• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مسئول بازرگانی داخلی شرکت پاکشوما:

تامین ورق فولادی دشوار است

  • کد خبر : 1148
  • 24 آذر 1398 - 11:53
تامین ورق فولادی دشوار است
مسئول بازرگانی داخلی شرکت پاکشوما گفت: با وجود اینکه بسیاری از گریدهای ورق سرد مورد نیاز صنایع لوازم خانگی در کشور تولید می‌شود، اما فرایند تامین آن‌ها نسبتا طولانی و دشوار بوده و این امر صنایع مصرف‌کننده ورق سرد را با چالش مواجه کرده است.

مسئول بازرگانی داخلی شرکت پاکشوما گفت: با وجود اینکه بسیاری از گریدهای ورق سرد مورد نیاز صنایع لوازم خانگی در کشور تولید می‌شود، اما فرایند تامین آن‌ها نسبتا طولانی و دشوار بوده و این امر صنایع مصرف‌کننده ورق سرد را با چالش مواجه کرده است.

حسین فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت شرکت پاکشوما، اظهار داشت: این شرکت در حال حاضر، ماشین‌های ظرف‌شویی، لباس‌شویی اتوماتیک، جاروبرقی، مایکرووفر و یخچال تولید می‌کند. هم‌اکنون در حال راه‌اندازی مجموعه دوم هستیم که قرار است در آن یخچال تولید شود. با این حال، شرکت با ۹۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند؛ البته دلیل ظرفیت خالی ۱۰ درصدی شرکت به شرایط بازار و جامعه بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه به جز جاروبرقی، تقریبا در تمام محصولات شرکت از ورق فولادی استفاده می‌شود، عنوان کرد: از ورق‌های سرد فولادی در بدنه ماشین‌های لباس‌شویی و ظرف‌شویی استفاده می‌کنیم و به زودی تولید یخچال در مجموعه ما آغاز می‌شود که این محصول نیز به ورق سرد فولادی نیاز دارد. بخشی از ورق سرد را از شرکت فولاد مبارکه تهیه می‌کنیم و میزان آن بر اساس سهمیه اعلامی مشخص می‌شود و سایر نیازها به ورق را نیز از بازار آزاد تامین می‌کنیم.

مسئول بازرگانی داخلی شرکت پاکشوما تصریح کرد: مشکل عمده در تامین ورق آن است که چون ورق مورد نیاز خود را از بورس خریداری می‌کنیم، باید حداقل از دو ماه قبل، بخشی از مبلغ خرید را به حساب شرکت فولاد مبارکه واریز کنیم و تحویل ورق خریداری شده دو تا چهار ماه به طول می‌انجامد. این در حالی است که می‌توان در این مدت، چندصد تن ورق را از بازار آزاد خریداری کرد. نوسانات قیمتی نیز مزید بر علت دشواری تامین ورق شده است.

فیروزی خاطرنشان کرد: یکی از پیشنهاداتی که به ما شد، خرید ورق‌های خارجی بود که به گمرکات کشور رسیده بود و واردکننده آن قصد فروش آن را داشت؛ در حالی که شرکت ما ترجیح می‌دهد تمام نیاز خود را از تولیدکنندگان داخلی ورق تامین کند؛ زیرا اگر هزینه‌ها و گردش مالی شرکت در ایران باشد، سود بیشتری برای اقتصاد کشور دارد. با وجود اینکه ورق مورد نیاز صنایع لوازم خانگی در کشور تولید می‌شود اما تامین آن دشوار است.

وی با اشاره به اینکه شرکت پاکشوما عمدتا ورق‌های روغنی ۰٫۸ میلی‌متر را خریداری می‌کند و گرید این ورق‌ها نیز ST14 است، اضافه کرد: مصرف روزانه ورق شرکت به ۲۲ تن می‌رسد؛ این یعنی مصرف ورق در شرکت ما روزانه یک بار کامیون است که در هر ماه به ۶۰۰ تن و سالانه به بیش از ۶ هزار تن می‌رسد؛ البته خط تولید یخچال در شرکت ما در حال راه‌اندازی است و سفارش ورق آن را نیز داده‌ایم که در صورت بهره‌برداری کامل، میزان مصرف ورق در شرکت ما به مراتب افزایش خواهد یافت. با این حال در شرایط کنونی، مشکل تامین ورق این خط تولید را داریم. ضمن اینکه نوسانات قیمت ورق بسیار زیاد است و شرکت‌ها را با چالش مواجه می‌کند.

مسئول بازرگانی داخلی شرکت پاکشوما ادامه داد: ورق‌ها به صورت رول تامین می‌شوند که توسط دستگاه رول‌بازکن و برش، به اندازه دلخواه می‌رسند و طرح‌های مختلف با پرس‌کاری روی ورق ایجاد می‌شود؛ سپس در مراحل بعدی خم‌کاری شده و در خط رنگ کامل، ورق برای استفاده در محصول رنگ می‌شود ودر نهایت برای مونتاژ به خط تولید انتقال می‌یابد.

فیروزی با گلایه نسبت به عملکرد مسئولان، اذعان کرد: متاسفانه مسئولان کشور ما در حمایت از تولید تنها شعار می‌دهند؛ در حالی که این مهم، با شعار محقق نمی‌شود و باید وارد میدان عمل شد. مروری بر تاریخچه صنعت نشان می‌دهد که صنعت فولاد کشور چگونه در این سال‌ها به خوبی رشد کرد و به بالندگی رسید. در سال‌های نه چندان دور برای تولید هر محصولی باید فولاد وارد می‌کردیم اما اکنون با نقطه خودکفایی فاصله چندانی نداریم. این موضوع نشان می‌دهد که با عمل‌گرایی و عملکرد درست، می‌توان از پتانسیل‌های موجود در جهت صحیح استفاده کرد.

وی در پایان تصریح کرد: در صورتی که یک مکانیزم صحیح عرضه و تقاضا در کشور شکل گیرد، ورق فولادی به عنوان ماده اولیه صنعت لوازم خانگی میان دلالان توزیع نمی‌شود و مستقیما به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. در این صورت، صنایع لوازم خانگی با اطمینان خاطر نسبت به تامین مواد اولیه تنها به تولید محصولات با کیفیت بالاتر و قیمت تمام شده کمتر اقدام خواهند کرد.

انتهای پیام//

کلید واژه ها:
لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1148

نوشته‌های مشابه