مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از تخلیه ۴۵ هزار واگن از محصولات کنسانتره و گندله طی ۱۰ ماهه امسال در این منطقه عظیم اقتصادی خبر داد و گفت: خامفروشی مواد معدنی تقریبا به صفر رسیده و بیشتر عملیات تخلیه و بارگیری مربوط به کارخانجات داخلی است.
به گزارش «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، حسن خلج طهرانی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از قطبهای تاثیرگذار سرمایهگذاری در کشور تبدیل شده است، اظهار داشت: اهمیت منطقه ویژه اقتصادی خلیجفارس در بازتعریف تسهیلات کلان سرمایهگذاری بهخصوص در بخش زمین، انرژی و تعرفههای گمرکی است که با توسعه آن، ظرفیت سرمایهگذاری در داخل کشور بیشازپیش افزایش مییابد.
وی با اشاره به اینکه بهرهبرداری در منطقه ویژه خلیج فارس بهمثابه تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی تعریف میشود، افزود: تسهیل شرایط تحقق آن، در راستای بهره شرکتهای تابعه و مستقر در مجموعه، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
رکورد تاریخی
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تصریح کرد: طی ۱۰ماهه سال جاری، عملیات تخلیه ۴۵ هزار واگن از محصولات کنسانتره و گندله برای شرکتهای فولادسازی شامل فولاد هرمزگان، فولاد کاوه، صبا فولاد و ماکوش نیز صادرات صورت گرفت.
وی اضافه کرد: از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ تاکنون، با ایجاد تعرفه بر صادرات مواد معدنی از طرف دولت به منظور جلوگیری از خامفروشی مواد معدنی، صادرات در منطقه ویژه خلیجفارس تقریبا به صفر رسید و بیشتر عملیات تخلیه و بارگیری مربوط به کارخانجات داخلی منطقه بوده است.
خلج طهرانی بیان کرد: این مسئله با توجه به حجم تخلیه و بارگیری طی سالهای گذشته، فرصت مناسبی برای تکمیل و بهروزرسانی عملیات اورهال ماشینآلات و دستگاههای مورداستفاده در منطقه ویژه است .
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس عنوان کرد: بااینحال، منطقه ویژه خلیج فارس همچون گذشته و با سیاست راهبردی و توسعه محوری که در پیش گرفته است، سعی دارد تا با تسریع در عملیات اورهال اساسی ماشینآلات مورداستفاده و سایر اقدامات لازم، زمینه تخلیه و بارگیری مواد معدنی را از اسکله و سایر زیرساختهای منطقه ویژه خلیجفارس با سرعت و کیفیت بهتر فراهم آورد.
وی تشریح کرد: ازجمله اقدامات انجام شده میتوان به ساخت و نوسازی و تعویض باکس مربوط به جکهای دامپر واگن برگردان شمالی و جنوبی و نیز تعمیر اساسی کف دامپر جنوبی اشاره کرد که به دلیل فرسودگی و شکستگیهای مداوم، سالیانه جمعا بین ۳۰الی ۴۰ روز توقف تخلیه در پی داشت.
بومیسازی با هدف ارتقای ایمنی
خلج طهرانی بومیسازی و ساخت صفحه پرشرپلیت مربوط به اسپلایس گرم (پخت) نوار نقاله، را از دیگر اقدامات مهم قلمداد کرد و ادامه داد: این قطعات با بالاترین سطح کیفیت طراحی و صرف کمترین هزینه تولید، پس از آزمایشهای لازم انجام شد و جایگزینی بهتر و ایمنتر برای پرشربگ ساخت آلمان به حساب میآید.
وی ابراز کرد: هوپرهای بتنی واگن برگردان شمالی که به دلیل حجم زیاد تخلیه مواد معدنی باعث خوردگی شدید و ایجاد حفره در دیوارهای بتنی هوپرها شده بود، طی همین پروسه، نوسازی و اصلاح شد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس توضیح داد: تا پیش از اصلاح آن، وجود چنین مشکلی باعث میشد مواد معدنی تخلیه شده در داخل حفرهها جمع و با سایر مواد معدنی ترکیب شوند که این مسئله نارضایتی مشتریان و صاحبان کالا، به خصوص کارخانجات داخلی را به همراه داشت.
خلج طهرانی در پایان خاطرنشان کرد: از طرف دیگر تعمیرات آن نیاز به صرف زمانی طولانی داشت که با توجه به حجم بالای عملیات تخلیه، این امکان وجود نداشت ولی با شرایط پیش آمده، زمان کافی در اختیار ما قرار گرفت تا بتوانیم بهدرستی این هوپرها را نیز به روش جدیدتر و بهتر نوسازی کنیم.