• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت سیم و کابل رادمهر شایان عنوان کرد:

تحریک تولید با تامین سرمایه در گردش

  • کد خبر : 8456
  • 04 مهر 1401 - 14:50
تحریک تولید با تامین سرمایه در گردش
مدیرعامل شرکت سیم و کابل رادمهر شایان گفت: عدم تطابق قیمت مس با بازارهای جهانی و مافیای این صنعت که فروش این فلز ارزشمند را به سمت انحصار سوق می‌دهد، باعث شده است تولیدکنندگان داخلی که سرمایه در گردش کافی در اختیار ندارند، با مشکلات فراوانی در تامین ماده اولیه و هزینه‌های تولیدی روبه‌رو شوند.
مدیرعامل شرکت سیم و کابل رادمهر شایان گفت: عدم تطابق قیمت مس با بازارهای جهانی و مافیای این صنعت که فروش این فلز ارزشمند را به سمت انحصار سوق می‌دهد، باعث شده است تولیدکنندگان داخلی که سرمایه در گردش کافی در اختیار ندارند، با مشکلات فراوانی در تامین ماده اولیه و هزینه‌های تولیدی روبه‌رو شوند.

علی اکبری‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی « فلزات آنلاین» بیان کرد: این شرکت در سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را با ظرفیت بیش از چهار هزار تن تولید سیم و کابل آغاز کرد و در حال حاضر، سیم خودرویی مورد نیاز شرکت‌های خودروسازی را تامین می‌کند.

وی افزود: ماده اولیه مورد نیاز این شرکت، مس و گرانول PVC است که آن‌ها را از بازار آزاد و واحدهای صنعتی که با قیمت مناسب‌تری نسبت به بورس ارائه می‌کنند، خریداری می‌کنیم. با وجود ارائه مفتول مسی در بورس کالای ایران و با توجه به قیمت بالای ماده اولیه در این تالار صنعتی و همچنین شرایط فروش نقدی و مشکلاتی که در این زمینه شکل گرفته است، تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که مواد اولیه را از طریق بازار آزاد که نه تنها مشکلات بورس را ندارد بلکه امکان خرید با ارائه چک‌های مدت‌دار نیز فراهم است، تامین کنند.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل رادمهر شایان در خصوص مشکلات موجود در صنعت سیم و کابل، عنوان کرد: تامین مواد اولیه در حال حاضر بسیار هزینه‌بر شده است و با توجه به نوسانات قیمت مس، فروشندگان نیز ترجیح می‌دهند محصولات خود را به صورت نقدی به فروش برسانند. کمبود سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی سیم و کابل باعث شده است که در تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید خود با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند.

عدم تطبیق استاندارد تولید سیم و کابل در استان‌های مختلف

اکبری‌راد ضمن اشاره به مشکلات تولیدکنندگان سیم و کابل، مطرح کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی و رشد ۵۷ درصدی دستمزد نیروی انسانی در سال جاری، مشکلاتی را برای بخش تولید به وجود آورده است اما بزرگ‌ترین چالش تولیدکنندگان این حوزه، کمبود سرمایه در گردش است. همچنین بورس کالای ایران نه تنها امکان خرید مناسب مس را برای فروشندگان فراهم نکرده است بلکه از حدود ۱۵ سال قبل که عرضه این ماده اولیه به بورس کالای ایران راه پیدا کرد، در بازار آزاد با نوسانات شدید قیمتی مواجه شد و در حال حاضر قیمت واقعی آن در یک بازه زمانی مشخص نیست. در شرایطی که در بازار جهانی با کاهش قیمت مس روبه‌رو هستیم، در این تالار صنعتی با ایجاد رقابت و کاهش عرضه مس از پنج هزار تن به چهار هزار تن، قیمت آن افزایش پیدا کرده است و در واقع تابع بازار جهانی نیست. متاسفانه حاشیه سود تولید سیم و کابل در سال‌های اخیر با افت فراوانی همراه شده است و بسیاری از تولیدکنندگان ناچار به تعطیلی یا تغییر کاربری واحدهای تولیدی خود شده‌اند.

وی ادامه داد: تولید سیم و کابل غیر استاندارد طی سالیان اخیر، از عمده مشکلات این صنعت به شمار می‌آید و تولید سیم و کابل‌های تقلبی در واحدهای زیرپله‌ای و غیر مجاز، باعث بی‌اعتباری شرکت‌های داخلی واقعی که تمام تلاش خود را در راستای تولید محصولات باکیفیت و استاندارد به کار گرفته‌اند در نزد مصرف‌کنندگان نهایی می‌شود. عدم نظارت بر تولید سیم و کابل، تفاوت کیفیت و استاندارد محصول تولیدشده در استان‌های مختلف (به طور مثال سخت‌گیری استان مرکزی در تایید کیفیت نهایی محصول به نسبت استان البرز که به نظر توجه چندانی به کیفیت محصول ندارد)، باعث ایجاد تضاد در تایید کیفیت سیم و کابل تولیدشده در داخل شده است. متاسفانه در حال حاضر مشکلات تولید در کشور فراوان است و تولیدکنندگان امید چندانی به آینده صنعت سیم و کابل ندارند؛ چراکه علاوه بر مشکل تهیه مواد اولیه و تضاد استاندارد در استان‌های مختلف و همچنین کمبود سرمایه در گردش، سازمان امور مالیاتی کشور نیز سدی بزرگ در برابر پیشرفت تولیدکنندگان است که بدون توجه به کاهش یا افزایش قیمت‌ها و میزان تولید، هر ساله مالیات دریافتی از شرکت‌ها را افزایش می‌دهند.

ناتوانی خودروسازان از پرداخت هزینه تولید

مدیرعامل شرکت سیم و کابل رادمهر شایان تصریح کرد: با توجه به اینکه این شرکت تولیدکننده سیم خودرویی است، نوسانات بازار خودرو نیز بر این صنعت تاثیرگذار خواهد بود. در بعضی از موارد، تولیدکنندگان خودرو از پرداخت هزینه سیم و کابل خریداری شده عاجز هستند و به جای پرداخت پول نقد، تعدادی خودرو در اختیار شرکت‌های تولیدکننده قرار می‌دهند اما به دلیل اینکه حاشیه سود تولید سیم و کابل خودرویی کمتر از سایر واحدهای تولیدی است، تولیدکننده ناچار است شرایط خودروسازان را بپذیرد.

اکبری‌راد در خصوص مشتریان این شرکت، اذعان کرد: در شرایط فعلی، مشتریان شرکت سیم و کابل رادمهر شایان علاوه بر تولیدکنندگان خودرو، واحدهای صنعتی نیازمند به کابل دوشاخه هستند. با این وجود حجم تولید سیم و کابل کاهش بسیاری داشته و میزان سیم و کابل تولید شده در شرکت، تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از ظرفیت اسمی تولید است.

وی در ارتباط با چشم‌انداز صنعت سیم و کابل، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بازار تولید سیم و کابل در آینده نزدیک، در دست عده‌ای خاص و سرمایه‌داران بزرگ حوزه تولید قرار خواهد گرفت و تعیین قیمت نهایی توسط آن‌ها صورت خواهد پذیرفت. به همین دلیل بیشتر سود حاصل از تولید و حتی فروش سیم و کابل نصیب این افراد خواهد شد و مابقی شرکت‌ها توان چندانی برای رقابت در این بازار پیدا نخواهند کرد و سود حاصل از تولید آن‌ها تنها به میزان هزینه‌های صرف شده خواهد بود. انحصار بازار تولید سیم و کابل در دست چند شرکت و کوچ شرکت‌های تولیدی از بازار رقابت، مانع بزرگی برای پیشرفت این صنعت در آینده است. متاسفانه تعیین قیمت مس در بازار داخلی، در دست گروهی خاص است که بدون توجه به قیمت جهانی، نرخ تعیین می‌کنند؛ در حالی که حتی با کاهش قیمت جهانی این فلز، شاهد افزایش قیمت مس در داخل هستیم و فروشندگان نیز حاضر به کاهش قیمت‌های نهایی برای مصرف‌کنندگان نیستند. این در حالی است که شرکت‌های تولیدکننده نیز یا باید مس را با وجود افزایش قیمت نسبت به بازار جهانی تهیه کنند و یا تولید خود را تا زمان کاهش قیمت همسو با قیمت جهانی متوقف کنند که در این صورت برای تامین هزینه‌های شرکت و پرداخت دستمزد کارکنان با مشکل مواجه خواهند شد.

دولت از صنعت سیم و کابل حمایت نمی‌کند

این تولیدکننده سیم و کابل خودرویی در ادامه به عدم حمایت دولت از تولید اشاره کرد و گفت: دولت هیچ حمایتی از واحدهای تولیدی سیم و کابل نمی‌کند و ما تاکنون تسهیلاتی برای ادامه فعالیت خود دریافت نکرده‌ایم. ضمن اینکه در پرداخت بیمه و مالیات ۹ درصد ارزش افزوده، دولت سخت‌گیری‌های فراوانی را به کار می‌گیرد و متاسفانه حمایت از تولید تنها در حد شعار باقی مانده است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های تولیدی تنها به خاطر حفظ اشتغال و نیروی کار خود مشغول به فعالیت هستند و این واحدها هیچ سودآوری برای صاحبان خود ندارند. ضمن اینکه نیروی انسانی متخصص و آشنا با صنعت سیم و کابل در سازمان‌های مرتبط به کار گرفته نشده است و بسیاری از کارشناسان این واحدها، هیچ آشنایی با این صنعت ندارند و از اطلاعات و دانش کافی برخوردار نیستند. حقیقت امر این است که اگر افراد قصد ورود به حوزه تولید را دارند، باید یک سری روابط خاص داشته باشند تا بتوانند ضمن آگاهی از نوسان قیمت مس در بازار داخلی، شرایط را برای ادامه فعالیت خود فراهم کنند. در غیر این صورت، تولید با زیان مواجه خواهد شد و مشخص نیست که چه آینده‌ای در انتظار این افراد است. بسیاری از تولیدکنندگان از شرایط تولید راضی نیستند و به جرئت می‌توان گفت یک درصد رضایت نیز وجود ندارد.

اکبری‌راد در خصوص فرایند تولید سیم و کابل خودرویی، خاطرنشان کرد: عمده ماشین‌آلات تولید سیم و کابل خودرویی در کشور، ساخت داخل هستند و کشش راد، فرایند تولید این محصولات است. تنها تفاوت تولید سیم و کابل خودرویی با سیم و کابل برق، استاندارد آن‌ها است و تفاوت چندانی در ساختار تولید وجود ندارد. قطعات مورد نیاز نیز در داخل کشور موجود است و خوشبختانه چالش خاصی در تامین آن‌ها نداریم. اگرچه از انواع دستگاه‌های کشش راد ساخت کشور ایتالیا در کشور استفاده می‌شود اما خوشبختانه دستگاه‌های خوب و با کیفیتی در داخل کشور طی سالیان اخیر تولید شده است و شاهد رشد و پیشرفت روزافزون در این زمینه هستیم.

وی در پایان یادآور شد: اگرچه شرایط تولید در کشور به هیچ وجه رضایت‌بخش نیست اما با توجه به پیشرفتی که در تکنولوژی تولید سیم و کابل در داخل کشور شکل گرفته است، امیدوار هستیم ضمن حمایت تولید اتفاقات سازنده‌ای در این صنعت در آینده نزدیک رخ دهد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8456

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد