• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
عضو هیئت مدیره شرکت فولاد و چدن بهمن آسیا مطرح کرد:

تحمیل تعطیلی به فولادسازان

  • کد خبر : 7853
  • 31 خرداد 1401 - 11:27
تحمیل تعطیلی به فولادسازان
عضو هیئت مدیره شرکت فولاد و چدن بهمن آسیا گفت: با توجه به مشکلات روزافزون صنعت فولاد، متاسفانه فولادسازان با 30 درصد ظرفیت خود اقدام به تولید محصولات می‌کنند و از 15 خرداد ماه تا 15 شهریور ماه به اجبار با محدودیت‌های جدی برق مواجه هستند.
عضو هیئت مدیره شرکت فولاد و چدن بهمن آسیا گفت: با توجه به مشکلات روزافزون صنعت فولاد، متاسفانه فولادسازان با ۳۰ درصد ظرفیت خود اقدام به تولید محصولات می‌کنند و از ۱۵ خرداد ماه تا ۱۵ شهریور ماه به اجبار با محدودیت‌های جدی برق مواجه هستند.

علی معماریان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: وضعیت فعلی بازار فولاد به شدت بغرنج است. با توجه به اعمال محدودیت‌ها و قطع برق واحدهای تولیدی نباید انتظار مثبتی از این صنعت داشته باشیم. به طوری که از ۱۵ خرداد ماه تا ۱۵ شهریور ماه با محدودیت‌های جدی برق مواجه هستیم. با اعمال این محدودیت‌ها، می‌توان توقف کامل واحد فولادسازی در مرداد ماه و کاهش ۵۰ درصدی تولید فولادسازی در ماه‌های خرداد، تیر و شهریور سال جاری را انتظار داشت.

وی به بخشی از مشکلات تولیدکنندگان فولاد در رابطه با نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و اینکه لازمه پیشبرد اهداف هر مجموعه‌ای، وجود نیروهای متخصص است، قادر به تعدیل نیروهای متخصص نیستیم. در این رابطه هزینه گزافی صرف پرداخت حقوق کارگران می‌شود و موظف هستیم حقوق کارگران و کارمندان را به موقع پرداخت کنیم. همین عوامل باعث به چالش کشیدن فعالیت برخی از کارخانه‌های فولادی می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت فولاد و چدن بهمن آسیا توضیحاتی درباره فعالیت شرکت ارائه داد و افزود: در حال حاضر بیلت فولادی در ابعاد ۱۵۰ در ۱۵۰ میلی‌متر در آلیاژی ۳SP و ۵SP تولید می‌کنیم که با وجود مشکلات متعدد سالیانه ۳۰ هزار تن شمش فولادی به کشور عراق صادرات انجام می‌دهیم

معماریان توضیحاتی درباره طرح بازیافت فولاد و چدن ارائه داد و گفت: متاسفانه به دلیل اعمال محدودیت مصرف برق، نتوانستیم طرح توسعه بازیافت فولاد و چدن را ادامه دهیم.

نبود مدیریت کارآمد در وزارت صمت

عضو هیئت مدیره شرکت فولاد و چدن بهمن آسیا با ابزار تاسف از سیاست‌گذاری‌های غلط دولت که منجر به کاهش فعالیت برخی فولادسازان شده است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته میزان قابل توجهی بیلت فولادی تولید می‌کردیم اما از ابتدای سال جاری، بیش از ۱۰ درصد ظرفیت اسمی مجموعه را تولید نکردیم و تاکنون نتوانستیم به ظرفیت اسمی تولید نرسیم.

وی به تشریح اساسی‌ترین مشکلات تولیدکنندگان پرداخت و گفت: در حال حاضر نبود مدیریت لایق و کارآمد در وزارت صمت و زیرساخت مناسب برای تامین برق و گاز کارخانه‌های فولادی، چالش‌های اساسی صنعت فولاد است که در شرایط کنونی این بخش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وضعیت نامطلوب بازار فولاد

عضو هیئت مدیره شرکت فولاد و چدن بهمن آسیا با بیان اینکه محصولات فولادی را در بورس عرضه می‌کنیم، اظهار کرد: با توجه به الزام وزارت صمت، تمامی تولیدکنندگان محصولات فولادی خود را در بورس عرضه می‌کنند؛ اما متاسفانه پایه‌ قیمت‌گذاری‌‌ مواد اولیه با یکدیگر همخوانی ندارد. متاسفانه هیچ کنترلی هم روی قیمت آهن اسفنجی وجود اعمال نمی‌شود. به جای اینکه قیمت آهن اسفنجی کنترل شود تا هزینه‌های تولید بالا نرود، قیمت شمش کنترل می‌شود و این امر به واحدهای ذوب القایی، زیان تحمیل کرده است.

وی عنوان کرد: کارخانه‌های القایی‌ از ترکیب آهن اسفنجی و قراضه آهن و به ‌عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند که بخشی از آهن اسفنجی مورد نیاز واحد تولیدی را از بورس کالا و سایر ماده اولیه فرایند تولید شمش فولادی را از بازار آزاد تامین می‌کنیم.

معماریان تصریح کرد: آهن اسفنجی در انحصار چند شرکت است. لازم به یادآوری است که  ۱۰ سال گذشته قیمت آهن اسفنجی، ۵۰ درصد قیمت کدال شمش فولاد خوزستان تعیین شده بود و نسبت مواد اولیه کاملا کارشناسی شده قیمت‌گذاری می‌شدند. هزاران کارشناس بر این موضوع صحه می‌گذاشتند.. به عنوان مثال اگر قیمت شمش فولادی را ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله می‌کردند، قیمت آهن اسفنجی، پنج هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما متاسفانه دولت محترم طی ابلاغیه‌ای این تعرفه را تغییر داده و قیمت آهن اسفنجی را ۶۵ درصد قیمت کدال شمش فولاد خوزستان، تعیین کرده است. مشخص نیست که این قیمت‌گذاری بر اساس چه ساز و کاری صورت گرفته است.

عضو هیئت مدیره شرکت فولاد و چدن بهمن آسیا با انتقاد نسبت به قیمت‌گذاری دستوری مواد اولیه، عنوان کرد: با وجود قیمت‌گذاری دستوری، تولید فولاد مقرون به صرفه نخواهد بود و تولیدکنندگان به اجبار محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند. چرا باید به بهانه‌های مختلف، هزینه‌های بالاتری به تولیدکنندگان شمش القایی تحمیل کنند؟ در حال حاضر با توجه به مابه‌التفاوت قیمت مواد اولیه و محصولات ، فولادسازان در زیان هستند و مشخص نیست که این واحدهای تولیدی با روند فعلی تا چه زمانی می‌توانند به فعالیت ادامه دهند.. با تداوم روند کنونی، مقدمات تعطیلی کارخانه‌های فولادی فراهم می‌شود.وی با تاکید بر سریال ناپایداری صنعت فولاد، مطرح کرد: متاسفانه دستورالعمل‌های غیرکارشناسی وزارت صمت، باعث زمین‌گیر شدن فولادسازان شده است، در صورتی که باید تمامی تصمیمات بر اساس نظرات افراد متخصص و کارشناس و خبره گرفته شود که متاسفانه تاکنون سازوکار مثبتی در این زمینه ایجاد نشده است. با وجود اینکه وزارت صمت، شعار خود را حمایت از تولید و سرمایه‌گذاران معرفی کرده است، اما در عمل این‌گونه نیست.

معماریان ادامه داد: در حال حاضر، فولادسازان با ۳۰ درصد ظرفیت خود اقدام به تولید محصولات می‌کنند؛ همین عامل باعث شده است که قیمت‌ها نزولی و مانع سودآوری تولیدکننده و مصرف‌کننده شود.

لزوم تغییر نگرش دولت به صنعت فولاد

معماریان در پایان عنوان کرد: سیاست‌گذاری‌های غلط دولت، ضربات سنگینی بر پیکره صنعت فولاد وارد کرده و مشکلات متعددی در حوزه‌های تجدید سرمایه‌گذاری‌ها، تامین مواد اولیه، استفاده از زیرساخت‌ها و تامین نقدینگی گریبانگیر این صنعت شده است که اگر اقدام سریع و فوری دولت جدید در این خصوص صورت نپذیرد، شاهد افت تولید در صنعت فولاد خواهیم بود. بنابراین در انتظار تغییر رویکرد و ایجاد سازوکار قوی برای بهبود وضعیت نابه‌سامان فعلی از دولت هستیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7853
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است