• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل کیهان مطرح کرد

تسهیل تامین مواد اولیه و قطعات، خواست اصلی تولیدکنندگان لوله و پروفیل

  • کد خبر : 1056
  • 26 آبان 1398 - 17:24
تسهیل تامین مواد اولیه و قطعات، خواست اصلی تولیدکنندگان لوله و پروفیل
مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل کیهان گفت: به ‌دلیل تحریم‌ها، شرایط برای واردات ورق گرم فولادی به ‌عنوان ماده اولیه تولید لوله و پروفیل دشوار شده و کارخانه‌های موجود در کشور جوابگوی نیازهای تولیدکنندگان این صنعت نیستند؛ بنابراین انتظار می‌رود مسئولان شرایط را برای واردات یا تامین آسان‌تر مواد اولیه تسهیل کنند.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل کیهان گفت: به ‌دلیل تحریم‌ها، شرایط برای واردات ورق گرم فولادی به ‌عنوان ماده اولیه تولید لوله و پروفیل دشوار شده و کارخانه‌های موجود در کشور جوابگوی نیازهای تولیدکنندگان این صنعت نیستند؛ بنابراین انتظار می‌رود مسئولان شرایط را برای واردات یا تامین آسان‌تر مواد اولیه تسهیل کنند.

مرتضی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص پیشینه شرکت لوله و پروفیل کیهان، اظهار داشت: این شرکت بیش از ۲۵ سال است که تاسیس شده و در شهرک صنعتی شمس‌آباد با مساحتی حدود ۱۱۰ هزار مترمربع واقع شده است. انواع لوله‌های فولادی، صنعتی و ساختمانی با کاربردهای گوناگون در این شرکت تولید می‌شود. به این ترتیب، این شرکت، انواع لوله‌های شوفاژی، انتقال گاز، لوله‌های مبلی، قوطی، پروفیل و لوله‌های گالوانیزه را تولید می‌کند.

وی افزود: فضا و امکانات موجود در کارخانه تماما توسط بخش خصوصی تامین شده است، همچنین با توجه به پتانسیل بالایی که بخش خصوصی و سهامدارن اصلی مجموعه دارند، امیدوار هستیم در سال‌های آینده طرح‌ توسعه‌ای را به اجرا درآوریم که مساحت کل کارخانه را بیش از ۷۰ هزار متر دیگر افزایش دهد. البته جزئیات این طرح توسعه در سال آینده نهایی و اعلام می‌شود.

صنعت لوله و پروفیل نیاز به پوست‌اندازی دارد

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل کیهان با بیان اینکه تکنولوژی مورد استفاده برای تولید لوله و پروفیل در کشور حدودا بین ۳۰ تا ۴۰ سال قدمت دارد، اذعان کرد: متاسفانه تولیدکنندگان این حوزه اقدام خاصی برای نوسازی تکنولوژی و تولید ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولید لوله و پروفیل انجام نداده‌اند. این در حالی است که کشورهای صاحب نام حوزه محصولات فولادی مانند ایتالیا و آلمان از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به‌روز دنیا برای تولید لوله و پروفیل استفاده می‌کنند.

تامین مواد اولیه تسهیل شود

موسوی با اشاره به شرایط تحریمی، تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریمی موجود در کشور، تامین مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل تنها از کارخانه‌های تولیدکننده ورق گرم داخلی امکان‌پذیر است. در حالی که سالیان گذشته، تولیدکنندگان بخشی از نیازهای خود به ورق را از طریق واردات تامین می‌کردند. رقابت میان تولیدات داخلی و واردکنندگان باعث می‌شد که همواره مواد اولیه با کیفیت بهتر و شرایط خرید آسان‌تر به دست مصرف‌کنندگان و متقاضیان برسد اما در حال حاضر تحریم‌ها راه واردات ورق را تا حدود زیادی بسته است و تولیدکنندگان تنها راه تامین مواد اولیه خود را از طریق شرکت‌های داخلی می‌بینند. در حقیقت، همواره برنامه‌های عرضه فولاد مبارکه در بورس کالا، تعیین‌کننده میزان ورق مورد نیاز صنایع تولیدکننده لوله و پروفیل خواهد بود. تولیدکنندگان لوله و پروفیل باید خطوط تولید خود را با برنامه‌‌های این شرکت تنظیم کنند و تولیدکنندگان غیر از این، نمی‌توانند هیچ اقدام دیگری انجام دهند.

وی اظهار کرد: سه کارخانه فولاد مبارکه، فولاد گیلان، نورد و لوله اهواز، تولیدکنندگان اصلی ورق گرم کشور را تشکیل می‌دهند. این شرکت‌های تولیدکننده ورق گرم فولادی در سال جاری طی نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند که می‌توانند تمام نیازهای داخلی به این محصول، از جمله تقاضاهای صنعت لوله و پروفیل را برآورده سازند. به همین دلیل، تقریبا جلوی واردات ورق گرفته شده و میزان آن به صفر رسیده است.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل کیهان بیان کرد: محصولات دو کارخانه از این تولیدکنندگان، کیفیت مطلوبی برای تولید لوله و پروفیل فولادی ندارند.

موسوی یکی دیگر از مشکلات صنعت لوله و پروفیل را واردات مواد اولیه و قطعات مصرفی دانست و این‌گونه گلایه کرد: با توجه به تحریم‌ها، بسیاری از کارخانه‌ها امکان واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را از تامین‌کنندگان اصلی ندارند؛ البته تولیدکنندگان آگاه هستند که به دلیل قطع ارتباطات بانکی، امکان گشایش اعتبار و انتقال پول دیگر وجود ندارد اما حداقل انتظار این است که دولت شرایط واردات قطعات پرمصرف و حیاتی کارخانه‌ها را تسهیل کند. کاهش و قطع واردات قطعات مصرفی و اساسی باعث کاهش کیفیت تولیدات شرکت‌ها می‌شود.

وی اعلام کرد: اگر شرایط تحریمی وجود نداشته باشد و بتوانیم با کشورهای صاحب تکنولوژی تولید لوله و پروفیل ارتباط داشته باشیم، بدون شک همه کارخانه‌های حاضر در این صنعت با واردات تجهیزات و ماشین‌آلات جدید، اقدام به نوسازی خطوط تولید خود در اسرع وقت خواهند کرد.

بازار لوله و پروفیل رو به افول رفته است

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل کیهان در خصوص وضعیت بازار لوله و پروفیل خاطرنشان کرد: در چند ماه اخیر قیمت‌های لوله و پروفیل رو به کاهش رفته که ممکن است این موضوع از جنبه‌هایی، مثبت باشد زیرا قیمت‌ها در سال گذشته افزایش بی‌رویه یافته بود. با این وجود، کاهش قیمت در چند ماه اخیر باعث شده است که مشتریان برای خرید دست نگه دارند و تولیدات کارخانه‌ها با حداقل ظرفیت انجام شود.

موسوی با اشاره به اینکه در حال حاضر رکود بر صنایع مصرف‌کننده لوله و پروفیل حاکم شده که از جمله این بازارها، ساختمان‌سازی است، عنوان کرد: با توجه به شرایط بازار، تنها راهی که می‌تواند باعث ایجاد رونق در تولیدات لوله و پروفیل شود، فعال‌سازی مجدد پروژه‌های عمرانی از سوی دولت است و امیدوار هستیم سرمایه‌ها به‌ سمت پروژه‌های عمرانی روانه شوند. انتظار داریم با فعال شدن مجدد پروژه‌های عمرانی، میزان تولید کارخانه‌های لوله و پروفیل به ۵۰ درصد ظرفیت برسد.

وی در پایان مهم‌ترین مشکل صنعت کشور را تامین سرمایه در گردش و مشکلات بانکی دانست و گفت: در شرایط کنونی وقتی کارخانه‌ها با بانک دچار مشکل می‌شوند، به دلیل بروکراسی طولانی اداری باید ماه‌ها تلاش کنند تا این مشکل برطرف شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1056

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد