• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

تاسیس صندوق توسعه ملی در حوزه معدن

  • کد خبر : 16911
  • 04 اردیبهشت 1402 - 8:18
تاسیس صندوق توسعه ملی در حوزه معدن
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برای اینکه معدن برای نسل‌های آینده باقی بماند، صندوقی مانند صندوق توسعه ملی در قانون برای معدن ایجاد کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برای اینکه معدن برای نسل‌های آینده باقی بماند، صندوقی مانند صندوق توسعه ملی در قانون برای معدن ایجاد کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از بازار، مصطفی طاهری درباره اینکه آمارها نشان می‌دهد که ۷ درصد ذخایر معادن دنیا در ایران واقع شد است اما به نظر می‌رسد که در حوزه اکتشاف و استخراج متناسب با این ذخایر عمل نکرد‌ه‌ایم؛ بنابراین مجلس شورای اسلامی در حوزه ریل‌گذاری برای بهره‌وری بیشتر معادن چه اقداماتی انجام داده است، بیان کرد: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در حوزه معدن در دو دسته ورود کرده‌ایم. یکی شرایط موجود است؛ ما اکنون معادنی را در کشور داریم که فعالیت می‌کنند اما تولید و استخراج آن‌ها به نسبت ظرفیت کشور کم است.

وی ادامه داد: همین معادن با چالش‌هایی مواجه بودند که باعث شده بود بهره‌وری و استخراج از این معادن به حداقل برسد. به عنوان مثال در حوزه ماشین‌آلات معدنی به شدت فرسودگی داشتیم که باعث شده بود از خود این معادن موجود نتوانیم به خوبی استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: یکی از اتفاقاتی که در این دولت افتاد، توانستیم یک نوسازی را در ماشین‌آلات در بعد نظارتی با همکاری دولت به ویژه در سال ۱۴۰۱ انجام دهیم .

طاهری اضافه کرد: دسته دوم در اصلاح خود قانون معادن است، قانون معادن ما نیاز به یک بازنگری داشت؛ در بعد تقنینی در کمیسیون، اصلاح قانون معادن را جزو اولویت‌ها قرار دادیم که با کمک خود بخش خصوصی و معادن و کسانی که در خط مقدم این قضیه هستند، این موضوع را هم در کمیسیون اصلاح کردیم.

وی مطرح کرد: اقداماتی که در اصلاح قانون معادن انجام دادیم، این است که همان طور که اکتشافات را افزایش می‌دهیم تا بتوانیم معادن بیشتری را استخراج کنیم، به دنبال این هستیم که حقوق دولتی را نیز متناسب با آن افزایش بدهیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دو سال قبل حقوق دولتی معادن دو هزار میلیارد تومان بود اما اکنون به ۴۶ تا ۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده که با این اکتشافات و واگذاری‌های جدید که اخیرا اتفاق افتاده است، به طور حتم این رقم به بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

طاهری اذعان کرد: برای اینکه معدن برای نسل‌های آینده باقی بماند، صندوقی همچون صندوق توسعه ملی که در نفت است، در قانون برای معدن ایجاد کرده‌ایم، ۵۰ درصد حقوق دولتی در آن جا قرار می‌گیرد که هم این پول به صورت تسهیلات در زنجیره معدن برای نسل‌های بعد هزینه شود و هم این پول مدام در این جا باقی بماند و به صورت تسهیلات پرداخت و دریافت شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم در حوزه معدن پیشرفت کنیم، نخست باید بدانیم زیر زمین چه داشته‌هایی داریم. عمقی که برای اکتشاف شروع شده است، در یک عمق بیشتری است و تعداد ماده‌هایی که قرار است در این رصد و اکتشاف پیدا کنیم، بیش از دو برابر شده و فاصله بین این تصویربرداری (اسکن‌ها) نیز فاصله کوتاهی شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16911

نوشته‌های مشابه

07فروردین
سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است
از زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده تاکنون،

سهام «تجلی» بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است

28اسفند
بورس سبزپوش به تعطیلات رفت
در پایان سال 1402،

بورس سبزپوش به تعطیلات رفت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.