• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

تاکید کنگره کبالت بر افزایش تولید باتری‌های «NCM»

  • کد خبر : 19515
  • 02 خرداد 1402 - 14:49
تاکید کنگره کبالت بر افزایش تولید باتری‌های «NCM»
فلز کبالت همچنان یک عنصر مهم در فرایند تولید باتری‌های خودروهای الکتریکی (EV) محسوب می‌شود. در عین حال، باتری‌های نیکل منگنز کبالت اکسید (NCM) در میان روند رو‌به‌رشد استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP)، همچنان سهم برتر در بازار باتری‌ها را دارند.

فلز کبالت همچنان یک عنصر مهم در فرایند تولید باتری‌های خودروهای الکتریکی (EV) محسوب می‌شود. در عین حال، باتری‌های نیکل منگنز کبالت اکسید (NCM) در میان روند رو‌به‌رشد استفاده از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP)، همچنان سهم برتر در بازار باتری‌ها را دارند.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، این ارزیابی توسط تحلیلگرانی که در کنگره موسسه کبالت در استانبول در روز ۱۰ می ۲۰۲۳ شرکت کردند، ارائه شد.

به گفته رابرت سرل، تحلیلگر بخش مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری‌ها در موسسه «Fastmarkets» که یکی از شرکت‌کنندگان در این کنگره بود، یک حجم تقاضای فزاینده برای باتری‌های نیکل منگنز کبالت اکسید (NCM) در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ از سوی صنعت خودروهای الکتریکی وجود خواهد داشت که علی‌رغم رشد تقاضا برای باتری‌های لیتیوم آهن فسفات در چین و کشورهای غربی، این مسئله ممکن است موجب افزایش قیمت سولفات کبالت شود.

وی افزود: حجم فروش خودروهای الکتریکی دارای باتری‌های نیکل منگنز کبالت اکسید در سال ۲۰۳۰، به ۱۹٫۵ میلیون دستگاه خواهد رسید.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط موسسه «Fastmarkets»، پیش‌بینی می‌شود که صنعت خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰، حدود ۴۷ درصد از کل حجم تقاضا برای فلز کبالت را به خود اختصاص دهد.

رابرت سرل در ادامه تاکید کرد: انتظار می‌رود سهم باتری‌های لیتیوم آهن فسفات به نسبت سهم باتری‌های نیکل منگنز کبالت اکسید (NCM) افزایش یابد اما باتری‌های نیکل منگنز کبالت اکسید همچنان سهم غالب در بازار را در اختیار خواهند داشت و احتمال می‌رود حجم استفاده از فلز کبالت در باتری‌ها کاهش یابد.

قیمت‌های بالا و نوسانی فلز کبالت و همچنین ریسک‌های مرتبط با شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی باعث شده است که خودروسازان به سمت کاهش میزان استفاده از این فلز به‌کار رفته در تولید باتری‌های نیکل منگنز کبالت اکسید بروند.

وی بیان کرد که این تغییر رویکرد بر سهم بازار باتری‌های نیکل منگنز کبالت اکسید تاثیری نخواهد گذاشت؛ چراکه همچنان از این فلز در تولید باتری‌ها استفاده می‌شود اما مقدار آن به نسبت قبل کمتر خواهد بود.

همچنین باید خاطرنشان‌ کرد که همیشه خطر جایگزینی باتری‌های نیکل منگنز کبالت اکسید با باتری‌های جدیدتر وجود خواهد داشت. به گفته یکی دیگر از موسسات تحقیقاتی حاضر در این کنگره، فلز کبالت همچنان به عنوان یک عنصر مهم در تولید این باتری‌ها محسوب می‌شود. همچنین استفاده از فلز کبالت برای حفظ ایمنی و پایداری مواد شیمیایی موجود در باتری‌ها مهم تلقی می‌شود.

همه تحلیلگران حاضر در این کنگره، متفق‌القول بر روی این موضوع تاکید داشتند که باتری‌های لیتیوم آهن فسفات و باتری‌های با محتوای نیکل بالا، سهم بازار بیشتری را در چین نسبت به سایر نقاط جهان به دست می‌آورند؛ چراکه جایگزینی ارزان‌تر و ایمن‌تر است و در مقایسه با باتری‌های لیتیوم‌یونی، عمر مفید بیشتری را ارائه می‌دهند.

یکی از حاضران در این کنگره عنوان کرد: از آنجایی که چین قصد دارد حجم صادرات خودروهای الکتریکی به دیگر نقاط جهان را افزایش دهد، بنابراین نیازمند باتری‌های نیکل منگنز کبالت اکسید بیشتری خواهد بود. قیمت کبالت اخیرا به دلیل کاهش حجم تقاضای بازار مواد شیمیایی و مازاد عرضه هیدروکسید کبالت در حال کاهش است.

ارزیابی شاخص سودآوری هیدروکسید کبالت موسسه «Fastmarkets» با غلظت کبالت حداقل ۳۰ درصد، با شرط تحویل کالا بر روی عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار با در نظر گرفتن درصد شاخص سودآوری قیمت کبالت با خلوص استاندارد موسسه «Fastmarkets» در روز چهارشنبه ۱۲ می ۲۰۲۳، عدد ۵۱ تا ۵۳ درصد را نشان داد که نسبت به رقم ۵۸ تا ۶۱ درصد در ماه ژانویه ۲۰۲۳ کاهش داشت. این رقم در روز ۱۱ می ۲۰۲۲، در زمان برگزاری کنگره کبالت در سال ۲۰۲۲، برابر با ۸۳ تا ۹۶ درصد بود.

موسسه «Fastmarkets» پیش‌بینی می‌کند که حجم کبالت در سال ۲۰۲۳، به چهار هزار تن حجم مازاد عرضه برسد. به علاوه این حجم مازاد در سال ۲۰۲۴، به ۱۴ هزار تن افزایش خواهد یافت.

حفظ تعادل در حجم عرضه و تقاضای کبالت

رابرت سرل تاکید کرد که بازده مورد انتظار برای عملیات استخراج و تولید مولیبدن شرکت چینی Tenke Fungurume (CMOC) در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ و گسترش پروژه‌های توسعه‌ای و نوپا، موجب تاثیرگذاری و تحت فشار قرار دادن شاخص سودآوری و قیمت‌های هیدروکسید کبالت در سال ۲۰۲۳ خواهد داد.

وی افزود: حجم مازاد مورد انتظار در بازار کبالت برای یک دوره کوتاه‌مدت ادامه می‌یابد و بعید است با بهبود ظرفیت تولید و حجم تقاضا برای مدت طولانی ادامه پیدا کند.

در حال حاضر حداقل ۱۶ هزار تن ظرفیت تولید در سال ۲۰۲۳ از معادن مختلف از جمله بخش معدن‌کاری دستی کاهش یافته است. یکی از فعالان بازار که در این کنگره شرکت کرده بود، عنوان کرد که روند عرضه به تدریج بر بازار کبالت تاثیر خواهد گذاشت.

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این کنگره اعلام کرد که در حال حاضر بازار در شرایط سختی قرار دارد و فعلا باید از فلز کبالت در تولید باتری خودروهای الکتریکی استفاده شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19515

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.