• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل گروه تجاری نوید

تحریم‌ها واردات ورق سیلیکون استیل را دشوار کرده است

  • کد خبر : 1035
  • 09 آبان 1398 - 19:19
تحریم‌ها واردات ورق سیلیکون استیل را دشوار کرده است
مدیرعامل گروه تجاری نوید گفت: ورق سیلیکون استیل از جمله محصولاتی است که تامین آن از ابتدای شروع تحریم‌های جدید علیه ایران دشوار شد و دیگر تولیدکنندگان اصلی، این محصول را به تجار ایرانی نمی‌فروشند. به همین دلیل باید با چند واسطه از بازار خارج تهیه و سپس به ایران وارد شود.

مدیرعامل گروه تجاری نوید گفت: ورق سیلیکون استیل از جمله محصولاتی است که تامین آن از ابتدای شروع تحریم‌های جدید علیه ایران دشوار شد و دیگر تولیدکنندگان اصلی، این محصول را به تجار ایرانی نمی‌فروشند. به همین دلیل باید با چند واسطه از بازار خارج تهیه و سپس به ایران وارد شود.

سیاوش پژوهش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص فعالیت گروه تجاری نوید، اظهار داشت:  گروه تجاری نوید با بیش از ۳۳ سال تجربه در واردات سیم لاکی آلومینیومی با برند NG، رل سیلیکون استیل (ورق سیلیس) و همچنین تولید انواع لمینیشن (هسته ترانس) جهت استفاده در ترانسفورماتورها، چوک‌ها (EI-UI)، الکتروموتورها و پمپ‌های شناور (روتور-استاتور) فعالیت می‌کند.

وی افزود: این گروه، واردات انواع ورق سیلیکون استیل را انجام می‌دهد و با پانچ و قالب کردن آن، به مشتریان و متقاضیان تحویل می‌دهد. این ورق‌ها در انواع هسته‌های ترانس، پمپ‌های شناور و دیگر لوازم الکترونیکی به‌کار می‌روند. در حقیقت این شرکت با واردات و تامین مواد اولیه موتورها و پمپ‌‌های الکتریکی، اقدام به ساخت هسته آن‌ها می‌کند. سپس این هسته را در اختیار موتورسازان می‌گذارد و آن‌ها با مونتاژ سایر قطعات، محصول نهایی یعنی موتورهای الکتریکی را تولید می‌کنند.

مدیرعامل گروه تجاری نوید در خصوص امکان تولید داخلی ورق سیلیکون استیل، بیان کرد: چند سال قبل، یکی از شرکت‌های تولیدکننده ورق فولادی عنوان کرده بود که می‌تواند ورق سیلیکون استیل را تولید کند اما از آن زمان تا کنون اتفاقی در صنعت فولاد کشور رخ نداده و این محصول به مشتریان تحویل داده نشده است. در حالی که این ورق‌ها مورد نیاز صنایع مصرف‌کننده در کشور هستند. به‌ نظر می‌رسد تولید این نوع ورق‌ها برای تولیدکننده داخلی، صرفه اقتصادی مناسبی را به همراه نخواهد داشت زیرا میزان مصرف داخلی ورق سیلکون استیل چندان زیاد نیست و در نتیجه، فولادسازان در صورت تولید آن، احتمالا با زیان مواجه خواهند شد.

پژوهش در ادامه بیان کرد: از آنجایی که تکنولوژی تولید ورق سیلیکون استیل پاسخگو نیست و هزینه‌های شرکت‌های ایرانی برای تولید ورق سیلیکون استیل به ‌دلیل حجم نسبتا کم تولید، بالا خواهد بود، قادر به رقابت با ورق مشابه خارجی و محصول تولیدکنندگان بزرگ این حوزه مانند روسیه و کره جنوبی نخواهد بود، زیرا فولادسازان کشورهای یاد شده، ورق سیلیکون استیل را با قیمت‌های نسبتا مناسبی در اختیار خریداران قرار می‌دهند. بنابراین، عوامل بنیادی اقتصادی برای تولید این نوع ورق فولادی در کشور فراهم نشده و در حال حاضر، نیاز داخلی صنایع به ورق سیلیکون استیل حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن است.

وی با اشاره به اینکه، علت رسانا بودن ورق الکتریکی و کاربرد آن در صنایع مرتبط، وجود عناصر رسانا مانند سیلیس  است، اذعان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود که برخی تولیدکنندگان موتورهای الکتریکی به‌ جای استفاده از ورق سیلیکون استیل، از ورق‌های روغنی برای پمپ‌های آب کولر و دیگر پمپ‌ها، استفاده می‌کنند زیرا ورق سیلیکون استیل برای این تولیدکنندگان گران‌تر تمام می‌شود. با اینکه استفاده از ورق‌های روغنی ممکن است باعث کاهش هزینه‌های تولید شود اما عملکرد دستگاه را به ‌شدت کاهش داده و در طولانی‌مدت پاسخگو نیست.

مدیرعامل گروه تجاری نوید با بیان اینکه شرکت ما در هر ماه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن از ورق‌های سیلیکون استیل برای پانج کردن قطعات استفاده می‌کند، تصریح کرد: گروه تجاری نوید برای تامین ورق‌های سیلیکون استیل تنها واردات را انجام می‌دهد. تامین‌کنندگان اصلی این محصول پوسکو کره جنوبی، سوراستال و ان‌ام‌ال‌‌کی روسیه هستند.

پژوهش یادآور شد: متاسفانه نوسانات ارزی و مشکلات ثبت سفارش در سال گذشته باعث شد حدود ۶ تا ۹ ماه واردات انجام نشود و همین امر مشکلاتی را برای صنایع مصرف‌کننده به ‌وجود آورد. مشکل اساسی در تامین و واردات این بود که کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیلیکون استیل نیز ایران را تحریم کرده بودند و دیگر مستقیما این محصول را به مصرف‌کنندگان ایرانی نمی‌فروختند. از این رو، برای تامین این ورق‌ها ناچار به استفاده از واسطه‌ها و به ‌نوعی دور زدن تحریم‌ها هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، از یک سو افزایش نرخ ارز و از سوی دیگر رکود صنایع مصرف‌کننده باعث کاهش شدید استفاده از ورق‌های سیلیکون استیل شده است. در حالی که چهار سال قبل، استفاده از این نوع ورق‌ها در موتورهای الکتریکی رونق بیشتری داشت اما متاسفانه اکنون برخی محصولات چینی به بازار وارد شده‌اند و تولیدکنندگان داخلی قادر به رقابت با آن‌ها نیستند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1035

نوشته‌های مشابه