• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال:

تثبیت قوانین صنعت فولاد، یک ضرورت است

  • کد خبر : 1175
  • 01 دی 1398 - 16:17
تثبیت قوانین صنعت فولاد، یک ضرورت است
مدیر کارخانه و عضو هیئت مدیره شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال گفت: یکی از مشکلاتی که صنعت فولاد در یکی دو سال اخیر با آن درگیر بود، تغییر مداوم قوانین و مقررات است؛ زمانی که پس از صدور یک دستورالعمل، صنعتگران در حال آشنایی با آن هستند، دستورالعمل جدید صادر و باعث سردرگمی آن‌ها می‌شود. بنابراین لازم است این قوانین تثبیت شوند تا تولیدکنندگان بتوانند برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

مدیر کارخانه و عضو هیئت مدیره شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال گفت: یکی از مشکلاتی که صنعت فولاد در یکی دو سال اخیر با آن درگیر بود، تغییر مداوم قوانین و مقررات است؛ زمانی که پس از صدور یک دستورالعمل، صنعتگران در حال آشنایی با آن هستند، دستورالعمل جدید صادر و باعث سردرگمی آن‌ها می‌شود. بنابراین لازم است این قوانین تثبیت شوند تا تولیدکنندگان بتوانند برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

نادر حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص وضعیت شرکت تاراز چهارمحال، اظهار داشت: ظرفیت کنونی شرکت فولاد تاراز حدود ۲۶۴ هزار تن ورق گالوانیزه در سال است و در حال حاضر تولید این شرکت به حدود ۱۵۰ هزار تن در سال می‌رسد؛ علت کمتر از ظرفیت بودن تولید این شرکت، کمبود مواد اولیه است.

وی افزود: ماده اولیه تولید ورق گالوانیزه در این شرکت کلاف گرم شرکت فولاد مبارکه است که در برخی مواقع آن را به صورت کارمزدی به دیگر شرکت‌ها تحویل می‌دهیم که ضخامت آن را کاهش دهند. البته بخشی از مواد اولیه نیز کلاف گرم خام است که متاسفانه در شرایط کنونی به دلیل محدودیت‌های شرکت فولاد مبارکه، به اندازه نیاز تامین نمی‌شود.

مدیر کارخانه شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال در خصوص گرید ورق‌های دریافتی، عنوان کرد: گرید ورق مورد استفاده برای گالوانیزاسیون عموما DX51، DX52 و DX53 هستند که دو گرید ابتدایی سهم بیشتری از مواد اولیه مصرفی را به خود اختصاص می‌دهند. زینک ورق گالوانیزه نیز تماما از شرکت‌های داخلی تامین می‌شود و خوشبختانه چالشی در مورد تامین آن به جز در مواقع نوسانات قیمت جهانی و نرخ ارز، وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال با بیان اینکه روش تولید ورق گالوانیزه در شرکت تاراز مانند سایر شرکت‌های این حوزه، غوطه‌وری گرم پیوسته است، تصریح کرد: در این روش برای ایجاد پوشش گالوانیزه بر ورق، از پاتیل مذاب روی استفاده می‌شود که حاوی مقادیر بسیار اندکی سرب و آلومینیوم است و ورق فولادی به صورت کاملا پیوسته از داخل مذاب با دمای ۴۲۰ درجه سانتی‌گراد عبور داده می‌شود. میزان پوشش زینک بر ورق گالوانیزه، بر اساس درخواست مشتریان تنظیم می‌شود. پس از پوشش‌دهی زینک، رول ورق که از یک سو وارد شده بود، از سوی دیگر جمع و بسته‌بندی می‌شود.

حسین‌زاده ادامه داد: پوشش زینک ورق گالوانیزه در شرکت فولاد تاراز حدود ۰٫۰۲ میلی‌متر است که البته این ضخامت به طور معمول به حدود ۰٫۰۱ میلی‌متر نیز می‌رسد. یعنی اگر ضخامت ورق حدود ۰٫۴۸ میلی‌متر باشد با ۰٫۰۲ میلی‌متر پوشش زینک، به ۰٫۵ میلی‌متر می‌رسد. شرکت فولاد تاراز هم‌اکنون توانایی تولید ورق گالوانیزه با ضخامت‌های ۰٫۳ میلی‌متر تا دو میلی‌متر را دارد.

توانایی شرکت فولاد تاراز

مدیر کارخانه شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال در خصوص توانایی‌های این شرکت، عنوان کرد: ورق‌های گالوانیزه می‌توانند دارای اسپنگل (طرح‌دار) یا بدون طرح باشند و اسپنگل ورق نیز می‌تواند ریز یا درشت باشد. یکی از ویژگی‌های مختص تاراز تولید ورق‌های گالوانیزه بدون اسپنگل یا زیرو اسپنگل است. تولید این نوع ورق گالوانیزه با توجه به تکنولوژی و نوع ذوب و حوضچه زینک، تنها در شرکت فولاد تاراز امکان‌پذیر است. این نوع ورق‌ها به دلیل ظاهر خود، عموما در صنایع لوازم خانگی و نمای ساختمان‌ها کاربرد دارند؛ زیرا برخی مشتریان ترجیح می‌دهند ورق گالوانیزه بدون اسپنگل خریداری کنند. در صورت استفاده از ورق رنگی گالوانیزه، درشت بودن یا ریز بودن اسپنگل چندان مهم نیست و در نظر مشتریان تنها پوشش زینک ورق گالوانیزه اهمیت دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال مصرف‌کنندگان اصلی ورق‌های گالوانیزه را شرکت فولاد تاراز سوله‌سازان، صنایع ساختمان‌سازی و لوازم خانگی به ویژه صنعت تولید یخچال دانست و خاطرنشان کرد: با این حال، شرکت بخشی از ورق‌های گالوانیزه خود را به تجار ورق می‌فروشد. این تجار به نوعی توزیع‌کننده ورق در بازار محسوب می‌شوند. البته تلاش شرکت فولاد تاراز این است که ورق‌های گالوانیزه عمدتا به دست مصرف‌کننده نهایی و تولیدکننده برسد؛ گرچه نباید از نقش تجار به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر تامین‌کنندگان بازار چشم‌پوشی کرد.

لزوم حل مشکلات صنعت فولاد

مدیر کارخانه شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال تصریح کرد: اکنون به دلیل افزایش شدید نرخ ارز، واردات ورق گالوانیزه برای مصرف‌کنندگان مقرون به صرفه نیست. بنابراین بسیاری از مصرف‌کنندگان به بازار داخلی روی آوردند. البته برای تولیدکنندگان در شرایط کنونی علاوه بر فروش داخل، صادرات نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا تولیدکنندگان برای واردات برخی از اقلام بسیار مهم خود مانند قطعات یدکی نیاز به ارز دارند و صادرات در شرایط کنونی می‌تواند به کمک آن‌ها بیاید. البته شرایط برای صادرات به دلیل مشکلاتی که در انتقال ارز وجود دارد، چندان مناسب نیست. ضمن اینکه به دلیل تحریم‌ها، این امر، مشکلات خاص خود را دارد و صادرکننده باید زمان، انرژی و هزینه نسبتا بالایی متحمل شود تا بتواند آن را انجام دهد.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن درگیر هستند، قوانین است که باید رویکرد برخی از آن‌ها به سود تولیدکنندگان تغییر کند. قوانین نباید برای تولیدکنندگان مانع ایجاد کنند و دست‌وپاگیر باشند. تامین مواد اولیه دیگر چالش تولیدکنندگان به ویژه شرکت فولاد تاراز است؛ زیرا همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، یکی از دلایل کاهش میزان تولید این شرکت، کمبود مواد اولیه است. از این رو، تامین ورق مورد نیاز نیز از دیگر خواسته‌های شرکت تاراز است.

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال در پایان، اظهار کرد: انتظار دیگری که تولیدکنندگان دارند، ایجاد ثبات در بازار است؛ زیرا یکی از عوامل اصلی تنش در بازار، صدور بخشنامه‌های متعدد و متناقض از سوی دولت بوده و موجب برهم زدن آرامش بازار می‌شود. ضمن اینکه برخی از این قوانین نوسانات قیمتی و هیجان مقطعی در بازار ایجاد می‌کنند که این امر نیز موجب ناامنی برای تولیدکنندگان در بازار می‌شود. به همین دلیل فروش، تولید و صادرات تحت تاثیر صدور بخشنامه‌ها قرار می‌گیرند. اگر این بخشنامه‌ها و قوانین تثبیت شوند، اطمینان در بازار به وجود می‌آید و تولیدکنندگان می‌توانند با آینده‌نگری بهتری به امر تولید بپردازند و چشم‌انداز بهتری را برای میان‌مدت و بلندمدت خود ترسیم کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1175

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد