• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت اصفهان سهند دور:

تدوین اندیشه، راهگشای توسعه پایدار تولید است

  • کد خبر : 9695
  • 19 دی 1401 - 5:42
تدوین اندیشه، راهگشای توسعه پایدار تولید است
مدیرعامل شرکت اصفهان سهند دور، تولیدکننده گیربکس‌های فولادی گفت: اگرچه با توجه به ذخایر عظیم معدنی و جایگاه برتر ایران در میان 10 فولادساز برتر جهان امکان رونق و توسعه تولید فراهم است اما جهت تحقق این امر، نیازمند یک نقشه راه جامع و مدون در بلندمدت هستیم که تدوین آن باید در دستور کار مسئولان و سازمان‌های ذی‌ربط قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت اصفهان سهند دور، تولیدکننده گیربکس‌های فولادی گفت: اگرچه با توجه به ذخایر عظیم معدنی و جایگاه برتر ایران در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان امکان رونق و توسعه تولید فراهم است اما جهت تحقق این امر، نیازمند یک نقشه راه جامع و مدون در بلندمدت هستیم که تدوین آن باید در دستور کار مسئولان و سازمان‌های ذی‌ربط قرار بگیرد.

مظفر احمدی دستگردی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت اصفهان سهند دور از سال ۱۳۶۲ با مدیریت برادران احمدی با تولید انواع گیربکس‌های حلزونی شروع به فعالیت کرد. همچنین در سال ۱۳۶۸موافقت اصولی را از وزارت کار دریافت کرد و در سال ۱۳۷۸موفق به اخذ گواهینامه ISO9002 شد و از سال ۱۳۷۶ با راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه، به تولید انواع گیربکس‌های خاص جهت کارخانجات مختلف کشور پرداخت. همچنین این شرکت برای نخستین بار در کشور طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲، گیربکس‌هایی به وزن ۵۰ تن جهت شرکت سیمان سلیمانیه عراق تولید و صادر کرد .این مجموعه در سال ۱۳۷۹ با خرید و توسعه شرکت اطلس پمپ سپاهان که تولید انواع قطعات خودرویی را انجام می‌داد و در حال حاضر ۵۰ نوع قطعه خودرو تولید می‌کند، تبدیل به شرکت هلدینگی شده که هم‌اکنون دارای بیش از ۸۰۰ نفر نیروی انسانی و مجموعه‌ای بالغ بر ۴۱ هزار متر مربع است .

وی در همین راستا افزود: انواع گیربکس‌های هلیکال، شیرآلات، حلزونی، مخروطی و خاص در سری‌های مختلف به علاوه موتور گیربکس آسانسور در شرکت اصفهان سهند دور تولید می‌شود. همچنین این هلدینگ شامل کارخانه سهند ذوب است که ریخته‌گری قطعات مکانیکی به ویژه پوسته انواع گیربکس را انجام می‌دهد و مجهز به کوره تنش‌گیری برای بهبود خواص مکانیکی، دستگاه شات پلاست و کوره‌های ذوب برنز و چدن زمینی است. شرکت پارس ذوب اسپادانا، تولیدکننده سرسیلندر خودرو و نیز کارگاه تولید شمش آلومینیوم جهت ریخته‌گری قطعات دایکست و دارای کوره‌های القایی و کارگاهی جهت تولید کاسه نمد نیز یکی دیگر از زیرمجموعه‌های این هلدینگ است.

مدیرعامل شرکت اصفهان سهند دور با اشاره به مشتریان این مجموعه، عنوان کرد: فولادسازان برجسته کشور مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولاد سیرجان ایرانیان و معدنی و صنعتی گل‌گهر به همراه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، سیمان‌، ماشین‌سازی، برق و نیروگاه، سنگ و ساختمان و… از جمله مشتریان تولیدات شرکت به شمار می‌آیند.

تولید بر پایه تحقیق، توسعه و استانداردهای آزمایشگاهی

احمدی دستگردی در ادامه به مزایای محصولات تولیدی در این شرکت اشاره کرد و گفت: کلیه مراحل تولید در داخل خود مجموعه صورت می‌پذیرد. در سال ۱۳۷۶، واحد تحقیق و توسعه R&D رسما در چارت سازمانی سهند دور قرار گرفت و کار خود را به صورت سازمان یافته آغاز کرد. راه‌اندازی این واحد تاکنون تاثیر مستقیمی بر نوآوری، بهره‌وری، ارتقای کیفیت، افزایش سطح استاندارد، سهم بازار و نیز دیگر عوامل افزاینده توان رقابتی مجموعه داشته است. در واقع واحد تحقیق و توسعه در شرکت سهند دور این قدرت را ایجاد کرده است که ما قادر به تولید و مهندسی معکوس انواع گیربکس‌های صنعتی از ۱۲ کیلووات تا ۱۵ مگاوات که تاکنون در کشور ساخته نشده است، باشیم. همچنین واحد کنترل کیفی این مجموعه تمامی قطعات تولیدی را از ابتدا تا مرحله مونتاژ طبق ایستگاه‌های کنترلی مشخص شده، مورد بازرسی قرار می‌دهد و پاسپورت کنترل کیفی و گزارش کار را به همراه قطعه به عنوان final book ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت سهند دور مجهز به آزمایشگاه تست عملکرد گیربکس بر اساس استاندارد API  طبق الزامات آزمایشگاهی اداره استاندارد ۱۷۰۲۵ ISO است. واحد آزمایشگاهی این مجموعه، آنالیز شیمیایی قطعه را با توجه به جنس انتخاب شده بر عهده دارد. بررسی درصد آلیاژها و درصد عناصر تشکیل‌دهنده و رعایت استانداردهای آن، خواص مکانیکی قطعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و صدور فرم آنالیز شیمیایی بعد از آزمایش صورت می‌پذیرد. واحد سختی‌سنجی این آزمایشگاه، مجهز به دستگاه‌های سختی‌سنج استاتیک و دیجیتالی راکول و برینل است که این آزمون‌ها توسط متخصصان صورت می‌پذیرد. لازم به ذکر است که تمامی گیربکس‌های حلزونی شرکت سهند دور دارای گارانتی یک ساله به شرط تعویض و ۱۰ سال خدمات پس از فروش هستند و البته گیربکس‌های خاص سفارشی نیز حداقل از یک سال گارانتی با توجه به شرایط قرارداد و ۱۰ سال خدمات پس از فروش برخوردارند.

مدیرعامل شرکت اصفهان سهند دور در ادامه به تامین مواد اولیه مورد نیاز مجموعه اشاره کرد و گفت: فولادهای آلیاژی، ماده اولیه اصلی برای تولید انواع گیربکس‌هاست که نسبت به تامین آن‌‎ها از شرکت‌هایی مانند فولاد آلیاژی ایران و اصفهان اقدام می‌کنیم. در زمینه تولید پوسته گیربکس نیز از چدن و انواع فولاد استفاده می‌کنیم. این در حالی است که حدود ۱۵ تا ۲۰ سال پیش نسبت به واردات فولادهای آلیاژی مورد نیاز خود اقدام می‌کردیم اما خوشبختانه در حال حاضر بی‌نیاز از واردات شده‌ایم و  مشکلی در این زمینه نداریم.

امیدوارانه به تولید خود ادامه می‌دهیم

احمدی دستگردی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه راهکار پیشنهادی شما برای توسعه و ادامه تولید در این شرایط دشوار اقتصای که بسیاری از واحدهای صنعتی ناچار به تعطیلی شده‌اند چیست، گفت: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از صنایع مختلف کشور نیازمند تولیدات مجموعه ما هستند، علی‌رغم تمامی مشکلات موجود امیدوارانه مسیر تولید را طی می‌کنیم؛ چراکه معتقد هستیم کارخانجات بزرگ صنعتی به گیربکس‌های تولیدی در اصفهان سهند دور نیاز دارند و بر همین اساس وظیفه خود را تولید محصولات باکیفیت و استاندارد و به نوعی ادای دین به صنعت کشور می‌دانیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به معضلات بخش تولید در ۹ ماهه سال جاری، مطرح کرد: نوسان قیمت مواد اولیه، مهم‌ترین چالشی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم. متاسفانه قیمت مواد اولیه روزانه دستخوش تغییر می‌شود و از آنجایی که تولید برخی گیربکس‌ها حدود یک سال زمان می‌برد و ما چاره‌ای جز عقد قرار در ابتدای هر معامله نداریم، بنابراین نوسان قیمت طی این مدت به شدت به سودآوری مجموعه آسیب می‌رساند. در حالی موفق به تولید گیربکس ۵۰ تنی در حدود هشت تا ۹ ماه زمان شده‌ایم که تورم به وجود آمده طی این مدت، نه تنها سودی برای مجموعه باقی نگذاشته است بلکه نه تنها ما بلکه اکثر تولیدکنندگان با زیان مالی نیز مواجه شده‌اند. برای مثال، قرارداد همکاری با یکی از شرکت‌های مطرح فولادی با دریافت ۵۰ درصد پیش پرداخت را در بازه زمانی ۶ ماهه منعقد می‌کنیم. این در حالی است که قیمت مواد اولیه حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد طی همین ۶ ماه افزایش می‌یابد و مشخص است که در چنین شرایطی تولید صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

این تولیدکننده گیربکس‌های فولادی در ارتباط با کمبود نیروی انسانی در بخش تولید، اضافه کرد: تورم و شرایط اقتصادی حاکم در جامعه باعث شده است تا اکثر افراد طی دو نوبت کاری در مشاغل مختلف فعالیت داشته باشند. در حالی که اگر کارفرمایان صنعتی به دنبال تولید در دو شیفت کاری باشند، بنابراین امکان فعالیت برای نیروی انسانی در نوبت دوم فراهم نخواهد بود. افزایش دستمزد نیز با توجه به تورم چندان اثرگذار نیست و به دنبال آن ممکن است بر مشکلات روانی و حتی جسمی افراد افزوده شود. فعالیت در بخش صنعت، نیازمند تمرکز ذهنی و قوای جسمی سلامت است و بر همین اساس نیروی انسانی باید از هر لحاظ آماده فعالیت در این بخش باشد که این امر، مستلزم تامین مالی و اقتصادی مناسب افراد است.

دور زدن تحریم به منظور تامین قطعات یدکی

احمدی دستگردی در خصوص تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید، خاطرنشان کرد: مجموعه اصفهان سهند دور در فضایی بالغ بر ۴۱ هزار متر مربع احداث شده که شامل سوله‌های مجزا و مجهز به دستگاه‌های  تراش  CNC ، فرز فدال CNC ، تراش  CNC SL250 ، سنگ ‌محورCNC ، فرز CNC اونیورسال ، سنگ‌ محور ، سنگ مارپیچ ، فرزهاپ ، فرز اونیورسال ، صفحه تراش ، لپینگ دنده مخروط، اره نواری، شیپر، برش پلاسما، پرس ۱۰۰ و ۴۰۰ تن، بورینگ و بالغ بر بیش از ۴۰۰ مدل دستگاه و تجهیز است. حدود ۷۰ درصد این دستگاه‌ها، از آمریکا و کشورهای اروپایی وارد شده و سایر تجهیزات نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد ساخت داخل و الباقی مونتاژ شده هستند. با توجه به شرایط تحریمی که کشور در آن قرار دارد، زمانی که نیازمند قطعات یدکی باشیم، به شدت با چالش مواجه می‌شویم. برای مثال، گاهی پیش آمده است که ناچار به خاموشی دستگاه به مدت سه ماه و پس از دور زدن تحریم‌ها، موفق به تامین قطعه یدکی مورد نیاز شده‌ایم. این در حالی است که قیمت این قطعه به حدود ۱۶ برابر قیمت واقعی آن افزایش پیدا می‌کند و اگر قیمت آن حدود چهار میلیون تومان باشد، ناچار به خرید آن با قیمتی در حدود ۶۴ میلیون تومان می‌شویم.

وی ضمن اشاره به اهمیت بومی‌سازی و توسعه خرید ساخت داخل، ابراز کرد: بزرگ‌ترین فولادساز کشور یعنی فولاد مبارکه، بخش مجزایی را به بومی‌سازی اختصاص داده که نشان از اهمیت این مقوله در تولید و صنعت کشور دارد. خوشبختانه بسیاری از گیربکس‌های مورد استفاده در این مجتمع عظیم صنعتی توسط کارشناسان و متخصصان شرکت اصفهان سهند دور، مهندسی معکوس و در ادامه بومی‌سازی شده است و نکته قابل توجه اینکه حمایت‌های لازم نیز در راستای توسعه بومی‌سازی باید در دستور کار دولت و مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد. علی‌رغم اینکه اصفهان سهند دور یک شرکت دانش‌بنیان است اما متاسفانه طی سالیان اخیر، هیچ حمایتی از این مجموعه به عمل نیامده است؛ در حالی که پیش‌تر حمایت‌هایی از تولیدکنندگان می‌شد. البته وام دانش‌بنیان با سود ۱۲ درصد در اختیار این واحدها قرار می‌گیرد که از مزیت نسبی به تسهیلات بانکی با سود ۱۸ تا ۲۰ درصد برخوردار است و می‌تواند در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

دولت موظف به حمایت از تولیدکنندگان نیست

مدیرعامل شرکت اصفهان سهند دور با بیان اینکه تولیدکننده نباید متکی به حمایت دولت باشد، عنوان کرد: واقعیت امر این است که تولیدکننده نباید دولت را موظف به حمایت از خود بداند و بایستی متکی به تلاش و تخصص خود باشد. ضمن اینکه حمایت‌های دولت نباید همواره در زمینه مالی تعریف شود و این حمایت می‌تواند در زمینه واردات تکنولوژی و آموزش‌های لازم باشد.

احمدی دستگردی در پایان با تاکید بر اینکه توسعه تولید مستلزم تامین زیرساخت‌های لازم است، یادآور شد: تدوین اندیشه و تفکر توسعه، نخستین گامی است که باید در این زمینه برداریم. متاسفانه ما برنامه‌ریزی مشخصی برای توسعه در بلندمدت نداشته‌ایم و حتی اعلام زمان مشخص ۱۰ ساله و یا ۲۰ ساله برای تولید انواع محصولات معدنی و فلزی نیز بر پایه برنامه و اندیشه مدون صورت نپذیرفته است. بر همین اساس تا زمانی که یک نقشه راه جامع و مدون برای توسعه تولید تهیه نشود، نمی‌توان نسبت به تحقق آن امیدوار بود؛ اگرچه خوشبختانه با توجه به ذخایر عظیم معدنی و جایگاه برتر ایران در میان فولادسازان برتر جهان امکان رونق و توسعه تولید فراهم است و امیدواریم تدوین اندیشه توسعه نیز در دستور کار مسئولان و همچنین فعالان معدنی و صنعتی کشور قرار بگیرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9695

نوشته‌های مشابه

10دی
وقتی تکنولوژی به ضرر تولید تمام می‌شود!
یک فعال صنعت ریخته‌گری در گفت‌وگو با «فلزات آنلابن»:

وقتی تکنولوژی به ضرر تولید تمام می‌شود!

09دی
توليد ۱۰۰ هزار تن قطعه سالم را هدف‌گذاري کرده‌ايم/حرکت در مسير صنعت سبز با ريخته‌گري لاست فوم
بابک ضیغمی، مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

توليد ۱۰۰ هزار تن قطعه سالم را هدف‌گذاري کرده‌ايم/حرکت در مسير صنعت سبز با ريخته‌گري لاست فوم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.