• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
عضو هیئت مدیره شرکت آلیاژ جوش آریا:

تحریم، نتایج مثبتی دربرداشته است

  • کد خبر : 12185
  • 18 بهمن 1401 - 8:56
تحریم، نتایج مثبتی دربرداشته است
عضو هیئت مدیره شرکت آلیاژ جوش آریا، تولیدکننده سیم‌جوش‌ توپودری گفت: اگرچه تحریم منجر به دشواری‌های بسیاری در حوزه تولید شده اما باعث شده است تا بسیاری از فعالان صنعتی در مسیر خودکفایی گام بردارند.

عضو هیئت مدیره شرکت آلیاژ جوش آریا، تولیدکننده سیم‌جوش‌ توپودری گفت: اگرچه تحریم منجر به دشواری‌های بسیاری در حوزه تولید شده اما باعث شده است تا بسیاری از فعالان صنعتی در مسیر خودکفایی گام بردارند و مهندسی معکوس و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را در دستور کار قرار دهند.

مرتضی بهزاد اول در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت آلیاژ جوش آریا ارائه‌ خدمات سخت‌پوش‌کاری و ساخت تجهیزات و قطعات مقاوم به سایش و خوردگی خطوط تولید بخش معدن و فولادسازی و همچنین بازسازی‌ انواع غلتک‌های خطوط ریخته‌گری پیوسته، نورد گرم و فورمینگ در صنعت فولاد است. سیم‌جوش‌های توپودری جهت عملیات سخت‌پوش‌کاری و پوشش‌کاری مقاوم به خوردگی جهت افزایش عمر قطعات و تجهیزات، در مجموعه تولید می‌شود.

وی در همین راستا افزود: ما موفق به تولید ورق‌های ضدسایش دولایه به روش جوشکاری شده‌ایم. برای نخستین بار در خاورمیانه، جوش‌کاری پوششی بر روی تجهیزات سرچاهی مورد استفاده در صنعت نفت و گاز در مجموعه ما انجام شده است. یک سری تجهیزات بخش معدن، فولاد و سیمان که در معرض سایش قرار دارند نیز در این شرکت به روش جوش‌کاری ضدسایش می‌شوند.

عضو هیئت مدیره شرکت آلیاژ جوش آریا در ارتباط با تولید سیم‌جوش‌های توپودری در این مجموعه، عنوان کرد: لایه بیرونی این سیم‌جوش‌ها از ورق آهنی و داخل آن نیز از فروآلیاژها مانند فروکروم تشکیل شده است. سیم‌جوش‌های توپودری در قطرهای مختلف مانند ۲٫۸ میلی‌متر بر اساس استانداردهای روز دنیا جهت تامین نیاز مشتریان مختلف تولید می‌شوند.

نوسان نرخ ارز مشکل‌آفرین است

بهزاد اول در ادامه به چالش‌های بخش تولید در ۱۰ ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: عمده مواد اولیه مورد نیاز تولید سیم‌جوش وارداتی بوده و نوسان نرخ ارز طی چند ماه اخیر، به شدت عملکرد مجموعه را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین در تخصیص ارز نیز با مشکل روبه‌رو هستیم و در حالی که پیش از این واردات مواد اولیه با ارز نیمایی انجام می‌شد، در حال حاضر این ارز به واردکنندگان تخصیص پیدا نمی‌کند. علی‌رغم اینکه کلیه مراحل اعم از ثبت سفارش و… به صورت قانونی انجام می‌شود، در هنگام ورود کالا با مشکل مواجه می‌شویم و در حالی که قراردادهای مختلف را با قیمت مشخص ارز منعقد می‌کنیم، نوسان یک‌باره نرخ ارز تمامی برنامه‌ریزی‌های ما را مختل می‌سازد.

