• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان مطرح کرد:

تحولی گسترده در فولاد شادگان

  • کد خبر : 13982
  • 14 اسفند 1401 - 9:45
تحولی گسترده در فولاد شادگان
مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان گفت: این شرکت با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و اقداماتی که در زمینه بومی‌سازی انجام داده است، در حال انتقال به مرحله‌ جدیدی در مسیر رشد خود است.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان گفت: این شرکت با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و اقداماتی که در زمینه بومی‌سازی انجام داده است، در حال انتقال به مرحله‌ جدیدی در مسیر رشد خود است؛ اشتغال‌زایی بیشتر برای افراد و توسعه زیر‌ساخت‌های بومی، ثمره این اقدامات خواهد بود. همچنین بر اساس چشم‌انداز ۱۴۱۰ مجموعه فولاد خوزستان، وظیفه محقق کردن ۱۵ درصد تولید فولاد خوزستان بر عهده شرکت صنعت فولاد شادگان قرار دارد.

حسین‌تقی کهزاد در در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در رابطه با عملکرد شرکت صنعت فولاد شادگان در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، بیان کرد: خوشبختانه تاکنون میزان تولید محقق شده در مجموعه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسیار بالاتر بوده است. حتی با وجود برخی مشکلات همچون محدودیت‌های تامین انرژی و یک سانحه تجهیزاتی که در ابتدای سال رخ داد و سبب شد به ناچار به مدت ۱۲ روز توقف تولید داشته باشیم، توانستیم با همت و تلاش تمام کارکنان طبق برنامه‌ریز‌های انجام ‌شده، میزان تولید محصولات را به حد مطلوبی برسانیم و با ادامه این روند تا انتهای سال جاری، امیدواریم بتوانیم از میزان تولید محصول در سال گذشته عبور کرده و رکوردشکنی کنیم.

وی در خصوص رویکرد شرکت صنعت فولاد شادگان در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان جهت بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز، ابراز کرد: در ابتدا باید به شرکت فولاد خوزستان اشاره کرد که در زمینه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات جزو شرکت‌های پیشرو است؛ همچنین بسیاری از قطعات و تجهیزات مهم و استراتژیک مورد استفاده در صنعت فولاد برای اولین توسط شرکت فولاد خوزستان بومی‌سازی شده‌اند. شرکت صنعت فولاد شادگان هم به عنوان یکی از شرکت‌های زیر‌مجموعه شرکت فولاد خوزستان، این اقدامات را سر لوحه کار خود قرار داده است و نگاه مثبتی در کل مجموعه در رابطه با مقوله بومی‌سازی شکل گرفته است. در همین رابطه شرکت صنعت فولاد شادگان دو اقدام مهم در زمینه بومی‌سازی انجام داده‌ است. نخست برگزاری مناقصه‌ای برای ساخت و تامین قطعات، مشروط بر ایجاد کارگاه در شهرک صنعتی شادگان، که با استقبال زیادی مواجه شد و یکی از شرکت‌های تابعه فولاد خوزستان که ماموریت بومی‌سازی قطعات این مجموعه را بر عهده دارد، برنده این مناقصه شد؛ اقدامات لازم جهت احداث کارگاه در شهرک صنعتی شادگان در حال انجام است و امیدواریم این کارگاه هرچه زودتر احداث شده و شروع به تولید قطعات بومی‌سازی شده در منطقه شادگان کند.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در همین راستا ادامه داد: از اقدام دیگری که شرکت صنعت فولاد شادگان در جهت بومی‌سازی انجام داده است، می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین چهار شرکت تولیدکننده آهن اسفنجی با طرح پرد برای بومی‌سازی کمپرسورهای سانتریفیوژ واحدهای احیای ۸۰۰ هزار تن در سال و همچنین تامین قطعات یدکی در همایش ارزیابی عملکرد مجتمع‌های هفتگانه فولادی استانی، به میزبانی شرکت صنعت فولاد شادگان، اشاره کرد. بومی‌سازی این تجهیزات قرار است با همکاری این چهار شرکت و حمایت شرکت ملی فولاد ایران انجام شود. این اقدامت مهر تاییدی بر این است که همواره در شرکت فولاد خوزستان و شرکت صنعت فولاد شادگان نگاه مثبتی نسبت به بومی‌سازی و حمایت از شرکت‌های داخلی در جریان بوده و اقدامات این شرکت‌ها با محوریت بومی‌سازی در حال انجام است.

گام‌های توسعه محور فولاد شادگان

کهزاد با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای شرکت صنعت فولاد شادگان و جایگاه آن در چشم‌انداز ۱۴۱۰ شرکت فولاد خوزستان، اظهار کرد: شرکت فولاد خوزستان در افق ۱۴۱۰ تولید ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد را هدف‌گذاری کرده است که در این طرح توسعه‌ای، تولید دو میلیون تن محصول یعنی معادل ۱۵ درصد تولید شرکت فولاد خوزستان به شرکت فولاد شادگان وارگذار شده است. به همین منظور علاوه‌بر طرح اولیه فولاد شادگان که شامل تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۸۰۰ هزار تن بیلت فولادی است، طرح تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی اسلب عریض در دستور کار این شرکت قرار دارد؛ تاکنون بخشی از تجهیزات مورد نیاز این طرح توسط شرکت دانیلی چین در حال ساخت بوده و تمام امور مهندسی و مزایده‌های مربوطه در داخل کشور انجام شده است و به زودی فاز اجرایی آن شروع می‌شود. همچنین یک طرح توسعه برای افزایش میزان ظرفیت واحد احیا از ۸۰۰ هزار تن به یک میلیون تن و ایجاد یک واحد احیای دیگر با ظرفیت یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن در برنامه‌ریز‌های شرکت قرار دارد. احداث یک نیروگاه برق ۳۶۰ مگاواتی که اسناد مناقصه آن آماده شده و به‌زودی منتشر می‌شود، احداث کارخانه آهک‌سازی با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال و در آخر توسعه واحد‌های بریکت‌سازی از اهم طرح‌های توسعه‌ای شرکت صنعت فولاد شادگان هستند.

وی در رابطه با اقداماتی که شرکت صنعت فولاد شادگان در حوزه‌ مسئولیت‌های اجتماعی در سال جاری و در سال گذشته انجام داده است، تصریح کرد: در وهله نخست بزرگ‌ترین مسئولیت اجتماعی هر شرکت تولیدی، اشتغال‌زایی است و شرکت صنعت فولاد شادگان هم توانسته به خوبی در این زمینه عمل کند؛ چه در طرح اولیه شرکت و چه در طرح‌های توسعه‌ای. شرکت صنعت فولاد شادگان با رویکرد رفع تنگنا‌ها در شهرستان، حمایت‌های اجتماعی خود را در هسته مرکزی اهداف مسئولیت‌های اجتماعی خود قرار داده است. به همین دلیل در سال جاری عملیات احداث یک درمانگاه تخصصی در منطقه شادگان آغاز شده است؛ مردم منطقه شادگان به سبب نبود چنین مرکز درمانی به ناچار باید به مرکز استان یا سایر شهرستان‌های همجوار مراجعه می‌کردند اما با راه‌اندازی این درمانگاه، بخش عمده‌ای از نیاز‌های پزشکی منطقه شادگان رفع می‌شود.

اشتغال پایدار وابسته به صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در پایان با اشاره به چالش‌های‌‌‌ اصلی صنایع فولادی و اثرات این چالش‌ها بر عملکر تولیدی واحد‌های فولاد‌سازی، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محدودیت‌های تامین انرژی هر سال شدید‌تر می‌شود، عملکرد شرکت‌های فولادی به دلیل این محدودیت‌ها دچار آسیب می‌شود؛ به طوری که شرکت فولاد خوزستان در سال گذشته در حدود ۲۰ درصد از میزان تولید خود را به دلیل محدودیت‌ در تامین انرژی از دست داد. در خصوص محدودیت‌های برق، شرکت‌های فولادی خود به سمت احداث نیروگاه حرکت کرده‌اند اما در رابطه با محدودیت‌ گاز، شرکت‌های فولادی نمی‌تواند به این حوزه ورود کنند. در این میان نقش دولت برای رفع این مشکل مطرح می‌شود؛ اگر چاره‌ای در این رابطه اندیشیده نشود، شاهد ضربه‌های سنگینی بر بدنه صنعت فولاد کشور خواهیم بود؛ کما اینکه در حال حاضر صنعت فولاد از این موضوع آسیب‌های بسیاری دیده است و چشم‌انداز روشنی نیز در رابطه با تامین گاز واحد‌های صنعتی پیش‌بینی نمی‌شود. صنعت فولاد در کشور یکی از صنایع اشتغال‌زا به شمار می‌رود و اگر این روند ادامه پیدا کند تاثیر مستقیمی بر اشتغال کشور خواهد گذاشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13982

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.