• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت ذ‌وب آهن البرز غرب:

تازه‌کارها بازار قراضه را خراب می‌کنند

  • کد خبر : 5451
  • 11 آبان 1398 - 13:54
تازه‌کارها بازار قراضه را خراب می‌کنند
رئیس هیئت مدیره شرکت ذ‌وب آهن البرز غرب گفت: این درست است که در کشور دچار کمبود قراضه هستیم ولی بخشی از افزایش قیمت آن، به دلیل اتخاذ تصمیمات غلط از سوی کارخانه‌هایی است که تازه وارد مدار تولید می‌شوند؛ این واحدها برای اینکه بتوانند قراضه مورد نیاز خود را تامین کنند، در مزایده‌ها قیمت بالاتری را پیشنهاد می‌دهند.
رئیس هیئت مدیره شرکت ذ‌وب آهن البرز غرب گفت: این درست است که در کشور دچار کمبود قراضه هستیم ولی بخشی از افزایش قیمت آن، به دلیل اتخاذ تصمیمات غلط از سوی کارخانه‌هایی است که تازه وارد مدار تولید می‌شوند؛ این واحدها برای اینکه بتوانند قراضه مورد نیاز خود را تامین کنند، در مزایده‌ها قیمت بالاتری را پیشنهاد می‌دهند.

امین سعدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: نسبت استفاده از قراضه فولادی و آهن اسفنجی در کوره‌های ۲۰ تنی شرکت ذوب آهن البرز غرب که از نوع القایی هستند، در درجه اول به میزان دسترسی ما به مواد اولیه بستگی دارد. از آنجا که آهن اسفنجی اکثرا تحت کنترل سیستم دولتی است، در برخی مقاطع، دسترسی به مقادیر مورد نیاز آن مقدور نیست. در واقع، یکی از دلایل تولید کمتر از ظرفیت این شرکت، همین موضوع است. بنابراین ناچار هستیم در این مواقع، شارژ کوره‌ها را با قراضه بیشتری انجام دهیم.

وی افزود: البته این موضوع به این معنی نیست که دسترسی به مقادیر مورد نیاز قراضه به راحتی امکان‌پذیر است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. از نظر تامین قراضه هم دچار کمبود هستیم ولی چون تهیه آن از طریق بخش خصوصی امکان‌پذیر است، کمتر دچار بروکراسی‌های اداری می‌شویم. با توجه به این موضوعات، آنچه به طور معمول در کوره‌های ذوب ما اتفاق می‌افتد، برقراری نسبت ۵۰ درصدی میان آهن اسفنجی و قراضه است.

ضایعات مطلوب ما، قراضه سنگین است

رئیس هیئت مدیره شرکت ذ‌وب آهن البرز غرب در خصوص نحوه تامین قراضه مورد نیاز کوره‌های این شرکت، ابراز کرد: با توجه به کمبود عرضه قراضه آهن و فولاد در کشور، تامین آن از طرق مختلفی، از جمله شرکت مستقیم در مزایده‌ها، خرید از طریق واسطه‌ها و یا سایت‌های اینترنتی مربوطه امکان‌پذیر است.

سعدی همچنین در مورد انواع قراضه‌ای که در کوره‌های این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: انواع  مختلفی از قراضه در شارژ کوره‌ها استفاده می‌شود ولی ما بیشتر سعی می‌کنیم که از قراضه سنگین استفاده ‌کنیم.

واردات قراضه عملی نیست

وی واردات قراضه به کشور برای جبران کمبود آن را مفید دانست اما در عین حال اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد بتوانیم به راحتی به مقوله واردات قراضه بپردازیم؛ زیرا علاوه بر مشکلات تحریم‌ها، قیمت‌های داخلی ما به اندازه‌ای با قیمت‌های بین‌المللی فاصله دارد که قیمت ضایعات وارداتی از قیمت شمش داخلی بیشتر خواهد بود. ضمن اینکه پایین بودن تعرفه‌ها باعث شده است که در مواردی، خروج قراضه آهن و فولاد از کشور را نیز شاهد باشیم.

عدم تاثیر قراضه در کیفیت محصول

رئیس هیئت مدیره شرکت ذ‌وب آهن البرز غرب در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از قراضه آهن و فولاد در کاهش کیفیت محصول موثر است یا نه، تصریح کرد: همه اهالی صنعت می‌دانند که هر محصول تولید شده دارای یک آنالیز و دامنه استاندارد است و مثلا در مورد فولاد ساختمانی تولید شده در ذوب آهن البرز غرب، وقتی مشخصات این محصول در دامنه استانداردهای تعیین شده باشد، دیگر تفاوتی ندارد که ماده اولیه آن قراضه یا آهن اسفنجی بوده باشد.

قیمت‌ها باید واقعی باشند

سعدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن اشاره به تاثیر منفی قیمت‌گذاری‌های فرمایشی در تنظیم و توازن بازار، تاکید کرد: هرگز نمی‌توان با تعیین قیمت دستوری، یک سیستم بی‌ثبات را به ثبات رساند؛ حال چه این تعیین قیمت در مورد محصولات باشد و چه در مورد مواد اولیه و قراضه. این نظام عرضه و تقاضا است که باید قیمت‌ها را تعیین کند و موجب ایجاد تعادل شود. باید بگذاریم خود واحدها با توجه به سود و زیان خود، برای کالایی که ارائه می‌دهند، قیمت‌ تعیین کنند.

وی در این زمینه توضیح داد: قیمت‌هایی که در حال حاضر در بازار قراضه وجود دارد، غیرواقعی است و علت اصلی آن، کمبود قراضه آهن و فولاد در کشور است.

سعدی در این باره ادامه داد: البته عوامل دیگری هم در این موضوع دخیل است. مثلا کارخانه‌ای را در نظر بگیرید که تازه وارد مدار تولید شده است و برای اینکه بتواند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند، قیمت خرید را بالاتر از حد معمول اعلام می‌کند. عرضه‌کننده یا بنگاه‌دار هم که شرایط را اینچنین می‌بیند، کالای خود را به طمع افزایش قیمت، عرضه نمی‌کند و همین موضوع شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

آینده فولاد ما نامعلوم است

رئیس هیئت مدیره شرکت ذ‌وب آهن البرز غرب در بخش پایانی صحبت‌های خود در مورد آینده فولاد کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: تنها مزیت کشور ما برای تولید فولاد در مقایسه با نقاط دیگر دنیا، هزینه ناچیز حامل‌های انرژی بود و ما شاهد هستیم که قیمت این حامل‌ها هر روز در حال افزایش است. اگر این روند به همین نحو ادامه پیدا کند، فولاد ما هیچ نقطه قوتی برای حضور در عرصه رقابت با شرکت‌های جهانی را نخواهد داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5451
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد