• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
محمد مدنی‌فر، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تامين پايدار مواد اوليه فولاد خوزستان اولويت ماست/ توسعه همه‌جانبه در سيميدکو

  • کد خبر : 19776
  • 06 خرداد 1402 - 6:13
تامين پايدار مواد اوليه فولاد خوزستان اولويت ماست/ توسعه همه‌جانبه در سيميدکو
ايران ضمن برخوداری از ذخاير مناسب سنگ‌آهن و همچنين افزايش چشمگير توليد فولاد توسط شرکت‌های بزرگ فولادی طي ساليان اخير، توانسته است جايگاه خود در صنعت فولاد جهان را استحکام بخشد.

ايران ضمن برخوداری از ذخاير مناسب سنگ‌آهن در مناطق مختلف کشور مانند سنگان و همچنين افزايش چشمگير توليد فولاد توسط شرکت‌های بزرگ فولادی طي ساليان اخير، توانسته است جايگاه خود در صنعت فولاد جهان را استحکام بخشد و در ميان ۱۰ کشور برتر توليدکننده فولاد جهان قرار بگيرد. اين موفقيت در حالي به دست آمده است که فولادسازان با چالش‌های مختلفی اعم از تامين مواد اوليه، کمبود زيرساخت‌های انرژی و حمل‌ونقل و… مواجه بوده‌اند. تامين پايدار مواد اوليه، يکي از فاکتورهای اساسي در توليد فولاد است و به همين منظور مجموعه‌های عظيم فولادی کشور، تمهيدات لازم جهت تحقق اين مهم در راستای توسعه و رشد توليد را انديشيده‌اند و به طور جداگانه، اقدام به تامين خوراک مورد نياز از طريق شرکت‌های زيرمجموعه خود کرده‌اند. شرکت صنعتي و معدنی توسعه فراگير سناباد (سيميدکو) به عنوان يکی از شرکت‌های تابعه فولاد خوزستان، با بهره‌گيری از ظرفيت توليد دو ميليون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره و دو ميليون و ۵۰۰ هزار تن گندله، تامين نزديک به نيمی از مواد اوليه گروه فولاد خوزستان را بر عهده دارد. در واقع سيميدکو، بازوی اصلی شرکت فولاد خوزستان در راستای تامين پايدار مواد اوليه به شمار می‌آيد و افزايش توليد در اين مجموعه، نقش بسزايی در تحقق چشم‌انداز شرکت فولاد خوزستان در افق ۱۴۱۰ يعنی توليد ۱۳٫۶ ميليون تن فولاد را ايفا می‌کند. در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبری و تحليلی «فلزات آنلاين» گفت‌وگويی را با محمد مدنی‌فر، مديرعامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگير سناباد تدارک ديده است که متن کامل آن را در ادامه خواهيد خواند:

توضيحاتی در خصوص زمينه فعاليت شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگير سناباد (سيميدکو) ارائه بفرماييد.

شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه فولاد خوزستان، با بهره‌گیری از ظرفیت تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره و دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله، تامین نزدیک به نیمی از مواد اولیه گروه فولاد خوزستان را بر عهده دارد. خط تولید کنسانتره این شرکت در سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسیده است و کنسانتره با بالاترین کیفیت در سطح جهان و با عیار ۶۷٫۸ درصد در این کارخانه تولید می‌شود. کارخانه گندله‌سازی سیمیدکو نیز در سال ۱۳۹۹ با هدف تکمیل زنجیره ارزش محصولات و با سرمایه‌گذاری ۱۱۵ میلیون یورویی راه‌اندازی شده است. این شرکت با چشم‌انداز تبدیل شدن به یکی از پنج شرکت برتر در حوزه صنایع معدنی کشور و خلق ارزش افزوده برای مشتریان به ویژه شرکت فولاد خوزستان را در دستور کار خود قرار داده است. سیستم مدیریتی شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد بر اساس استقرار استانداردهای ISO55001:2014، IS014001:2015، IS09001:2015، ISO45001:2018 و IS010015:2020 جهت ارتقای سطح رضایت ذی‌نفعان، بهبود مستمر، تعهد به انطباق با الزامات قانونی، اسناد بالادستی فولاد خوزستان و حرکت در مسیر رشد و بالندگی تعریف شده است. سیمیدکو همچنین در راستای تحقق ماموریت و چشم‌انداز خود، مضامین استراتژیک شامل مدیریت بهینه تولید با تمرکز بر کیفیت، زمان، هزینه، شفافیت عملکرد و اعتمادافزایی جهت بهبود رضایت مشتریان، مدیریت بهینه زنجیره تامین با تمرکز بر انتخاب، نظارت و ارتقای سطع عملکرد تامین‌کنندگان، مدیریت بهینه سیستم‌ها و رویکردها با تمرکز بر چابک‌سازی، توسعه مشارکت‌ها و کار گروهی و مدیریت بهبنه مسئولیت‌پذیری اجتماعی با تمرکز بر برآورده‌سازی نیازها و انتظارات ذی‌نفعان با محوریت مدیریت ریسک‌های زیست‌محیطی، HSE، انرژی و بهبود عملکرد شرکت را تدوین کرده است.

تحليل شما از عملکرد سيميدکو در کارخانجات مختلف توليدی طي سال ۱۴۰۱ چيست؟

در سالی که گذشت، ما موفق به رکوردشکنی سالیانه تولید به صورت هم‌زمان در سه کارخانه سنگ‌شکن و خردایش سنگ‌آهن، کنسانتره‌سازی و فیلتراسیون و آبگیری از باطله شدیم. کارخانه سنگ‌شکن و خردایش سنگ‌آهن سیمیدکو با تحقق بیش از ۹۰ درصدی برنامه تعریف شده، موفق به تولید چهار میلیون و ۵۱۲ هزار و ۹۸۲  تن در سال پیش شد که رکورد جدیدی برای این کارخانه محسوب می‌شود. ما همچنین موفق به ثبت بیشترین میزان تولید کارخانه سنگ‌شکن از ابتدای زمان راه‌اندازی به میزان بالغ بر ۴۹۲ هزار تن در خرداد ماه سال پیش شدیم؛ در حالی که تا قبل از آن، رکورد تولید سنگ‌شکن در این کارخانه ۴۶۸ هزار و ۱۰۶ تن در ماه بود. کارخانه کنسانتره‌سازی مجموعه نیز موفق به ثبت دو میلیون و ۵۸۳ هزار و ۳۰ تن تولید کنسانتره در سال گذشته شد که یک رکورد جدید به شمار می‌آید. رکورد پیشین تولید سالانه این شرکت در کارخانه کنسانتره‌سازی، دو میلیون و ۵۱۶ هزار و ۴۴۷ تن بوده است. همچنین کارخانه فیلتراسیون و آبگیری از باطله سیمیدکو در دومین سال بهره برداری خود، با عبور از ظرفیت اسمی دو میلیون متر مکعبی، به رکورد دو میلیون و ۲۴۵ هزار و ۳۳۷ متر مکعبی احیا و بازچرخانی آب در سال پیش دست یافت.

در حال حاضر توليد فولاد در کشور با چه چالش‌های عمده‌ای همراه است؟

عوامل اصلی و اثرگذار در تولید فولاد را می‌توان مواد اولیه، انرژی، فناوری، تجهیزات و زیرساخت‌ها دانست که متاسفانه در اکثر این حوزه‌ها با چالش‌های‌ جدی مواجه هستیم. اگرچه ایران در زمره کشورهای برخوردار از ذخایر سنگ‌آهن قرار دارد اما تامین مواد اولیه، همواره یکی از معضلات اصلی اکثر واحدهای فعال در زنجیره فولاد کشور بوده است. اگر ما این معضل را ریشه‌یابی کنیم، به عدم توجه دقیق و کارشناسانه در حوزه اکتشاف و سرمایه‌گذاری در این بخش خواهیم رسید؛ همین مسئله باعث شده است بخش بالادستی علی‌الخصوص بخش معدن با چالش‌های متعددی مواجه شود. یکی دیگر از چالش‌های اساسی زنجیره فولاد کشور، تامین زیرساخت‌ها به‌ ویژه در حوزه انرژی و حمل‌ونقل است. صنعت فولاد سهم بالایی از مصرف برق کشور ندارد اما با این وجود، در زمان اوج مصرف و ناتوانی شبکه برق در تامین نیاز کشور که حدفاصل خرداد ماه تا شهریور ماه است، متاسفانه قطع برق صنایع فولادی نخستین راه حل برای مدیریت مصرف برق کشور محسوب می‌شود؛ در حالی که این مسئله آسیب‌های مالی شدیدی را هم برای بخش‌های پایین‌دستی و هم برای صنایع بالادستی شامل تولیدکنندگان گندله و آهن اسفنجی در پی داشته است. در زمینه زیرساخت‌های حمل‌ونقل نیز باید تاکید کرد که در صنعت بزرگی مانند فولاد، حمل ریلی از جهات مختلف مانند ظرفیت بالاتر و هزینه‌های حمل بسیار پایین‌تر، بر حمل جاده‌ای برتری دارد. با این حال، عدم توسعه‌ زیرساخت‌های حمل ریلی کشور، بسیاری از واحدهای فعال در زنجیره فولاد را وادار به استفاده از روش حمل جاده‌ای برای حمل مواد اولیه و محصولات خود کرده است که این مسئله، در نهایت تاثیر بسزایی بر بهای تمام‌شده آن‌ها خواهد گذاشت.

نحوه قيمت‌گذاری سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله در داخل کشور را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

قیمت‌گذاری در بخش بالادستی فولاد، نیازمند ارزیابی سراسر زنجیره و قیمت‌گذاری با اتفاق ‌نظر تمامی ارکان آن است. تعادل، ضرورت اجرای هر کاری بوده که با گفت‌وگو، اصول و منطق پیش می‌رود. بنابراین قیمت‌گذاری‌ها نباید به صورت جزیره‌ای و یا شخصی بررسی و اعمال شود و این مهم با هماهنگی مشترک میان مسئولان ذی‌ربط به خوبی قابل پیگیری است. برای مثال، می‌توانیم به اهمیت مقوله اکتشاف در بخش معدن و صنایع معدنی اشاره کنیم؛ در صنعت بزرگ و مهمی مانند فولاد، تمام زنجیره باید به تقویت بخش اکتشاف در ابتدای زنجیره که همان سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله است، یاری رسانند تا موجب تعادل در سراسر زنجیره شود.

سيميدکو همواره نگاه ويژه‌ای به مقوله بومي‌سازی طي ساليان فعاليت خود داشته است. دليل اين امر چيست؟

ما همواره توجه ویژه‌ای به حوزه بومی‌سازی و استفاده از توان داخل در راستای مقابله با تحریم‌های اقتصادی و همچنین حمایت از ساخت داخل داشته‌ایم. در بحث نگهداری، تعمیرات و مهندسی معکوس، ضمن استفاده از تجربیات شرکت فولاد خوزستان و شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین تکیه بر دانش و تخصص نیروهای جوان و متخصص داخلی، توانسته‌ایم پس از چند سال تولید مستمر در کارخانجات خود، کلیه تعمیرات و نگهداری تجهیزات حساس و کلیدی را به سرانجام برسانیم. در همین راستا، جایگزینی تجهیزات داخلی با تجهیزات خارجی فرسوده، نوسازی دستگاه‌ها و به‌روز‌رسانی استکرها، صرفه اقتصادی دو میلیون یورویی برای سیمیدکو به همراه داشته است. بومی‌سازی تایر آسیاهای غلتکی فشار بالا(HPGR) از جمله اقدامات سیمیدکو در حوزه بومی‌سازی بوده است که نه تنها صرفه‌جویی ارزی یک میلیون یورویی برای مجموعه به همراه داشته بلکه کارکرد آن از نمونه‌ خارجی نیز بهتر بوده است. در مجموع شرکت سیمیدکو تا پایان سال ۱۴۰۱، قریب ۶ هزار و ۳۰۰ شیت نقشه شده مربوط به تجهیزات و قطعات یدکی کارخانجات خود را مهندسی معکوس کرده و بیش از ۵۰ درصد این موارد را نیز به مرحله بومی‌سازی رسانده است.

در خصوص اقدامات سيميدکو در زمينه مسئوليت‌های اجتماعی توضيحاتی ارائه بفرماييد.

با توجه به اینکه کارخانجات تولیدی سیمیدکو در منطقه سنگان خواف واقع شده است، ما همواره توجه ویژه‌ای به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی داشته‌ و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی را جزو اهداف و وظایف خود می‌دانیم. کلنگ‌زنی مدرسه ۶ کلاسه سیمیدکو در روستای ابراهیمی خواف، جدیدترین اقدام ما در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است. توجه جدی به مسئله آموزش و امور فرهنگی، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری مجموعه در شهرستان خواف بوده و نگاه سیمیدکو به توسعه آموزش، مدرسه‌سازی، مشارکت در ساخت و تجهیز فضاهای فرهنگی و آموزشی مسئولانه، هدفمند و ویژه است. از جمله اقدامات دیگر سیمیدکو در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی می‌توانیم به مواردی همچون رونمایی از مزرعه ۱۰۰ هکتاری امید سیمیدکو و کاشت دو هزار اصله نهال در این مزرعه و هفت هزار نهال در کارخانجات و روستاهای مرزی شهرستان خواف، امضای تفاهم‌نامه احداث ۱۲ کلاس درس در مناطق محروم شهرستان خواف با هدف توسعه زیرساخت‌های آموزشی، آغاز به‌کار کاروان‌های هم‌دلی سیمیدکو در مناطق محروم و مرزی در قالب خانه هلال با هدف ارائه خدمات ویزیت رایگان پزشکان عمومی، ارتوپد، دندانپزشکی، توزیع داروی رایگان و توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان شهرستان خواف اشاره کنیم. ما ضمن سرمایه‌گذاری در طرح شبکه جمع‌آوری و تصفیه پساب شهرستان خواف، در راستای تامین پایدار آب مورد نیاز خطوط تولید خود گام برداشته‌ایم. لازم به ذکر است که این طرح به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیمیدکو در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و دومین طرح عظیم زیست‌محیطی شرق کشور پس از کارخانه فیلتراسیون و آبگیری از باطله سیمیدکو است.

موفقيت‌های روزافزون سيميدکو در سال گذشته چگونه رقم خورده است؟

سیمیدکو در سال پیش برای نخستین بار موفق شد نام خود را در میان فهرست صد شرکت برتر ایران (IMI-100)ثبت کند. ما همچنین موفق به کسب جوایز متعددی در سال گذشته شدیم که از جمله آن‌ها می‌توانیم به دریافت نشان ویژه مدیر ارشد تعالی‌گر ارتباطی و تندیس زرین چهارستاره سرآمدی روابط عمومی در نهمین دوره آیین تقدیر از سرآمدان روابط عمومی کشور، دریافت جایزه تعالی منابع انسانی در هجدهمین کنفرانس بین‌المللی منابع انسانی، تقدیر‌نامه سه‌ستاره در سیزدهمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران، تقدیرنامه یک ‌ستاره جایزه ملی تعالی نگهداری در پنجمین دوره جایزه ملی تعالی و نگهداری ایران، دریافت تندیس سرآمدی در فعالیت‌های زیست‌محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی در همایش منابع طبیعی، محیط‌زیست و مسئولیت‌های اجتماعی و کسب عنوان غرفه برتر پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و متالورژی در مشهد مقدس اشاره کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19776

نوشته‌های مشابه

28فروردین
واردات سنگ‌آهن چین صعودی شد
با افزایش فعالیت کارخانه‌های فولادسازی،

واردات سنگ‌آهن چین صعودی شد

27فروردین
شروع فاز دوم سالن ورزشی چندمنظوره قاسم‌آباد در روزهای پیش رو
25فروردین
به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين
علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.