• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مسعود محجل امامی، مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری سهند آذرین در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تحریم، فرصت ناب برای رونق صنعت ریخته‌گری

  • کد خبر : 8051
  • 15 مرداد 1401 - 15:32
تحریم، فرصت ناب برای رونق صنعت ریخته‌گری
کاهش واردات و افزایش نرخ ارز، نقطه عطفی در صنعت ریخته‌گری کشور بوده است؛ چرا که در حوزه قطعات چدنی، مصرف‌کنندگان داخلی که بخش عمده‌ای از آن مربوط به صنایع خودروسازی است، به این باور دست یافته‌اند که تولید داخلی می‌تواند ...
کاهش واردات و افزایش نرخ ارز، نقطه عطفی در صنعت ریخته‌گری کشور بوده است؛ چرا که در حوزه قطعات چدنی، مصرف‌کنندگان داخلی که بخش عمده‌ای از آن مربوط به صنایع خودروسازی است، به این باور دست یافته‌اند که تولید داخلی می‌تواند در جهت مرتفع‌سازی نیاز آنان پیش از پیش گام برداشته و امروز اعتماد به بخش داخلی جهت تولید قطعات چدنی بیش از هر زمان دیگری است. در این رابطه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با مسعود محجل امامی، مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری سهند آذرین به گفت‌وگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

توضیحات مختصری درباره فعالیت شرکت سهند آذرین بفرمایید.

شرکت صنایع ریخته‌گری سهند آذرین، در سال ۱۳۸۰ با هدف تولید انواع قطعات چدنی مورد استفاده در صنعت خودرو، صنعت تراکتورسازی، صنایع ریلی، صنایع آب و فاضلاب و نیز سایر صنایع مرتبط، با تکیه بر پیشینه ۳۵ ساله موسسان خود در زمینه ریخته‌گری در زمینی به مساحت ۱۴ هزار متر مربع و با ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال پایه‌گذاری و تاسیس شد. این شرکت برای دستیابی به این هدف، از تکنولوژی‌های جدید مانند کوره‌های القایی و سیستم‌های آزمایشی ازجمله دستگاه آنالیز شیمیایی استفاده می‌کند. در حقیقت نیاز روزافزون بازار به قطعات ریخته‌گری چدنی، باعث شد موسسان مجموعه سهند آذرین در سال ۱۳۸۵ تصمیم به راه‌اندازی خط اتوماتیک ریخته‌گری در این واحد کردند که عملیات اجرایی این طرح  ۱۰ هزار تنی در سال ۱۳۸۶ آغاز و هم‌اکنون با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین امکانات در مدار تولید قرار گرفته است.

گفتنی است با توجه به اهمیت حضور در بازارهای جهانی و جلب اعتماد مشتریان شرکت، سهند آذرین موفق به اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ۲۰۱۵:ISO9001 شد که در این راستا اقدام به مستقرسازی ایزو IATF16949:2016 کرده است.

فرایند تولید و نحوه تامین مواد اولیه این شرکت چگونه است؟

در خط تولید اتوماتیک شرکت سهند آذرین، عملیات قالب‌گیری با استفاده از روش مخلوط ماسه تر صورت پذیرفته و عملیات ذوب‌ر‌یزی نیز پس از تهیه ذوب در کوره القایی، توسط دستگاه ذوب‌ریز اتوماتیک انجام می‌پذیرد. همچنین مخلوط ماسه قالب‌گیری مورد نیاز این خط، توسط یک مدار ماسه مجهز و اتوماتیک انجام میشود. ماهیچه‌های مصرفی این خط از روش‌های hot box ،cold box و co2 و از ماشین‌های تولید ماهیچه اتوماتیک استفاده و تامین می‌شوند. در پایان عملیات تولید در هر کدام از خطوط و پس از انجام مراحل شات بلاست و سنگ‌زنی و کنترل فرایند در تمامی مسیر، محصول به واحد عملیات نهایی ارسال و تحویل مشتری داده می‌شود. علاوه بر این، واحد ماهیچه‌گیری با بهره‌گیری از ماشین‌آلات پیشرفته در کنار پرسنل کار آزموده، توانایی تولید انواع ماهیچه با روش‌های hot box cold box و co2  و فوران در تیراژ انبوه را دارد.

شرکت سهند آذرین به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه مهر سهند، عمده خرید مواد اولیه خود را از شرکت فولاد مهر سهند، یکی دیگر از شرکت‌های گروه مهر سهند انجام می‌دهد و خوشبختانه تا حد زیادی در مورد تامین مواد اولیه وابستگی خود را به خارج از گروه کاهش داده است. لازم به ذکر است که عمده قراضه‌های استفاده شده در مواد اولیه این شرکت، قراضه آهنی و چدنی است.

بازارهای محصولات ریخته‌گری کشور در سال‌های اخیر چه تحولاتی را تجربه کرده‌اند؟ اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر این تحولات چه بوده است؟

کاهش واردات از کشورهایی ازجمله چین و افزایش نرخ ارز، نقطه عطفی در صنعت ریخته‌گری کشور بوده است؛ چرا که در حوزه قطعات چدنی، مصرف‌کنندگان داخلی که بخش عمده‌ای از آن مربوط به صنایع خودروسازی است به این باور دست یافته‌اند که تولید داخلی می‌تواند در جهت مرتفع‌سازی نیاز آنان پیش از پیش گام برداشته و امروز اعتماد به بخش داخلی جهت تولید قطعات چدنی بیش از هر زمان دیگری است. در نتیجه افزایش رقابت برای دستیابی به سهمی از بازار داخلی که به علت وجود تحریم‌ها به تولیدکننده داخلی پناه آورده است تا حد زیادی باعث افزایش کیفیت تولیدات داخلی شده که در این میان با امید به توجه بیشتر بخش دولت به فعالان این حوزه، می‌توان آینده درخشانی را برای صنعت ریخته‌گری در کشور متصور کرد. صنعت ریخته‌گری میتواند، علاوه بر نشان دادن توان رقابتی و صادراتی خود با کشورهای بزرگ‌تر، تمامی نیازهای وارداتی خود را در داخل کشور و با استفاده از توان و نیروی ماهر بومی‌سازی کرده و از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شود.

اثرات تحریم‌ها در بازار داخلی چیست؟

تحریم‌ها و مشکلات واردات قطعات باعث شده تا شرکت‌های داخلی به تولید ملی اعتماد کرده و قطعات مورد نیاز خود را از شرکت‌های داخلی تامین کنند و این منجر به پیشرفت روزافزون در صنعت ریخته‌گری کشور شده است. بنابراین در همین راستا، شرکت صنایع ریخته‌گری سهند آذرین برای بهره‌گیری از فرصت به وجود آمده از تحریم‌ها، با استفاده از سیستم آزمایشگاهی پیشرفته و نیروی انسانی ماهر توانسته بسیاری از قطعات وارداتی را طراحی و به مرحله تولید برساند که از آن جمله می‌توان به دیسک ترمز سوناتا، شیر دو اسپول، بازویی چرخ ۴۰۵، دیسک ترمز قطار و … اشاره کرد.

وضعیت صنعت ریخته‌گری چدن در کشور چگونه خواهد شد؟

بر اساس آمار و بر مبنای سیاست‌گذاری‌های دولتی، رشد تقاضای پایه برای قطعات ریختگی طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۴ به طور متوسط سالانه ۱٫۷درصد پیش‌بینی شده، اگرچه فولاد تا سال ۱۴۰۴ همچنان به عنوان صنعت غالب غیرنفتی در کشور باقی خواهد ماند. در حال حاضر این صنعت سهم بالای را در بحث فروش و صادرات غیرنفتی در کشور دارد اما صنعت ریخته‌گری و صنایع وابسته به آن، ازجمله صنعت خودروسازی بیشترین درصد نسبی رشد را تجربه می‌کنند. شواهد نشان می‌دهند که صنایع ریخته‌گری تا سال ۱۴۰۴، از اهمیت فزاینده و رو به رشدی برخوردار خواهند بود و هم‌زمان با افزایش بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید، سهم قطعات ریخته‌گری در سبد مصرف داخلی و صادرات می‌تواند به شدت افزایش یابد.

چشم‌انداز شرکت سهند آذرین برای سال‌های آتی چیست؟

شرکت ریخته‌گری سهند آذرین نیز امروز به عنوان یکی از صادرکنندگان قطعات ریخته‌گری با صادرات قطعات خود به کشورهایی همچون ترکیه و ایتالیا در این سال‌ها با حضور موفق در حوزه داخلی و صادرات توانسته است به فعالیت خود ادامه بدهد. انتظاری که در این مورد از دولت وجود دارد، این است که با تنظیم و تسهیل شرایط پرداخت‌های مالی شرکت‌های دولتی به شرکت‌های خصوصی شرایط را جهت ادامه روند تولید و حضور موثر در بازار فراهم آورده و با تسهیل و از میان برداشتن قوانین دست و پاگیر گمرکی در حوزه فروش صادارتی و کوتاه کردن دست نهادها و سازمان‌ها در امر صدور مجوز صادرات و رفع مشکلات صادرکنندگان در موضوع رفع تعهد ارزی، هر چه بیشتر از تولیدکننده حمایت کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8051
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

25فروردین
به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين
علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين

18فروردین
ضرورت نگاه حمايتي دولت به بخش توليد/ رشد ۱۰ درصدي توليد را رقم زديم
محمد جابریان محمود، رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

ضرورت نگاه حمايتي دولت به بخش توليد/ رشد ۱۰ درصدي توليد را رقم زديم

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود