• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران

تدبیر سندیکا برای کاهش قیمت ورق گرم جواب داد/ کاهش قیمت پروفیل به نفع مصرف‌کننده نهایی است

  • کد خبر : 1404
  • 14 اسفند 1398 - 11:10
تدبیر سندیکا برای کاهش قیمت ورق گرم جواب داد/ کاهش قیمت پروفیل به نفع مصرف‌کننده نهایی است
عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران گفت: با توجه به تلاطم ایجاد شده در بازار، اعضای سندیکا تصمیم به کاهش قیمت پروفیل خود برای تحویل در ماه‌های آتی گرفتند تا ضمن چشم‌پوشی از سود خود، به کاهش قیمت ورق گرم در بازار کمک کنند که این مهم محقق شد و شاهد کاهش قیمت ورق گرم به دنبال کاهش قیمت پروفیل هستیم.

عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران گفت: با توجه به تلاطم ایجاد شده در بازار، اعضای سندیکا تصمیم به کاهش قیمت پروفیل خود برای تحویل در ماه‌های آتی گرفتند تا ضمن چشم‌پوشی از سود خود، به کاهش قیمت ورق گرم در بازار کمک کنند که این مهم محقق شد و شاهد کاهش قیمت ورق گرم به دنبال کاهش قیمت پروفیل هستیم.

بیژن ملول در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: بازار فولاد در دنیا همواره طی مقاطع زمانی با نوسان همراه است اما در ایران این نوسانات بعضا منفی و بسیار شدیدتر اتفاق می‌افتند؛ به طوری که قیمت‌های ایجاد شده در بازار واقعی نیستند و معمولا بازار کاذب به وجود می‌آید.

وی افزود: در صورتی که یک کانال مناسب برای عرضه ماده اولیه تولید لوله و پروفیل یعنی ورق گرم از سوی تولیدکنندگان ورق گرم مانند فولاد مبارکه، فولاد گیلان، نورد و لوله اهواز و فولاد اکسین خوزستان ایجاد شود که سالم و مستقیم باشد، قطعا نوسانات ایجاد شده در بازار کمتر خواهند بود اما هنگامی که این کانال از مسیر اصلی خود منحرف می‌شود و انشعابات ناسالم در آن شکل می‌گیرد، به طور حتم نوسانات مشاهده شده در ماه‌های اخیر به وجود خواهند آمد و صنعت کشور گرفتار این معضل خواهد شد.

عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران تصریح کرد: در حال حاضر در کشور نقدینگی بسیار زیادی وجود دارد که اغلب آن‌ها سرگردان است و این نقدینگی به هر بخش از اقتصاد کشور نفوذ کند، آن بخش دچار فساد می‌شود. به طور مثال، هر از چندگاهی هجوم نقدینگی به بازار مسکن، ارز، خودرو و طلا روانه می‌شود.

ملول اذعان کرد: از آنجا که صاحبان سرمایه در چند ماه اخیر احساس کردند قیمت آهن‌آلات و محصولات فلزی در ایران پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است، نقدینگی خود را به سمت محصولات فلزی و آهنی روانه کردند که باعث ایجاد بازار کاذب و تقاضای بیش از حد در صنعت فولاد کشور شد. در نهایت این فرآیند به افزایش قیمت فولاد در بازار داخلی انجامید. این افزایش قیمت در بازار داخلی به اندازه‌ای کاذب بود که با محاسبه دلاری قیمت ورق گرم فولادی، مشخص می‌شد که قیمت این محصول از قیمت جهانی بالاتر است. در حال حاضر، قیمت ورق گرم در دنیا حدود ۴۷۰ دلار به ازای هر تن است اما در آن زمان در ایران حتی به بیش از ۷۰۰ دلار به ازای هر تن نیز رسید. در حالی که در ایران همه مولفه‌های تولید فولاد مانند سوخت، نیروی کار، مواد اولیه و… بسیار ارزان‌تر از دنیا است و نباید قیمت فولاد در ایران گران‌تر از دیگر نقاط دنیا باشد.

مدیرعامل شرکت کیان پرشیا خاطرنشان کرد: همه تولیدکنندگان اعم از ورق گرم مانند فولاد مبارکه به دنبال منافع اقتصادی خود هستند. در رابطه با افزایش قیمت ورق گرم به نظر می‌رسد، تقاضای کاذب بیشترین مشکل را ایجاد کرده بود. همواره در بازار کشور پروفیل به عنوان محصول اصلی ورق گرم به فراوانی یافت می‌شود و تولیدکنندگان این حوزه برای فروش محصول خود با یکدیگر رقابت می‌کنند. این یعنی بازار اشباع از محصول فولادی بوده و در کنار آن رشد اقتصادی غیر عادی یا حتی تقاضای بزرگی رخ نداده است که منجر به افزایش تقاضا شود. طبیعی است  که به دنبال افزایش تقاضا در بازار، تولیدکنندگان ورق گرم نیز به دنبال مهندسی کردن بازار و کسب منفعت اقتصادی بیشتر هستند. البته امیدوار هستیم که این افزایش تقاضا و فروش از سوی تولیدکنندگان فولاد منجر به افزایش تولید و ظرفیت این شرکت‌ها برای عرضه بیشتر محصول در بازار شود.

وی نمونه آشفتگی را در بازار مواد شوینده مثال زد و ابراز کرد: طی چند روز اخیر به دلیل نزدیکی به عید و شیوع ویروس کرونا، تقاضای مواد شوینده در کشور چندین برابر شده، در حالی که ممکن است به استفاده از این میزان شوینده در خانوار نیاز نباشد. اکنون مشاهده می‌شود که قیمت اقلام بهداشتی بیش از سه برابر قبل افزایش یافته است. درست مانند بازار ورق گرم نیز مصرف در این بخش واقعی نیست و به صورت هیجانی ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت کیان پرشیا اظهار کرد: در صورتی که تعادل میان عرضه و تقاضای ورق گرم برقرار باشد و تقاضای کاذب در این بازار ایجاد و وارد سفته‌بازی نشود، قیمت‌ها واقعی خواهند شد و هر واحد صنعتی به اندازه نیاز و سفارش خود ورق گرم را مصرف خواهد کرد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با تمهیداتی که سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران اندیشید، قیمت‌ها نسبت به هفته‌های گذشته به شدت کاهش یافت و امیدوار هستیم با کاهش قیمتی که اعضای سندیکا در مورد محصولات آتی خود برای سال آینده اعمال کردند، باز هم طی هفته بعد شاهد کاهش قیمت ورق گرم به سود مصرف‌کننده نهایی باشیم.

ملول با اشاره به تدابیر سندیکا برای کنترل قیمت پروفیل در بازار، بیان کرد: کاهش قیمت پروفیل در بازار ممکن است در گام اول باعث ایجاد زیان برای اعضای سندیکا شود. ضمن اینکه عرضه ورق در بورس کالا کمتر از تقاضا بود و طبیعتا برخی از اعضا ناچار به تامین آن از بازار آزاد به جای بورس کالا با قیمت‌های نسبتا بالا بودند. با این وجود با کاهش و منطقی کردن قیمت پروفیل تولیدی خود باعث ترکیدن حباب قیمتی ورق گرم در بازار شدیم و دست واسطه‌ها را به نوعی از بازار قطع کردیم. در صورتی که این مسیر ادامه یابد، قیمت‌ها باز هم کاهش خواهند یافت و واقعی می‌شوند.

عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در پایان عنوان کرد: تولیدکننده باید بازرگان باشد تا تولید آن تداوم داشته باشد. مادامی که تولیدکننده به دنبال حاشیه سود مناسب نسبت به ورق خریداری شده است، قطعا این مهم با توافق و تفاهم با تولیدکنندگان اصلی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی حاصل می‌شود. نفع این توافق و تعادل در بازار در نهایت به سود مصرف‌کنندگان نهایی خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1404

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد