• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

تاکید کارشناسان بر ایجاد ثبات در روند عرضه و تقاضای گرافیت

  • کد خبر : 16806
  • 31 فروردین 1402 - 10:02
تاکید کارشناسان بر ایجاد ثبات در روند عرضه و تقاضای گرافیت
به گفته کارشناسان، انتظار می‌رود صنعت گرافیت به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضا با چالش‌های مداومی روبه‌رو شود.

به گفته کارشناسان، انتظار می‌رود صنعت گرافیت به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضا با چالش‌های مداومی روبه‌رو شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، علی‌رغم چشم انداز بلندمدت مثبت برای وسایل نقلیه مبتنی بر انرژی‌های نو و سیستم‌های ذخیره انرژی، کارشناسان در کنفرانس ICCSINO در شهر چینگ‌دائو چین در روز پنجشنبه ۱۳ آوریل ۲۰۲۳ اعلام کردند که انتظار می‌رود صنعت گرافیت در آینده به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضا با مشکلات مداوم روبه‌رو شود.

اوج عرضه و تقاضای صنعت گرافیت در سال ۲۰۲۲ رقم خورد. یکی از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس بیان کرد که در میان گزارش‌های مربوط به کمبود حجم گرافیت جهت عرضه و تقاضا، یک حس خوش‌بینی برای رفع این مشکلات در آینده وجود دارد. با این حال تنها در عرض یک سال، همه چیز تغییر کرده است. به دلیل افزایش ظرفیت تولید گرافیت، اکنون روند کاهش قیمت این ماده به وضوح قابل مشاهده است.

قیمت آند گرافیت مصنوعی و طبیعی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به دلیل هزینه‌های بالا و حجم عرضه کم در دو سال اخیر به رکورد بالایی رسید؛ این در حالی است که افزایش تقاضا موجب افزایش بیشتر قیمت‌ها شد.

بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets» در اواسط ماه مارس ۲۰۲۲، قیمت گرافیت کروی با خلوص ۹۹٫۹۵ درصد کربن در حجم ۱۵ میکرون، با شرط تحویل به بنادر چین و تقبل هزینه ارسال کالا توسط تولیدکننده به بالاترین قیمت ۹ ساله خود یعنی سه هزار و  ۵۰۰ تا سه هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن رسید. این افزایش قیمت ناشی از قیمت بالای گرافیت لایه‌ای، افزایش تقاضا و هزینه‌های بالا برای تولید آند مصنوعی که جایگزینی برای گرافیت لایه‌ای طبیعی است، بود. با این حال، قیمت‌ها در پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، روند کاهشی به خود گرفت و این روند تا سال ۲۰۲۳ ادامه داشت.

بر اساس آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، قیمت گرافیت کروی با خلوص ۹۹٫۹۵ درصد کربن در حجم ۱۵ میکرون، با شرط تحویل به بنادر چین و تقبل هزینه ارسال کالا توسط تولیدکننده به حدود دو هزار و ۳۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن در روز ۱۳ آپریل ۲۰۲۳ رسید که برای سومین هفته متوالی روند کاهشی را نشان داد.

افزایش قیمت مشابهی هم برای گرافیت کروی اتفاق افتاد و قیمت آن در ماه اکتبر سال ۲۰۲۲، به بالاترین حد خود یعنی ۸۳۰ دلار در هر تن رسید.

بر اساس آخرین ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، قیمت گرافیت لایه‌ای با خلوص ۹۴ درصد کربن، با شرط تحویل به بنادر چین و تقبل هزینه ارسال کالا توسط تولیدکننده به حدود ۷۲۰ تا ۷۳۸ دلار در هر تن رسید که نسبت به بالاترین قیمت خود در ماه اکتبر ۲۰۲۲، حدود ۱۲٫۱۶ درصد کاهش را نشان داد.

در حالی که وضعیت بازار گرافیت به دلیل کاهش تقاضا و افزایش ظرفیت تولید روند نزولی به خود گرفته است، فعالان بازار به طور فزاینده‌ای قصد دارند بر شناسایی چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها برای تزریق پویایی به بازار تمرکز کنند. بازار گرافیت به دلیل کاهش حجم تقاضا و افزایش ظرفیت تولید همچنان در وضعیت نزولی قرار دارد.

تاثیر مازاد عرضه آند بر قیمت گرافیت

به گفته برخی منابع، رشد سریع مصرف لیتیوم یون در صنعت، منجر به افزایش ظرفیت در بخش آند چین در سال‌های اخیر شده است و انتظار می‌رود ظرفیت تولید فعال آن در سال ۲۰۲۳ به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

مقدار تولید آند چین در سال ۲۰۲۲، به یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن رسید که ۶۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش را نشان داد. حدود ۱۸٫۲ درصد از حجم کل این تولید به آندهای گرافیت طبیعی اختصاص داشت.

در همین حال، حجم آندهای قابل عرضه حدود یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن در سال ۲۰۲۲ بود که ۹۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشت. این حجم صعودی ناشی از افزایش تولید خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نو در سال ۲۰۲۲ بود. یکی از سخنرانان حاضر در این کنفرانس اعلام کرد که روند صعودی در ظرفیت تولید آندها، موجب افزایش تقاضا برای بخش باتری‌های لیتیوم یونی می‌شود.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» نشان می‌دهد قیمت کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری‌ها، با شرط تحویل به درب کارخانه تولیدکننده در چین با حدود ۱۰ هزار تا ۲۴ هزار یوان کاهش، از ۱۶۸ هزار تا ۲۱۰ هزار یوان در هر تن به حدود ۱۵۸ هزار تا ۱۸۶ هزار یوان در هر تن در روز پنجشنبه ۱۳ آپریل ۲۰۲۳ رسید. به علاوه، قیمت آن از محدوده ۳۴۰ هزار تا ۳۷۰ هزار یوان در هر تن به ۱۸۲ هزار تا ۱۸۶ هزار یوان در هر تن در روز دوم مارس ۲۰۲۳ کاهش یافت.

کاهش بیش از حد انتظار قیمت کربنات لیتیوم

به نظر می‌رسد یک روند نزولی گسترده در سراسر زنجیره تامین باتری لیتیوم یونی وجود داشته باشد. مین یو، بنیانگذار شرکت «Zhejiang Tanyi New Energy» اعلام کرد: قیمت کربنات لیتیوم بیش از حد انتظار کاهش یافته و نرخ تولید آند در سراسر چین کمتر از ۵۰ درصد باقی مانده است. انتظار می‌رود وضعیت مازاد ظرفیت در کوتاه مدت برای آندها ادامه باشد.

شرکت‌‌کنندگان صنعت در کنفرانس «ICCSINO»، همگی با نظرات مین یو موافق بودند و اظهار داشتند که صنعت گرافیت علاوه بر ظرفیت مازاد، با عوامل رشد نزولی دیگری چون رقابت بر سر تعیین قیمت، عدم نوآوری و افزایش ظرفیت بیش از تقاضا هم مواجه خواهد بود.

قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا؛چالشی پیش روی بازار گرافیت

جدای از مازاد عرضه در بازار گرافیت، چالش دیگری که صنعت گرافیت با آن مواجه است، قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا «IRA» بوده که یکی از اقدامات اصلی جو بایدن، رئیس جمهور وقت این کشور است که به منظور تقویت و توسعه زنجیره‌های تامین مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر محلی ارائه شده است.

در بخشی از این قانون که درباره تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی است، تصریح شده که باتری مورد استفاده در این خودروها باید از منابع داخلی آمریکا یا شرکای تجارت آزاد با این کشور تهیه شوند.

مین یو اظهار داشت: چالش‌هایی که توسط قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا ایجاد می‌شود، تهدیدی برای صادرات این شرکت در سطح بازارهای بین‌المللی محسوب می‌شود. در همین حال، انتظار می‌رود ارائه یارانه‌های محلی باعث ورود فعالان جدید بیشتری به بازار شود. با این حال، مزایایی مانند زنجیره تامین یکپارچه آند گرافیت و پرداخت هزینه‌های پایین‌تر به تولیدکنندگان در چین می‌تواند به عنوان راه‌هایی برای مقابله با این چالش تلقی شوند.

البته هنوز میزان تاثیر قانون کاهش تورم ایالات متحده آمریکا بر روی بخش آند مشخص نیست. با این حال، برخی منابع گزارش می‌دهند که فعلان صنعت گرافیت در حال انجام اقداماتی برای ایجاد تاسیساتی در برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی برای انتقال بخشی از ظرفیت تولید و در عین حال پایین نگه داشتن هزینه‌های تولید هستند.

احتمال به وجود آمدن فرصت‌های بازار گرافیت از چالش‌های فعلی

فعلان صنعت گرافیت در این رویداد بر این باور بودند که مازاد ظرفیت فعلی در بازار گرافیت چین در حالی که این صنعت در حال گسترش است، شکل جدیدی به این صنعت خواهد بخشید.

در حالی که کاهش ظرفیت تولید موجب ایجاد ضعف در بازار می‌‌شود، هر گونه تغییرات در این مرحله می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای بهینه‌سازی زنجیره تامین و ترسیم استانداردسازی محصولات ایجاد کند.

مین یو بیان کرد: در تجربه ۲۵ سال وی در صنعت گرافیت، عملکرد ضعیف فعلی چندان به بدی گذشته نیست. قیمت فعلی گرافیت حدود چهار هزار و ۸۰۰ یوان در هر تن است؛ در حالی که زمانی قیمت آن برابر با یک هزار و ۲۵۰ یوان در هر تن بود.

وی افزود: اکنون زمان مناسبی برای سازمان‌دهی مجدد در این صنعت خواهد بود. هر چند گذر از این دوران برای کسانی که نه جزو صنایع بالادستی و نه جزو مشتریان وفادار صنایع پایین‌دستی هستند، سخت خواهد بود.

جدای از ادغام زنجیره تامین، استخراج معادن مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین به‌کارگیری شیوه‌های سازگار با محیط زیست، می‌تواند روش دیگری برای تولیدکنندگان باشد تا با روند فعلی بازار همگام شوند.

وی در ادامه مطرح کرد: اکنون در صنعت گرافیت، شاهد اعمال سیاست‌های سختگیرانه‌تری مرتبط با مسائل زیست‌محیطی هستیم. یکی از تولیدکنندگان گرافیت عنوان کرد: استخراج معادن مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر به یک الزام برای صنعت تبدیل خواهد شد؛ چراکه اخذ تاییدیه برای استخراج محصولات با تقاضا و فروش بالا دشوارتر می‌شود.

منابع مطلع از وضعیت بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که انتظار می‌رود تقاضای جهانی آند در سال ۲۰۲۴ به دو میلیون و ۳۲۰ هزار تن در مقایسه با یک میلیون و ۷۴۰ هزار تن حجم مورد تقاضا در سال ۲۰۲۳ برسد که این مسئله نقطه امیدی برای فعالان صنعت ایجاد خواهد کرد.

یکی دیگر از سخنرانان حاضر در این کنفرانس بیان کرد که ظرف چند سال آینده به دنبال هدف بلندپروازانه شرکت تسلا برای تولید ۲۰ میلیون دستگاه خودروی الکتریکی در جهان تا سال ۲۰۳۰، امکان افزایش تقاضا برای بخش باتری‌های لیتیوم یونی به وجود خواهد آمد. این بدان معناست که مقدار قابل‌ توجهی کربنات لیتیوم مورد نیاز خواهد بود و احتمالا تقاضا برای مواد آند مبتنی بر کربن به وجود خواهد آمد.

همچنین شرکت تسلا در روز یکشنبه ۹ آوریل ۲۰۲۳ اعلام کرد که یک کارخانه بزرگ جدید در شانگهای می‌سازد که به تولید محصول سیستم ذخیره انرژی به نام «Megapack» (ذخیره‌سازی انرژی ثابت باتری لیتیوم یون قابل شارژ) اختصاص خواهد یافت. به گزارش خبرگزاری رسمی دولت چین به نام شین‌هوآ، کارخانه جدید شرکت تسلا در ابتدا حدود ۱۰ هزار دستگاه از این محصول در سال، معادل حدود ۴۰ گیگاوات ساعت ذخیره انرژی تولید خواهد کرد.

علاوه‌براین، انتظار می‌رود که بخش ذخیره‌سازی انرژی در دهه آینده به سرعت رشد کند. به علاوه حجم کل محموله باتری‌های ذخیره‌سازی تولید شده، به ۱۳۰ گیگاوات ساعت در سال ۲۰۲۲ رسید که ۱۷۰٫۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16806

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.