• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیر‌عامل شرکت دنیای مس کاشان:

تحریم‌ها باعث رشد کشور می‌شود

  • کد خبر : 2755
  • 03 آبان 1401 - 18:42
تحریم‌ها باعث رشد کشور می‌شود
مدیر‌عامل شرکت دنیای مس کاشان گفت: ممنوعیت و محدودیت در هیچ حوزه‌ای خوب نیست اما اگر کشوری در بخش تولید تحت فشار قرار گیرد، برای خروج از بحران به سمت خودکفایی سوق داده شده که این سبب رشد صنایع تولیدی کشور می‌شود.

مدیر‌عامل شرکت دنیای مس کاشان گفت: ممنوعیت و محدودیت در هیچ حوزه‌ای خوب نیست اما اگر کشوری در بخش تولید تحت فشار قرار گیرد، برای خروج از بحران به سمت خودکفایی سوق داده شده که این سبب رشد صنایع تولیدی کشور می‌شود.

وحید اسلامیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی«فلزات آنلاین»، اظهار داشت: مجموعه دنیای مس کاشان در سال ۸۰ تاسیس و در سال ۸۱ به‌ بهره‌برداری رسیده و در حوزه تولید مفتول مسی فعالیت می‌کند؛ محصولات این مجموعه علاوه بر انواع مفتول، شامل انواع سیم‌، انواع هادی‌ها، سیم‌های بالاسری قطارهای سریع‌السیر و ابزار دقیق می‌شود. این شرکت، بزرگ‌ترین کارخانه در خاورمیانه به حساب می‌آید که ظرفیت تولید ۱۶۰ هزار تن در سال را دارد. عمده محصولات ما به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و هند، چین، عراق، افغانستان و البته برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی افزود: باتوجه به تحریم‌های اعمال شده در ۸ می، صادرات صنایع فلزی با محدودیت‌هایی مواجه شده که مجموعه ما نیز از تبعات آن بی‌نصیب نمانده است. صادرات مجموعه تولیدی ما کاهش یافته است اما با راه‌حل‌هایی که داریم می‌توانیم کم‌و‌بیش به صادرات محصولات خود ادامه دهیم. برنامه تحریم آمریکا شامل حال تمامی شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌شود اما شرکت‌های بزرگ‌تر چون شناخته‌تر هستند، بیشتر مورد توجه دولت آمریکا قرار دارند اما این شرکت‌های بزرگ نیز برای صادرات محصولات خود راه‌هایی را پیدا می‌کنند. ما طی ۱۵ سال گذشته سه مرتبه توسط آمریکا تحریم شده‌ایم که تحریم ۸ می بیشتر جنبه تبلیغاتی برای ایالت‌متحده دارد؛ در واقع ما از ابتدا در همین موارد، تحریم‌ بودیم که به مرور زمان رنگ خود را از دست داده بودند. این سبقه تحریم‌ها، سبب شده که شرکت‌های داخلی نیز برای دور زدن آن، از سال‌های گذشته برنامه داشته باشند.

مدیر‌عامل شرکت دنیای مس کاشان، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها این است که برای ارسال محصولات، مقصد اصلی را عنوان نمی‌کنیم و چند مقصد را در نظر می‌گیریم که در مواقع لزوم و در شرایط خاص نام آن کشورها به عنوان مقصد بیان شود؛ یا اینکه محصول را با برند و نام دیگری و با کشتی‌های خارجی صادر می‌کنیم. با توجه به کشور مقصد و محصول صادراتی، روش‌های صادرات در این شرایط متفاوت است. در بین محصولات ما، صادرات مفتول و سیم‌های قطارهای سریع‌السیر دشوار شده است که ما نیز برای دور زدن تحریم‌ها این محصولات را به یکی از روش‌های ذکر شده صادر می‌کنیم. البته صادرات سایر محصولات ما نیز کاهش یافته اما کاهش آن‌ها بیشتر تحت تاثیر شرایط بازار ارز بوده است. برای دور زدن تحریم‌ها باید خود شرکت‌ها برنامه‌ای داشته باشند چرا که دولت در این راستا هیچ کمکی نمی‌کند.

اسلامیان تصریح کرد: بعد از تشدید تحریم‌ها توسط آمریکا اگر محصول صادراتی به هر دلیلی عودت شود، تمام هزینه‌های عودت آن به عهده خود مجموعه صادرکننده است. صادرات از سه راه زمینی، دریایی و ریلی انجام می‌گرفت که بعد از اعمال تحریم‌ها حمل و نقل نیز با مشکلاتی روبه‌رو شده است، اما در حال حاضر حمل‌و‌نقل توسط کشتی‌های خارجی صورت می‌گیرد و تا حدی توانسته‌ایم مشکل حمل‌و‌نقل را نیز حل کنیم. اولویت اول برای صادرات راه زمینی است و بعد راه دریایی و در آخر راه ریلی که درصورت امکان صادرات به کشورهای همسایه، راه زمینی هزینه کمتری برای ما دارد. درخصوص بیمه، فقط بیمه داخل کشور شامل حال محصولات صادراتی می‌شود و بیمه‌های بین‌المللی محصولات ما را تحت پوشش قرار نمی‌دهند که البته با پرداخت هزینه‌های سنگین نیز می‌شود، محصول را تحت پوشش بیمه بین‌الملل نیز برد.

وی در رابطه با معضلات نبود قراردادهای دو جانبه و چند جانبه تجارت آزاد بین ایران و کشورهای دیگر، توضیح داد: درخصوص موضوع توافقات دو یا چند جانبه ایران با سایر کشورها، باید اتاق بازرگانی با تشکل‌های خارجی هم‌اندیشی کرده و راه چاره‌ای در راستای منافع کشور بیابند. نقل‌و‌انتقالات مالی در این شرایط به سختی امکان‌پذیر است. بعد از فروش محصول به کشورهای خارجی پول را نمی‌توان وارد کشور کرد و برای استفاده از مبالغ صادراتی یا باید ارز را خارج از کشور خرج کنیم و یا در داخل کشور ثبت کوتاژ شود و طبق قانون ارزی کشور رفع تعهد ارزی صورت گیرد. در حالت دوم، صادرکننده معادل ارز را پس از تبدیل با نرخ نیمایی؛ از واردکننده به صورت ریالی دریافت می‌کند که بین ۸ تا ۱۲ درصد هزینه انتقال این پول می‌شود.

مدیر‌عامل شرکت دنیای مس کاشان، ادامه داد: وزارت خارجه، وزارت صمت، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی می‌توانند با هم‌فکری و برنامه‌ریزی دقیق‌تر تولیدکنندگان را از این بحران خارج کنند چون اگر صادرات نداشته باشیم مسائل درون کشوری دچار بحران خواهد شد. صد‌در‌صد مواد اولیه محصولات ما ایرانی است و در تامین آن مشکل نداریم اما تحریم‌ها بر واردات قطعات و پشتیبانی از دستگاه‌های مورد نیاز کارخانه تاثیر گذاشته‌ که برای حل این معضلات نیز از مهندسی معکوس استفاده می‌کنیم و سعی بر آن است که در تولید این گونه قطعات نیز به خودکفایی برسیم.

وی عنوان کرد: در بعضی از بخش‌ها وجود این تحریم‌ها به نفع کشور است، به‌عنوان مثال تحریم در بخش صنعت باعث می‌شود کشور روبه توسعه گام بردارد و از نظر تولید قطعه به خودباوری برسد. اما در بخش بانک و مسائل مالی ایران به دنیا وابسته است، به‌طور کلی محدودیت و ممنوعیت در هر حوزه‌ای خوب نیست و کشور برای رشد و ادامه فعالیت اقتصادی خود باید با سایر کشورها به تعامل برسد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2755

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند