• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مسیب فروغی، معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تامین ۷۵ درصدی سفارش‌های شرکت فولاد هرمزگان از داخل کشور

  • کد خبر : 8547
  • 28 آذر 1401 - 18:37
تامین ۷۵ درصدی سفارش‌های شرکت فولاد هرمزگان از داخل کشور
در شرایط سخت و طاقت‌فرسای تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه بیش از هر بخش دیگر، تولید و اقتصاد است که باید تاب‌آوری و مقاومت داشته باشد که این امر جز با تداوم حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و استفاده فزاینده از ظرفیت‌های ...

در شرایط سخت و طاقت‌فرسای تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه بیش از هر بخش دیگر، تولید و اقتصاد است که باید تاب‌آوری و مقاومت داشته باشد که این امر جز با تداوم حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و استفاده فزاینده از ظرفیت‌های علمی و تخصصی داخلی میسر نخواهد شد. شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد خام کشور از ابتدای بهره‌برداری و به‌ویژه در سال‌های اخیر، با سرمایه‌گذاری‌های موثر و هدفمند و حمایت‌های هوشمندانه از سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، در این مسیر سخت اما روشن، گام‌های بزرگی برداشته و به موفقیت‌های ارزشمندی دست یافته است. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در گفت‌وگویی با مسیب فروغی، معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان به بررسی دستاوردها و اقدامات این شرکت در حوزه خرید، بومی‌سازی و حمایت از سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی پرداخته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص معاونت خرید فولاد هرمزگان و استراتژیهای آن توضیحاتی ارائه بفرمایید.

مدیریت زنجیره تامین کالا و خدمات، جریان پویایی به شمار می‌آید که دارای اجزای ثابت مستمری مانند گردش اطلاعات، کالا، خدمات و منابع مالی بین واحدهای خرید و تامینکنندگان شامل سازندگان، توزیعکنندگان و خردهفروشان است و کارایی آن از طریق سودآوری یا ارزش زنجیره تامین حاصل از اختلاف ارزش محصول و هزینههای تامین  قابل ارزیابی خواهد بود. معاونت خرید شرکت فولاد هرمزگان با هدف تامین پایدار، اقتصادی، به موقع و باکیفیت، در ساختار سازمانی خود دارای بخشهای مختلف مدیریتی مانند خرید مواد اولیه و مصرفی، خرید تجهیزات و قطعات یدکی برق و مکانیک، امور قراردادها، مدیریت برنامهریزی و پشتیبانی خرید و کنترل مواد است که در سال ۱۴۰۱ با راه‌اندازی سیستم گزارشهای آنلاین و عارضهیابی فرایند و رفع موانع و حذف گلوگاهها، اقدام به خرید اقتصادی کالاهای استراتژیک کرده است تا بتواند با کاهش بهای تمامشده کالاهای اساسی، ارزش زنجیره تامین را بهبود دهد. گفتنی است با توجه به شرایط رکود بازار، معاونت خرید شرکت فولاد هرمزگان، سیاستها و اقداماتی جهت کاهش بهای تمامشده هزینههای تامین به منظور افزایش سودآوری در سال ۱۴۰۱ را در پیش گرفته است که عمدهترین آنها شامل عقد قراردادهای بلندمدت، ایجاد تغییرات بهینه در برخی قراردادهای از قبل منعقدشده کالاهای استراتژیک به منظور کاهش میانگین بهای تمامشده، توسعه و تعمیق روابط بلندمدت با تامینکنندگان کالاهای استراتژیک به منظور استفاده از تخفیفها و تقویت بانک اطلاعاتی تامینکنندگان به منظور افزایش قدرت چانهزنی در قیمت است.

رویکرد معاونت خرید در حوزه تامین و بومیسازی را چگونه ارزیابی میکنید؟

معنای عملی بومیسازی در ایران، اصلاح زنجیره تامین از طریق تغییر استراتژی خرید قطعات و مواد مصرفی با هدف اصلی ایجاد شرایط تامین پایدار در زنجیره تامین و هدف فرعی کمک به صنایع تولیدکننده قطعات و مواد اولیه داخلی (حمایت از تولید داخلی و صنایع دانشبنیان ذیل اقتصاد مقاومتی) است. از آنجایی که تامین کالا و خدمات دارای یک الگوی چندهدفه است، نقش آن هم در کسب سودآوری و موفقیت سازمان چندوجهی خواهد بود. از این رو امروزه تامین کالا و خدمات، مهمترین و پیچیدهترین فرایند در سازمان است؛ به طوری که بیش از ۹۰ درصد هزینههای یک سازمان در این فرایند رخ میدهد و کوچکترین اشتباه در آن میتواند اثرات مخرب و غیرقابل جبران بر سود، ارزش سهام و… داشته باشد. فرایند خرید داخل علاوه بر اینکه میتواند صنایع بالادست خود و واحدهای کوچک سازنده، توزیعکننده و تامینکننده را با خریدهای موثر تقویت کند، همچنین میتواند منجر به رشد اقتصاد ملی و محلی شود. شرکت فولاد هرمزگان با الگوبرداری از شرکت فولاد مبارکه، در شرایط تحریم با توسعه و تعمیق دانش بومیسازی و عملیاتی کردن آن از طریق ایجاد واحد بومیسازی و برگزاری جلسات مستمر با تولیدکنندگان استانی و کشوری، توانسته است با سازندگان داخلی به درک متقابلی از نیازها دست پیدا کند که این امر در سالهای اخیر منجر به بومیسازی بسیاری از تجهیزات مهم و حساس شده و افق روشنی را پیش روی صنعت بومیسازی در کشور و استقلال و پایداری تولید ترسیم کرده است.

استراتژی شرکت فولاد هرمزگان در راستای توسعه تولید مبنی بر به‌کارگیری از ساخت داخل و بومی‌سازی چیست؟

بومیسازی در معنای کلی یک استراتژی و در معنای جزئی یک ابزار برای توسعه صنعتی محسوب میشود و محدود به شرایط تحریم نیست. تجربه رشد کشورهای نوظهور صنعتی نشان میدهد که استراتژی توسعه صنعتی یا به طور کلی بر بومیسازی متکی بوده و یا بخشی از آن بهصورت ترکیبی با سایر ابزارها باعث توسعه شده است. رویکرد شناسایی، ارزیابی، امکانسنجی و انتخاب این کالاها و سازندگان آنها، از مهم‌ترین تدابیری است که در جلسات هفتگی بومیسازی شرکت فولاد هرمزگان به آن پرداخته میشود. همچنین برگزاری جلسات مذاکره و اخذ مشاوره از شرکت فولاد مبارکه در خصوص کالاهای بومیسازی شده، یکی دیگر از رویکردهای اثرگذاری به شمار می‌آید که تبدیل به بسته‌های دانشی ارزشمند شده است. ایجاد دسترسی به تشکیلات سفارشدهی به منظور تفکیک و مشخص کردن خریدهای بومیسازی، از دیگر رویکردها بوده که فرایند گردش اطلاعات بین واحدهای بهرهبرداری و خرید را تسهیل کرده است. همچنین فرایند خرید قطعات یدکی، ماشینآلات و تجهیزات در این شرکت بهگونهای است که کلیه درخواستها پس از طی مرحله بررسی و امکانسنجی ساخت داخل توسط واحد بومیسازی، به واحد خرید جهت انجام فعل بازرگانی ارسال میشود که به تبع آن منجر به شناسایی سازندگان بومیسازی موفق در کشور شده است. شرکت فولاد هرمزگان در راستای حمایت از بومیسازی و سازندگان داخلی، اقدام به پرداخت ۶۰ درصد پیشپرداخت می‌کند و همچنین تسهیل در دریافت ضمانتنامهها برای خریدهای بومیسازی  را در دستور کار خود قرار داده است.

آیا برای استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان، دانشگاهها، سازندگان و تامینکنندگان داخلی فراخوان صورت پذیرفته است؟

شرکت فولاد هرمزگان از طریق واحد تحقیق و توسعه در مجموعه معاونت تکنولوژی، جلسات مختلفی را با واحد بهرهبرداری برگزار کرده است که نیازمندیهای شناسایی شده را از طریق برگزاری جلسات منظم با پارکهای علم و فناوری استانی و کشوری اعلام و این نیازهای فناورانه را در قالب بذرهای ایده تعریف کند تا شرکتها، موسسات، پارکهای علم و فناوری و دانشبنیان، رویکرد هدفمندتری در خلق ایده و تجاری‌سازی آن داشته باشند. ازجمله این اقدامات در استان و کشور میتوان به ایجاد مرکز تکنولوژی در پارک علم و فناوری استان هرمزگان، تاسیس هنرستان همجوار فولاد جهت جذب و آشنایی دانشجویان نخبه استانی با صنعت، طرح پیشرانش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان هرمزگان با اهداف گسترش بازار محصولات داناییمحور و دانشبنیان، تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی از طریق ایجاد زمینه مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی، حمایت کمی و کیفی از سازندگان داخلی و شرکتهای دانشبنیان و عقد قرارداد با بیش از ۲۰ دانشگاه و پژوهشکده معتبر کشور در قالب انعقاد قراردادهای پژوهشی و اجرایی اشاره کرد. لازم به ذکر است که شرکت فولاد هرمزگان توانسته است از طریق طرحهای حمایتی و توسعهای، مسیر گردش اطلاعات و فعالیتهای اجرایی بین دانشگاه و صنعت را تسهیل و هموار کند.

با توجه به فعالیتهای مذکور، تعداد یک هزار و ۸۹۴ شرکت داخلی اعم از پارک علم و فناوری، دانشبنیان و… معادل ۳۰ درصد کل وندورلیست شرکت فولاد هرمزگان در سامانه مدیریت ارتباط با تامینکنندگان این شرکت وجود دارد. همچنین فرایندهای حمایتی از طریق لحاظ کردن امتیاز دانشبنیان در ارزیابیهای ورودی، میتواند نقش مهمی در استقبال از این دست شرکتها جهت ورود به وندور داشته باشد.

ارزیابی شما از میزان خرید ساخت داخل اقلام و قطعات مورد نیاز شرکت فولاد هرمزگان چیست و این مسئله چه تاثیری در سودآوری مجموعه داشته است؟

از ابتدای تولید شرکت فولاد هرمزگان تاکنون، سهم هزینهای و تعدادی تولید و تامین از داخل روند افزایشی داشته که این روند از نظر تعداد سفارش در سال ۱۴۰۱، حدود ۷۵ درصد از کل تعداد سفارشها و ۵۲ درصد از هزینههای تامین، مربوط به سفارشهای تامین از داخل بوده است. صرفهجویی ارزی در بخش بومیسازی در سال ۱۴۰۱ بر اساس گزارش اعلامشده به سازمان صنعت، معدن و تجارت، حدود ۴۱۸ هزار دلار بوده است که این مبلغ صرفهجویی مربوط به ۲۶ ردیف کالاست که توسط ۱۹ واحد کارگاه داخلی و یک واحد دانشگاهی انجام شده است.

با توجه به اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت فولاد هرمزگان، این مجموعه چه تمهیداتی برای رونق خرید ساخت داخل اندیشیده است؟

با توجه به رسالت شرکت فولاد هرمزگان و سیاستهای ابلاغی گروه فولاد مبارکه در جهت توسعه و رشد اقتصادی کشور و منطقه از طریق توسعه ظرفیت تولید و یا تکمیل زنجیره ارزش، نیاز است تا معاونت خرید نیز در جهت بهینهسازی و تحقق اهداف سازمانی، متناسب با مدیریت تغییرات جهانی و کشوری گام بردارد و در افقهای مختلف از طریق پیشبینیهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت، توانایی استفاده از فرصت‌ها و رفع اثر تهدیدها را ایجاد کند که این مهم مستلزم تجهیز به دانش روز، ارتباطات موثرتر با تامینکنندگان داخلی و همچنین توسعه ارتباطات با گروه فولاد مبارکه و سایر ظرفیتهاست و این مسیر بدون شک مانند گذشته، نیازمند حمایتهای بیدریغ مجموعه مدیریت ارشد گروه فولاد مبارکه و شرکت فولاد هرمزگان است. هم‌اکنون در راستای یکپارچهسازی، هماهنگی و همراستایی با فعالیتهای گروه فولاد مبارکه، اساس و پایه فرایندهای تامین و ساخت شرکت فولاد هرمزگان، بر مبنای فرایندها و ساختارهای شرکت فولاد مبارکه شکل گرفته است و اکثر بهبودها و تغییرات حاصله نیز به موازات مدیریت تغییرات شرکت فولاد مبارکه بهروزرسانی می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8547

نوشته‌های مشابه