• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
تحلیل‌گر ارشد بین‌المللی حوزه معدن و فولاد:

تحریم‌ها کار را مشکل‌تر می‌کند ولی بازدارنده نیست

  • کد خبر : 6156
  • 29 دی 1398 - 9:59
تحریم‌ها کار را مشکل‌تر می‌کند ولی بازدارنده نیست
تحلیل‌گر ارشد بین‌المللی حوزه معدن و فولاد گفت: ارائه فهرست جدید تحریم‌های علیه ایران توسط دولت آمریکا که بیشتر از همه متوجه صنایع فلزی کشور و به خصوص صنعت فولاد بوده است، طبیعتا مشکلاتی را برای صادرات این محصول استراتژیک ایجاد خواهد کرد ولی قطعا نمی‌تواند آن طور که آمریکا ادعا می‌کند، جلوی پیشرفت، توسعه و همچنین صادرات آن را بگیرد و راهکارهایی برای مقابله با آن وجود دارد.
تحلیل‌گر ارشد بین‌المللی حوزه معدن و فولاد گفت: ارائه فهرست جدید تحریم‌های علیه ایران توسط دولت آمریکا که بیشتر از همه متوجه صنایع فلزی کشور و به خصوص صنعت فولاد بوده است، طبیعتا مشکلاتی را برای صادرات این محصول استراتژیک ایجاد خواهد کرد ولی قطعا نمی‌تواند آن طور که آمریکا ادعا می‌کند، جلوی پیشرفت، توسعه و همچنین صادرات آن را بگیرد و راهکارهایی برای مقابله با آن وجود دارد.

کیوان جعفری طهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» درباره فهرست‌ اخیر تحریم‌های آمریکا علیه صنعت فولاد کشور اظهار داشت: تحریم‌های اخیر اعمال شده از سوی دولت آمریکا محدود به این دوره خاص نیست و کشور ما در حوزه‌های مختلف سال‌هاست که با این موضوع آشنایی دارد.

وی در این خصوص افزود: با این حال آنچه در تحریم‌های اخیر دولت ترامپ دیده می‌شود و متفاوت از گذشته است این است که علاوه بر نام شرکت‌های بزرگ دولتی فعال در صنعت فولاد، در این فهرست نام برخی از شرکت‌های کوچک بخش خصوصی نیز به تفکیک ذکر شده است؛ و این مسئله‌ای است که شاید کار ما را برای صادرات فولاد و محصولات فولادی پیچیده‌تر و دشوارتر از گذشته کند.

جعفری طهرانی با اشاره به این موضوع که نام شرکت فولاد مبارکه، پیش از تحریم‌های جدید آمریکا نیز در این فهرست بود خاطرنشان کرد: در هر حال قرار گرفتن نام شرکت‌های بزرگی مثل چادرملو، گل‌گهر و ذوب آهن اصفهان در این فهرست، با توجه به ساختار دولتی و میزان تولیدات آن‌ها قابل پیش‌بینی بود ولی وقتی نام شرکت‌های کوچک‌تر فعال در بخش خصوصی در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرد، یعنی صادرات شرکت‌های بزرگ فولادی کشور که به واسطه شرکت‌های کوچک فولادی در بخش خصوصی انجام می‌شد، مورد رصد قرار می‌گیرد و این موضوع کار را برای صادرات مشکل‌تر و ضریب ریسک مشارکت شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه صادرات را بیشتر خواهد کرد.

این تحلیل‌گر ارشد بین‌المللی در حوزه معدن و فولاد در خصوص مشکلات این وضعیت در مسیر صادرات فولاد کشور، توضیح داد: در گذشته وقتی شرکت‌های بزرگ فولادی مورد تحریم‌ قرار می‌گرفتند، یکی از راه‌های مقابله ما با این تحریم‌ها، صادرات این محصولات به واسطه شرکت‌های کوچک‌تر بخش خصوصی بود که با قرار گرفتن نام این شرکت‌های کوچک‌تر در فهرست تحریم‌ها، این راهکار با مشکلاتی مواجه خواهد شد. به غیر از این مورد، قرار گرفتن نام شرکت‌های حمل و نقل دریایی و کشتی‌هایی که در زمینه انتقال محصولات صنایع فولادی با ایران همکاری می‌کردند در فهرست اخیر تحریم‌ها، به هر حال فروش فولاد ایران را با مشکلات مضاعفی مواجه می‌کند که البته این مشکلات در زمینه افزایش نرخ حمل دریایی خودش را نشان می‌دهد و نه توقف صادرات.

