• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

تصمیم آمریکا به منظور ایجاد تحول اساسی در تولید خودروهای الکتریکی

  • کد خبر : 16745
  • 30 فروردین 1402 - 15:38
تصمیم آمریکا به منظور ایجاد تحول اساسی در تولید خودروهای الکتریکی
ایالات متحده آمریکا قصد دارد با ارائه طرحی بر اساس استانداردهای آلایندگی بنیادین ارائه شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا «EPA»، سهم استفاده از خودروهای الکتریکی را به 67 درصد نسبت به تمامی وسایل نقلیه موتوری تا سال 2032 برساند.

ایالات متحده آمریکا قصد دارد با ارائه طرحی بر اساس استانداردهای آلایندگی بنیادین ارائه شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا «EPA»، سهم استفاده از خودروهای الکتریکی را به ۶۷ درصد نسبت به تمامی وسایل نقلیه موتوری تا سال ۲۰۳۲ برساند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، برخی منابع مطلع اعلام کردند که این اقدام آمریکا اکنون در بحبوحه وضعیت اقتصادی چالش برانگیز خواهد بود و در نهایت منجر به افزایش قیمت فلزات موجود در باتری‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی خواهد شد. سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا طی اعلامیه‌ای در روز چهارشنبه ۱۲ آپریل ۲۰۲۳ بیان کرد که به جای تعیین حداکثر میزان مجاز تولید آلاینده‌های خروجی از خودروها، حداکثر میزان مجاز تولید آلاینده‌ها را برای کل تولیدکنندگان خودروها تعیین می‌کند.

برخی از مفسران وضعیت بازار اعلام کردند که اجرای این قانون نیاز به چیزی کمتر از یک انقلاب در صنعت خودروی ایالات متحده آمریکا نیاز ندارد.

بسته به پذیرش تمام و کمال استانداردهای تعیین شده توسط تولیدکنندگان خودروها، سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا پیش‌بینی می‌کند که خودروهای الکتریکی (EVs) می‌توانند ۶۷ درصد از فروش خودروهای با عوراض گمرکی پایین و ۴۶ درصد از فروش خودروهای با عوراض گمرکی متوسط را تا سال ۲۰۳۲ تشکیل دهند.

سهم ۵ درصدی فعلی خودروهای الکتریکی در بازار آمریکا

خودروهای الکتریکی تنها ۵ درصد از تولید فعلی خودرو در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می‌دهند که انتظار می‌رود این موضوع بر وضعیت بازار فلزات تاثیر مثبت بگذارد.

با این حال، موسسه «Fastmarkets» مشکلاتی را در این قانون پیش‌بینی می‌کند که مشابه سایر اقدامات تقویت‌کننده بازار خودروهای الکتریکی، مانند قانون شاخص کاهش تورم «IRA» تصویب شده در ماه آگوست ۲۰۲۲ و ممنوعیت اعمالی ایالت کالیفرنیا آمریکا برای تولید خودروهای با موتور احتراقی جدید تا سال ۲۰۳۵ که در ماه آگوست ۲۰۲۲ تصویب شد، است.

برخی منابع به کمبود تولید باتری و سایر فلزات به‌کار رفته در تولید خودروهای الکتریکی و همچنین زیرساخت‌های دستگاه‌های شارژ این نوع از خودروها اشاره کردند. در عین حال، خودروهای الکتریکی بسیار گران‌تر از خودروهای موتور احتراقی هستند که این موضوع می‌تواند در سمت تقاضا چالش‌برانگیز باشد.

به علاوه پیامدهای ناخواسته افزایش قیمت فلزات به‌کار رفته در تولید خودروهای الکتریکی در ایالات متحده آمریکا وجود دارد؛ در حالی که سایر کشورها از مزایای تولید آن‌ها بهره می‌برند.

اد مایر، تحلیلگر شرکت «Marex»، به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که اعلامیه سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا ممکن است موجب ایجاد چالش‌های جدیدی شود.

وی افزود: شرکت‌های خودروسازی در حال حاضر در شرایط دشواری قرار دارند و انتظار می‌رود که این شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر مجبور به تولید خودروهای الکتریکی با آگاهی از وضعیت نامشخص حجم تقاضا در بازار این خودروها شوند.

به عنوان مثال، می‌توان بیان کرد که تمایل به استفاده از آلومینیوم به شدت در گذار به استفاده بیشتر از خودروهای الکتریکی افزایش یافته است. برخی اعلام کردند در فرایند تولید بدنه خودروهای با موتورهای احتراق داخلی در حال حاضر از فولاد استفاده می‌شود اما فلز آلومینیوم عمدتا برای تولید بدنه خودروهای الکتریکی به‌‎کار می‌رود.

یک منبع آگاه اعلام کرد که خودروهای الکتریکی اساسا سبک وزن هستند و تنها قسمت سنگین وزن آن‌ها به خاطر باتری به‌کار رفته در موتور این خودروها است. بنابراین استفاده از فلز سبک وزنی چون آلومینیوم منطقی به نظر می‌رسد.

با این حال برخی از این منابع درگیر در روند معاملات بازار فیزیکی فلزات به «Fastmarkets» اعلام کردند که نگرانی‌های کوتاه‌مدت مرتبط با اقتصاد کلان، تورم بالا، افزایش نرخ بهره، وضعیت بی‌ثبات بانک‌ها و کندی در روند استخدام‌های شرکت‌های تولیدکننده، منجر به کاهش حجم خرید فلز آلومینیوم شده است.

یکی دیگر از منابع آگاه به بازار به موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: احساس می‌شود حجم تقاضا برای آلومینیوم در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. ارائه چنین تخفیف‌هایی برای فروش محصولات آلومینیومی سابقه ندارد.

موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم P1020A، با شرط تحویل به انبار تولیدکنندگان در ایالات غرب میانه آمریکا را در روز سه‌شنبه ۱۱ آپریل ۲۰۲۳ حدود ۲۵ تا ۲۶ سنت در هر پوند ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم اعلامی در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۲۳ ثابت بود. علت این ثبات در پریمیوم را احتمالا می‌توان به تعطیلات عید پاک در روز هفتم آپریل و دوشنبه ۱۰ آپریل ۲۰۲۳ و عدم فعالیت بورس فلزات لندن درز این تاریخ‌ها نسبت داد.

متوسط پریمیوم نسبت به بالاترین سطح در روز هفتم فوریه سال ۲۰۲۳ یعنی ۲۹٫۸۸ سنت در هر پوند و نسبت به بالاترین رکورد تاریخی ثبت شده آن یعنی ۴۰ سنت در هر پوند در ماه‌های آپریل تا می ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

در همین حال، قیمت سه ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن حدود دو هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن تا دو هزار و ۳۲۶ دلار و ۵۰ سنت اعلام شد که نسبت به قیمت چهار هزار دلار در هر تن در روز هفتم مارس ۲۰۲۳ در معاملات میان روزی، عدد کمتری را نشان می‌دهد.

سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا در نظر دارد جلسات عمومی مجازی برای این قوانین پیشنهادی را در روزهای دوم و سوم ماه می ۲۰۲۳ با امکان اضافه شدن و تعیین تاریخ‌هایی دیگر برگزار کند.

سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا دو مجموعه طرح استاندارد را در روز چهارشنبه ۱۲ آپریل ۲۰۲۳ اعلام کرد که شامل استانداردهای انتشار آلاینده‌های چندگانه برای مدل خودروهای تولید شده در سال ۲۰۲۷ به بعد، خودروهای با تعرفه گمرکی پایین و متوسط و تعیین استانداردهای میزان تولید گاز گلخانه‌ای برای خودروهای سنگین در طرح گستره سه، مانند خودروهای سنگین وزن مخصوص حمل بار و کامیون‌های مخصوص حمل زباله می‌شود.

برخی بر این باورند که افزایش تولید خودروهای الکتریکی در نهایت تقاضا برای فلزات از جمله فولادهای فوق سبک و با درجه خلوص بالا را افزایش خواهد داد. بنابراین با افزایش تقاضا برای خودروهای الکتریکی، قیمت بسیاری از فلزات افزایش خواهد یافت.

به گفته منابع آگاه، فلزات موجود در باتری خودروهای الکتریکی مانند نیکل، منگنز و کبالت «NMC»، باتری‌های لیتیوم یونی، قلع، سیلیکون، فسفات و حتی اسیدبوریک، از جمله موادی هستند که انتظار می‌رود با افزایش تولید خودروهای الکتریکی، تقاضا برای آن‌ها نیز روند صعودی داشته باشد. از فلز مس نیز جهت به‌کارگیری در ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی به وفور استفاده می‌شود.

اد مایر گفت: ممکن است سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا زمان اجرای قوانین اعلامی خود را تسریع ببخشد.

دولت آمریکا دریافته است که افزایش تولید خودروهای الکتریکی ممکن است کمتر از پیش‌بینی‌ها باشد. بنابراین برای اینکه خودروسازان را مجبور به گذار سریع‌تر به استفاده از خودروهای الکتریکی کند و در صورتی که خودروسازان استانداردهای تعیین شده را تمام و کمال بپذیرند، راهی جز رعایت میزان مجاز تولید آلاینده‌های خروجی از خودروها و رعایت حداکثر میزان مجاز تولید آلاینده‌ها برای کل تولیدکنندگان خودروها باقی نخواهد ماند.

در بیانیه سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا آمده است: از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، تعداد فروش خودروهای الکتریکی سه برابر شده است؛ در حالی که تعداد مدل‌های موجود این خودروها دو برابر افزایش یافته است. در حال حاضر بیش از ۱۳۰ هزار ایستگاه شارژر عمومی خودروهای الکتریکی در سراسر آمریکا وجود دارد که افزایش ۴۰ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۰  نشان می‌دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16745

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.