وی در خصوص تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در این مجموعه، تصریح کرد: ما نمایندگی یک شرکت خارجی را در سال ۱۳۸۱ بر عهده داشتیم اما در ادامه موفق به خرید تکنولوژی و واردات تجهیزات و ماشین‌آ‌لات مورد نیاز تولید سیم‌جوش توپودری شدیم. در حال حاضر بخش عمده‌ای از قطعات و تجهیزات مورد نیاز، بومی‌سازی شده است و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

عضو هیئت مدیره شرکت آلیاژ جوش آریا ضمن تاکید بر اهمیت بومی‌سازی در صنعت، اذعان کرد: خوشبختانه اقدامات موثری در حوزه بومی‌سازی در شرکت‌های بزرگ فولادی مانند فولاد مبارکه طی سالیان اخیر انجام شده است. مجموعه آلیاژ جوش آریا نیز موفق به مهندسی معکوس بسیاری از تجهیزات و قطعات مورد نیاز سخت‌پوش‌کاری شده و توسعه بومی‌سازی را در دستور کار خود قرار داده است.

دامپینگ روسیه به صنعت فولاد آسیب زد

بهزاد اول در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه ارزیابی شما از شرایط کنونی صنعت فولاد کشور چیست، گفت: هم‌زمان با دامپینگ روسیه در سال گذشته میلادی، سهم ایران در بازارهای صادراتی کاهش یافت و همین مسئله فولادسازان بزرگ کشور را با چالش مواجه کرد. از سوی دیگر، قطعی برق و گاز واحدهای فولادی در روزهای مختلف سال، منجر به کاهش تولید این مجموعه‌ها شده است. ما نسبت به نصب ژنراتور برای تامین برق کارخانه به ویژه در روزهای گرم سال اقدام کرده‌ایم. با این وجود، روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه برق واحدهای صنعتی فعال در شهرک صنعتی اشتهارد قطع می‌شود و متاسفانه راهکار مناسبی برای رفع معضل قطعی برق در نظر گرفته نشده است.

وی در ادامه در خصوص تاثیر تحریم‌ بر تولید، اظهار داشت: اگرچه تحریم منجر به دشواری‌های بسیاری در حوزه تولید شده اما باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان در مسیر خودکفایی گام بردارند و به دنبال مهندسی معکوس و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود باشند. تکنولوژی مورد استفاده در تولید سیم‌جوش توپودری مجموعه ما متعلق به یک شرکت انگلیسی است. حدود هشت سال پیش با شدت گرفتن تحریم‌ها علیه کشور، تصمیم به خرید این تکنولوژی و واردات دستگاه‌های مورد نیاز گرفتیم و خوشبختانه در حال حاضر به خودکفایی در تولید این سیم‌جوش‌ها دست یافته‌ایم. البته باید توجه داشت که امکان بومی‌سازی برخی قطعات خاص و همچنین تامین برخی مواد اولیه از بازار داخلی وجود ندارد و ما ناچار به تامین آن‌ها از بازارهای وارداتی هستیم.

نیازمند تخصیص ارز برای واردات برخی مواد اولیه هستیم

عضو هیئت مدیره شرکت آلیاژ جوش آریا با بیان اینکه تثبیت نرخ ارز و تخصیص ارز کافی به واردکنندگان مواد اولیه، بزرگ‌ترین لطف دولت در حق واحدهای صنعتی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانک‌ها و موسسات مالی در تامین اعتبارات جهت اعطای وام و تسهیلات به واحدهای تولیدی با مشکل مواجه شده‌اند و بر همین اساس نمی‌توان امید چندانی به دریافت وام داشت.

بهزاد اول در ارتباط با فعالیت در عرصه صادرات، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید سیم‌جوش توپودری مجموعه به قدری است که بتوانیم نیاز مشتریان داخلی را برطرف کنیم و به همین علت به دنبال حضور در بازارهای صادراتی نیستیم. البته توانایی کافی جهت افزایش تولید و صادرات این محصول وجود دارد و شاید در آینده تولیدات خود را صادر کنیم.

وی در پایان در خصوص چشم‌انداز صنعت فولاد، یادآور شد: خوشبختانه صنعت فولاد کشور طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر با پیشرفت چشمگیری همراه شده و اتفاقات خوبی در این صنعت رخ داده است. در صورتی که موانع فوق‌الذکر رفع شود و حمایت بیشتر از تولید در دستور کار دولت قرار بگیرد، می‌توانیم نسبت به آینده صنعت فولاد امیدوار باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12185

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.