وی در خصوص جایگاه فولاد ایران در بازار‌های بین‌المللی و تاثیر تحریم‌ها بر این موضوع نیز تصریح کرد: حقیقت این است که فولاد ایران به دلیل کیفیت مطلوب و قیمت مناسب، همچنان در هر شرایطی خریداران خود را در میان کشورهای منطقه منا و جنوب شرق آسیا (آ س آن) دارد و مشتریان خارجی به هیچ وجه نمی‌خواهند آن را از دست بدهند اما مشکلات به وجود آمده مرتبط با تحریم‌ها موجب می‌شود تا خریداران خارجی از این موضوع سوء استفاده کرده و قیمت ارائه شده برای فولاد ایران کمتر از قیمت واقعی باشد؛ در نتیجه تحریم‌های جدید قدرت چانه‌زنی قیمتی تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی فولاد را با افزایش هزینه‌های جنبی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی و پرداخت‌ها و همین‌طور تهیه مدارک کشتیرانی بیش از گذشته خواهد بود.

جعفری طهرانی علاوه بر تحریم‌ها مشکل دیگری را نیز در موضوع صادرات فولاد ایران و هزینه‌های مربوط به آن موثر دانست و در این باره توضیح داد: علاوه بر تحریم‌های اخیر که قصد دارد به طور ویژه صنعت فولاد کشور را تحت فشار قرار دهد، یکی دیگر از مشکلات جدی صنایع فولاد کشور در حوزه صادرات، اجرای قانون IMO 2020 است که از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی به اجرا درآمده است. بر اساس این قانون که توسط سازمان دریانوردی بین‌المللی به تصویب رسیده‌ است، همه کشتی‌ها موظف هستند تنها از سوخت‌هایی استفاده کنند که حاوی مقادیر کمتر از ۰٫۵ درصد گوگرد باشند در حالی که سوخت تولید شده در ایران که در بنادر کشور ما به کشتی‌ها ارائه می‌شود بیش از این میزان است.

وی با ذکر این نکته که میزان گوگرد موجود در سوخت کشتی تولید شده در ایران گاهی تا میزان بیش از ۲ درصد نیز می‌رسد تاکید کرد: در این شرایط حتی اگر کشتی‌های فله‌بر، برای بارگیری فولاد ایران در بنادر کشور ما پهلو بگیرند، ناگزیر باید از سوختی استفاده کنند که خارج از استاندارد تعیین شده سازمان دریانوردی بین‌المللی است و در این صورت اگر در توقف در بنادر بعدی، سوخت آن‌ها مورد آزمایش قرار گیرد، توقیف شده و با جرائم سنگین مواجه خواهند شد.

تحلیل‌گر ارشد بین‌المللی در حوزه معدن و فولاد درباره راهکار فعلی موجود برای رفع این مشکل اذعان کرد: برای رفع این مشکل، این کشتی‌ها برای سوخت‌گیری باید ابتدا به بندر فجیره در امارات متحده عربی رفته و در آن بندر سوخت‌گیری کنند که هزینه نسبتا بالایی نیز دارد و سپس برای بارگیری، به بنادر ایران مراجعه کنند. همین مسیر اضافه و تفاوت در قیمت سوخت باعث شده که در سال جدید میلادی هزینه حمل و نقل دریایی برای کشور ما از اول ژانویه چند دلار افزایش پیدا کند که این افزایش قیمت، جدا از افزایش قیمت‌هایی است که بر اثر اعمال تحریم‌های جدید بر صنعت فولاد تحمیل خواهد شد.

جعفری طهرانی همچنین در خصوص راهکارهای برون‌رفت از آثار تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: در حال حاضر زود است که بخواهیم درباره راهکارهای مقابله با تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران صحبت کنیم و طبیعتا مدتی زمان لازم است تا این موضوع به ثبات و توازن لازم برسد.

وی در پایان با تاکید بر این نکته که ایران، پیش از این نیز با تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا مقابله کرده است، ابراز کرد: تحریم‌ها مسیر توسعه صنعت فولاد را دشوارتر می‌کند ولی آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که تحریم‌های اخیر آمریکا نیز نمی‌تواند آن طور که دولت این کشور ادعا می‌کند، جلوی حرکت ایران را در مسیر پیشرفت بگیرد و به طور قطع مانند مواجهه کشور با تحریم‌های پیشین، با همکاری بخش دولتی و خصوصی در کنار یکدیگر، خواهیم توانست تا راهکارهای جدیدی را برای مقابله با این سیاست‌های ظالمانه اتخاذ کرده و این صنعت را در مسیر توسعه و پیشرفت نگه داریم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6156
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه