آن کاهش یافته که این امر نیز نمی‌تواند به طور مطلوبی در تامین نقدینگی گره‌گشا باشد.

محمود تحویل‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت دلتاسازان سپاهان در زمینه تولید تجهیزات شبکه انتقال برق فعالیت می‌‌کند که برای تولید این محصولات، از برنج، فولاد، سیلیکون و تسمه و ورق مسی در خط تولید استفاده می‌کنیم. عمده محصول تولیدی این شرکت، مقره سیلیکونی است که نقش اساسی و حذف‌ نشدنی در شبکه انتقال برق دارد.

وی افزود: ظرفیت تولید این شرکت، طبق پروانه بهره‌برداری ۶۰ هزار تن در سال است که در حال حاضر با به وجود آمدن برخی موانع بر سر راه تولید، میزان تولید واقعی شرکت به یک‌سوم ظرفیت اسمی، تقلیل یافته است. بیشترین معضلی هم که تولید را کاهش داده، طرف قرارداد بودن با شرکت‌هایی است که دولتی و یا خصولتی هستند و در پرداخت وجه خرید محصولات، تاخیر می‌کنند. این در حالی است که در هنگام خرید مواد اولیه، هزینه مربوطه به صورت نقدی و بدون هیچ تاخیری باید پرداخت شود.

معضل بزرگ کمبود نقدینگی

تحویل‌پور در ادامه گفت: یکی از چالش‌هایی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند و بعد از بی‌ثباتی بازار، می‌توان آن را در ردیف دوم قرار داد، کمبود نقدینگی است که تولیدکننده را در خرید مواد اولیه دچار مشکل می‌کند و به نوعی دست آن را برای ادامه فعالیت می‌بندد اما اصلی‌ترین علت ایجاد این معضل برای شرکت ما، عدم پرداخت به موقع هزینه خرید محصولات از سوی مشتریان است. به عبارت دیگر، با توجه به افزایش افسارگسیخته نرخ تورم، میل صعودی قیمت ارز و به دنبال آن، رشد قیمت مواد اولیه، به خودی خود نیاز به افزایش سرمایه برای هر تولیدکننده‌ای احساس می‌شود؛ حال که خرید مواد اولیه به صورت نقدی و بدون هیچ تاخیری انجام می‌شود، تاخیر در پرداخت مطالبات از سوی مشتریان، می‌تواند یک شرکت را تا مرز ورشکستگی پیش ببرد.

با ممنوعیت‌های وارداتی مواجه هستیم

این تولیدکننده در خصوص معضلات موجود در تامین مواد اولیه، مطرح کرد: موادی مانند سیلیکون و لوله‌های اپوکسی، از نیازهای اصلی ما هستند که متاسفانه در تامین آن‌ها دچار مشکل شده‌ایم. برخی از مواد اولیه مورد نیاز ما از طریق واردات همیشه تامین می‌شد اما اکنون که واردات به علت تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست، نمی‌توانیم نیاز خود را تهیه کنیم و متاسفانه در بازار داخلی هم به دلیل نبود تکنولوژی لازم برای تولید محصولات اولیه مورد نظر، نمونه داخلی آن‌ها وجود ندارد که آن را جایگزین کنیم و به راحتی تولید را ادامه دهیم.

منابع تامین مواد اولیه مسی

این فعال صنعتی در خصوص منابع تامین مواد اولیه، ادامه داد: در حال حاضر به غیر از سیلیکون و لوله‌های اپوکسی، در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه نیستیم؛ به طوری که محصولات مسی مورد نیاز خود را از شرکت‌های مس شهید باهنر و مسبار کاوه و محصولات فولادی خود را مراکز خدماتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان تهیه می‌کنیم.

عمده تجهیزات کارخانه، ساخت داخل است

مدیرعامل شرکت دلتاسازان سپاهان بیان کرد: در مراحل تولید محصولات این شرکت، تکنولوژی خاص و انحصاری به کار نرفته است و بیشتر قطعه‌سازی و مونتاژ قطعات در کارخانه دلتاسازان سپاهان صورت می‌‌پذیرد که دستگاه‌‌هایی مانند پرس تجهیزات اصلی این واحد تولیدی هستند. می‌توان گفت تقریبا تمام تجهیزات و دستگاه‌های مستقر در کارخانه دلتاسازان سپاهان، ساخت داخل است.

نمی‌توانیم برای صادرات برنامه داشته باشیم

تحویل‌پور در پاسخ به این سوال که با توجه به ظرفیت تولید مطلوب، تاکنون صادرات داشته‌اید یا خیر، یادآور شد: قصد انجام این کار را داریم اما تاکنون اقدامی نکرده‌ایم. به طور کلی، در برنامه اکثر تولیدکنندگان گنجانده شده است که در نهایت برای صادرات محصولات خود نیز هدف‌گذاری کنند و برای تحقق این امر، علاوه بر داشتن سرمایه در گردش مناسب، از دستگاه‌ها و تجهیزات به‌روزرسانی شده بهره‌مند باشند تا بدون هیچ‌گونه خللی در تولید، به افزایش ضریب نفوذ خود در بازارهای بین‌المللی متمرکز شوند.

وی خاطرنشان کرد: حلال تمام مشکلات بخش تولید و صنایع کشور، وجود نقدینگی کافی است تا بتوانند علاوه بر خرید آسان‌تر مواد اولیه، حجم تولید را افزایش دهند و به تنوع محصولات خود توجه داشته باشند. در این صورت، می‌توان به کسب سود بیشتر و ارزآوری برای کشور اندیشید.

مدیرعامل شرکت دلتاسازان سپاهان مطرح کرد: می‌توانیم به کشورهای مانند عراق و سوریه محصول صادر کنیم اما هنوز فرصت مناسب برای آن به وجود نیامده است.

برنامه‌ریزی برای بازاریابی و فروش محصولات

تحویل‌پور در زمینه برنامه‌هایی که برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته است، اذعان کرد: با توجه به اینکه قیمت‌ها در بازار داخلی افزایش بسیاری پیدا کرده است، اما برای ۶ ماهه دوم سال، برنامه‌ها و رویه‌هایی را برای بازاریابی و فروش محصولات خود در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم فروش مطلوبی داشته باشیم. ضمن اینکه به علت رکود سنگینی که در بازار حاکم شده است، هنوز نمی‌توانیم برنامه‌‌های توسعه‌ای در بخش تولید داشته باشیم.

دولت برای اعطای مجوزها به تولیدکننده تعلل نکند

مدیرعامل شرکت دلتاسازان سپاهان با اشاره به عدم حمایت بانک‌ها از صنعت، در خصوص مهم‌ترین انتظارات خود و همچنین سایر تولیدکنندگان از دولت، تصریح کرد: ما علاوه بر بانک‌ها با صنایع مصرف‌کننده که عمدتا دولتی هستند نیز دچار مشکل هستیم. علاوه‌براین متاسفانه دولت و نهادهای مربوطه همکاری‌های لازم برای ارائه مجوزها به تولیدکنندگان در زمینه‌های مختلف مانند صادرات، واردات مواد اولیه و… را ندارند که تولیدکننده بتواند برنامه‌ریزی درستی برای فعالیت خود داشته باشد. تولیدکنندگان خواهان حمایت دولت و سازمان‌های بیمه، مالیات هستند. در حال حاضر، فشار زیادی از سوی آن‌ها بر تولیدکنندگان وارد می‌شود.

تامین نقدینگی و معضلات این مسیر

این تولیدکننده در ارتباط با اینکه چند درصد از نقدینگی مورد نیاز خود را از طریق بانک‌ها یا موسسات مالی تامین کرده‌اید، گفت: نزدیک به پنج سال است که نقدینگی خود را از طریق مراجعه به یکی از بانک‌ها تامین کرده‌ایم و تنها از این بنگاه مالی درخواست دریافت تسهیلات کرده‌ایم؛ چراکه سابقه مالی چندین ساله نزد این بانک داشتیم و دومین دلیل هم این است که در بعضی بازه‌های زمانی بدهی‌های ما را وزارت نیرو به این بانک پرداخت می‌کند تا بتوانیم از این طریق مطالبات خود را وصول کنیم. لازم به ذکر است که سال گذشته در دو نوبت و سال جدید هم در یک نوبت، اقدام به تامین سرمایه از بانک کرده‌ایم.

تحویل‌پور اظهار کرد: برای دریافت وام دچار چالش‌هایی هستیم که در این خصوص، می‌توان به معدل حساب بانکی اشاره کرد؛ به گونه‌ای که به هر اندازه که معدل بالایی داشته باشیم، وام دریافت می‌کنیم. تولیدکننده نمی‌تواند پول را در حساب بخواباند و به آن دست نزند؛ چراکه نقدینگی باید صرف خرید مواد اولیه و تجهیزات شود. بر اساس کارکرد خود می‌توانیم تسهیلات دریافت کنیم اما سرمایه کافی در دست نداریم که بتوانیم وام با مبلغ بیشتری از بانک بگیریم. متاسفانه به میزان نصف ارزش واقعی وثایقی که به بانک ارائه می‌شود، امکان دریافت تسهیلات وجود دارد که این امر برای ما که احتیاج به وام به میزان واقعی وثیقه داریم، ضرر است. به طور مثال، وثیقه ۲۰ میلیارد تومانی، تنها به اندازه ۱۰ میلیارد تومان ارزش اعطای وام به تولیدکننده را دارد.

فرایند تامین مالی مانند قبل آسان نیست

مدیرعامل شرکت دلتاسازان سپاهان اذعان کرد: در مقایسه فرایند تامین مالی در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، شاهد بدتر شدن شرایط هستیم. برای مثال، در سال ۱۳۹۹ توانستیم به ارزش پنج میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کنیم که این مبلغ هم تمام و کمال از سوی بانک اعطا شد اما در سال جدید تنها سه میلیارد تومان وام به این شرکت تعلق گرفته است که آن هم با وجود سپرده‌گذاری مبلغ ۴۰۰ میلیون تومانی در حساب بانکی اعطا شده است. به طوری که هرچه منبع مالی قوی‌تر شده، میزان وام تخصیص یافته از سوی بانک به شرکت، کمتر شده است.

فروش اعتباری، تولیدکننده را به دردسر می‌اندازد

این فعال صنعتی درباره علت نیاز این شرکت به دریافت تسهیلات بانکی، یادآور شد: صرفا برای خرید مواد اولیه مورد نیاز خود، از بانک تقاضای دریافت تسهیلات کرده‌ایم. مشتریانی که طرف قرارداد این شرکت هستند، فرایند طولانی را برای پرداخت مطالبات طی می‌کنند که این به ضعیف شدن منابع مالی و نقدینگی شرکت می‌انجامد؛ به گونه‌ای که زمان کافی را برای تقویت نقدینگی و تامین هزینه خرید مواد اولیه نخواهیم داشت. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد وقفه در مراحل تولید، اقدام به دریافت تسهیلات بانکی کرده‌ایم.

این فعال صنعت مس در پایان این گفت‌وگو با اشاره به تامین سرمایه ارزی در صورت رفع چالش واردات مواد اولیه، اضافه کرد: اگر نقدینگی کافی در دست داشته باشیم قادر خواهیم بود تا مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنیم که به دلیل عدم توانایی انجام این کار به دلیل تحریم‌ها، باید خرید را از طریق واسطه انجام دهیم. اگر شرایطی به وجود بیاید که بتوانیم واردات ماده اولیه را از سر بگیریم، شاید نیاز به تامین سرمایه ارزی نیز داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6590
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
بلوک دوم نیروگاه سیکل ترکیبی قدس سمنان افتتاح شد
01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید