• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
نماینده فروش مجموعه برادران زاهدی:

تحریم‌ها تاثیر چندانی بر صادرات نگذاشته است

  • کد خبر : 2752
  • 06 شهریور 1398 - 18:35
تحریم‌ها تاثیر چندانی بر صادرات نگذاشته است
نماینده فروش مجموعه برادران زاهدی یکی از ریخته‌گران بیلت مسی، گفت: با توجه به میزان خرید صنایع ملی مس از مجموعه ما می‌توان فهمید که میزان صادرات صنایع فلزی زیاد تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگرفته، بلکه فقط هزینه‌های صادرات افزایش یافته است.

نماینده فروش مجموعه برادران زاهدی یکی از ریخته‌گران بیلت مسی، گفت: با توجه به میزان خرید صنایع ملی مس از مجموعه ما می‌توان فهمید که میزان صادرات صنایع فلزی زیاد تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگرفته، بلکه فقط هزینه‌های صادرات افزایش یافته است.

هادی زاهدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی«فلزات آنلاین»، اظهار داشت: محصول تبدیلی ما شمش و بیلت است؛ صادرات این محصول تا یک ماه پیش به‌صورت مستقیم انجام می‌شد اما به دلیل کاهش نرخ دلار صادرات آن در حال حاضر به‌صرفه نیست و بیشتر محصولات خود را به صنایع ملی مس می‌فروشیم. تحریم‌های اعلام شده در ۸ می بیشتر بر صادرات مفتول مسی اثر گذاشته و صادرات بیلت سوای از بحث تحریم صنایع فلزی است. در بین شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ، مجموعه‌های بزرگ و شناخته شده بیشتر مورد توجه آمریکا هستند، البته تحریم بر شرکت‌های متوسط و کوچک نیز موثر بوده اما تاثیر آن خیلی چشمگیر نیست.

وی ادامه داد: عمده صادرات ما به کشورهای ترکیه و چین است که از طریق راه جاده‌ای محصولات خود را ارسال می‌کنیم. تحریم‌ها بر ضایعات هم بی‌تاثیر نبوده، به‌طوریکه قیمت ضایعات حدود چهار هزار تومان کاهش یافته است. پیش از دو نرخی شدن قیمت دلار و محدودیت صادرات صنایع فلزی تولیدی‌ها ضایعات را به شکل بیلت و شمش درمی‌آوردند و به کشورهای همسایه مانند عراق صادر می‌کردند که با توجه به شرایط ممنوعیت صادرات این نوع صادرات نیز کاهش یافته است.

نماینده فروش مجموعه برادران زاهدی بیان کرد: ظرفیت تولیدی مجموعه ما به یک‌پنجم و صادرات به حد صفر رسیده است و ما فقط فروش داخلی داریم که باید اذعان کرد بازار داخلی هم بی‌تاثیر از تحریم‌ها نیست. زمانی که صادرات در کشور رونق داشته باشد، ارز وارد بازار می‌شود و سود فروش بیشتر است اما زمانی که صادرات کاهش می‌یابد نقدینگی شرکت مس نیز کم می‌شود و طبق فرمول فروش آن‌ها، سود فروش حاصل از صادرات کاهش می‌یابد و برای جبران این موضوع قیمت مواد اولیه را افزایش می‌دهند که این افزایش قیمت تولیدکنندگان را آزرده خاطر می‌کند و به مرور باعث کاهش تولیدات آن‌ها می‌شود.

زاهدی عنوان کرد: میزان خرید صنایع ملی مس از مجموعه ما طبق روال سابق است که به نظر می‌رسد تحریم‌ها بر صادرات آن‌ها اثر کمتری گذاشته است و یا اینکه جهت دور زدن تحریم‌ها راه‌کارهایی را دارند که دور از انتظار برای شرکت بزرگی همچون صنایع ملی مس نیست. در شرایط فعلی، ما صادرکننده مستقیم نیستیم اما قطعا تحریم‌ها بر تبادل ارزی تاثیر گذاشته است. محصول یا صادر نمی‌شود و یا در صورت صادر شدن برگشت پول حاصل از آن به کشور با مشکلات سنگین روبه‌رو است. درخصوص بازاریابی در این صنعت باید گفت طبق تحریم‌های اعمال شده بیشتر شرکت‌های خارجی همه جوانب را رعایت می‌کنند و کمتر منافع خود را به خاطر معامله با ایران به خطر می‌اندازند.

وی در پایان توضیح داد: سابقه تحریم‌ها در ایران به سال‌ها قبل برمی‌گردد، حدود ۱۰ سال پیش ضایعات به‌صورت مستقیم صادر می‌شد اما بعد از مدتی صادرات آن ممنوع شد و این ممنوعیت تا به امروز هم ادامه داشته است. در مجموع اگر تحریم‌ها متوقف و کشور وارد تعامل با دنیا شود حجم صادرات ایران افزایش خواهد یافت که رشدی برای صنایع فلزی است و مسیری برای وارد شدن پول و ارز به کشور باز می‌شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2752

نوشته‌های مشابه