• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

تاکید فعالان بازار بر ضرورت تامین مواد اولیه حیاتی باتری

  • کد خبر : 14646
  • 22 اسفند 1401 - 6:42
تاکید فعالان بازار بر ضرورت تامین مواد اولیه حیاتی باتری
در حالی که گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح جهانی شتاب بیشتری می‌گیرد، مشارکت‌کنندگان فعال بازار در سراسر زنجیره ارزش باتری در اروپا پروژه‌های خود را با سرعت بیشتری ادامه می‌دهند.

در حالی که گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح جهانی شتاب بیشتری می‌گیرد، مشارکت‌کنندگان فعال بازار در سراسر زنجیره ارزش باتری در اروپا پروژه‌های خود را با سرعت بیشتری ادامه می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، مدیر بازرگانی شرکت «Rock Tech Lithium» و مدیر شرکت «RTT Lithium»، در مصاحبه‌ای اختصاصی به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که رقابت برای تامین طولانی مدت مواد اولیه حیاتی باتری منجر به پتانسیل رشد تقاضای عظیم آن خواهد شد.

شرکت «Rock Tech» اولین واحد تولید از پنج واحد تولید تبدیل لیتیوم هیدروکسید برنامه‌ریزی شده خود را در شهر گوبن آلمان را‌ه‌اندازی خواهد کرد. کشور آلمان قرار است با دیگر فعالان حوزه مذکور که پروژه‌هایی را در سراسر زنجیره ارزش باتری در آلمان و کشورهای همسایه را‌ه‌اندازی می‌کنند، به کانون اصلی تولید خودروهای الکتریکی در اروپا تبدیل شوند.

«Mirco Wojnarowicz» بیان کرد که تاسیسات تبدیل برنامه‌ریزی شده برای پاسخگویی به حجم تقاضای اروپا برای هیدروکسید لیتیوم راه‌اندازی می‌شود. از آنجایی که لیتیوم هیدروکسید ماندگاری بسیار محدودی دارد، تعیین ظرفیت تبدیل لیتیوم در مجاورت تاسیسات تولید سلول کاتد و باتری بسیار مهم است.

شرکت «RTT Lithium» اعلام کرد که سرمایه‌گذاری مشترک اخیر بین شرکت «Rock Tech» و شرکت تجارت کالا «Transamine»، با هدف تامین مواد اولیه مورد نیاز برای بهره‌برداری از تاسیسات تبدیل شهر گوبن آلمان است.

جردن رابرتز، تحلیلگر مواد اولیه باتری در موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: با بیش از ۵۰۰ هزار تن ظرفیت فرآوری شخص ثالث برنامه‌ریزی شده در اروپا، رقابت برای تامین امنیت مواد اولیه برای تغذیه واحدهای تولیدی شدیدتر خواهد شد. تخصص شرکت «Transamine» در معاملات مواد اولیه و توانایی آن برای دسترسی به منابع مالی بسیار بیشتر از شرکت «Rock Tech» است که این موضوع به این شرکت اجازه می‌دهد تا بر ارائه یک محصول با باتری پایدارتر به بازار اروپا تمرکز کند؛ بدون اینکه مشکلی در تامین خوراک و تغذیه واحدهای تولیدی داشته باشد.

شرکت «Rock Tech» در ماه ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کرد که این پروژه اخیرا مجوز شروع ساخت‌وساز اولیه را دریافت کرده است و کارهای اولیه راه‌اندازی آن در هفته‌های آینده آغاز خواهد شد. انتظار می‌رود راه‌اندازی این تاسیسات تولید در سال ۲۰۲۵ آغاز شود و هدف این شرکت تولید ۲۴ هزار تن هیدروکسید لیتیوم در سال است.

فراتر از افزایش ظرفیت‌های تولید خودروهای الکتریکی، تمرکز کوتاه‌ مدت در صنعت بر تامین مواد اولیه مربوطه و ایجاد زنجیره‌های تامین انعطاف‌پذیر و جای‌گزیده است.

ویلیام آدامز، رئیس تحقیقات مواد اولیه باتری در موسسه «Fastmarkets» مطرح کرد: به نظر می‌رسد پروژه‌های فرآوری که در اروپا برنامه‌ریزی و راه‌اندازی می‌شوند، فرایند تولید خود در اروپا را قبل از شروع فعالیت پروژه‌های استخراج لیتیوم از آب شور و معادن آغاز می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد که فعلا واحدهای فرآوری و تولیدی اروپا به واردات واحدهای لیتیومی وابسته خواهند بود.

تلاش مضاعف برای تامین مواد اولیه حیاتی باتری‌ها

اقتصاد کشورهای غربی تلاش‌های خود را برای تامین مواد اولیه و زیرساخت‌های مورد نیاز برای رسیدن به اهداف جاه‌طلبانه گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش می‌دهند. توسعه اکوسیستم باتری‌های قابل شارژ جای‌گزیده و پایدار، نقش مهمی در اجرای استراتژی‌های آن‌ها خواهد داشت.

در این زمینه، ایالات متحده آمریکا اخیرا شاهد مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های عظیم در اکوسیستم باتری خودروهای الکتریکی بوده است که مشوق‌هایی طبق قانون کاهش تورم در سال  ۲۰۲۲ آمریکا برای آن ارائه شده که هدف آن تشویق استخراج و تولید در ایالات متحده آمریکا و ایجاد یک زنجیره تامین یکپارچه‌تر برای خودروهای الکتریکی که معمولا به واردات مواد معدنی حیاتی و باتری متکی هستند، در این کشور است.

در پاسخ به این اقدامات ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا طرحی مبنی بر «Green Deal Industrial Plan» را در ابتدای ماه فوریه ۲۰۲۳ ارائه کرد تا گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر اتحادیه اروپا را سرعت بخشد. هدف این طرح تکمیل طرح‌های قبلی و ساده‌سازی محیط نظارتی به منظور استقرار سریع ظرفیت‌های تولید مبتنی بر طرح انتشار برایند صفر، تسهیل دسترسی به منابع مالی و تامین مواد اولیه حیاتی است.

علاوه‌براین طرح‌ها، قوانین قبلی مانند قانون مواد اولیه حیاتی اروپا که در پایان سال ۲۰۲۲ توسط رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون درلاین اعلام شد که از ایجاد یک زنجیره ارزش باتری جایگزیده در اروپا با اشاره به تهیه مواد اولیه مورد نیاز حیاتی به منظور دستیابی به اهداف گذار به انرژی تجدیدپذیر اتحادیه اروپا در گذار به اقتصاد مبتنی بر این انرژی‌ها حمایت می‌کند.

«Mirco Wojnarowicz» تصریح کرد: قانون مواد اولیه حیاتی اتحادیه اروپا احتمالا بر مشارکت استراتژیک برای تهیه مواد اولیه و نگه داشتن این مواد در بازار داخلی اتحادیه اروپا از طریق بازیافت تکیه خواهد کرد زیرا این قاره از مدت‌ها پیش فعالیت بسیاری از معادن خود را متوقف کرده است.

وی افزود: به همراه کشورهایی مانند استرالیا و کانادا، وجود این مشارکت استراتژیک احتمالا علاوه بر اکوسیستم‌های متمرکز، باعث ایجاد شبکه‌ای از متحدان تجاری و بازارهای قدرتمند خواهد شد و شرکت «Rock Tech Lithium» در مرکز این مشارکت‌ها قرار خواهد داشت.

شرکت «Rock Tech» همچنین به‌طور مستقیم در یک پروژه معدنی صنایع بالادستی در استان انتاریو کانادا سرمایه‌گذاری می‌کند. به علاوه بیش از ۵۰ درصد از صدور مجوزها برای شروع پروژه استخراج از دریاچه جورجیا این شرکت تکمیل شده است. این پروژه شامل یک مرکز تغلیظ برای تولید کنسانتره اسپودومن قابل حمل و فروش است که فعالیت آن در سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14646

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.