• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت گداز افشان آذر عنوان کرد:

تحریم، کلید خودکفایی در تولید

  • کد خبر : 7447
  • 12 دی 1400 - 16:50
تحریم، کلید خودکفایی در تولید
مدیرعامل شرکت گداز افشان آذر گفت: اعمال تحریم‌های خارجی سبب شده است تا تلاش صنعتگران و تولیدکنندگان در راستای بومی‌سازی دانش و تکنولوژی تولید بیشتر شود و به‌ دنبال آن، شاهد پیشرفت و موفقیت کشور در حوزه‌های مختلف نظیر صنعت باشیم.
مدیرعامل شرکت گداز افشان آذر گفت: اعمال تحریم‌های خارجی سبب شده است تا تلاش صنعتگران و تولیدکنندگان در راستای بومی‌سازی دانش و تکنولوژی تولید بیشتر شود و به‌ دنبال آن، شاهد پیشرفت و موفقیت کشور در حوزه‌های مختلف نظیر صنعت باشیم.

علی بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت گداز افشان آذر فعالیت خود را در سال ۱۳۷۹ در زمینه ریخته‌گری انواع مس، برنج، چدن و آلومینیوم آغاز کرده است. این شرکت در شهرک صنعتی البرز استان قزوین قرار دارد و در حال حاضر، تعداد ۲۳ نیروی انسانی شاغل در مجموعه مشغول فعالیت هستند.

وی در خصوص نحوه تامین ماده اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، بیان کرد: ضایعات مسی به‌ منظور ذوب و تولید قطعات خودرو و ماشین‌آلات صنعتی به‌ عنوان ماده اولیه مورد نیاز از بازار آزاد خریداری می‌شود. افزایش روزانه قیمت ماده اولیه، مهم‌ترین چالشی است که در ماه‌های اخیر با آن مواجه شدیم و به ناچار اقدام به دریافت تسهیلات بانکی جهت خرید ماده اولیه کردیم.

این تولیدکننده اضافه کرد: بانک‌ها شرایط سختی را برای تولیدکننده تعیین می‌کنند و زمان زیادی صرف فرایند دریافت تسهیلات می‌شود. به طوری که سند یک ملک شخصی در حال حاضر در رهن بانک است و باز هم برای دریافت تسهیلات، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذاریم تا در نهایت مبلغ ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنیم.

ریخته‌گری مس در کوره‌های دوار

مدیرعامل شرکت گداز افشان آذر در ادامه به میزان ظرفیت تولید اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید مجموعه ۷۵۰ تن در سال است که به دلیل عدم در اختیار داشتن وسعت کارگاهی کافی و مناسب، نمی‌توانیم این ظرفیت را افزایش دهیم. این در حالی است که چندین بار جهت اخذ مجوز توسعه مجموعه از طریق‌های مختلف اقدام کرده‌ایم و هر بار با مخالفت‌های عجیبی روبه‌رو شده‌ایم. هدف ما توسعه مجموعه در راستای افزایش ظرفیت تولید است و متاسفانه همکاری‌های لازم در این زمینه از سوی مسئولان صورت نمی‌پذیرد.

وی در ارتباط با فرایند تولید محصول در این شرکت، عنوان کرد: عمده فعالیت ما در زمینه تولید قطعات خودرو و ماشین‌آلات صنعتی است. شرکت‌های معتبر در این حوزه، قطعات مورد نیاز خود را به مجموعه ما سفارش می‌دهند و مدل‌سازی این قطعات بر اساس سفارش مشتری صورت می‌پذیرد. در خط تولید این شرکت، ضایعات مسی درون کوره‌های دوار به روش سنتی، ذوب و پس از قالب‌گیری، قطعه مورد نظر تراشکاری و تولید می‌شود.

این تولیدکننده خاطرنشان کرد: در واقع، فعالیت ما سفارش‌محور است و قطعات برنجی، مسی، قطعات ترکیبی مانند مس-قلع، فسفر-برنز، آلومینیوم-برنز و قلع-نیکل طبق سفارش مشتری در این مجموعه تولید می‌شود. فرایند ذوب می‌تواند در داخل کوره‌های القایی هم انجام شود که در این صورت از سوختن بیش از حد ضایعات مسی جلوگیری می‌شود و میزان دورریز کمتر خواهد بود. خوشبختانه در طی سالیان اخیر، تکنولوژی ساخت این کوره‌ها در داخل کشور به‌روز رسانی شده و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

سردرگمی در بازار قطعات خودرو

بهرامی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه کیفیت قطعات تولیدی در داخل کشور را با نمونه‌های مشابه خارجی چطور ارزیابی می‌کنید، مطرح کرد: وضعیت بازار قطعات خودرو به‌ نحوی است که شما هر روز با یک برند جعلی از کشورهای مختلف روبه‌رو می‌شوید. برای مثال، یک قطعه با برند کشور چین در بازار فروخته می‌شود و این در حالی است که نمونه مشابه داخلی آن با کیفیت و قیمت مناسب‌تر در بازار موجود است. صفحه کلاچ به‌ عنوان یکی از قطعات مهم و کاربردی مورد استفاده در خودرو، در مجموعه ما تولید می‌شود و مگاموتور مشتری اصلی این محصول شرکت است. در حالی که ما بارها شاهد استفاده از برندهای جعلی همین محصول، با کیفیت پایین‌تر و عمر مصرف کوتاه‌تر در داخل کشور بوده‌ایم و متاسفانه همین امر باعث آشفتگی بازار داخلی شده است اما محصولات تولیدی در مجموعه ما، همواره با استقبال و رضایت کامل مشتری مواجه شده و امیدوار هستیم به روند موفق و رو به رشد خود در زمینه تولید قطعات با کیفیت و استاندارد ادامه دهیم.

این تولیدکننده قطعات مسی ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت حاکم بر بازار، تصریح کرد: متاسفانه پیشنهادات و برنامه‌های تولیدکنندگان به‌ هیچ‌ وجه مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار نمی‌گیرد و مشخص نیست تولیدکنندگان باید مطالبات خود را از چه مراجعی درخواست کنند. در دولت‌های قبلی، پیشنهاد احداث شهرک‌ صنعتی متناسب با فعالیت واحدهای تولیدی را مطرح کردیم تا با مشکلات کمتری در حوزه محیط زیست، بهداشت و در نهایت تولید مواجه شویم. اساس این پیشنهاد، تسهیل در فرایند تولید با تامین ماشین‌آلات و افزایش ظرفیت تولید همراه با اشتغال‌زایی و افزایش درآمد بود که در کمال تعجب، با تمسخر مسئولان وقت روبه‌رو شد و بنابراین هیچ تغییری در شرایط موجود جامعه حاصل نشد. در حالی که با مدیریت و برنامه‌ریزی جامع و صحیح می‌توان به فرایند تولید و شرایط حاکم در بازار رونق بخشید و از بسیاری از مشکلات موجود در بخش‌های مختلف صنعت همچون فساد و رانت جلوگیری کرد.

مزایای تحریم

بهرامی تحریم‌های اعمال شده بر علیه کشور را به‌نفع صنعتگران و تولیدکنندگان دانست و اظهار کرد: تحریم باعث پیشرفت و خودکفایی کشور در تمامی حوزه‌ها مخصوصا صنعت شده است. چراکه این تحریم‌ها سبب افزایش تلاش صنعتگران و تولیدکنندگان در راستای بومی‌سازی دانش و تکنولوژی تولید می‌شود و به‌دنبال آن، شاهد پیشرفت و موفقیت کشور در حوزه‌های مختلف مانند صنعت خواهیم بود. اگرچه برخی شیطنت‌ها و سودجویی‌ها توسط بعضی افراد در این بین صورت می‌گیرد که به نفع کشور نیست اما در حالت کلی، تحریم تاثیر بسیار مثبتی بر عملکرد صنعت کشور در طی چند سال اخیر داشته است.

وی در خصوص طرح‌های توسعه شرکت گداز افشان آذر، مطرح کرد: طرح توسعه، عامل ماندگاری و موفقیت هر تولیدکننده است و ما در تلاش هستیم تا وسعت مجموعه را در راستای افزایش میزان ظرفیت تولید گسترش دهیم که متاسفانه هربار با سنگ‌اندازی‌های مسئولان مواجه می‌شویم و امیدوار هستیم این طرح را در طی ماه‌های آتی به اجرا برسانیم.

مدیرعامل شرکت گداز افشان آذر در پایان خاطرنشان کرد: از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور تقاضا داریم مقابل واردات بی‌شمار قطعات بی‌کیفیت خودرو به داخل کشور بایستند تا تولیدکنندگان داخلی با خیال آسوده محصولات خود را روانه بازار کنند. مشکلات و کمبودهای موجود در زمینه تولید، با همدلی و همفکری مسئولان حل خواهد شد و بنابراین لازم است جهت توسعه و پیشرفت، از تمام ظرفیت‌های موجود در داخل کشور استفاده شود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7447

نوشته‌های مشابه